AndroidHealthClinic

Cortisol te hoog.. evenals andere hormonen (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Esperantisto

Freaky Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
11 okt 2002
Berichten
6.844
Waardering
25
Hoi heren & dames

Weet iemand me het fijne te vertellen over hoe erg het is als je een hoog cortisol gehalte hebt. Er is bij mij een meting (ochtend/middag) gedaan omdat ik evt een verstoorde hormoonbalans heb.
Ik bleek te hoog test en te hoog androsteendiongehalte te hebben, maar ook cortisol bleek verhoogd. Nu was dat geen wonder, ik had in de middag alweer 50 km gefietst (2e maal naar ziekenhuis , heen en weer naar sportschool), 1 spinningles gehad en aan KT gedaan en het was ook 1 dag voor vertrek naar buitenland... dus aan stress geen gebrek.

Toch wil ik wel eens weten wat dit te betekenen heeft. Over wat een te hoog androsteendion/test gehalte voor gevolgen heeft ben ik ook wel nieuwsgierig. Is wel goed voor spierontwikkeling, maar vind het minder dat ik zulke dunne haren ineens heb, blijkbaar zijn ineens nogal veel niet-grijze haren uitgevallen :(.

Groetjes

Espi
 
Hoge test is logisch als je een hoog andro gehalte hebt. Andro metaboliseert in een aantal stappen namelijk naar testosterone...dus niet zo verwonderlijk.
Ik denk niet dat je dit zomaar van het een op het andere moment hebt gekregen. Ook het uitvallen of dunner worden van haren heeft er weinig mee te maken, omdat dat een erfelijke kwestie is... Je hebt het of niet.

Cortisol...is een streshormoon. Catabool.
Inderdaad logisch dat deze na je 50km relatief hoog lag. Het zou mij ook niets verbazen als als tegenreactie van je lichaam daardoor ook je test wat gestegen is...
 
Test was al een keer eerder getest in de ochtend toen stressniveau relatief laag lag, nu was sprake van een uitgebreidere test. Toen heb ik de test ook gedaan in eigen stad nu moest ik naar Ede fietsen. Enorm verschil in stress niveau. Ik denk dat die haaruitval en ook te dunne nagels door het ketodieet kwam, ik las namelijk laatst dat dit af en toe een gevolg ervan kan zijn.
Momenteel eet ik echt te weinig, ik ben zo onregelmatig aan het leven hier wegens al dat reizen en aanpassen aan andermans schema's etc. etc. dat het eten er veelal bij inschiet. Omdat ik EC neem val ik wel af, maar dat betekent nu ook veel spierverlies :-(. Gelukkig nog niet zoveel krachtverlies.. ik heb gisteren evenveel gesquat als de vorige keer en ook iets meer gebankdrukt dan de keer ervoor. Maar ik had al veel vals plat gereden gisteren ook...

Ik wacht het gesprek met de gyneacoloog en die endocrinoloog maar af. Het laaste waar ik zin in heb, is het drastisch omlaag brengen van test.. heeft een paar te veel voordeeltjes ;) en dat nog afgezien van meer spieren al snap ik nu weer niet hoe ik dan in hemelsnaam aan 32% vet kan komen.. zo frustrerend hoor. Denk je behoorlijk wat vet kwijt te raken, is het toch weer veelal spieren.. En terug naar keto wil ik ook niet, want dan kan ik op de fiets weer veel te slecht presteren.
Erger is nog, dat ik veel van het junkfood te smerig vind om in de mond te nemen, maar dat je aan de andere kant op reis weinig keus hebt.. ergo het is weer honger lijden geblazen.

tikje frustrerend hoor..

Espi, die het verder overigens prima naar 'r zin heeft hier
 
Originally posted by Esperantisto
hoe ik dan in hemelsnaam aan 32% vet kan komen..

Cortisol misschien...
 
verklaar je nader? Ik dacht dat cortisol als catabool hormoon hielp om vet te verbruiken of ben ik continu bezig spieren op te vreten met behulp van cortisol? In dat geval verklaart het perfect waarom ik met een bijna-hongerdieet in Brazilie toch slechts 4 kg ben afgevallen toen en daarvan 2 kg magere lichaamsmassa, wat een zeer nadelige verhouding vet/mlm is en het vet% slechts een fractie deed dalen van 38 naar 36%.
Met veel meer eten vanaf oktober tot nu ben ik 12 kg afgevallen, waarvan rond 8 kg vet. dus van 36 naar 32%.
 
Back
Naar boven