Fitness Seller

Cooking spray of olijfolie?

Bezoekers in dit topic

MrJ

10 year + member
Elite Member
20 jaar lid
Lid geworden
28 jan 2003
Berichten
18.436
Waardering
185
Lengte
1m83
Massa
86kg
Vetpercentage
12%
De titel zegt het al, wat is te prefereren, een Cooking Spray gebruiken of gewoon good ol' olijfolie. :)

Shoot!
 
Pam kent geen transvetten. dat schijnt goed te zijn, met name in de cut (transvetten verhitten is immers dodelijk).
Eet al jaren met olijfolie en vind het prima zo. Wellicht dat het voor endo's in een westrijdcut een andere zaak is, maar goed.

Eigenlijk dus een nutteloze reply mijner zijde :)
 
Pam cookingspray!

Olijfolie is echter ook prima!
 
Ik zou voor het natuurlijke gaan, olijfolie dus, weet zo niet de stats qua vetten van pam dus ... maarjah als je kurkdroog wilt staan zou ik dus pam kiezen bij lagere transvetzuren..
 
boogie zei:
Pam kent geen transvetten. dat schijnt goed te zijn, met name in de cut (transvetten verhitten is immers dodelijk).
Eet al jaren met olijfolie en vind het prima zo. Wellicht dat het voor endo's in een westrijdcut een andere zaak is, maar goed.

Maar hoeveel transvetten zitten er dan in olijfolie?

(Moet mij toch echt eens gaan verdiepen in vetten :o )


Eigenlijk dus een nutteloze reply mijner zijde :)

Nee hoor, absoluut niet. :thumbup:
 
Wanneer olijfolie (ja ook de speciale bakolie) de 100 graden bereikt, komen er transvetzuren vrij. Beter is nog om in roomboter te bakken (bereikt niet de 100 graden en komen er dus geen transvetten vrij). Kokosolie en archideolie schijnt ook goed te zijn.

Maar geef mij maar PAMspray. Geen extra cals en transvetten en dus ideaal voor in de cut.

Wil je toch in olijfolie bakken, gooi er dan een klein laagje water bij, zodat de olie onder de 100graden blijft. Gaat echter wel spetteren.
 
Die pamspray is die ook ergens te koop in de winkel, of Sligro of Macro ofzo? Of soortgelijke spray?
 
KaLe zei:
Wanneer olijfolie (ja ook de speciale bakolie) de 100 graden bereikt, komen er transvetzuren vrij. Beter is nog om in roomboter te bakken (bereikt niet de 100 graden en komen er dus geen transvetten vrij). Kokosolie en archideolie schijnt ook goed te zijn.

Maar geef mij maar PAMspray. Geen extra cals en transvetten en dus ideaal voor in de cut.

Wil je toch in olijfolie bakken, gooi er dan een klein laagje water bij, zodat de olie onder de 100graden blijft. Gaat echter wel spetteren.
zeker? ik dacht dat bij hoge temperaturen ging oxideren, en dat transvetten alleen vrijkomen door mechanische bewerking, zoals bij margarines
 
Rob G zei:
Die pamspray is die ook ergens te koop in de winkel, of Sligro of Macro ofzo? Of soortgelijke spray?

via internet bestellen.
 
KaLe zei:
Sorry, je hebt helemaal gelijk (was al laat gister ;) )

Hier staat het mooi uitgelegd
http://www.refdag.nl/oud/gezo/981027gezo02.html
tijdje geleden had ik zo vloeibare margarine van bertoli gekocht, werd ook reclame voor gemaakt op tv door de overheid enzo om vloeibare margarines te kiezen

ik dacht dat die veel beter waren omdat er geen transvetten inzaten, niet dus, nog altijd transvetten terwijl het niet gehard was, wat dan het voordeel van die margarines is weet ik ni, ik hou het int vervolg wel op kokos of olijfolie???
 
Olijfolie dus niet ;)
 
Ik eet elke dag 2 eetlepels olijfolie. Daarnaast gebruik ik het om vlees in te bakken. Ik gebruik onderstaande dus dan is het geen probleem als ik het goed heb?

• olijfolie van eerste persing (extra vergine, moet op het etiket staan. Alleen dan gaat het om ongeraffineerde olie van goede olijven. Is als enige ongeraffineerde olie ook in supermarkt verkrijgbaar). Rijk aan waardevolle voedingsstoffen, zogenaamde micro-nutriënten. Olijfolie is geen bron van linolzuur en alfalinoleenzuur.
 
pat21 zei:
Ik eet elke dag 2 eetlepels olijfolie. Daarnaast gebruik ik het om vlees in te bakken. Ik gebruik onderstaande dus dan is het geen probleem als ik het goed heb?
eerste persing mocht je dacht ik niet verhitten
 
Rob G zei:
Die pamspray is die ook ergens te koop in de winkel, of Sligro of Macro ofzo? Of soortgelijke spray?

Ik koop PAM altijd bij The Natural Health Company (www.tnhc.nl)
 
KaLe zei:
Beter is nog om in roomboter te bakken (bereikt niet de 100 graden en komen er dus geen transvetten vrij).

echt wel. bakken is bij een temperatuur > 100 graden, ook met roomboter.

Wil je toch in olijfolie bakken, gooi er dan een klein laagje water bij, zodat de olie onder de 100graden blijft. Gaat echter wel spetteren.

ga je vlees dan koken. 100 graden is geen bakken.

Extra vierge of vergine olijfolie is ongeschikt om in te bakken. Het bevat gezonde componenten die verloren gaan bij sterke verhitting of zelfs verbranden. En het is ook nog eens zonde van het kenmerkende, aangename aroma, dat vervliegt tijdens het bakken.

Olijfolie zonder de toevoeging extra vierge is geraffineerd en kan wel hoge temperaturen aan.

Gebruik extra vierge liefst onverhit, dus op sla, vleeswaren, vis, gekookte aardappelen (lekker!) en pasta.

Ik heb het vermoeden dat PAM gewoon koolzaadolie is en dat het juist wel eens minder geschikt kon zijn om in te bakken... echter je gebruikt er zo weinig van dat het wel geen deuk uit zal maken.
 
wazzup zei:
echt wel. bakken is bij een temperatuur > 100 graden, ook met roomboter.

ga je vlees dan koken. 100 graden is geen bakken.

150 graden dan, weet ik veel ;) Maar waar het om gaat is dat roomboter minder verhit kan worden dan olieen. Plus dat het stabieler is, zodat het niet (of minder) oxideert.

Ik heb het vermoeden dat PAM gewoon koolzaadolie is en dat het juist wel eens minder geschikt kon zijn om in te bakken... echter je gebruikt er zo weinig van dat het wel geen deuk uit zal maken.

Maisolie ;)
 
Ik bak altijd in een grillpan en smeer alleen mijn vis/vlees met een keukenpapier in met olijfolie. (zorgt alleen maar voor dat je vlees niet aan de pan plakt)
Je bakt dan zo mager dat ik me niet voor kan stellen dat PAM beter is.
Waarschijnlijk wel veel duurder.
 
MacJunk zei:
Ik bak altijd in een grillpan en smeer alleen mijn vis/vlees met een keukenpapier in met olijfolie. (zorgt alleen maar voor dat je vlees niet aan de pan plakt)
Je bakt dan zo mager dat ik me niet voor kan stellen dat PAM beter is.
Waarschijnlijk wel veel duurder.

magerder dan pam? Pan is 0 kcal ;)
 
ik gebruik wesson spray, hetzelfde als pam maar kost maar 5€ voor een bus waar je laaaaaaaaaaaang met doet...
 
Back
Naar boven