Fitness Seller

Controle trainingsschema beginner (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

vwjj

Novice
Lid geworden
17 jan 2020
Berichten
27
Waardering
15
Lengte
1m86
Massa
70kg
Vetpercentage
12%
Sinds deze week ben ik gestart met trainen. Ik ben ontzettend dun met (na meting bij de sportschool) een heel laag vetpercentage (6,1%). Ik eet al een aantal weken een stuk meer en beter en let erop dat ik voldoende binnen krijg. Omdat ik een totale nieuweling ben heb ik de sportschool gevraagd om een schema (geen cardio, mijn doel is aankomen in gewicht en spieren). De sportschool heeft het volgende opgesteld en ik vraag me af of dit schema een beetje logisch in elkaar steekt. Ik train 3 dagen per week (ma, woe, vrij).

Onderstaande schema is opgesteld door iemand bij de sportschool en 'moet' ik elke trainingsdag doen (ook in deze volgorde):
  • Kettle front squat 3x 10 tot 12 herhalingen
  • Leg Curl seated 3x 12 tot 15
  • Rowing V-Bar 3x 8 tot 12
  • Lat pull wide 3x 10 tot 12
  • Chest press wide 3x 10 tot 15
  • Shoulder press wide 3x 10 tot 15
  • Dumbell fly 3x 10 tot 12
  • Dumbell lateral raise 3x 10 tot 15
  • Biceps curl cable 3x 12 tot 15
  • Tricep pushdown 3x 12 tot 15
 
Waarom op laag gewicht zoveel oefeningen en reps? Erg machine gericht zo te zien...

Denk dat je beter jezelf even kan inlezen hier op het forum.
Qua trainen ben je nog een beginner en heb je meer aan een goed beginners schema zoals 5x5 stronglifts of starting strenght.
Lees even een beetje in deze link

Je gewicht is gewoon omdat je waarschijnlijk veel te weinig eet. Aankomen in gewicht is vnl een punt van meer en goed eten.
Misschien heb je hier wat aan. Lees post 1 en gebruik de excel van Post 1. En post ook je voeding anders even.
 
Waarom op laag gewicht zoveel oefeningen en reps? Erg machine gericht zo te zien...

Dat weet ik niet, de sportschool heeft dit voor mij opgesteld en ik heb dus geen flauw idee of ik er goed aan doe dit te volgen of om het anders te gaan doen.

Denk dat je beter jezelf even kan inlezen hier op het forum.
Qua trainen ben je nog een beginner en heb je meer aan een goed beginners schema zoals 5x5 stronglifts of starting strenght.
Lees even een beetje in deze link

Ga ik doen.

Je gewicht is gewoon omdat je waarschijnlijk veel te weinig eet. Aankomen in gewicht is vnl een punt van meer en goed eten.
Misschien heb je hier wat aan. Lees post 1 en gebruik de excel van Post 1. En post ook je voeding anders even.

Ik eet uiteraard niet elke dag hetzelfde, maar sinds een aantal weken eet ik meer en hou ik bij hoeveel kcal ik binnen krijg. Dit zit elke dag rond de 3300. Volgens de Excel sheet die in die post staat is dat ruim voldoende. Ik zie ook gewichtstoename maar ben er pas net mee gestart, dus ik weet niet of dat doorzet.
 
Laatst bewerkt:
Het schema wat ze je hebben voor geschoteld is zo ongeveer het ultieme standaard sportschool schema die ze voor elke beginner maken... Ik ben zelf van mening dat je als beginner veel beter met een schema als Stronglifts 5X5 kan beginnen. Ik heb daar zelf erg goede ervaringen mee en in mijn log kan je zien hoe ik 2 jaar geleden vanaf 0.0 met dat schema ben begonnen (letterlijk met lege stangen) en ook kan je zien wat het me heeft gebracht.

Aankomen is (zoals Marina ook zegt) een kwestie van meer eten (mits er geen medische problemen mee spelen want dan kan het wel wat ingewikkelder worden) Een verpercentage van 6% geloof ik trouwens niet want das wel extreem laag, zeker gemeten door een weegschaal?
 
Het schema wat ze je hebben voor geschoteld is zo ongeveer het ultieme standaard sportschool schema die ze voor elke beginner maken... Ik ben zelf van mening dat je als beginner veel beter met een schema als Stronglifts 5X5 kan beginnen. Ik heb daar zelf erg goede ervaringen mee en in mijn log kan je zien hoe ik 2 jaar geleden vanaf 0.0 met dat schema ben begonnen (letterlijk met lege stangen) en ook kan je zien wat het me heeft gebracht.

Ik heb je log even opgezocht .. en ik ga eens kijken of ik dit weekend tijd heb om dat door te nemen.

Wat ik fijn vind aan die apparaten is dat ze redelijk fool proof zijn .. en dat ik niet direct tussen de spierbundels sta in de sportschool.

Mijn sportschool heeft overigens ook voornamelijk apparatuur staan.

Aankomen is (zoals Marina ook zegt) een kwestie van meer eten (mits er geen medische problemen mee spelen want dan kan het wel wat ingewikkelder worden) Een verpercentage van 6% geloof ik trouwens niet want das wel extreem laag, zeker gemeten door een weegschaal?

Klopt en ik eet nu ook echt een stuk meer. Ik weet niet of het vetpercentage klopt, het is gemeten met een weegschaal in de sportschool. Ik zal eens kijken of er een betere manier is om het te meten.
 
Ik heb je log even opgezocht .. en ik ga eens kijken of ik dit weekend tijd heb om dat door te nemen.

