XXL Nutrition

Cutten 16 jaar

Bezoekers in dit topic

Merijnvdw

Novice
Lid geworden
5 jan 2022
Berichten
18
Waardering
0
Lengte
1m85
Massa
80kg
Vetpercentage
14%
Hoi, Ik ben aan het cutten , ik ben 16 jaar oud. Ik cut niet met een specefiek cutschema of iets, maar ik eet gewoon een stuk minder dan nodig is. Ik eet gewoon brood met wat licht beleg, denk hierbij aan kipfilet etc. In de avond eet ik gewoon aardappelen met groente en soms wat kip. Ik heb niet allerlei metingen gedaan. Mijn vraag is of het ook wel zo kan, of moet je echt specifieke metingen laten doen? En of een strak eetschema volgen? Of valt er nog iets aan te passen? Ik ben een jongen van 1.85m en weeg 80 kilo. Ik train ondertussen al 2 jaar en op dit moment (nu sportscholen dicht zijn) doe ik aan opdrukken etc thuis.
 
Zo lang je afvalt is het prima toch? Alleen zorgen dat je niet te snel afvalt. Ongeveer 0,5 kg per week is een mooi streven.
 
Zo lang je afvalt is het prima toch? Alleen zorgen dat je niet te snel afvalt. Ongeveer 0,5 kg per week is een mooi streven.
En hoe zit dat dan met buikspieren? Ik heb nooit echt buikspieren getraind maar vooral chest bicep tricep rug etc. Op de ene internet pagina staat dat je al een hele mooi sixpack hebt zonder hem te trainen, en dat de buikspieren wel naar voren komen bij het cutten. De ander zegt dat je buikspieren erg belangrijk zijn om te trainen.
 
En hoe zit dat dan met buikspieren? Ik heb nooit echt buikspieren getraind maar vooral chest bicep tricep rug etc. Op de ene internet pagina staat dat je al een hele mooi sixpack hebt zonder hem te trainen, en dat de buikspieren wel naar voren komen bij het cutten. De ander zegt dat je buikspieren erg belangrijk zijn om te trainen.
Als je geen buikspieren hebt kun je ze ook niet zien. Dus zorgen dat je vetpercentage laag genoeg is en ze regelmatig trainen.
 
1641378172783.png


Als je alle grote spiergroepen traint, pak je automatisch je buik ook mee (zie foto van een squat - google search 'naam oefening + muscle used' als je meer van dit soort plaatjes zoekt).

Je kunt los buikspieren en andere spieren trainen als dit achterblijft voor je gevoel. Alle grote spiergroepen trainen is sowieso aan te raden of wil je een mooie borstkas en daaronder 2 sate prikkertjes?

Maar even over je doel: blokjes en afgetraind lichaam?
Van zomaar een beetje trainen en zomaar een beetje eten ga je ook zomaar een beetje weten of je je doel bereikt.
Een doel is 1, een duidelijk plan is 2 en schema is 3. Je hebt nu alleen een vaag doel.

Super kort voorbeeld:
1. Ik wil 3kg afvallen omdat ik denk dat ik dan blokjes ga zien
2. Ik ga 6 weken cutten op 500kcal per dag onder mijn onderhoud en train daarbij 4 x per week en ga ik dus zorgen dan ik 0.5 kg per week afval
3. Ik eet 's ochtends brinta, tussen de middag brood met kipfilet, diner met ouder en 's avonds een bak kwark met noten zo heb ik 2g eiwit/1g vet per lichaamsgewicht naar binnen en heb ik X aantal kcal. Daarnaast train ik maandag benen, di borst, do armen/schouder en vr rug

Voortgang hou ik in de gaten door de weegschaal en maak ik wekelijks foto's om na het behalen van dit doel te beoordelen wat de volgende stap is.

Haalbare kleine meetbare doelen behalen is vele male leuker en motiveert voor het volgende doel. Je komt dan in een winning mood. Falen is ook goed op zijn tijd om ervan te leren, maar in het begin is winnen goed om je wat vertrouwen te geven
 
Laatst bewerkt:
Als je geen buikspieren hebt kun je ze ook niet zien. Dus zorgen dat je vetpercentage laag genoeg is en ze regelmatig trainen.
Ja maar ik heb ook gehoord dat je geen buikspieren kunt aanmaken als je in de cut zit klopt dit?
 
Bekijk bijlage 545134

Als je alle grote spiergroepen traint, pak je automatisch je buik ook mee (zie foto van een squat - google search 'naam oefening + muscle used' als je meer van dit soort plaatjes zoekt).

Je kunt los buikspieren en andere spieren trainen als dit achterblijft voor je gevoel. Alle grote spiergroepen trainen is sowieso aan te raden of wil je een mooie borstkas en daaronder 2 sate prikkertjes?

