MuscleMeat

creatine - Door de bomen het bos niet meer zien (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

elefino

Cool Novice
15 jaar lid
Lid geworden
15 feb 2003
Berichten
222
Waardering
0
Hallo allemaal

Ik hoor de meest wisselende tegenstrijdige verhalen over het gebruik van creatine. Ik zou nu grag eens willen weten hoe het echt zit. Ik heb ook de FAQ doorgelezen, maar ik heb nog niet alles voor mezelf op een rijtje.
Mijn vragen:
- Kun je creatine nu wél of niet icm eiwitten innemen?
- Moet je cratine nu voor en na de training of 's morgens en 's avonds innemen?
- Ik hoor hoeveelheden van 5 gram, maar ik heb capsule's van 500mg met als aanbevolen dosering 1 voor en 1 na de training. En alleen meer in overleg met een arts. Hoeveel moet het nu écht zijn?
 
Originally posted by elefino
Hallo allemaal

Ik hoor de meest wisselende tegenstrijdige verhalen over het gebruik van creatine. Ik zou nu grag eens willen weten hoe het echt zit. Ik heb ook de FAQ doorgelezen, maar ik heb nog niet alles voor mezelf op een rijtje.
Mijn vragen:
1. - Kun je creatine nu wél of niet icm eiwitten innemen?
2. - Moet je cratine nu voor en na de training of 's morgens en 's avonds innemen?
3. - Ik hoor hoeveelheden van 5 gram, maar ik heb capsule's van 500mg met als aanbevolen dosering 1 voor en 1 na de training. En alleen meer in overleg met een arts. Hoeveel moet het nu écht zijn?
1. Ja maar liefst icm whey zodat alles snel door de maag passeerd.
2. De inname tijd speelt weinig rol, belangrijk is de periode waarin je verzadigd raakt en die bepaal het effect op je kracht en uithouding.
Wel is het idealer om 's ochtends de eerst dosis te nemen op nuchtere maag omdat maagsappen dan relatief laag zijn en er geen al te hoge Ph in de maag is waardoor creatine minder beïnvloed wordt.
Na de training is de insuline piek het hoogst en zijn spiercellen meer vatbaar voor opname van stoffen, dus moet je zorgen dat tegen dat moment creatine aanwezig is in je bloed.
3. 1 gram is erg weinig, we eten gemiddeld als niet -vegetarier al snel 1 gram per dag en maken daarbij nog 1 ram aan dat totaal zou uitkomen op 3 gram/d wat een beetje weinig is om echt effectief wat te merken.
ik zou min. 5 gram per inname doen en 2 x daags, ipv capsules zou je ook poeder uit bussen kunnen overwegen ivbm de prijs.
 
Re: Re: creatine - Door de bomen het bos niet meer zien

Originally posted by admin

1. Ja maar liefst icm whey zodat alles snel door de maag passeerd.

...

2. ...
Na de training is de insuline piek het hoogst en zijn spiercellen meer vatbaar voor opname van stoffen, dus moet je zorgen dat tegen dat moment creatine aanwezig is in je bloed.

Het is dus aan te raden met whey, maar als ik 'sochtend op een nuchtere maag creatine neem, en zeg een half uur daarna ontbijt neem met veel melk is dat ook geen probleem?

En hoe snel wordt de cratine opgenomen. Dus om na de training veel creatine in m'n bloed te hebben. Moet ik het dan al voor of pas na de training innemen?
 
Re: Re: Re: creatine - Door de bomen het bos niet meer zien

Originally posted by elefino


Het is dus aan te raden met whey, maar als ik 'sochtend op een nuchtere maag creatine neem, en zeg een half uur daarna ontbijt neem met veel melk is dat ook geen probleem?

En hoe snel wordt de cratine opgenomen. Dus om na de training veel creatine in m'n bloed te hebben. Moet ik het dan al voor of pas na de training innemen?

Je mag je creatine gewoon bij je warme maaltijd nemen of met een steak. Van nature zit de creatine in de voeding ook in vlees. De opname is optimaal met voldoende insuline: dus een maaltijd met zowel koolhydraten en eiwitten, want dat stimuleert de insuline afgifte beter dan eiwitten of koolhydraten apart (vloeibaar of gewoon vast).

Creatine zit twee uur in de bloedbaan en kan dus prima gebruik maken van de insuline die vrijkomt met een vaste maaltijd.

Het blijkt dat creatine beter wordt opgenomen bij inname na een training dan wanneer er geen training is. Of inname vlak voor de training nog beter is weet ik niet.

