MuscleMeat

Controlestaat en Sociaal Krediet Systeem

Bezoekers in dit topic

harpep

Tuned Ecto
Elite Member
15 jaar lid
Lid geworden
2 aug 2004
Berichten
7.884
Waardering
8.283
"Surveillance and Crowd control"
En wie controleert dan de controlerende macht?


Overal camera's, gezichtsherkenning, een overheid die precies weet wie je bent, waar je bent geweest en wat je (fout) hebt gedaan.
Deugpuntensysteem, strafsancties, China 2.0...

O.a. onder het mom van "veiligheid" worden dit soort systemen altijd geleidelijk aan ingevoerd.
Ik ben van mening dat wanneer veiligheid nodig is om vrijheid mogelijk te maken, je uiteindelijk geen van beiden zult hebben.

Ook vind ik het beangstigend hoeveel mensen dit allemaal "wel best" vinden.
Zie ook dit filmpje:

Inlichtingendiensten grijpen Oekraïne-crisis aan om bevoegdheden uit te breiden​


Zonder betaalmuur:

Zien mensen dan echt het potentiële gevaar en de mogelijke consequenties hier van niet?

Hoe staan mijn mede DBB'ers hier in?
 
Laatst bewerkt:
Mensen zijn niet in staat om hier het gevaar en de consequenties van in te zien (althans het overgrote deel). Dat komt door een heel arsenaal aan verschillende problematiek. Het is ook vrij complex om dergelijke verbanden te kunnen en ook nog eens willen zien. Om ze vervolgens ook nog eens voor waar of voor zeer waarschijnlijk aan te nemen. Het andere narratief is veel gemakkelijker te geloven en past beter in het "veilige en veelal luxe leventje" van de brave burger.

Helaas.
 
Mensen zijn niet in staat om hier het gevaar en de consequenties van in te zien (althans het overgrote deel). Dat komt door een heel arsenaal aan verschillende problematiek. Het is ook vrij complex om dergelijke verbanden te kunnen en ook nog eens willen zien. Om ze vervolgens ook nog eens voor waar of voor zeer waarschijnlijk aan te nemen. Het andere narratief is veel gemakkelijker te geloven en past beter in het "veilige en veelal luxe leventje" van de brave burger.

Helaas.

Zeker helaas, want door dergelijke kritiekloze meegaandheid van een meerderheid, wordt een minderheid die het er niet mee eens is en ook niet wil, daar uiteindelijk "slachtoffer" van.
 
Zeker helaas, want door dergelijke kritiekloze meegaandheid van een meerderheid, wordt een minderheid die het er niet mee eens is en ook niet wil, daar uiteindelijk "slachtoffer" van.

Klopt, we worden er echt langzaam ingerommeld op deze manier. Zonder enige slag of stoot. De geluiden die er wel zijn worden vakkundig monddood gemaakt. Bijzonder trieste en enge tijden eigenlijk. Maar ergens denk ik nu af en toe ook weleens, tja jullie verdienen ook niet beter. Stelletje lamgeslagen volkeren. Maar ik weiger de spreekwoordelijke strijdbijl neer te leggen, daar ben ik te strijdlustig voor.
 
Zeker helaas, want door dergelijke kritiekloze meegaandheid van een meerderheid, wordt een minderheid die het er niet mee eens is en ook niet wil, daar uiteindelijk "slachtoffer" van.
Democratie heet zoiets. Maar goed je kan altijd het land verlaten en ergens anders heen gaan toch. Ik bedoel niemand houd je tegen.
 
Zeker helaas, want door dergelijke kritiekloze meegaandheid van een meerderheid, wordt een minderheid die het er niet mee eens is en ook niet wil, daar uiteindelijk "slachtoffer" van.
Ook de onwetende meerderheid wordt hier de dupe van, maar die geloven dat het ergens goed voor is.
 
Ook de onwetende meerderheid wordt hier de dupe van, maar die geloven dat het ergens goed voor is.
Maar is camera toezicht dan niet goed ? Ik bedoel maar er wordt best een hoop criminaliteit mee opgelost. De instelling van dat het gevaarlijk is zie ik het meeste bij Amerikanen (wordt soms ook op het Thailand forum besproken). Maar ik heb een paar van die docus gezien over Londen bijvoorbeeld hoe ze criminelen ermee vangen. Ook in Thailand worden er best veel criminelen mee gevangen.

