XXL Nutrition

Coronavirus

Bezoekers in dit topic

Het moet juist wél om efficiëntie draaien alleen misschien niet om de definitie van dat begrip die onze liberale / libertarische vrienden er meestal aan geven, die sterk gerelateerd is aan alles binnen de zorg aan de vrije markt overlaten.

Zomaar een smak geld er tegenaan gooien en dan maar hopen dat het wel goed komt; de privatisering van de zorg heeft wel laten zien dat het op dat gebied in elk geval is mis gegaan. Het geld gaat overal naartoe behalve daar waar het nodig is. Eigenlijk wil ik gewoon kunnen zien waar mijn zorgpremie naartoe gaat. Als iemand tegen mij zegt dat ik straks voor een basisverzekering 150 euro per maand aan zorgpremie moet gaan betalen en het eigen risico naar 600+ per jaar stijgt dan wil ik wel graag weten waar dat geld dan naartoe gaat. We zitten nu met z'n allen in de emotie van de coronacrisis en we gunnen die IC-artsen en verpleegkundigen misschien wel de hele wereld maar als blijkt dat ze straks van collectief geld inderdaad een beetje duimen zitten te draaien dan wil ik graag weten waar mijn premie dan wél naartoe gaat.

Er gaat zo'n enorme klap geld naar de zorg als je het vergelijkt met alle andere grote sectoren, en de stijging van de zorgkosten is al jarenlang onhoudbaar volgens alle experts. Het zijn niet zozeer de ziekenhuizen en de ic-zorg waar het mis gaat want daar is de boel relatief gezien meestal wel aardig geregeld. Maar kijk naar de jeugdzorg, ouderenzorg, gehandicaptenzorg, geestelijke gezondheidszorg, et cetera. Het is een allang gehoorde klacht, maar er zit zó veel in bureaucratie, managementlagen, verzekeringsmaatschappijen, verschuiven van potjes, protocollen en paperassen. Er worden hele volksstammen aan het werk gehouden die nog nooit een patiënt/cliënt of hoe ze het nu ook noemen gezien hebben

Dat we ooit nog gaan weten waar onze zorgpremie belandt is een utopie. De privatisering is een grote bak ellende inderdaad, zorg laat zich niet privatiseren op een manier waarop het volk er baat bij heeft. Enkel de zakkenvullers helaas.
Ik schetste het beeld van een beter honorarium om relativering toe te voegen aan de vele miljarden die we reeds verkwanseld hebben aan allerlei subsidies, fondsen en regelingen. En dat het zo heel gek nog niet is om tijden van nood iets aan dat honorarium te doen van bijvoorbeeld, die IC Verpleegkundige.

Het gaat er vooral om dat het geld ook echt gaat naar behandeling en echte zorg. Er zitten enorm veel bronnen van verspilling in het systeem en erger nog: een hoop parasieten.

Het tegenovergestelde is waar, alles wat er in het ziekenfonds vergoed werd, daar is nog maar een fractie van welke nog steeds vergoed wordt in het huidige systeem. Meer dan 50% van de mensen verstookt niet eens hun eigen risico in een jaar. Tel uit je winst. Eigenlijk "hun" winst :emo:
 
1 bijna afgerond. Maar ze helpen vanaf het begin van die opleiding al mee op de ICs vooral ook op de corona afdeling. Ik denk niet dat je perse in termen van 1.5 jaar volledig opgeleide IC verpleegkundigen moet denken voor het beademen van corona/seizoensgriep patiënten. Dacht dat ze ook wel aan het kijken waren om die werkverdeling anders aan te pakken.
 
1 bijna afgerond. Maar ze helpen vanaf het begin van die opleiding al mee op de ICs vooral ook op de corona afdeling. Ik denk niet dat je perse in termen van 1.5 jaar volledig opgeleide IC verpleegkundigen moet denken voor het beademen van corona/seizoensgriep patiënten. Dacht dat ze ook wel aan het kijken waren om die werkverdeling anders aan te pakken.
Een hbo verpleegkundige met wat cursussen is wel het minste wat je aan een IC bed wilt plaatsen imo.
 
Het gaat er vooral om dat het geld ook echt gaat naar behandeling en echte zorg. Er zitten enorm veel bronnen van verspilling in het systeem en erger nog: een hoop parasieten.
Misschien eens beginnen met landelijk inkopen van medicijnen/ dure geneesmiddelen en dergelijke. Dan kan je gezamenlijk onderhandelen en heb je grotere slagkracht. Nu zijn er groepjes van samenwerkende ziekenhuizen en ligt het voornamelijk aan de hoeveelheid energie die erin gestoken wordt in hoeverre kortingen kunnen worden bedongen. Tegelijkertijd moet er nagedacht worden over een ander model (meer financiële prikkels). Wat een ziekenhuis weet te besparen wordt gekort op budget van zorgverzekeraars. Dat is een beetje gek systeem.
 
