Fitness Seller

Crohn en AAS

Bezoekers in dit topic

DaveBrl

Novice
10 jaar lid
Waardering
1
Lengte
1m81
Massa
91kg
Vetpercentage
14%
Goedemorgen

Ik zal eerst ff in het kort me verhaal schetsen voor de duidelijkheid. Op me 11e is crohn bij mij geconstateerd, toen een tijdje aan de prednison gezeten om de ontsteking te remmen. En eigenlijk tot nu (27 jaar) altijd alles kunnen eten en drinken zonder last te hebben. Ook 6 weken aan de winstrol gezeten zonder last te hebben.

Deze zomer gestart met me eerste inject kuur (test 250/ deca 200), heel de kuur geen last gehad van me darmen tot ik in de laatste week van me nakuur(nolva) zat en ik ziek werd en na een paar dagen krampen in me buik ben ik opgenomen in het ziekenhuis. Me darmen waren verstopt door de ontstekingen en crohn is weer terug.

Ik ben 2,5 week opgenomen geweest en ruim 8 kilo kwijt, me gewicht was nog lager als voor de kuur. Nu ben ik 2 weken verder en de trainingen gaan steeds beter, eten gaat ook goed alleen niet meer de hoeveelheden die ik hier voor at, maar daar heb ik ook even geen behoefte aan. Op dit moment zit ik nog wel aan de prednison en antibiotica, maar dat wordt afgebouwd.

Ik vraag me af of er meer mensen zijn die ervaringen met crohn/ colitus en AAS hebben. Is er een verband tussen AAS en een opvlamming van crohn?

Voorlopig denk ik er niet aan om weer te gaan kuren, eerst maar is me oude niveau halen en zorgen dat de crohn onder controle is. Maar ik blijf me af vragen of die kuur de opvlamming veroorzaakt heeft. De dokter zegt natuurlijk dat het er mee te maken kan hebben, maar ik heb soms het idee dat die minder van AAS weet als ik.

Op internet vind ik weinig negatieve ervaringen van mensen alleen orals worden gemeden door de meesten. Het enige verband wat ik zelf kan bedenken is dat het immuunsysteem minder goed werkt door AAS en dat ik daar door vatbaarder ben voor bacteriën en ontstekingen.

Als er iemand is die wat meer licht op de zaak kan werpen zou dat erg fijn zijn.

Op internet vind ik weinig negatieve ervaringen van mensen alleen orals worden gemeden door de meesten. Het enige verband wat ik zelf kan bedenken is dat het immuunsysteem minder goed werkt door AAS en dat ik daar door vatbaarder ben voor bacteriën en ontstekingen.
Nu dacht ik juist dat bij de ziekte van Crohn het net de bedoeling is om het immuunsysteem te temperen omdat het een auto immuunziekte betreft. Prednison of andere cortisonen worden toch om die redenen gegeven aan deze patienten. Je hebt die opflakkering ook niet tijdens maar een paar weken na je kuur gekregen.Was je kuur of je verstoorde hormoonbalans na je kuur de trigger? Ik weet het niet maar de reden die je aanhaalt, lijkt mij niet te kloppen, maar ik ben geen dokter en probeer gewoon logisch te redeneren.

• Like
Waarderingen: john velen
  • Topic Starter Topic Starter
Ja dat klopt op die manier had ik het nog niet bekeken, maar het begon met n bacterie waar door ik koorts kreeg en vanaf toen werd die ontsteking alsmaar erger.

Ik had in de eerste week van de nakuur ook n x flinke krampen/ steken, maar ik dacht dat t door de nolva kwam omdat ik die dag de tabletten kort achter elkaar nam terwijl die andere dagen ik ze in de ochtend en avond nam.

Verstoorde hormoonbalans dacht ik ook nog aan. Het zou misschien beter zijn om met n goede a:e ratio te kuren. Zodat je lichaam minder stress ervaart, want stress kan ook opvlamming veroorzaken.