Wat zijn nu volgens jou de risico's ? Zie jij de Nederlandse overheid als een gevaar ?

Ik vraag me echt af wat nu het probleem is met dit soort dingen, ik zie de voordelen maar wat zijn nu volgens jou de echte nadelen ? Als dit er bijvoorbeeld niet zou zijn zou je veel meer politie moeten hebben meer belasting betalen ect. Mensen hebben het over het POTENTIELE gevaar maar dat gevaar is er nog niet terwijl de voordelen er wel al zijn.
 
Democratie heet zoiets.
Nee, want in een "echte" democratie worden de rechten van minderheden gerespecteerd.
Als we inderdaad een controlestaat gaan a la China, dan zal dit absoluut niet meer het geval zijn.


Maar goed je kan altijd het land verlaten en ergens anders heen gaan toch. Ik bedoel niemand houd je tegen.

Dat is natuurlijk ook zo, alleen de vraag die ik me daarbij stel is waar naar toe dan?
Suggesties?
 
Ik vraag me echt af wat nu het probleem is met dit soort dingen, ik zie de voordelen maar wat zijn nu volgens jou de echte nadelen ? Als dit er bijvoorbeeld niet zou zijn zou je veel meer politie moeten hebben meer belasting betalen ect. Mensen hebben het over het POTENTIELE gevaar maar dat gevaar is er nog niet terwijl de voordelen er wel al zijn.

Verdiep je eens in wat er nu in China gebeurt (sociaal krediet systeem) zou ik zo zeggen.

Kijk ook eens naar wat er onlangs in Canada is gebeurd.
Hoe makkelijk mensen daar, die protesteren omdat ze het niet eens zijn met bepaalde maatregelen, buiten spel worden gezet doordat de overheid bijvoorbeeld hun bankrekeningen heeft geblokkeerd.
 
Laatst bewerkt:
Verdiep je eens in wat er nu in China gebeurt (sociaal krediet systeem) zou ik zo zeggen.

Kijk ook eens naar wat er onlangs in Canada is gebeurd.
Hoe makkelijk mensen daar, die protesteren omdat ze et niet eens zijn met bepaalde maatregelen, buiten spel worden gezet doordat de overheid bijvoorbeeld hun bankrekeningen heeft geblokkeerd.
Misschien is het tijd voor jou om te kijken waar we leven. Dat is niet China. Dus dat soort vergelijkingen gaan gewoon mis.

Protesteren is 1 ding wegen afsluiten en alles is een ander. Ik vind het best dat dit soort dingen doen. Protesteren ok, blokkeren niet. Heb je enig idee hoeveel overlast dat geeft voor de normale mens.

Ik vind dit altijd zo vreemd dat mensen met voorbeelden komen die gewoon niet werken. China met Nederland vergelijken. Ja zo ken ik er ook nog wel een paar.
 
Nee, want in een "echte" democratie worden de rechten van minderheden gerespecteerd.
Als we inderdaad een controlestaat gaan a la China, dan zal dit absoluut niet meer het geval zijn.




Dat is natuurlijk ook zo, alleen de vraag die ik me daarbij stel is waar naar toe dan?
Suggesties?
USA, land de vrijheid. Daar zijn een heleboel mensen die ook paranoia zijn over de overheid.

Je rechten worden gerespecteerd, dat jij het ergens niet mee eens bent betekend niet dat je rechten niet gerespecteerd worden. Ander kan je nooit wat doen in een democratie. Je kan niet iedereen blij houden. Dus meerderheid wint.
 
harpep

Jij hebt het over de rechten van de minderheid. Vind jij dat je met een protest zomaar de rechten van de mensen die ergens wonen mag aantasten. Ik vind je best scheef denkt over dingen. Blijkbaar is het ok dat de rechten van normale mensen aangetast worden door mensen die protesteren. Maar jouw rechten mogen niet aangetast worden. Mensen in hun leefomgeving blokkeren en het leven zuur maken mag wel. Cameratoezicht mag niet.