Laatst bewerkt:
Misschien eens beginnen met landelijk inkopen van medicijnen/ dure geneesmiddelen en dergelijke. Dan kan je gezamenlijk onderhandelen en heb je grotere slagkracht. Nu zijn er groepjes van samenwerkende ziekenhuizen en ligt het voornamelijk aan de hoeveelheid energie die erin gestoken wordt in hoeverre kortingen kunnen worden bedongen. Tegelijkertijd moet er nagedacht worden over een ander model (meer financiële prikkels). Wat een ziekenhuis weet te besparen wordt gekort op budget van zorgverzekeraars. Dat is een beetje gek systeem.
Gebeurt al. Hier zijn geneesmiddelen vele malen goedkoper dan bijvoorbeeld de USA.

Zorgverzekeraars doen daar ook hun best voor. Niet perfect, maar het is wel lastig de juiste financiele prikkels in te bouwen - want we willen ook niet te veel uitgeven terwijl we wel de juiste zorg willen bieden. Vooral het feit dat aande ene kant farmaceuten en apparatuurleveranciers maximale winsten zoeken en aan de andere kant dan de vraag is - hoeveel winst voor de fabrikanten is een mensenleven (of een gezond extra jaar leven oid) ons waard aan marge voor de fabrikanten.

Zonder die winsten wordt er te weinig ontwikkeld, aan de andere kant gaan er miljarden aan overheidsgeld naar onderzoek en zorg. Dat is een lastig systeem. Zeker ook omdat het internationaal is. Met veel kennis en onderzoek in de USA. En daar hebben ze schijt aan onze manier van denken. Nogmaals, medicatie is daar vaak zomaar 10x duurder dan hier.
 
Gelukkig halen we miljoenen kansvolle Afrikanen en zandmensen hierheen om zo de druk op de zorg en het sociale stelsel te verlichten.

Je zal zien dat de zorg stukken betaalbaarder gaat worden de aankomende decennia. De pensioenleeftijd zal naar beneden kunnen en de zorgstaat wordt weer hersteld. Komt allemaal goed.
 
Hier zijn geneesmiddelen vele malen goedkoper dan bijvoorbeeld de USA.
Met dank aan de Amerikaanse overheid die min of meer organisaties vrij laat in prijsbepalingen. Volgens mij doet NL dat beter, ook de EU.
 
Als we nu elk weekend ongeremd mogen feesten zullen die 600 ic patiënten er zeker weten komen.

Vraag het mij af. Hoeveel besmettingen heb je momenteel nodig voor 1 bezet ic bed?

Met in het achterhoofd dat immuniteit het beste vaccin is wat er bestaat.

Als Corona nooit weg gaat, vaccins nooit 100% gaan beschermen zou je dan niet wat meer ic bedden nodig gaan hebben of gaan we liever jarenlang open en weer dicht?
 
Dat we ooit nog gaan weten waar onze zorgpremie belandt is een utopie. De privatisering is een grote bak ellende inderdaad, zorg laat zich niet privatiseren op een manier waarop het volk er baat bij heeft. Enkel de zakkenvullers helaas.
Ik schetste het beeld van een beter honorarium om relativering toe te voegen aan de vele miljarden die we reeds verkwanseld hebben aan allerlei subsidies, fondsen en regelingen. En dat het zo heel gek nog niet is om tijden van nood iets aan dat honorarium te doen van bijvoorbeeld, die IC Verpleegkundige.



Het tegenovergestelde is waar, alles wat er in het ziekenfonds vergoed werd, daar is nog maar een fractie van welke nog steeds vergoed wordt in het huidige systeem. Meer dan 50% van de mensen verstookt niet eens hun eigen risico in een jaar. Tel uit je winst. Eigenlijk "hun" winst :emo:
Klopt, maar daar zijn wel verschillende redenen voor:

1. Mensen worden ouder en als je oud wordt krijg je medische issues. Vergrijzing betekent meer mensen die gebruik maken van zorg. Deze mensen betalen er ook minder aan mee- die zorgpremie dekt maar een fractie van de kosten. De rest komt van de werkende bevolking in de vorm van belastingen
2. Er zijn veel meer behandelingen mogelijk. Mensen met ernstige ziektes worden veel beter en daarmee veel langer behandeld. Dat kost vaak veel geld.
3. Het hele economische systeem rondom zorg is enorm uitgebreid. Met de groei van de investeringen zagen meer mensen kansen om er geld mee te verdienen. Dus hoop consultants, farmaceuten, etc die een graantje meepikken
4. Schaalvergroting en bureaucratie. Lagen managers , organisaties met flinke overhead. Het idee was om geld te besparen, maar uiteindelijk zitten die mensen ook zichzelf in stand te houden en werk te bedenken (vooral bureaucratie) voor de mensen die de zorg echt leveren.

factor 1 & 2 zijn de reden dat het ziekenfonds nu onbetaalbaar zou zijn. 3&4 heb je naar mijn mening gelijk in. Maar ja, een Amerikaans systeem zou ik echt niet willen hebben hier. Die laten je gewoon creperen als je niet de juiste verzekering hebt (en die is pas duur).
 
