Fitness Seller

creatine

Bezoekers in dit topic

Mansteinia

Cool Novice
Lid geworden
2 jun 2022
Berichten
72
Waardering
1
Lengte
1m78
Massa
80kg
Vetpercentage
11%
Hallo

Ik weet dat er al veel over geschreven is, maar zijn er hier veel sporters die creatine noodzakelijk vinden voor hun spiergroei? En heb je hier vlug effect van of hoor je dit eerst een paar weken te nemen?

Bedankt!
 
Ja meeste merken impact. Kost voglens mij een week voordat je 'techt merkt. Meer reps, voller staan.

Van wat ik herinner merkt zo 25% er niks van maar de overige 75% heeft er baat bij. Is ook niet zo duur
 
Is ook niet zo duur
Ik betaalde tussen de 10-15 euro de kilo, maar sinds afgelopen jaar is dat +-60,- de kilo geworden. Ben nog met m'n laatste kilo bezig van 34 euro, maar voor deze prijzen ben ik er wel klaar mee. Zoveel voegt het nou ook weer niet toe om er meer dan 2 vials testosteron aan te besteden.
 
Huberman podcast resultaat uit studie:
3 groepen, mensen die geen creatine namen, mensen die dachten dat ze creatine namen, mensen die creatine namen. Groep 1 had 'iets' minder spiergroei, groep 2 en 3 'iets' meer spiergroei. Het feit dat placebo dus net zo goed werkt als de real deal was voor mij de conclusie dat het stukje 'iets' zo marginaal is dat ik het als amateur sporter gewoon lekker achterwege laat.

Effect = ja
Noodzakelijk = defineer noodzakelijk, volgens mij is dat persoonlijk en zoals Nootmuskaatje zegt in combinatie met factor kosten is het al snel complete bullshit voor de meeste sporters.

Dat gezegd hebbende, ik dacht zeker te merken dat ik een extra rep aan kon en dus beter presteerde, dus tussen de oren voelt dat best fijn dat je na gebruik ervan ineens een sprongetje maakt in je vooruitgang. Maar onder aan de streep is het effect dus marginaal en zit je gewoon weer tegen een ander plafond aan te beuken. Voelt enigszins onlogisch aan.
 
Hallo

Ik weet dat er al veel over geschreven is, maar zijn er hier veel sporters die creatine noodzakelijk vinden voor hun spiergroei? En heb je hier vlug effect van of hoor je dit eerst een paar weken te nemen?

Bedankt!
Met week of 2 ben je 1-1.5kg zwaarder aan vocht. je kracht gaat iets omhoog, maar dat blijft niet oneindig stijgen

 
Uiteraard is niets noodzakelijk. Merk bij mezelf echter wel dat ik meer vocht vasthoud en er sprake is van krachttoename.
Creatine Monohydraat is ook helemaal niet zo duur, dus ik gebruik het. Gaat meer baat hebben dat de meeste supplementen die je online tegenkomt.

Blijf wel weg van de creatine met toegevoegde stoffen, is veelal een goede marketingtruc.
 
Huberman podcast resultaat uit studie:
3 groepen, mensen die geen creatine namen, mensen die dachten dat ze creatine namen, mensen die creatine namen. Groep 1 had 'iets' minder spiergroei, groep 2 en 3 'iets' meer spiergroei. Het feit dat placebo dus net zo goed werkt als de real deal was voor mij de conclusie dat het stukje 'iets' zo marginaal is dat ik het als amateur sporter gewoon lekker achterwege laat.

Effect = ja
Noodzakelijk = defineer noodzakelijk, volgens mij is dat persoonlijk en zoals Nootmuskaatje zegt in combinatie met factor kosten is het al snel complete bullshit voor de meeste sporters.

Dat gezegd hebbende, ik dacht zeker te merken dat ik een extra rep aan kon en dus beter presteerde, dus tussen de oren voelt dat best fijn dat je na gebruik ervan ineens een sprongetje maakt in je vooruitgang. Maar onder aan de streep is het effect dus marginaal en zit je gewoon weer tegen een ander plafond aan te beuken. Voelt enigszins onlogisch aan.
Meta-analyse van placebo-gecontroleerde studies: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/14636102/
In het kort: een 8%-punt grotere stijging dan de placebogroep (20% vs 12%) voor 1-, 3- en 10-RM, en een 14%-punt grotere stijging in aantal herhalingen dan de placebogroep (26% vs 12%). Zelf vind ik dat niet marginaal maar behoorlijk.
 
Meta-analyse van placebo-gecontroleerde studies: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/14636102/
In het kort: een 8%-punt grotere stijging dan de placebogroep (20% vs 12%) voor 1-, 3- en 10-RM, en een 14%-punt grotere stijging in aantal herhalingen dan de placebogroep (26% vs 12%). Zelf vind ik dat niet marginaal maar behoorlijk.
Ik heb er een aantal van Huberman gefact checkt en deze kwam uit een interview met ene Layne Norton (schijnt bekend te zijn), tegenwoordig neem ik het aan wat ze zeggen. Jij beweert nu anders met sources, een 8% increase en ziet er redelijk legit uit (het is een verzameling van studies). Fair enough, maar wat zegt dat? We moeten het gaan vertalen naar de praktijk. Wat zegt deze momentopname studie dan in het meest positieve geval?

Dat je met 10rm een 20% verhoging krijgt na een tijdje creatine? Dus je maakt dat sprongetje en geeft jezelf een boost, maar is dat een blijvende boost? Bereik je niet kort daarna eenzelfde plafond waar je doorheen moet?

Dus niet voor niets dat ik ook het stukje eigen ervaring en praktijk erbij probeer te halen, want puur aan een studie alleen heb je ook niet alles. Vooral niet omdat het vaak momentopnames zijn, maar goed praktijk ervaring is vaak een non-argument voor een grote groep scholars ;)
 
Bedankt voor de duidelijke antwoorden!

Ook van een vriend had ik gehoord dat het goed werkt maar als je stopt de spieren een klein beetje gaan krimpen doordat je meer vocht ophoudt...
 
Bedankt voor de duidelijke antwoorden!

Ook van een vriend had ik gehoord dat het goed werkt maar als je stopt de spieren een klein beetje gaan krimpen doordat je meer vocht ophoudt...
Nee, dat plas je uit als je stopt.
 
Is die vocht onzin wel echt waar? Ik ben nog nooit afgevallen na het stoppen met creatine.
 
Bij mij persoonlijk is er wel degelijk een verschil (~ 2,5 kg).
 
Is die vocht onzin wel echt waar? Ik ben nog nooit afgevallen na het stoppen met creatine.
Daar kom je alleen achter als je voeding en training hetzelfde blijft na het stoppen.
 
Is die vocht onzin wel echt waar? Ik ben nog nooit afgevallen na het stoppen met creatine.
Ik heb dit twee cycli (twee keer starten, twee keer stoppen) 'onderzocht' voor mezelf, beide keren 1-1,5kg gewichtsverschil na ongeveer een week. Daarna stabiel
 
Back
Naar boven