XXL Nutrition

Coronavirus

Bezoekers in dit topic

Wel, gezien het virus er toch al zit moet men afwegen of het financieel en juridisch plaatje wel de moeite is. Ik vind van niet. Vanaf een virus pandemisch is, is het te laat om de grenzen dichtdoen als Heilige Graal te zien. Dat is een optie voor eilanden waar het nog niet zit of niet meer zit.

Kritiek op de politiek in een crisissituatie is heel gratuit. Een doordachte oplossing waar alle partijen zich in kunnen vinden minder. Ik heb ze ook niet.
Een grens sluiten is niet alleen een oplossing voor eilanden waar iets niet zit of niet meer zit. Die eilanden hadden het allemaal, maar dat is goed teruggedrongen door direct actie te ondernemen, flink te testen en een goede contactonderzoek te doen. Als ze de grenzen gesloten hadden na het succes van NZ en AUS te zien, dan was er al geen Britse variant buiten het VK.

Verder zie ik het probleem van grenzen sluiten ook niet. Genoeg corona ontkenners die ook graag de grenzen gesloten willen hebben voor al die vluchtelingen, win-win situatie.
 
Een grens sluiten is niet alleen een oplossing voor eilanden waar iets niet zit of niet meer zit. Die eilanden hadden het allemaal, maar dat is goed teruggedrongen door direct actie te ondernemen, flink te testen en een goede contactonderzoek te doen. Als ze de grenzen gesloten hadden na het succes van NZ en AUS te zien, dan was er al geen Britse variant buiten het VK.

Verder zie ik het probleem van grenzen sluiten ook niet. Genoeg corona ontkenners die ook graag de grenzen gesloten willen hebben voor al die vluchtelingen, win-win situatie.

Weet je waarom Kuijpers en Gommers de zorg niet willen opschalen? Omdat dat dat de 'crisis' oplost. Lekker mee gaan in het verhaal dat gemaakt wordt. Poppenkast allemaal.


Nou ik ga dalijk lekker in de gym onder het trainen Corona zitten ontkennen. Ajuus, deze bs heeft me eigenlijk al veel te veel energie gekost. Wel goed voor mijn sport, dat wel.

arnold schwarzenegger vintage GIF by Okkult Motion Pictures
 
  • Like
Waarderingen: BB_
Oei.
 

Bijlagen

  • 973FBD92-E775-4771-8551-7A45B6B4FAC8.jpeg
    973FBD92-E775-4771-8551-7A45B6B4FAC8.jpeg
    139 KB · Weergaven: 81
Hou me tot nu toe best goed aan de regels maar met invoering van een avondklok mogen ze lekker mijn reet likken :).
 
Weet je waarom Kuijpers en Gommers de zorg niet willen opschalen? Omdat dat dat de 'crisis' oplost. Lekker mee gaan in het verhaal dat gemaakt wordt. Poppenkast allemaal.


Nou ik ga dalijk lekker in de gym onder het trainen Corona zitten ontkennen. Ajuus, deze bs heeft me eigenlijk al veel te veel energie gekost. Wel goed voor mijn sport, dat wel.

arnold schwarzenegger vintage GIF by Okkult Motion Pictures
Hoe zou een opschaling van de zorg dit moeten oplossen? Als je 1000 extra IC-bedden hebt en de maatregelen opheft, dan zitten die 1000 bedden ook binnen no-time vol.
 
Hoe zou een opschaling van de zorg dit moeten oplossen? Als je 1000 extra IC-bedden hebt en de maatregelen opheft, dan zitten die 1000 bedden ook binnen no-time vol.
De effectiviteit van de maatregelen is toch geheim?
 
1610725245628.png

1610725251279.png

:roflol:
 
Volgens mij begrijp ik niet wat je bedoelt..?
Jij schat dat een verdubbeling van het aantal IC bedden niet genoeg is als we de maatregelen loslaten, maar dat zouden we toch moeten kunnen berekenen?

Ik dacht dat die modellen die ze gebruiken om te schatten hoe effectief elke maatregel danwel combinaties zijn niet openbaar werden gemaakt. Maar ik bedenk me dat het misschien ook wel met de bekende cijfers kan.
 
Jij schat dat een verdubbeling van het aantal IC bedden niet genoeg is als we de maatregelen loslaten, maar dat zouden we toch moeten kunnen berekenen?