Ik heb niets tegen protesten en dat soort dingen maar je moet er "normale" mensen niet lastig mee vallen. Ieder geval niet overdreven lastig. Blijkbaar vind je het ok, maar vind je het super erg als de overheid daar wat tegen doet.

Sorry denk dat wij totaal anders denken over dingen.
 
Screenshot_20220228-122202_Instagram.jpg
 
Democratie heet zoiets. Maar goed je kan altijd het land verlaten en ergens anders heen gaan toch. Ik bedoel niemand houd je tegen.
Democratie? Waar? In Nederland? :roflol:
 
harpep

Vind jij dat je met een protest zomaar de rechten van de mensen die ergens wonen mag aantasten. Ik vind je best scheef denkt over dingen. Blijkbaar is het ok dat de rechten van normale mensen aangetast worden door mensen die protesteren. Maar jouw rechten mogen niet aangetast worden. Mensen in hun leefomgeving blokkeren en het leven zuur maken mag wel. Cameratoezicht mag niet.
Nee dat vind ik niet en nee ik vind ook niet dat het blokkeren een schoonheidsprijs heeft verdiend.
Mocht ik die suggestie hebben gewekt, dan bij deze een correctie daarvan.
Ik ben het met je eens als je stelt dat anderen daar eigenlijk niet de dupe van zouden mogen worden.
In het geval van de burgers in Ottawa, ook in dat opzicht dienen de rechten te worden gerespecteerd, ook dat is democratie.

Overigens, dit topic heb ik niet bedoeld om een discussie aan te gaan over wat wel/niet moreel toelaatbaar is m.b.t. protesteren.
Ook ging het me niet over de vraag of het wel of niet terecht is dat de Canadese overheid er toe is over gegaan om bankrekeningen te blokkeren.

In mijn eerste post gaf ik al aan "En wie controleert dan de controlerende macht?"
En ook: "een overheid die precies weet wie je bent, waar je bent geweest en wat je (fout) hebt gedaan. Deugpuntensysteem, strafsancties etc.
Dat bevriezen van bankrekeningen van Canadese Truckers was vooral bedoeld als voorbeeld om aan te geven hoe makkelijk dat blijkbaar al gaat.

Digitale techniek kent heel veel voordelen, die ik als burger en ICT'er ken en zeker ook erken.
Ik heb ook niets tegen de voordelen die deze technologie biedt, integendeel, maar hekel vaak wel de manier waarop mensen hier van ge(mis)bruik maken in relatie tot andere mensen. China is daarbij dan wel het meest schrikwekkende voorbeeld dat ik kan geven.
Ok, we zijn hier niet in China nee, maar soortgelijke vormen van (sociale) controle vanuit overheden liggen ook hier inmiddels binnen handbereik, technologisch gezien in ieder geval.

Feit is, dat er ook een grotere potentiële fraudegevoeligheid en mogelijkheid tot machtsmisbruik is, naarmate een dergelijk systeem groeit en (persoonlijke) informatiestromen steeds meer aan elkaar gekoppeld worden. Ik heb een aardig inzicht in hoe dit allemaal werkt en wat er allemaal mogelijk is.
Mede daardoor maak ik me gewoon zorgen over de manier waarop we privacy en vrijheid steeds verder kwijt kunnen gaan raken in de toekomst.
Ik hoop uiteraard dat ik ongelijk ga krijgen en als dit soort discussies daarbij kunnen helpen dan ga ik die graag aan.


Sorry denk dat wij totaal anders denken over dingen.

Dat geeft niets, ook dat is onderdeel van democratische grondbeginselen. :)
 
Laatst bewerkt:
Nee dat vind ik niet en nee ik vind ook niet dat het blokkeren een schoonheidsprijs heeft verdiend.
Mocht ik die suggestie hebben gewekt, dan bij deze een correctie daarvan.
Ik ben het met je eens als je stelt dat anderen daar eigenlijk niet de dupe van zouden mogen worden.
In het geval van de burgers in Ottawa, ook in dat opzicht dienen de rechten te worden gerespecteerd, ook dat is democratie.

Overigens, dit topic heb ik niet bedoeld om een discussie aan te gaan over wat wel/niet moreel toelaatbaar is m.b.t. protesteren.
Ook ging het me niet over de vraag of het wel of niet terecht is dat de Canadese overheid er toe is over gegaan om bankrekeningen te blokkeren.

