MuscleMeat

Correct uitvoeren flys, en waar moet je het voelen? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

ometecuthli

Novice
Lid geworden
21 dec 2022
Berichten
14
Waardering
3
Lengte
1m85
Massa
90kg
Vetpercentage
15%
Hi guys,

Ben momenteel vooral bezig met "techniek" en niet zo zeer "hoe zwaar kan ik gaan". Nu heb ik een vraag waar ik niet heel duidelijk een antwoord op kan vinden.

Als ik flys doe dan probeer ik mijn schouders naar achter, naar binnen en naar onder te houden. Mijn handen komen ongeveer op mondhoogte bij elkaar waarna ik nog een stukje verder ga. Ik maak eigenlijk dus een soort van kruis.
Ik probeer mijn borstspieren zo veel mogelijk aan te spannen als ik kan. Ik doe momenteel 3x10 en wil opwerken naar de 3x18 en dan het gewicht opvoeren en dan weer opnieuw beginnen met 3x10 tot ik de 3x10 haal.

Mijn vraag nu: Ik weet niet goed waar ik met deze flys nu de "vermoeidheid" moet voelen. Ik voel het half in mijn arm en half in mijn borst. Het gedeelte waar je arm (boven je oksel zeg maar) overgaat in de borstspier. Daar voel ik het vooral branden.
Het is niet dat ik mijn hele of halve borst voel branden of zo.

Is mijn techniek verkeerd of maak ik me nu zorgen om niks?

Naast deze flys doe ik ook flys van onderaf. Dus van onder naar boven en ook daar weer in een kruis eindigen op ongeveer mond hoogte en wederom hetzelfde met mijn schouders/ rug zoals boven beschreven. Ik doe de flys nu trouwens op een aanzienlijk lager gewicht dan ik zou kunnen omdat ik echt de techniek op orde wil hebben. Heb er nu 25kg op zitten.

Ik hoop dat jullie jullie ervaring kunnen delen zodat ik de juist techniek onder handen krijg.
 
Ja, heel mooi wat hij doet haha, voor mijn gevoel doe ik dat ook en op de correcte manier :eyes:
Maar dat filmpje verteld mij nog steeds niet waar ik het moet voelen "branden" haha :laugh:

Dus als iemand een korte uitleg heeft zou dat super tof zijn!
 
Je moet ook je borst goed aanspannen als je weer omhoog komt
 
anatomy-flyes.jpg



Bedoel je het rode gedeelte?
 
Bekijk bijlage 576538


Bedoel je het rode gedeelte?

Ik heb even over het plaatje heen getekend met rood om aan te geven waar ik het precies voel ;)
Rood is waar ik het voel, geel is eigenlijk waar ik niks voel om eerlijk te zijn.

Zoals aangegeven voer ik de oefening (voor mijn gevoel) wel goed uit. Schouders naar achteren en naar elkaar, en naar onderen drukken.
Vervolgens met licht gebogen armen de fly uitvoeren. Ook probeer ik (lukt me nog niet van begin tot eind van de ROM) mijn borst aan te spannen.

Het aanpassen lukt nog niet goed in het begin van de beweging maar op het moment dat mijn handen dichter bij elkaar komen dan lukt het wel goed.

1675191753298.png
 
Dumbbell flyes zijn verreweg van een oefening die ik voor borst zou selecteren.
 
Ja, heel mooi wat hij doet haha, voor mijn gevoel doe ik dat ook en op de correcte manier :eyes:
Maar dat filmpje verteld mij nog steeds niet waar ik het moet voelen "branden" haha :laugh:

Dus als iemand een korte uitleg heeft zou dat super tof zijn!
Arnold doet het op de correcte manier. Je moet de dumbbells/je handen boven 30-40 cm uit elkaar houden en zeker niet kruisen: dan gaat de spanning eraf. Arnold laat de dumbbells eigenlijk iets te dicht bij elkaar komen door zijn armen te strekken.

Je moet je borst opzetten, net als met bankdrukken.

Tijdens de oefening voel ik niets branden, maar de dagen erna heb ik pijnlijke DOMS in mijn hele pec (jouw gele gebied).
 
Laatst bewerkt:
Ik heb even over het plaatje heen getekend met rood om aan te geven waar ik het precies voel ;)
Rood is waar ik het voel, geel is eigenlijk waar ik niks voel om eerlijk te zijn.

Zoals aangegeven voer ik de oefening (voor mijn gevoel) wel goed uit. Schouders naar achteren en naar elkaar, en naar onderen drukken.
Vervolgens met licht gebogen armen de fly uitvoeren. Ook probeer ik (lukt me nog niet van begin tot eind van de ROM) mijn borst aan te spannen.

Het aanpassen lukt nog niet goed in het begin van de beweging maar op het moment dat mijn handen dichter bij elkaar komen dan lukt het wel goed.

Bekijk bijlage 576542
Misschien heb je wellicht te zware dumbbells en is je uitvoering niet goed genoeg, ga eerst met minder gewicht oefenen totdat het goed aanvoelt en dan zwaarder gaan,nu train je geen borstspieren.
 
Ik voelde db flyes ook zelden, zou me meer focussen op het voelen van je pecs dan de precieze uitvoering. Zou ook eerder cable flyes hiervoor pakken.
 
Laat die dbs liggen en ren naar de kabelstation om daar je flys in te doen, hier heb je continue spanning.
 
Zelfde ervaring hier, cable fly en machine fly voel ik branden. Dumbell fly's daarintegen helemaal niks. Is het door stabiliseren van de houding? Meer aandacht naar het correct uitvoeren van de dumbell fly?
 
Zelfde ervaring hier, cable fly en machine fly voel ik branden. Dumbell fly's daarintegen helemaal niks. Is het door stabiliseren van de houding? Meer aandacht naar het correct uitvoeren van de dumbell fly?
Beperkte (geen) weerstand met een dumbell.
 
Ik gebruk juist een cable station. Heb expres zo'n duur monster van bijna 2k aangeschaft omdat ik veel met de cable station wou doen haha. Maar ik voel het overal behalve n mijn borst ondanks dat ik voor mijn gevoel de oefening wel goed doe. Zoals aangegeven in het plaatje, rode gedeelte voel ik maar geel niks. Ik moet wel zeggen dat ik duidelijk groei zie in mijn borst maar desalniettemin zou je toch moeten voelen dat je getraind hebt lijkt mij toch in die spieren? Dus volgens mijn haal ik bij lange na niet er uit wat er uit te halen valt omdat ik toch ergens iets fout doe :D
 
Ik gebruk juist een cable station. Heb expres zo'n duur monster van bijna 2k aangeschaft omdat ik veel met de cable station wou doen haha. Maar ik voel het overal behalve n mijn borst ondanks dat ik voor mijn gevoel de oefening wel goed doe. Zoals aangegeven in het plaatje, rode gedeelte voel ik maar geel niks. Ik moet wel zeggen dat ik duidelijk groei zie in mijn borst maar desalniettemin zou je toch moeten voelen dat je getraind hebt lijkt mij toch in die spieren? Dus volgens mijn haal ik bij lange na niet er uit wat er uit te halen valt omdat ik toch ergens iets fout doe :D
Waarschijnlijk voel je het dan vooral in je Pectoralis Minor omdat die hard moet werken om het schoudergewricht te stabiliseren (in de uitgestrekte positie). Doe je de flys staand en je overige oefeningen voor je borst met ondersteuning van je bovenrug?
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruk juist een cable station. Heb expres zo'n duur monster van bijna 2k aangeschaft omdat ik veel met de cable station wou doen haha. Maar ik voel het overal behalve n mijn borst ondanks dat ik voor mijn gevoel de oefening wel goed doe. Zoals aangegeven in het plaatje, rode gedeelte voel ik maar geel niks. Ik moet wel zeggen dat ik duidelijk groei zie in mijn borst maar desalniettemin zou je toch moeten voelen dat je getraind hebt lijkt mij toch in die spieren? Dus volgens mijn haal ik bij lange na niet er uit wat er uit te halen valt omdat ik toch ergens iets fout doe :D
Zou spierpijn of “gevoel” niet als indicatie gebruiken of je de oefening goed/slecht uitvoert. Sommige oefeningen voelt men nou eenmaal wel en andere niet, dit scheelt per individueel.

Maar flys is standaard kabels boven dbs 🫡
 
Zou spierpijn of “gevoel” niet als indicatie gebruiken of je de oefening goed/slecht uitvoert. Sommige oefeningen voelt men nou eenmaal wel en andere niet, dit scheelt per individueel.

Maar flys is standaard kabels boven dbs 🫡
Als ik een oefening niet voel, doe ik hem niet goed of hij past niet bij mijn fysiekje. Dan doe ik hem dus niet.
Bij fly's kun je nog een beetje spelen met de hoek van je boven en onderarm. Als je deze oefening met kabels niet voelt....check uitleg op youtube of vraag in de sportschool aan iemand die het kan.
Na kabels moeten je pec's toch vol bloed zitten ?
 
Zal wel weer aan mij liggen, maar dumbbells voel ik veel beter dan kabels bij flys. Maar het topic gaat dus over kabels.
 
Mind muscle connection, neem je tijd voor de oefening en concentreer je op de borst spier, en schroef je tempo naar beneden.
Dat geldt voor alle oefeningen, met kabels of dummbells.
Zelf begin ik eerst met bench press totdat ik een goede pomp heb, en dan de rest van de oefeningen voor de borst.
Zo heeft iedereen zijn eigen voorkeuren om de borst te trainen uiteraard.
 
Er staat een heel mooie uitleg van Hypertrophy coach op youtube over het uitvoeren van de cable fly. Moeite waard om op te zoeken.
 
Back
Naar boven