Vermoedleijk is het optimaal als je creatine na de training inneemt met een shake die snel opneemt. Dan binnen het uur een gewone maaltijd eten met koolhydraten en eiwitten (en wat vet mag best).
 
Re: Re: Re: creatine - Door de bomen het bos niet meer zien

Originally posted by elefino


...maar als ik 'sochtend op een nuchtere maag creatine neem, en zeg een half uur daarna ontbijt neem met veel melk is dat ook geen probleem?

Is wel een probleem. Niet met melk innemen, dat verhinderd de opname.
 
Re: Re: Re: Re: creatine - Door de bomen het bos niet meer zien

Originally posted by Robin


Is wel een probleem. Niet met melk innemen, dat verhinderd de opname.

Hoe lang moet er dan tussen zitten?
Want 's ochtends creatine innemen op een nuchtere maag is dus goed, maar ik drink bij m'n ontbijt meestal een liter melk.
 
Re: Re: Re: Re: creatine - Door de bomen het bos niet meer zien

Originally posted by Robin


Is wel een probleem. Niet met melk innemen, dat verhinderd de opname.


O ja?

Nooit van gehoord
 
Enige wat ik weet is dat caffeine houdende dranken de opname zouden blokkeren. Maar misschien loop ik achter.
 
ok, dank jullie wel.
Het is me een stuk duidelijker.

Ik kan er weer lekker tegenaan :lifter:
 
In je oplaadfase (de eerste 7dagen) kan je het best de creatine op je nuchtere maag met druivensep e.d (geen jus d'orange) innemen. Dan wacht je een half uur en dan ga je eten!

Na het trainen neem je als je thuiskomt gelijk weer je creatine met druivensap. Ga lekker douchen en als je klaar bent ga dan pas eten!

Na je oplaadfase neem je het alleen direct na de training!

Ik ben het met robin eens, niet met melk innemen, dat vertraagd idd de opname! Met creatine is het noodzaak dit zo snel mogelijk in de spieren te krijgen, creatine valt namelijk na +/- 20min uit in het nuttenloze creaninine dus moet het binnen deze tijd opgenomen zijn. Ik vrees dat dit met melk niet optimaal gebeurd!
 
Originally posted by freakyfreek
De bomen, is de bos.

Dank je, zeer verhelderend ;)


Originally posted by Dr. Worf

Na je oplaadfase neem je het alleen direct na de training!

Creatine is behalve voor herstel toch ook een prestatie verhoger?
Dan lijkt het mij (als leek) wel zo goed om voor de training creatine binnen te krijgen, zodat het ook tijdens de training in je spieren zit.

Correct me if I'm wrong....
 
Correct me if I'm wrong....
ok..

De creatine moet je NA je training innemen omdat het dan supersnel opgenomen word. Je bloedsuiker is dan zo laag, dat als jij de crea met je druivensap neemt het rendement heel hoog is.

Een halfuur voor de training heeft geen effect op die training meer, ondanks wat veel mensen denken!

Deze discussi is op het oude board ook al eens gevoerd, toen dachten ook veel mensen dat een halfuur vor de training het beste was. Vraag maar eens aan admi, die kan je er ook veel over vertellen!
 
Ik heb net dat laatste artikel nog eens goed gelezen. En daar stond het idd al.
Dank jullie voor de uitleg.

ps.
Geweldig forum dit. Ik ben net nieuw, maar heb al een boel geleerd!
 
Dat was 2 zielen 1 gedachte T! Precies op het zelfde moment! :D
 
Vlak voor je training de halve dosis nemen heeft wel degelijk invloed!
Je zorgt er (bij een training van 45-60min) op die manier voor dat er op het moment dat de glucose een insulinepiek bewerktstellig dat er al creatine aanwezig is om te transporteren.


Druivensap is niet de beste manier om een insulinepiek te veroorzaken vanwege de aanwezig fructose en de te lage hoeveelheid glucose


Cafeine is niet nadelig icm creatine:
Vanakoski J, Kosunen V, Meririnne E, et al: Creatine and caffeine in anaerobic and aerobic exercise: effects on physical performance and pharmacokinetic considerations. Int J Clin Pharmacol Ther 1998;36(5):258-262

http://www.dutchbodybuilding.com/forum/showthread.php?threadid=3879
 
Daar ben ik het dan weer wel mee eens.
 
@3XL: Wat is volgens jou het beste sapje dan om je creatine in te nemen?
 
Ik doe zelf vlak voor de training 2-3gr met 3dl lauw water. En direct na de training 2-3gr met 3dl magere melk, 50gr glucose en 50gr wei.
 
Back
Naar boven