1. Mensen worden ouder en als je oud wordt krijg je medische issues. Vergrijzing betekent meer mensen die gebruik maken van zorg.
Vergeet niet de toename aan welvaartsziekten met het toenemen van het aantal mensen met (ernstig) overgewicht. Dit gaat nog het grootste probleem worden.
 
Vraag het mij af. Hoeveel besmettingen heb je momenteel nodig voor 1 bezet ic bed?

Met in het achterhoofd dat immuniteit het beste vaccin is wat er bestaat.

Als Corona nooit weg gaat, vaccins nooit 100% gaan beschermen zou je dan niet wat meer ic bedden nodig gaan hebben of gaan we liever jarenlang open en weer dicht?
Veel, maar als je zo snel van een paar honderd besmettingen per dag naar 10.000 gaat hadden we zonder beperkingen voor het uitgaansleven nu waarschijnlijk wel 25.000 nieuwe besmettingen per dag gehad.
 
Dat is standaard voor diploma’s uit andere landen tenzij anders bepaald.
O joh, ook binnen de EU? En verschillend per sector neem ik aan.

Maar zijn we dan voor de gek gehouden met die beloofde apothekers? Ik dacht dat ze voornamelijk hoogopgeleid waren.
 
  • Haha
Waarderingen: Vonk
Klopt, maar daar zijn wel verschillende redenen voor:

1. Mensen worden ouder en als je oud wordt krijg je medische issues. Vergrijzing betekent meer mensen die gebruik maken van zorg. Deze mensen betalen er ook minder aan mee- die zorgpremie dekt maar een fractie van de kosten. De rest komt van de werkende bevolking in de vorm van belastingen
2. Er zijn veel meer behandelingen mogelijk. Mensen met ernstige ziektes worden veel beter en daarmee veel langer behandeld. Dat kost vaak veel geld.
3. Het hele economische systeem rondom zorg is enorm uitgebreid. Met de groei van de investeringen zagen meer mensen kansen om er geld mee te verdienen. Dus hoop consultants, farmaceuten, etc die een graantje meepikken
4. Schaalvergroting en bureaucratie. Lagen managers , organisaties met flinke overhead. Het idee was om geld te besparen, maar uiteindelijk zitten die mensen ook zichzelf in stand te houden en werk te bedenken (vooral bureaucratie) voor de mensen die de zorg echt leveren.

factor 1 & 2 zijn de reden dat het ziekenfonds nu onbetaalbaar zou zijn. 3&4 heb je naar mijn mening gelijk in. Maar ja, een Amerikaans systeem zou ik echt niet willen hebben hier. Die laten je gewoon creperen als je niet de juiste verzekering hebt (en die is pas duur).

Nee een Amerikaans systeem zou ik ook niet willen, we hebben het hier echt niet slecht en mogen niet klagen wat betreft voorzieningen op welk vlak dan ook. Maar dat het een stuk beter zou kunnen is iedereen het wel over eens. Ging al die wijzigingen in wetvoering voor al deze zaken maar net zo snel als rondom Corona :roflol:

Vergeet niet de toename aan welvaartsziekten met het toenemen van het aantal mensen met (ernstig) overgewicht. Dit gaat nog het grootste probleem worden.

Dit en vergeet ook niet het aandeel aan immigranten wat we aan het importeren zijn, die bijvoorbeeld veel slechter kunnen tegen het "Nederlandse dieet" en waarbij je er voor een groot deel met zekerheid kunt zeggen dat ze diabetes krijgen, al dan niet in combinatie met overgewicht. Ook iets wat enorm onderschat wordt, de druk op de zorg, door migranten in zijn algemeenheid. Lastige discussie wel, want je wordt alweer snel weggezet als racist of je bent op zijn minst aan het discrimineren.
 
O joh, ook binnen de EU? En verschillend per sector neem ik aan.

Maar zijn we dan voor de gek gehouden met die beloofde apothekers? Ik dacht dat ze voornamelijk hoogopgeleid waren.

Is Syrië tegenwoordig ook al onderdeel van de EU? Ik moet nog steeds wennen aan het feit dat men steeds zegt in de media dat Rusland bij de EU hoort :emo:
 
Vraag het mij af. Hoeveel besmettingen heb je momenteel nodig voor 1 bezet ic bed?

Met in het achterhoofd dat immuniteit het beste vaccin is wat er bestaat.

Als Corona nooit weg gaat, vaccins nooit 100% gaan beschermen zou je dan niet wat meer ic bedden nodig gaan hebben of gaan we liever jarenlang open en weer dicht?
Er zijn in principe net voldoende bedden. Voor het mooie zou er rond de 250 aantal bedden bij kunnen zodat non covid zorg beter kan doorstromen (of in een andere crisis andere zorg). Als je kijkt naar Duitsland waar enorm veel bedden zijn, is dat niet per se een beter systeem, zelfde geldt voor Italië.
 
Back
Naar boven