Maar even over je doel: blokjes en afgetraind lichaam?
Van zomaar een beetje trainen en zomaar een beetje eten ga je ook zomaar een beetje weten of je je doel bereikt.
Een doel is 1, een duidelijk plan is 2 en schema is 3. Je hebt nu alleen een vaag doel.

Super kort voorbeeld:
1. Ik wil 3kg afvallen omdat ik denk dat ik dan blokjes ga zien
2. Ik ga 6 weken cutten op 500kcal per dag onder mijn onderhoud en train daarbij 4 x per week en ga ik dus zorgen dan ik 0.5 kg per week afval
3. Ik eet 's ochtends brinta, tussen de middag brood met kipfilet, diner met ouder en 's avonds een bak kwark met noten zo heb ik 2g eiwit/1g vet per lichaamsgewicht naar binnen en heb ik X aantal kcal. Daarnaast train ik maandag benen, di borst, do armen/schouder en vr rug

Voortgang hou ik in de gaten door de weegschaal en maak ik wekelijks foto's om na het behalen van dit doel te beoordelen wat de volgende stap is.

Haalbare kleine meetbare doelen behalen is vele male leuker en motiveert voor het volgende doel. Je komt dan in een winning mood. Falen is ook goed op zijn tijd om ervan te leren, maar in het begin is winnen goed om je wat vertrouwen te geven
Als eiwitten neem ik niet heel vaak kwark maar neem elke dag wel een schep whey isolaat is dat goed genoeg voor eiwitten?
 
Als eiwitten neem ik niet heel vaak kwark maar neem elke dag wel een schep whey isolaat is dat goed genoeg voor eiwitten?
Waar je het vandaan haalt maakt niet heel veel uit.

1,5 - 2g per kilo lichaamsgewicht totaal per dag is het schema meestal, dus voor jou is dat 120-160gram per dag.

Voor je beeldvorming 250ml melk + 75gram kipfilet + 3 ei + 1 portie whey + 200gram vlees is die 120 gram al. Zoals je ziet is dat al ongeveer een melk ontbijt / kip+ei lunch / whey tussendoor / vlees diner excl wat je erbij doet.
 
Ja maar ik heb ook gehoord dat je geen buikspieren kunt aanmaken als je in de cut zit klopt dit?
Als beginner kun je in de cut misschien wel wat massa winnen maar dan kom je niet weg met eten op gevoel. Dan moet alles wel wat optimaler zijn.
 
Bekijk bijlage 545134

Als je alle grote spiergroepen traint, pak je automatisch je buik ook mee (zie foto van een squat - google search 'naam oefening + muscle used' als je meer van dit soort plaatjes zoekt).

Je kunt los buikspieren en andere spieren trainen als dit achterblijft voor je gevoel. Alle grote spiergroepen trainen is sowieso aan te raden of wil je een mooie borstkas en daaronder 2 sate prikkertjes?

Maar even over je doel: blokjes en afgetraind lichaam?
Van zomaar een beetje trainen en zomaar een beetje eten ga je ook zomaar een beetje weten of je je doel bereikt.
Een doel is 1, een duidelijk plan is 2 en schema is 3. Je hebt nu alleen een vaag doel.

Super kort voorbeeld:
1. Ik wil 3kg afvallen omdat ik denk dat ik dan blokjes ga zien
2. Ik ga 6 weken cutten op 500kcal per dag onder mijn onderhoud en train daarbij 4 x per week en ga ik dus zorgen dan ik 0.5 kg per week afval
3. Ik eet 's ochtends brinta, tussen de middag brood met kipfilet, diner met ouder en 's avonds een bak kwark met noten zo heb ik 2g eiwit/1g vet per lichaamsgewicht naar binnen en heb ik X aantal kcal. Daarnaast train ik maandag benen, di borst, do armen/schouder en vr rug

Voortgang hou ik in de gaten door de weegschaal en maak ik wekelijks foto's om na het behalen van dit doel te beoordelen wat de volgende stap is.

Haalbare kleine meetbare doelen behalen is vele male leuker en motiveert voor het volgende doel. Je komt dan in een winning mood. Falen is ook goed op zijn tijd om ervan te leren, maar in het begin is winnen goed om je wat vertrouwen te geven
Duidelijk verwoord.
Dit helpt mij dan weer om de volgende vragen te beantwoorden.

Is je voeding optimaal.
Is je training optimaal.
Kun je dit nog een paar jaar volhouden.