Wat ik fijn vind aan die apparaten is dat ze redelijk fool proof zijn .. en dat ik niet direct tussen de spierbundels sta in de sportschool

Klopt en ik eet nu ook echt een stuk meer. Ik weet niet of het vetpercentage klopt, het is gemeten met een weegschaal in de sportschool. Ik zal eens kijken of er een betere manier is om het te meten.
Gewoon tussen de spierbundels gaan staan. Sommigen helpen ook wel eens of geven tips. En je kan ook vragen. Je zal verbaasd staan hoe positief sommigen reageren. :)

en huidplooimeting! die weegschalen zijn totaal niet accuraat. Kan je eventueel ook nog aan de spierbundels vragen waar zij dat laten doen ;)

wees niet te bang. Het wordt meer gewaardeerd om er juist wel tussen te gaan staan als om als een "fitchick" op apparaten te klungelen :o ;)
 
Wat ik fijn vind aan die apparaten is dat ze redelijk fool proof zijn .. en dat ik niet direct tussen de spierbundels sta in de sportschool.

Wat denk je hoe ik me soms voel met mijn 1.63 tussen grote brede gasten :roflol:

Daar moet je echt schijt aan hebben. Hoewel ik je wel begrijp zijn voor de beginner de free weight oefeningen echt superieur aan de apparaten. Ik ben er ook mee begonnen in een klein kneuterig sportschooltje hier in het dorp. Totdat ik merkte hoe belangrijk en fijn die manier van trainen was, toen ben ik naar een grotere gym gegaan.
 
Focus je voornamelijk op de compound oefeningen (Bench press, Squats, Deadlift, Over head press, Bent over row) Zoals hier boven al aangegeven werd, is de 5x5 stronglift een perfect schema daarvoor. Probeer elke training het gewicht te verhogen met 1kg/2,5kg. Dan moet jij is kijken hoe snel je progressie gaat zien! (mits je voeding op orde is)

Veel succes!
 
Bedankt allemaal, ik ga dan maar van schema wisselen en het genoemde 5*5 stronglift schema gebruiken. Zal ook even hulp vragen met de oefeningen zodat ik ze goed uitvoer.

Hoe bepaal ik het startgewicht van elke oefening?
 
Hoe bepaal ik het startgewicht van elke oefening?

Kijk maar in mijn log.... Lege stangen, alleen bij de deadlift een kilo of 20 aan de stang.... Niet nadenken wat anderen er van vinden dat je met een lege stang bezig bent maar alleen oog hebben voor jezelf en vooral het goed aanleren van techniek. Gewicht komt vanzelf en geloof me, je gaat ze er uiteindelijk allemaal uit liften in de gym, die garantie kan ik je geven (mits rust en voeding ook goed is natuurlijk) :lifter:
 
Tnx! Ik zie dat in het schema zelf ook startgewichten zijn genoemd maar ik zal jouw advies opvolgen.

Bedankt voor alle snelle reacties!
 
Nogmaals bedankt allemaal. De eerste week van het 5*5 stronglifts schema heb ik er nu opzitten. Ik vind het moeilijk om in te schatten of ik de oefeningen goed uitvoer, vooral bij de row, ik zal alle oefeningen eens filmen en posten hier op het forum. Ik krijg wel eens tips maar die liggen vaak niet in lijn met wat er op de stronglifts site staat, dus weet dan niet waar ik goed aan doe. De lage gewichten vind ik nu nog vrij demotiverend en voel me soms echt voor lul staan .. maar goed schijt aan.

Een ander 'probleem' is dat ik niet kan bankdrukken in het squad rack en ik geen 'balken' aan de zijkant heb voor als de oefening mislukt. Nu is dat nog geen probleem maar dat zal het wel een keer worden, is hier een oplossing voor naast een spotter?
 

Hm ja, het power rack staat aan de andere kant van de 'zaal' ... ik kan natuurlijk wel gewoon de bank erheen slepen, alleen doet geen enkele andere dat dus ik weet niet of dat heel erg gewaardeerd wordt maar ik zal het navragen.
 
Gewoon doen.Je hoort vanzelf wel of t niet goed is. Gewoon na gebruik terugzetten.
 
Ja idd gewoon doen hoor! Ik sleep de bankjes ook door de hele zaal heen tot ik fijne plek heb (heb ruimte om me heen nodig hahaha)
 
Het volgen van het 5x5 schema bevalt me erg goed. Heb een 4-punts huidplooimeting laten doen en mijn vetpercentage kwam uit op 12.2%. Gewicht is momenteel +- 71,5. De row vind ik erg moeilijk omdat ik niet zo flexibel ben als dat ik zou moeten zijn, maar met hulp van een trainer lukte deze afgelopen week aardig. Helaas heb ik een hamstringblessure opgelopen met voetbal. 4 dagen rust genomen en vandaag de volgende training gedaan en het squatten en bankdrukken ging prima maar de row lukte niet zonder pijn in mijn hamstring.

Ik heb daarom de row gelaten voor wat het was en heb de "seated rowing v-bar" op een machine gedaan ter vervanging. Zelfde gewicht aangehouden als dat ik met de bent over row had moeten doen. Ik vermoed dat de deadlift ook niet goed gaat zijn voor mijn hamstring.

Ik heb dus eigenlijk 2 vervangende oefeningen nodig waarbij ik mijn hamstring niet belast. Kan iemand hier advies over geven? Ik baal er ontzettend van maar wil wel "gewoon" doorgaan met 3x per week trainen.
 
Kleine bump .. iemand een alternatief voor de deadlift en row? Ik heb vandaag weer de rowing v-bar gedaan, deadlift en row lukt gewoon niet, squaten gaat wel prima.
 
Kun je daar waar jij traint ook zittend row oefening doen, met zo'n bordje voor je borst, dan kan je redelijk zwaar gaan.
Deadlift is voor hamstrings en die hamstrings kun je misschien beter even de rust gunnen.
 
Back
Naar boven