Misschien is de bacterie de trigger. Wacht misschien eerst wat af om te zien hoe het evolueert. Ik kan je alleszins zeggen dat ik iemand gekend heb met crohn en dat die persoon (toen ik hem kende) een lichte dosis deca nam. Zijn dokter schreef dat voor omdat hij door zijn ziekte te mager was. Hij trainde toen bij mij in de zaal,voelde zich daar goed mee en zijn dokter volgde dat goed op. Hij zag er ook (toen ik hem kende) ook goed uit. Hij was toen alleszins geen mager ventje meer.

Ja dat klopt op die manier had ik het nog niet bekeken, maar het begon met n bacterie waar door ik koorts kreeg en vanaf toen werd die ontsteking alsmaar erger.

Ik had in de eerste week van de nakuur ook n x flinke krampen/ steken, maar ik dacht dat t door de nolva kwam omdat ik die dag de tabletten kort achter elkaar nam terwijl die andere dagen ik ze in de ochtend en avond nam.

Verstoorde hormoonbalans dacht ik ook nog aan. Het zou misschien beter zijn om met n goede a:e ratio te kuren. Zodat je lichaam minder stress ervaart, want stress kan ook opvlamming veroorzaken.
Bacteriële infectie kan gewoon af en toe voorkomen, daar zou ik eerder pech achter zoeken dan iets anders.

• Like
Waarderingen: I Xyzyx I
Misschien is de bacterie de trigger. Wacht misschien eerst wat af om te zien hoe het evolueert. Ik kan je alleszins zeggen dat ik iemand gekend heb met crohn en dat die persoon (toen ik hem kende) een lichte dosis deca nam. Zijn dokter schreef dat voor omdat hij door zijn ziekte te mager was. Hij trainde toen bij mij in de zaal,voelde zich daar goed mee en zijn dokter volgde dat goed op. Hij zag er ook (toen ik hem kende) ook goed uit. Hij was toen alleszins geen mager ventje meer.

Dat zal de dokter bij mij niet snel doen, daar ben ik niet mager genoeg voor. Ik heb ook geen moeite met aankomen in tegenstelling tot de meeste crohn patiënten. Maar wel interessant dat crohn icm met aas gewoon goed ging.

Bacteriële infectie kan gewoon af en toe voorkomen, daar zou ik eerder pech achter zoeken dan iets anders.

Ik denk zelf ook dat crohn er al zat voor die infectie, maar dat het misschien wel voor de opvlamming heeft gezorgd. Wat vind jij van de combinatie crohn en aas?

Lijkt me niet dat als je 10 weken aas spuit zonder symptomen en 3 weken nolvadex slikt zonder symptomen, er ook maar iets van het ziek zijn te wijden is aan je aas gebruik.

Een vriendin van me heeft het ook en als die iets eet waar ze niet tolerant voor is dan spuit het er binnen een dag aan de achterkant er weer uit :roflol:

Lijkt me niet dat als je 10 weken aas spuit zonder symptomen en 3 weken nolvadex slikt zonder symptomen, er ook maar iets van het ziek zijn te wijden is aan je aas gebruik.

Een vriendin van me heeft het ook en als die iets eet waar ze niet tolerant voor is dan spuit het er binnen een dag aan de achterkant er weer uit :roflol:
Heb je het over Kimberly?

Jk:P

• Like
Waarderingen: I Xyzyx I

Nee dat klopt, maar ik vond het wel erg toevallig aangezien ik er meer als 10 jaar geen last van heb gehad.

Ik heb dat gelukkig niet, het enige wat ik nu mijd is heel vet eten en koolzuur omdat ik daar toentertijd wel klachten van had. Maar heb de afgelopen jaren alles gegeten en gedronken wat ik wilde.

Heb je het over Kimberly?

Jk:P

:roflol: Nee
Nee dat klopt, maar ik vond het wel erg toevallig aangezien ik er meer als 10 jaar geen last van heb gehad.

Ik heb dat gelukkig niet, het enige wat ik nu mijd is heel vet eten en koolzuur omdat ik daar toentertijd wel klachten van had. Maar heb de afgelopen jaren alles gegeten en gedronken wat ik wilde.

