AndroidHealthClinic

contractie vs explosief trainen.

Bezoekers in dit topic

TNHC

Advanced Bodybuilder
Elite Member
15 jaar lid
Lid geworden
9 okt 2002
Berichten
1.085
Waardering
0
Heb hiet niet over rep snelheid maar over het wel of niet nadrukkelijk aanspannen van de getrainde spiergroep. Neem aan dat iedereen wel snap wat ik hiermee bedoel. Je kan je biceps curls doen met 20 kilo repsnelheid 121 of met 14 kilo en repsnelheid 121. Allebij kan je her op een manier doen dat je bij de 10 reps faalt.


wat werk volgens jullie het beste voor massa opbouw ?
 
Ik zou zeggen niet teveel focussen op details. Kies een paar oefeningen, doe ze op de manier die je lekker vindt en zorg dat je er sterker in wordt.
 
Zwier zei:
Je kan je biceps curls doen met 20 kilo repsnelheid 121 of met 14 kilo en repsnelheid 121.


? ?

Ik neem aan dat je verschillende snelheden bedoelde ?

Maar als ik je goed begrijpt dan is mijn ervaring dat explosieve reps met veel gewicht (75-85% 1RM) het meest opleveren
 
Ieder lichaam is natuurlijk verschillend. Ik weet voor me zelf dat mijn biceps() het hardst groeien als ik tussen de 6 en 8 herhaling doe en hier echt voor moet knokken om boven de 6 te komen. Explosief dus met een zo hoog mogelijk gewicht waar nog een goede uitvoering mee gedaan kan worden. Voor het bovenlichaam in ieder geval.

Voor benen werkt dit niet dan reageer ik beter op meer herhalingen met een meer gecontroleerde beweging.
 
Je lichaam past zich aan, dus als je superslow traint, dan zorgt je lichaam ervoor dat je daar beter in wordt. Maar als je sterker wil worden wat betreft je 1rm's, dan moet je zorgen dat je RFD (rate of force development) omhoog gaat, en dat kan je alleen bereiken door explosief te trainen (explosief = zo snel mogelijk proberen een gewicht te verplaatsen).

Geen idee wat beter is voor spiermassa, boeit me ook niet zo eigenlijk ;).
 
3XL zei:
? ?

Ik neem aan dat je verschillende snelheden bedoelde ?

Maar als ik je goed begrijpt dan is mijn ervaring dat explosieve reps met veel gewicht (75-85% 1RM) het meest opleveren

Maakt het uit spierwinst opzicht ook nog veel uit of je wel of niet gebruik maakt van de stretch-reflex (zoals bij squats / deads bijvoorbeeld).
 
Strech-reflex zorgt ervoor dat er meer vezels aangesproken worden, maar eerlijk gezegd vind ik de squat en deads nu niet het beste voorbeeld voor strech-reflex oefening. Zijn oefeningen waar bij ik het perssonlijk liever rustig doe op dit punt.


Waar de oorsprongkelijke vraag (volgens mij) omgaat is of je wel of niet extra aanspant op het punt van maximale contractie.

Zelf doe ik dit alleen bij oefeningen die de spier max. verkorten (bv overhead curls, kick back, lateral raises)

Sterch-reflex gebruik ik bij strech oefeningen (incline curl, overhead extension)
 
Zwier zei:
Heb hiet niet over rep snelheid maar over het wel of niet nadrukkelijk aanspannen van de getrainde spiergroep. Neem aan dat iedereen wel snap wat ik hiermee bedoel. Je kan je biceps curls doen met 20 kilo repsnelheid 121 of met 14 kilo en repsnelheid 121. Allebij kan je her op een manier doen dat je bij de 10 reps faalt.


wat werk volgens jullie het beste voor massa opbouw ?

Het voelt iig allebij es goed. Toch is het zo dat je met zware gewichten massa aanzet. Na een zware training train ik - hangt er van af hoe ik me voel - met lichtere gewichten en houdt ik het bij slow en lekker Anders w het mentaal een beetje te zwaar :D
 
Ik voer de compound en de meeste basisoefeningen echt explosief en zwaar uit.
En meestal de echte isolatieoefeningen meer concentreren op de desbetreffende spier:)
 
Mans zei:
Ik zou zeggen niet teveel focussen op details. Kies een paar oefeningen, doe ze op de manier die je lekker vindt en zorg dat je er sterker in wordt.
tuurlijk, hou het simpel! ;)
 
ik ga, als powerlifter, voor massa en explosief:D
 
Back
Naar boven