• Log in of maak account aan om verder te gaan zonder reclame

Veel plezier! 💪🏋‍♂️

AndroidHealthClinic

Creatine start

Bezoekers in dit topic

Mondaatje

Novice
Waardering
5
Goedemiddag,

Ik heb nog niet veel gepost op dit forum. Enkel een tijd terug. Mbt het voorstellen en m'n spierziekte
Had een vraag over creatine.

Ben 33 jaar. Let flink op m'n voeding.
Train nu 6 maanden. Begonnen met 2 keer per week en zit sinds 3 maanden op 5 keer per week.

Merk dat ik qua krachttoename een beetje stil sta. Dus wilde kijken of creatine wellicht ietsje kan helpen.

Ik gebruik al sinds dag 1 No Xplode pre workout. Hier zit 1,5 gram creatine in per scoop.

Mijn vraag: "moet" ik nu ook nog met een laadfase beginnen, ivm de lage dosering in de pre workout? Ik zag dat de meningen wat uiteen liepen mbt laadfases.

Bij voorbaat dank.

• Like
Waarderingen: CoachDO
  • Topic Starter Topic Starter
Niet dan? Blijkt toch geen meerwaarde te hebben?
Wat ik begreep, was dat je het proces van "verzadigd raken" versneld met een laadfase. Maar vroeg me af of dit nog nodig was met het langdurige gebruik van de pre workout, waar ook (een kleine hoeveelheid) creatine in zit.

Je traint nu 5 x per week.... Met je spierziekte.
In je post daarover zeg je

Ik krijg na sporten veel spierafbraak en daardoor hoge CK waarden in het bloed (slecht voor nieren). Als ik lang niet gesport heb, kan ik 7 tot 10 dagen spierpijn hebben+ andere klachten en ook tijdens het sporten mis ik soms flink spierkracht en energie/uithoudingsvermogen in de spieren. Er ontstaat sneller verzuring dan zou moeten.

https://forum.bodybuilding.nl/topics/voorstellen-en-advies-vragen.407218/

Misschien staat je krachttoename wel stil omdat je teveel wil doen en dit niet goed gaat icm je spierziekte?

Het lijkt em iig niet erg handig om als je al snel verzuurt en met wat je vertelt over je ziekte dat je meer spierafbraak hebt na een training dat je dan met supplementen gaat zorgen dat je langer/meer/vaker kan gaan trainen.... kan het mis hebben..
Just my two cents :dunno:

• Like
Waarderingen: Sanca Saxon en Mondaatje
Niet dan? Blijkt toch geen meerwaarde te hebben?
Ik denk van wel. Je verzadigt de spieren namelijk sneller met een laadfase, en er zijn aanwijzingen dat als je creatine langer dan circa 3 maanden suppleert, het creatineniveau weer daalt naar wat het was. Je bent dus beperkt in hoe lang het werkzaam is en om die reden zou je het sneller verzadigd willen hebben. Zie bladzijde 107: https://peterbond.nl/wp-content/uploads/2018/03/bonds-voedingssupplementen-zonder-referenties.pdf

• Like
Waarderingen: Ano_071120, Sanca Saxon, Rambo1 en 1 andere persoon
Je traint nu 5 x per week.... Met je spierziekte.
In je post daarover zeg je

Ik krijg na sporten veel spierafbraak en daardoor hoge CK waarden in het bloed (slecht voor nieren). Als ik lang niet gesport heb, kan ik 7 tot 10 dagen spierpijn hebben+ andere klachten en ook tijdens het sporten mis ik soms flink spierkracht en energie/uithoudingsvermogen in de spieren. Er ontstaat sneller verzuring dan zou moeten.

https://forum.bodybuilding.nl/topics/voorstellen-en-advies-vragen.407218/

Misschien staat je krachttoename wel stil omdat je teveel wil doen en dit niet goed gaat icm je spierziekte?

Het lijkt em iig niet erg handig om als je al snel verzuurt en met wat je vertelt over je ziekte dat je meer spierafbraak hebt na een training dat je dan met supplementen gaat zorgen dat je langer/meer/vaker kan gaan trainen.... kan het mis hebben..
Just my two cents :dunno:

Ik snap je reactie volkomen! Het is ook zo dat ik zelf maar ben gaan experimenteren, omdat men mij in het ziekenhuis te weinig konden vertellen over het verloop van de ziekte (sowieso progressief). Er zijn in de groep waar ik me in bevind, 100 soorten en ze kunnen er momenteel maar 10 direct herkennen in het DNA. Over mijn aandoening is nog te weinig bekend helaas.
Aangezien ik niet bij de pakken neer wilde zitten en wachten tot m'n spieren langzaam worden "opgegeten", ben ik aan de slag gegaan. Misschien ben ik heir wat in doorgeslagen, maar ik heb gemerkt dat mij klachten (extreme vermoeidheid etc) minder, of minder langdurig werden, sinds ik actiever ben gaan fitnessen. Daarbij heb ik ook mijn voeding omgegooid. Ik drink geen alcohol meer, en let op m'n verhouding koolhydraten, eiwitten en vetten.

Doordat ik (en met mensen om mij heen) ook merkte dat ik toch spiergroei kon bewerkstelligen, heeft dit mij ontzettend gemotiveerd. Hierdoor ben ik steeds verder gegaan in het 't tweaken van het proces.

Het zou dus idd zomaar kunnen dat ik nu "stil sta" omdat mijn spierziekte verdere vooruitgang niet toelaat. Ik moet zeggen dat ik ook iedere dag met best hevige spierpijn rondloop.

Misschien is het een idee om creatine te proberen, maar ook meer rust periodes in te bouwen. Ik heb b namelijk een aantal artikelen gelezen, waarin creatine een positieve uitwerking heeft op mensen met musculaire dystrofie.
Vandaar dat dit mij extra heeft getriggerd.

• Like
Waarderingen: marina1975
Zou je ook bij artsen niet eens informeren over het gebruik van creatinine. Sowiso als je het gebruikt gaat het effect op de meting van je nierfunctie, zonder dat je nierfunctie gestoord is. Creatinine levels in bloed worden immers gebruikt om uw nierfunctie in te schatten.

• Like
Waarderingen: Mondaatje
imo..gewoon 5g per dag, weekje meer of minder boeit toch niet ?
probeer je training te veranderen.. misschien tijdje 20 reps ipv 10 (op lager gewicht) of andere machines of juist losse gewichten

• Like

Er is (nog) geen naam voor, omdat men nog niet veel weet over deze specifieke aandoening. In het UMC heeft men enkel gezegd dat 't valt in de groep " musculaire dystrofie".
Maar daar zijn weer 100 soorten van. Dit is ontdekt na een spierbioptie uit m'n bovenbeen.
Omdat er nog zo weinig bekend is, ben ik zelf maar gaan proberen en experimenteren.

Zou je ook bij artsen niet eens informeren over het gebruik van creatinine. Sowiso als je het gebruikt gaat het effect op de meting van je nierfunctie, zonder dat je nierfunctie gestoord is. Creatinine levels in bloed worden immers gebruikt om uw nierfunctie in te schatten.
Ja dat zou ik kunnen doen. Ik heb ook wel eens over pre workout gehad. Maar dat lijkt allemaal ver van hun bed show. Krijg weinig respons. Gemerkt dat artsen vaak ook wel star zijn en als men nog niet heel veel kennis heeft van een bepaalde aandoening, staat men ook niet erg open voor het uitproberen van dingen en meedenken. Is mijn ervaring.

Ja dat zou ik kunnen doen. Ik heb ook wel eens over pre workout gehad. Maar dat lijkt allemaal ver van hun bed show. Krijg weinig respons. Gemerkt dat artsen vaak ook wel star zijn en als men nog niet heel veel kennis heeft van een bepaalde aandoening, staat men ook niet erg open voor het uitproberen van dingen en meedenken. Is mijn ervaring.
Ik herken je ervaring helaas.... :sad:
Maar ook als je zelf experimenteert moet je wel oppassen met wat je doet. Lees eerst gewoon veel informatie. Het is zonde om iets te proberen wat mogelijk in je nadeel kan werken.

• Like
Er is (nog) geen naam voor, omdat men nog niet veel weet over deze specifieke aandoening. In het UMC heeft men enkel gezegd dat 't valt in de groep " musculaire dystrofie".
Maar daar zijn weer 100 soorten van. Dit is ontdekt na een spierbioptie uit m'n bovenbeen.
Omdat er nog zo weinig bekend is, ben ik zelf maar gaan proberen en experimenteren.
Weet je toevallig wat ze op dat spierbiopt zagen? Van bepaalde vormen van musculaire dystrofie is wel bekend of creatinesuppletie helpt of niet. (Bij de ziekte van Duchenne, waarbij het spiereiwit dystrofine ontbreekt, helpt het bijv. wel een beetje.)

• Like
Waarderingen: marina1975
Weet je toevallig wat ze op dat spierbiopt zagen? Van bepaalde vormen van musculaire dystrofie is wel bekend of creatinesuppletie helpt of niet. (Bij de ziekte van Duchenne, waarbij het spiereiwit dystrofine ontbreekt, helpt het bijv. wel een beetje.)

Nou eigenlijk heb ik heel weinig specifieke info gekregen. Wat ik nog weet is dat de desbetreffende arts (was volgens mij nog in opleiding) zei dat je spieren uit een soort tunnels bestaan. Daar zit weer een tunnel (laag) in en ga zo door tot in de kleinste tunnel. Daar had hij het over een Z lijn in de cellen. Bij mij werd die z lijn onderbroken... Dat is eigenlijk alles wat ik weet.

Terug
Naar boven