In mijn eerste post gaf ik al aan "En wie controleert dan de controlerende macht?"
En ook: "een overheid die precies weet wie je bent, waar je bent geweest en wat je (fout) hebt gedaan. Deugpuntensysteem, strafsancties etc.
Dat bevriezen van bankrekeningen van Canadese Truckers was vooral bedoeld als voorbeeld om aan te geven hoe makkelijk dat blijkbaar al gaat.

Digitale techniek kent heel veel voordelen, die ik als burger en ICT'er ken en zeker ook erken.
Ik heb ook niets tegen de voordelen die deze technologie biedt, integendeel, maar hekel vaak wel de manier waarop mensen hier van ge(mis)bruik maken in relatie tot andere mensen. China is daarbij dan wel het meest schrikwekkende voorbeeld dat ik kan geven.
Ok, we zijn hier niet in China nee, maar soortgelijke vormen van (sociale) controle vanuit overheden liggen ook hier inmiddels binnen handbereik, technologisch gezien in ieder geval.

Feit is, dat er ook een grotere potentiële fraudegevoeligheid en mogelijkheid tot machtsmisbruik is, naarmate een dergelijk systeem groeit en (persoonlijke) informatiestromen steeds meer aan elkaar gekoppeld worden. Ik heb een aardig inzicht in hoe dit allemaal werkt en wat er allemaal mogelijk is.
Mede daardoor maak ik me gewoon zorgen over de manier waarop we privacy en vrijheid steeds verder kwijt kunnen gaan raken in de toekomst.
Ik hoop uiteraard dat ik ongelijk ga krijgen en als dit soort discussies daarbij kunnen helpen dan ga ik die graag aan.




Dat geeft niets, ook dat is onderdeel van democratische grondbeginselen. :)
Valt blijkbaar wel mee hoe anders we denken, ik ben voor protesteren maar niet dat andere daar de dupe van mogen worden (behalve bijvoorbeeld postbezorging ect als die willen staken). Ik heb het dan meer over het blokkeren van dingen zodat andere daar de dupe van worden. Nu kan dat best even mogen ofzo maar het moet niet een soort van gijzel actie worden waar een minderheid de meerderheid de wil oplegt.

Als het er om ging hoe ver het ging dan kan ik het begrijpen, ik las het meer als moet je eens zien wat die gemene overheid deed. Zo kan je zien hoe dingen fout overkomen. Ik vond de oplossing wel mooi bedoel anders was er misschien geweld nodig ect. Dit soort middelen kunnen andere hardere middelen voorkomen.

Ja technologisch kan het en zoals het in China gaat moet je niet willen. Maar dat het kan betekend nog niet dat het ingevoerd wordt. Ik ben ook redelijk goed met IT dus ja het is zeker mogelijk. Ja we kunnen vrijheden kwijtraken maar daar kan nog tegen geprotesteerd worden.

Ik denk dat ik je topic verkeerd opgevat heb, ik ben ook tegen hele vergaande koppelingen maar dingen zoals videotoezicht enzo vind ik wel weer goed. Ook vind ik complete anonimiteit op het internet niet altijd gewenst (bedreigingen ect) aan de andere kant ben ik ook geen voorstander van totale openheid. Ik vind dat het heel erg afhangt van de situatie.
 
Als het er om ging hoe ver het ging dan kan ik het begrijpen, ik las het meer als moet je eens zien wat die gemene overheid deed. Zo kan je zien hoe dingen fout overkomen.
Dat was inderdaad de enige functie van het voorbeeld.
Ja, het kan heel lastig zijn om schriftelijk, op een forum zoals dit, genuanceerd over te komen zonder dat je verkeerd geïnterpreteerd wordt.

Wat ik me -even verder los van DIT onderwerp- dan wel afvraag, is of de genoemde maatregelen in Canada wel proportioneel zijn, ook in relatie tot het uitroepen van de "emergency act".
Ging dat dan niet veel te ver? Dit ook in het licht van eerdere rellen en vernielingen bij BLM "activisten", want daar hoorde je toen niemand over.
In vergelijking daarmee was het Freedom Convoy een uiterst vreedzame en beschaafde betoging. Er wordt nogal met 2 maten gemeten vind ik.

