XXL Nutrition

Creatine te laag? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Nivan

Novice
10 jaar lid
Lid geworden
9 jan 2009
Berichten
7
Waardering
1
Lengte
1m95
Massa
87kg
Ik ben na een lange periode niet gesport te hebben sinds een week of 10 weer goed bezig.

Is het aan te raden om met inname van creatine te starten?

Ik lees voornamelijk dat je als rookie niet echt direct naar dit supplement hoeft te grijpen, maar dat het na een jaar een goede toevoeging is. Nu heb ik onlangs een bloedonderzoek gehad, waarbij de waarde van Kreatinine aan de lage kant is 76 umol/l de min/max waarden zouden 70/110 moeten zijn.

alvast bedankt!
 
In mijn opinie heeft het nemen van creatine voornamelijk een geestelijke invloed. Het daadwerkelijk resultaat van Creatine is te verwaarlozen. (is mijn mening) Veel mensen verwachten er een gigantisch resultaat van. Ook denk ik dat wanneer je onderzoek laat zien dat het te laag is de doktoren zullen reageren als het echt té laag is.
Verder ben ik wel benieuwd wat de consequenties zijn van een te laag Creatine niveau.
 
Nu heb ik onlangs een bloedonderzoek gehad, waarbij de waarde van Kreatinine aan de lage kant is 76 umol/l de min/max waarden zouden 70/110 moeten zijn.

Dat is net iets anders. Kreatinine is een afbraakproduct van de spierstofwisseling. Weliswaar van kreatinefosfaat, maar dat wil niet zeggen dat het meten van kreatinine in je bloed een weergave is van de hoeveelheid kreatine in je lichaam, maar het zegt simpelweg iets over het correct functioneren van je nieren. Want als dit niet zo is, zou deze waarde verhoogd zijn. Licht verhoogd is overigens niet ongebruikelijk bij krachtsporters.
 
In mijn opinie heeft het nemen van creatine voornamelijk een geestelijke invloed. Het daadwerkelijk resultaat van Creatine is te verwaarlozen. (is mijn mening) Veel mensen verwachten er een gigantisch resultaat van. Ook denk ik dat wanneer je onderzoek laat zien dat het te laag is de doktoren zullen reageren als het echt té laag is.
Verder ben ik wel benieuwd wat de consequenties zijn van een te laag Creatine niveau.

Dan zal het bij mij wel psychische 2-3 extra (amrap) reps zijn als ik creatine neem + psychisch sneller herstel...maar de laatste keer merkte ik na 2/3 weken dat ik duidelijk beter in mijn trainingen zat tot aan het moment dat ik stopte (+1 week). Ondanks de toen hoge temperaturen enzo.

Nu weer 3/4 weken zonder, en het loopt minder lekker: minder reps, meer moeite en trager herstel. Ook had ik het gevoel makkelijker aan te komen (vocht of niet), en daarmee sterker te zijn/voelen.

*MBT creatine kan je allerlei meningen hebben, maar het is bewezen dat het help meer reps te halen bij krachtsporters (explosieve bewegingen) en hét meest onderzochte supplement.
 
TE laag kreatinine zegt gewoon dat je niet veel spieren hebt.

Maar als je dus binnen de referentiewaarden valt, is alles gewoon in orde (nieren werken goed).
 
  • Like
Waarderingen: HB89
Ik ben na een lange periode niet gesport te hebben sinds een week of 10 weer goed bezig.

Is het aan te raden om met inname van creatine te starten?

Ik lees voornamelijk dat je als rookie niet echt direct naar dit supplement hoeft te grijpen, maar dat het na een jaar een goede toevoeging is. Nu heb ik onlangs een bloedonderzoek gehad, waarbij de waarde van Kreatinine aan de lage kant is 76 umol/l de min/max waarden zouden 70/110 moeten zijn.

alvast bedankt!
De hoeveelheid spiermassa die je hebt en de creatineconcentratie daarin is één van de factoren die de creatinineconcentratie in jouw bloed bepaalt. Op individueel niveau valt er weinig zinnigs te zeggen over de creatineconcentratie in jouw spieren aan de hand van die bloedwaarde. Desalniettemin kun je best creatine suppleren, het is een van de weinige supplementen die daadwerkelijk werkt.

Of je nu net begonnen bent met trainen of al een jaar traint maakt weinig uit. Sommige hanteren het argument dat het fijn is als 'extra boost' als je al langer traint. Maar als een potje creatine jou naar de sportschool moet helpen als je al wat langer traint, dan vraag ik me af of je niet beter een andere hobby kunt zoeken. Als je vanaf het begin af aan al creatine had gesuppleerd was je in dezelfde tijd waarschijnlijk verder gekomen.
 
Back
Naar boven