AndroidHealthClinic

Creatine

Bezoekers in dit topic

fireisgold

Cool Novice
Lid geworden
9 feb 2022
Berichten
30
Waardering
17
Lengte
1m87
Massa
87kg
Vetpercentage
16%
Na gebruik van creatine is mijn creatinine gestegen naar 1,49 en mijn egfr gedaald van 90 naar 60.
Ben hierdoor naar de nefroloof moeten gaan en moet mss een biopsie van de nieren laten maken.
Mening van experts gevraagd.
 
Genoeg water gedronken? Creatine wordt al heel lang dagelijks gebruikt en bijwerkingen zijn zeer zeldzaam.
 
De eGFR wordt geschat aan de hand van de serumcreatininewaarde. Creatine verhoogt de hoeveelheid creatine in de spieren, en bijgevolg ook de hoeveelheid creatine die dagelijks wordt omgezet naar creatinine. Hierdoor verhoogt creatinesuppletie de serumcreatininewaarde zónder dat het de GFR daadwerkelijk verlaagt. Daarnaast kan creatine-ethylester in het bijzonder de creatininewaarde doen laten stijgen in de uren na inname door het razendsnelle verval hiervan naar creatinine. De eGFR op basis van de creatininewaarde is daardoor een onderschatting van de daadwerkelijke GFR bij creatinesuppletie.
 
De eGFR wordt geschat aan de hand van de serumcreatininewaarde. Creatine verhoogt de hoeveelheid creatine in de spieren, en bijgevolg ook de hoeveelheid creatine die dagelijks wordt omgezet naar creatinine. Hierdoor verhoogt creatinesuppletie de serumcreatininewaarde zónder dat het de GFR daadwerkelijk verlaagt. Daarnaast kan creatine-ethylester in het bijzonder de creatininewaarde doen laten stijgen in de uren na inname door het razendsnelle verval hiervan naar creatinine. De eGFR op basis van de creatininewaarde is daardoor een onderschatting van de daadwerkelijke GFR bij creatinesuppletie.
Naar welk creatine type gaat jouw voorkeur uit? Ik heb alleen good als monohydraat af en toe gebruikt.
 
Hoe is de rest van je gezondheid qua bloeddruk, suikerspiegel,zoutinname, water en eiwitconsumptie,voedingspatroon, anabolicakuur, drugs, roken,evt medicatie
 
In een ander topic zeg je eind april net uit een kuur te zijn gekomen.
Zou t niet eerder een effect daarvan kunnen zijn? Die verhoging?
 
gestopt met de creatine, waardes terug genormaliseerd.
 
wss niet buiten het feit dat de nefroloog mij bijna had laten opnemen voor een nier biopsie.
Ze wist overigens dat ik creatine nam.
 
wss niet buiten het feit dat de nefroloog mij bijna had laten opnemen voor een nier biopsie.
Ze wist overigens dat ik creatine nam.
Only in Belgium 🤣
 
Het was een Nederlandse:laugh:
 
Back
Naar boven