Ik dacht dat die modellen die ze gebruiken om te schatten hoe effectief elke maatregel danwel combinaties zijn niet openbaar werden gemaakt. Maar ik bedenk me dat het misschien ook wel met de bekende cijfers kan.
Je hoeft daar geen rocket scientist voor te zijn. In maart steeg het aantal COVID-19-patiënten op de IC van 584 op 23 maart naar 1.134 op 30 maart een week later. En die stijging neemt alleen maar verder toe, dat loopt niet lineair. Het aantal IC-opnames per dag steeg ook van 30 naar meer dan 100 in 2 weken tijd in die periode. Daar valt niet tegenop te boksen met meer IC-capaciteit, weer 2 weken later zit je dan met iets van 300 IC-opnames per dag als je geen maatregelen neemt, enz.

En dan laat je nog andere praktische zaken buiten beschouwing, zoals het tekort aan personeel, de overige duizenden reguliere bedden die je nodig hebt, de enorme morbiditeit die ermee gepaard gaat die je 'niet ziet', en natuurlijk de enorme oversterfte die je dan maar accepteert.

Meer IC-bedden geven je meer tijd en marge om met je maatregelen te spelen. Of in elk geval in de periodes van een pandemie dat het % bezette bedden laag is. Zodra een hoog % bezet is geworden heb je praktisch net zo weinig marge als met een lager absoluut aantal IC-bedden. Het is simpelweg geen oplossing.
 
Laatst bewerkt:
Je hoeft daar geen rocket scientist voor te zijn. In maart steeg het aantal COVID-19-patiënten op de IC van 584 op 23 maart naar 1.134 op 30 maart een week later. En die stijging neemt alleen maar verder toe, dat loopt niet lineair. Het aantal IC-opnames per dag steeg ook van 30 naar meer dan 100 in 2 weken tijd in die periode. Daar valt niet tegenop te boksen met meer IC-capaciteit, weer 2 weken later zit je dan met iets van 300 IC-opnames per dag als je geen maatregelen neemt, enz.

En dan laat je nog andere praktische zaken buiten beschouwing, zoals het tekort aan personeel, de overige duizenden reguliere bedden die je nodig hebt, de enorme morbiditeit die ermee gepaard gaat die je 'niet ziet', en natuurlijk de enorme oversterfte die je dan maar accepteert.

Meer IC-bedden geven je meer tijd en marge om met je maatregelen te spelen. Of in elk geval in de periodes van een pandemie dat het % bezette bedden laag is. Zodra een hoog % bezet is geworden heb je praktisch net zo weinig marge als met een lager absoluut aantal IC-bedden. Het is simpelweg geen oplossing.
Het stijgt toch niet oneindig, een griep pandemie bereikt ook slechts een deel van z'n potentieel in de bevolking. Ik zou gewoon de daadwerkelijke projecties die ze maken wel eens willen zien. Misschien dat daar ook meer begrip uit voorkomt. Even terzijde dat allemaal HBOwappies zich er dan mee gaan bemoeien door het na te rekenen. Zou wel willen weten hoeveel capaciteit ze verwachten nodig te hebben zonder maatregelen of zonder lockdown/avondklok. Of als ze zo kunnen aantonen dat het echt onmogelijk te doen is zonder vaccinatie.

Als het om 1000 was te gaan zou die inmiddels wel gecreeërd kunnen zijn, immers horen we zo ver op te kunnen schalen volgens de noodplannen. Dan nog eens 1000 wordt moeilijker, sure. Maar ook met oog op de lange termijn; moeten we elk jaar 60-90% van de bevolking gaan vaccineren of kunnen we af met 3000 IC bedden (+rest naar ratio).

Ik snap de redenaties, maar zonder de berekeningen met concrete getallen en de juiste virologische overwegingen van een daarvoor aangesteld instituut weet ik niet of het daadwerkelijk zo is.

ps. en bij uitblijven van die transparantie krijg ik een kriebel in m'n hersenen die zegt dat de verwachtingen misschien niet zo desastreus zijn als waar het volk begrip voor zou hebben en het daarom achter de schermen wordt gehouden.
 
Laatst bewerkt:
Heeft dat iets van gevolgen mbt maatregelen van coronavirus?
1610727986083.png
 
Back
Naar boven