Uiteraard heb ik ook een mening over de andere betrokkenen in Canada.
Trudeau vind ik bijvoorbeeld een goede acteur, maar een bijzonder slechte leider die te bang is om de echte dialoog aan te gaan met "zijn volk".
In plaats daarvan kruipt hij als een lafaard zijn schuilhol om ze vanuit daar weg te zetten als o.a. nazis, racisten en meer van dat, wat in mijn optiek volkomen onterecht is en een premier onwaardig.
Maar goed ik dwaal af, dat zijn eigenlijk op zichzelf staande discussies.

Ik vond de oplossing wel mooi bedoel anders was er misschien geweld nodig ect. Dit soort middelen kunnen andere hardere middelen voorkomen.

Even los van de context en of het wel of niet terecht is, daar heb je wel een punt, ieder alternatief voor geweld zal ik ook toejuichen.

Ja technologisch kan het en zoals het in China gaat moet je niet willen.

Ik denk dat eigenlijk bijna iedereen het daar wel mee eens is, maar dat die "bijna iedereen" zich doorgaans ook niet bewust is wat er allemaal al mogelijk is op dit vlak, ook in Nederland.

Daar kan nog tegen geprotesteerd worden.

Zeker, maar dan moeten we:
- Daar als meerderheid op tijd van bewust zijn.
- Op dat moment nog wel in staat zijn om überhaupt te kunnen protesteren.

Met dat laatste bedoel ik dat bang ben dat we -op den duur- als burgers in een positie worden "gerommeld', waarin het voor overheden maar al te makkelijk is om ons monddood te maken. Dan denk ik bijvoorbeeld aan bepaalde sancties, waardoor je niet meer deel kan nemen aan (online) dagelijkse leven.
Denk aan social media accounts blokkeren, bankrekeningen blokkeren, niet meer het land uit mogen, geen gebruik meer kunnen maken van vliegtuig, OV e.d. Niet gevaccineerd? Mag je niet naar je werk en ga zo maar door. Stemrecht ontnemen. Nou ja, wat je dus nu in China ziet.

Natuurlijk, dit is koffiedik kijken van mijn kant en we zijn niet in China, maar de huidige technologie maakt dit gewoon allemaal mogelijk.
Als dat al niet nu is, dan wel over afzienbare tijd.
Ook zie ik dingen om me heen gebeuren, bijvoorbeeld vormen van online censuur, waaruit ik de conclusie trek dat het lastiger wordt om een afwijkende mening te laten horen.


Ik denk dat ik je topic verkeerd opgevat heb, ik ben ook tegen hele vergaande koppelingen maar dingen zoals videotoezicht enzo vind ik wel weer goed. Ook vind ik complete anonimiteit op het internet niet altijd gewenst (bedreigingen ect) aan de andere kant ben ik ook geen voorstander van totale openheid. Ik vind dat het heel erg afhangt van de situatie.

Zo lang we iedere aparte situatie in dat opzicht kunnen evalueren en er als maatschappij mee instemmen of niet, is er ook geen probleem.
Ik denk alleen dat je je moet afvragen of dat (nog) wel zo is.

Op het moment van spreken worden er vanuit de EU via Brussel allerlei zaken doorgevoerd, waar wij als land helemaal geen direct zeggenschap meer over hebben.
Een goed voorbeeld is het eIDAS, het europese identificatiebewijs, waarbij allerlei persoonlijke kenmerken (medisch, financieel, politiek, uitstoot) gekoppeld worden aan 1 digitale identiteit.
Mocht je geïnteresseerd zijn, dit filmpje vond ik wel informatief.


Best wel ingrijpend in mijn optiek, want daarmee word je als persoon eigenlijk "gedigitaliseerd". Dit een soort "natte droom" van iedere technocraat/dictator.
Het wordt ons simpelweg opgelegd door de EU, daar kunnen Nederlanders feitelijk niets tegen inbrengen.
Ook geen referendum mogelijk, want afgeschaft door D66.

Je kunt zeggen dat ik beren op de weg zie, maar dit alles gaat op een manier waar ik op z'n zachtst gezegd nogal wantrouwig van word.
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven