MuscleMeat

correcte oef. VS zware oef. (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

BIGTANK

Advanced Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
9 okt 2002
Berichten
1.021
Waardering
0
kzie soms gasten in de sportschool die met een aardig licht gewicht hun oefeningen uitvoeren maar juist doordat t zo licht is kun je zo n oefening ''correcter'' uitvoeren. ik train zelf een stuk zwaarder waardoor je niet alle oefeningen perfect kunt uitvoeren. daardoor krijg je dat velen een beetje gaan ''smokkelen'' met t gewicht zie ook wat trainingsvideo s van de profs . wat vinden jullie belangrijker een correcte uitvoering met een wat lichter gewicht of toch zwaar gaan zoals de meeste profs ?

ben benieuwd :)

gr BIGTANK
 
Probeer zelf altijd zolang als mogelijk correct uit te voeren.

Aan het eind van de set (als de oefening het toelaat) cheat ik wel.

Groet Smalluser :thumb:
 
Ik probeer altijd zo lang mogelijk correct te trainen, en dan de laatste reps of misschien de laatste set wat te smokkelen. Op zich is daar allemaal niks mis mee, maar je ziet heel veel mensen die dat dan weer gaan overdrijven en echt geen enkele oefening meer goed doen (met alle gevolgen van dien!)
 
ik vind beiden even belangrijk.

dit voor de simpele reden dat ja je oefening wel correct MOET kunnen uitvoeren als je bvb voor een 1rm gaat.

daarom ook dat ik eerder een voorstander ben voor het trainen met meer sets en minder reps. dit omdat je met lagere reps 1) wat zwaarder kan gaan en 2) je je gemakkelijker en beter kan focussen op die reps die je doet.


ik probeer nooit te smokkelen... ik laat het gewicht liever liggen. die ene rep is 1) geen blessure waard 2) geen absolute noodzaak, dat je 1 rep minder gedaan hebt wil niet zeggen dat je nu 1kg spier ben kwijtgeraakt.



afijn, het is dus voor mij belangijk om zwaar te trainen, en dat je moet leren met zware gewichten een correcte uitvoering te hebben.
 
Ik probeer het zo correct mogelijk te doen, maar ik cheat meestal de laatste 1-2 reps wel..
 
Ik vind dat je net als Spike zegt ergens de gulden middenlijn moet zoeken tussen zwaar gewicht en zuivere uitvoering.
Cheaten is leuk voor je ego, maar de spier(groep) die je aan het trainen bent moet ook minder doen...
 
Er is een verschil tussen cheaten en cheaten.

Als je cheat om de oefening lichter te maken, ben je verkeerd bezig. Als je cheat om de oefening te verlengen of omdat je op die manier de spier beter traint ben je goed bezig
 
Originally posted by 3XL
.... Als je cheat om de oefening te verlengen of omdat je op die manier de spier beter traint ben je goed bezig ....

Excact 3 helemaal mee eens :thumb:

Groet Smalluser :thumb:
 
moet je wel nog het verschil tussen die twee weten hé ;)
 
Of af en toe een "lomp zware" set te doen om te shockeren. Ik zorg er dan wel voor dat het risico op blesures klein is (dus geen risicovolle oefeningen doen)
 
kan je met elke oefening doen...

gewoon jezelf kennen en zien of je jezelf niet in de moeilijkheden kan brengen....

risicovolle oefeningen of niet risicovolle oefeningen.... da's BS ;)
 
Originally posted by Spike
.... moet je wel nog het verschil tussen die twee weten hé ;) ....

Huh - uiteraard ;)

Groet Smalluser :thumb:
 
Originally posted by Spike
kan je met elke oefening doen...

gewoon jezelf kennen en zien of je jezelf niet in de moeilijkheden kan brengen....

risicovolle oefeningen of niet risicovolle oefeningen.... da's BS ;)

Mischien BS voor jou Spike, maar niet voor mij. Als ik "lomp" (explosiever en minder gecontroleerd) ga bankdrukken, dan lopen mijn pecs een hele grote kans om een blessure op te lopen (heb het al een keer gehad). Bij een cable crossover is de kans op een blessure bij een explosieve en minder gecoordineerde beweging veel kleiner. Althans, dit geld voor mij dus zeker geen BS!

Daarom praat ik hier over risicovolle oefeningen.
 
het is de persoon die de oefeningen risicovoller maakt. door zichzelf niet goed genoeg te kennen en etc...


bij de cable crossover kan je evengoed je biceps scheuren of iets anders oplopen. die kans is kleiner omdat jij DENKT dat die kleiner is.


en explosiever wil NIET zeggen minder gecontroleerd. 't is allemaal te zien met wat mensen verstaan onder 'controle'.

iets als risicovolle oefeningen bestaat er niet. meer technische oefeningen ja, risicovoller, blijft toch BS :D
 
Originally posted by 3XL
Er is een verschil tussen cheaten en cheaten.

Als je cheat om de oefening te verlengen of omdat je op die manier de spier beter traint ben je goed bezig

Bedoel je hiermee dat jij bijv bij bp een spotter met een paar vingers meehelpt om nog de laatste 2 reps eruit haalt. (en dan de oefening wel correct uitvoert) Dit lijkt mij wel zinvol omdat je dan echt tot failure gaat. Cheaten op een wijze dat je meer synergetische spieren aanspreekt lijkt mij idd niet goed, wat je veel ziet bij bijv het achterover gaan hangen en het omhoog gooien bij de barbell curl.
 
Hm ik vind juist dat bij sommige oefeningen hulp van synergisten wel een grote rol speelt bij het cheaten.
Sterker nog, je kan niet anders dan de hulp inroepen van andere spieren als je cheat. Je moet alleen oppassen bij welke oef je dit doet.
 
Als ik genoeg sets heb gedaan enkel mijn spieren het nog aan hebben gekund ga ik net zo lang door totdat ik op het einde het niet meer kan met een correcte uitvoering. Het enigste waarin ik zou afwijken als het van te voren niet meer lukt is de rusttijd verlengen totdat ik verwacht dat het wel lukt. Maar andere spieren ervoor aanspreken vind ik niet nodig die train ik dan wel wanneer zij aan de beurt zijn. Ok een enkele keer gewoon te zwaar nemen met cheaten na de normale training doe ik wel eens om ze wakker te schudden, maar dat is zelden en gewoon om te zien wat me maximaal lukt en dat is alleen bij mijn armen.
 
Je denkt toch niet dat je altijd maar 1 spier gebruikt tijdens een oefening? Die oefeningen zijn zeldzaam en het minst effectief.
Het zijn juist de compound oefeningen die je laten groeien. En compound betekend 'samengesteld' dus andere spieren betrekken moet je zoiezo, bij het cheaten ga je alleen iets meer moeten halen uit de hulpspieren omdat de doelspier te vermoeid is.
 
Gecontroleerd cheaten kan bijdrage aan kracht en massa winst.. ongecontroleerd cheaten en feitelijk onbewust cheaten, het strelen van de ego of meedoen met de rest resulteerd in blessures..
 
Originally posted by soulreaver
Gecontroleerd cheaten kan bijdrage aan kracht en massa winst.. ongecontroleerd cheaten en feitelijk onbewust cheaten, het strelen van de ego of meedoen met de rest resulteerd in blessures..


en geen groei ;)
 
Back
Naar boven