MuscleMeat

Conventional deadlift

Bezoekers in dit topic

HUARGH

Competitive Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
18 jul 2011
Berichten
2.075
Waardering
750
Lengte
1m86
Massa
96kg
Vetpercentage
11%
Is er eigenlijk een reden om conventional DLs te doen als je niet specifiek getest wordt op de conventional DL (bv. powerlifters)? Dit vraag ik me eigenlijk al een poos af, het lijkt me dat je meer carry-over hebt naar real life met sumo DLs of atlas stones en voor overige doeleinden (bv. BB) lijkt de SLDL een betere optie.

Ik denk dat je zelfs een punt kunt maken voor het helemaal weglaten van alle soorten DLs met specifiekere posterior chain oefeningen als substituut (bv. nordic curls/GHRs, leg curls, loaded hyperextensions), aangezien dit minder CNS fatigue met zich meebrengt.

Thoughts?
 
Ja ik denk ook dat er voldoende kansen zijn om een deadlift weg te laten. Wat betreft algehele belasting en vermoeidheid (gaat verder dan alleen de cns) heb je een goed punt en dit kun je inderdaad goed opvangen met hip hinge varianten. echter is de conventionele deadlift erg efficient om in je programma te hebben en ook erg geschikt voor bodybuilding. persoonlijk vind ik weglaten onhandig. In mijn training heb ik bijvoorbeeld al HH varianten en hier nog meer van doen samen met aanvullende oefeningen is behoorlijk wat extra werk en saai. Je zou ook een middenweg kunnen nemen en lage reps met de conventionele dl doen en hogere repwerk met de varianten, dit wordt ook vaak geadviseerd om verschillende redenen.

Terug naar je algehele belasting, met het weglaten van een dl kun je zeker voordelen behalen, zo heb ik een tijd benen maar 1 dag in de week gepakt om soortgelijke redenen om mijn bovenlijf wat sneller te ontwikkelen en dat werkte perfect. Dus deze gedachten gang is mijnsinziens zeker niet verkeerd. De vraag is alleen of je het alleen als tijdelijk middel of permanent moet gaan toepassen.
 
Ja ik denk ook dat er voldoende kansen zijn om een deadlift weg te laten. Wat betreft algehele belasting en vermoeidheid (gaat verder dan alleen de cns) heb je een goed punt en dit kun je inderdaad goed opvangen met hip hinge varianten. echter is de conventionele deadlift erg efficient om in je programma te hebben en ook erg geschikt voor bodybuilding. persoonlijk vind ik weglaten onhandig. In mijn training heb ik bijvoorbeeld al HH varianten en hier nog meer van doen samen met aanvullende oefeningen is behoorlijk wat extra werk en saai. Je zou ook een middenweg kunnen nemen en lage reps met de conventionele dl doen en hogere repwerk met de varianten, dit wordt ook vaak geadviseerd om verschillende redenen.

Terug naar je algehele belasting, met het weglaten van een dl kun je zeker voordelen behalen, zo heb ik een tijd benen maar 1 dag in de week gepakt om soortgelijke redenen om mijn bovenlijf wat sneller te ontwikkelen en dat werkte perfect. Dus deze gedachten gang is mijnsinziens zeker niet verkeerd. De vraag is alleen of je het alleen als tijdelijk middel of permanent moet gaan toepassen.

Ik probeer de laatste tijd mijn biceps te laten groeien en kwam op het idee dat de hoeveelheid axial loading in mijn workouts wellicht een bottleneck kan zijn voor bicepsgroei, vandaar mijn vraag :D
 
lijkt de SLDL een betere optie.
Niet als je deze correct wilt uitvoeren en qua biomechanische verhoudingen hoort bij het gros van de mensen. Nog minder als je deze, zoals tegenwoordig weer hip lijkt bij o.a.bodypump figuren, vanaf een verhoging doet. Ik verkies een RDL altijd boven een SLDL en als het om volledige hamstring ontwikkeling gaat;

*Doe paar oefeningen waarin de hams knieflexie verzorgen
*Doe een paar heupextensie oefeningen
*Doe een paar anteroposterior extensie oefeningen
*Reps met een krachtig dynamische contractie in het concentrische deel van de beweging
Ik denk dat je zelfs een punt kunt maken voor het helemaal weglaten van alle soorten DLs met specifiekere posterior chain oefeningen als substituut (bv. nordic curls/GHRs, leg curls, loaded hyperextensions), aangezien dit minder CNS fatigue met zich meebrengt.
Bij DL dwing je het lichaam om samen te werken op een manier die bij de meeste andere oefeningen (ten dele) uitblijven, waardoor je m.i. ook kansen laat liggen op het aanspreken van de grote MU's.
 
Ik denk dat je zelfs een punt kunt maken voor het helemaal weglaten van alle soorten DLs met specifiekere posterior chain oefeningen als substituut (bv. nordic curls/GHRs, leg curls, loaded hyperextensions), aangezien dit minder CNS fatigue met zich meebrengt.

Thoughts?
Voeg daar dan nog shrugs, (power)clean en high pull aan toe.
 
Back
Naar boven