Kan wel dat je er door hormoonschommelingen gevoeliger voor wordt maar het zal geen directe aanleiding zijn tot lijkt mij..

• Like
Waarderingen: mucci
Ik heb sinds mijn 18e collitis, tijdje goed ziek geweest en budenofalk, mesalazine en omeprazol geslikt. Toendertijd was ik nog niet echt serieus bezig met trainen en eten, maar ik kon, en kan nagenoeg alles eten wat ik wil. Enige waar ik de dag erna wel last van heb is pittig eten, maar daar zal ik vast niet de enige in zijn.

Vorig jaar september besloten om mijn eerste kuur te zetten van 500 test e/500 tren e pw te zetten. Ik groeide als een monster, en had geen last van mijn collitis.
Zon 2 weken nadat ik klaar was met mijn nolva kuur een flinke opvlamming gehad. Redultaat: in een maand tijd van 106 naar 92 gedropt, alles voor niets geweest.
Ik heb ook een tijd gedacht dat dit door de kuur kwam, al was het wel zo dat ik in diezelfde maand mijn baan verloor en ik een einde aan mijn relatie gemaakt heb, wat dus mega veel stress veroorzaakte. Denk eerlijk gezegd dat het eerder aan de stress lag dan aan aan de aas.

Momenteel bezig met een cruise op test e 125 per week na een test e en parabolan kuurtje, en heb nergens last van. Slik ook sinds die opvlamming van vorig jaar geen medicatie meer.

Nu heb ik wel gelezen dat testosteron jouw cortisol regelt, en laat je aan testosteron nou net een tekort hebben na je kuur. En teveel Cortisol veroorzaakt opvlammingen.

Ben een tijdje opzoek geweest naar soortgelijke ervaringen maar de topic starter is tot nu toe de eerste die ik tegen ben gekomen met ongeveer dezelfde situatie als ik toen zat

Als je blast gaat je cortisol ook omhoog? Lijkt me niet dat het dus daardoor komt?:scratch:

Enige wat je mogelijk zou kunnen concluderen is inderdaad de stress danwel hormoonschommelingen.

Al geloof ik dat crohn vrij onvoorspelbaar is en door de kleinste dingen getriggerd kan worden.

Bedankt voor je reactie DnMels, klinkt aardig herkenbaar allemaal. Ik heb ook altijd kunnen eten en drinken wat ik wilde, nergens had ik last van. Wel een hele tijd pasta in me schema gehad en daar kreeg ik af en toe krampen van, dus dat maar vervangen voor aardappels.

Ik geloof ook wel dat stress/ hormoonschommelingen hier een belangrijke rol in speelt. Dat cortisol verhaal kan ik alleen niet me vinger op leggen, ik weet alleen dat het vrij komt bij stress en dat kan zowel fysieke stress als mentale stress zijn.

Nou heb ik privé geen dingen mee gemaakt die stress hebben veroorzaakt. Alleen de stress van de kuur zou ik kunnen bedenken. Je lichaam krijgt toch een klap van al die calorieën en je gaat meer en zwaarder gaan trainen. De afgelopen maanden (voor de opname) heb ik me alleen maar bezig gehouden met de kuur en resultaat. En als dan ook nog is het verwachte resultaat tegen valt, dat heeft me aardig bezig gehouden.

Op dit moment train ik 3x in de week, let minder op me eten en het bevalt me prima. Zo lang ik progressie blijf boeken vind ik het best. Als ik in de toekomst weer ga kuren, zal het toch een minder belastend/ korter kuurtje worden en ik zal proberen de hormonen wat meer in balans te houden (a:e ratio) voor zo ver dat mogelijk is.

Ik heb trouwens op verschillende US forums gelezen dat tren voor sommige echt een no go is, want dit zou opvlamming veroorzaken. Nou kan hier natuurlijk ook weer de oorzaak stress zijn, maar hoe lang geleden was jou test/ para kuur en in welke doseringen?

Terug
Naar boven