Op alle vragen ja ? ....ga zo door :thumb:
 
"Probleem!!!! Ik ben 16 jaar 80 kilo en ben 1.85m. Ik train 1.5 jaar prima in het begin was het rond de 2-3x per week en de laatste weken steeds intensiever richting de 5-6x per week. Mijn vet percentage is volgens internet (heup meten en nek meten) met lengte gewicht leeftijd 10,5% vet. Het verbaast me hoe laag dat is want vind dat ik nog niet bepaald droog ben ofzo. Ik zit dus te twijfelen on door te zetten met de cut ben 2 dagen aan het cutten nu. Maar is dat wel handig na 1.5 trainen? Of is het verstandiger om lekker spiermassa te winnen op deze leeftijd? Ik weet het niet. Cutten vind ik we lastig i.v.m met af en toe wat feestjes. Op dit moment sport ik niet veel na wat opdruk oefeningen etc thuis. I.v.m sportscholen gesloten. Dus mijn vraag is hierbij lekker gaan cutten of toch maar lekker spiermassa winnen. Bij cutten ben ik btw ook bang dat ik te mager eruit ga zien en dat het er weer uitziet als een botje maar dat weer ik niet. Als ik ga cutten wil ik in iedergeval in mei droog zijn! Dus wat zeggen jullie wat is het handigst!"
(marina1975 als je hem op slot gooit kun je dan dat bericht niet verplaatsen?)


- Onzekerheid is normaal op die leeftijd, maar vaak onnodig.
- Als je anderhalf jaar traint en 'wat' spier opgebouwd hebt, kun je er dan nog uit zien als een 'botje'?
- Welke weg bewandel je het liefst? Eerst vet wegwerken dat je blokjes gaat zien en dan spieren bouwen of met wat vet over je spieren gaan werken aan spieren en misschien nog wat vetter worden?
- Als je niet goed kunt trainen, kun je dan goed bulken?

Je kunt je mei target ongeveer berekenen he. Stel je denkt 6 kilo eraf te moeten krijgen voordat je die blokjes ziet en gaat dat doen zoals ik hierboven schreef met die 3 kilo per cut.
Dan ben je 6 weken cut + 5-6 weken onderhoud + 6 weken cut kwijt = 18weken == 4,5 maanden == Mei/juni

Waarom niet in 1x 6 kilo voor 12 weken of een kilo per week? Kan wel, maar dan moet je al best goed zijn in cutten, met af en toe feestjes red je dat sowieso niet en misschien is zelfs bovenstaande al best lastig dan. Vandaar dat ik zei - haalbare doelen - vooral omdat wanneer iets WEL lukt je zelfvertrouwen krijgt en wanneer iets niet lukt je best stevig in je schoenen moet staan om niet nog onzekerder te worden over je lichaam ("afvallen lukt mij gewoon niet" excuses krijg je dan).

My two cents: ik denk dat je in mei enorm blij en een stuk zelfverzekerder kunt zijn als je 1 succesvolle cut hebt gedaan waarin je 3 kilo afvalt en 1,5 maanden daarna dat gewicht weet vast te houden met een marge van 1 kilo (na een cut kom je 9/10x ietwat aan). Als je het eenmaal 1x succesvol hebt gedaan, weet je HOE en kun je beter worden in de toekomst. Onder het mom van dat je eerst maar eens 10 min moet hardlopen voordat je 60min gaat hardlopen. Ja je kunt 60min hardlopen, maar daar ga je zo kapot aan dat je een maand moet bijkomen en niks hebt opgebouwd. Zelf vind ik de periode na de cut nog het moeilijkst. Ook zou ik vooral letten op dat je het trainen leuk houdt, je kunt beter een jaar 4x in de week sporten dan een gemotiveerde periode 6x en dan hierdoor een periode daarna 2x of geen gaan. 6x is niet mis mee als het allemaal van een leien dakje gaat, maar die motivatie heb je nodig voor de periodes dat het minder makkelijk gaat.
 
Laatst bewerkt:
Op dit moment sport ik niet veel na wat opdruk oefeningen etc thuis. I.v.m sportscholen gesloten. Dus mijn vraag is hierbij lekker gaan cutten of toch maar lekker spiermassa winnen.
Deze zin spreekt zichzelf ook echt ongelofelijk tegen.
Ik sport niet veel = amper tot geen spiergroei stimulus.
Als je spiermassa wilt winnen dan is die stimulus aardig essentieel.

Dus als je toch nog een keer wilt gaan cutten, waarom niet nu?
 
Deze zin spreekt zichzelf ook echt ongelofelijk tegen.
Ik sport niet veel = amper tot geen spiergroei stimulus.
Als je spiermassa wilt winnen dan is die stimulus aardig essentieel.

Dus als je toch nog een keer wilt gaan cutten, waarom niet nu?
Klopt het het is lastig op dit moment! Want spiermassa winnen is wat lastig nouja lastiger, omdat dat simpelweg toch makkelijker is met benchpress etc en noem het maar op dumbles. Ik heb deze dingen niet dus hou het bij opdrukken etc. Spiermassa winnen is dus een stuk lastiger. Bij cutten is het zo dat je zo weinig mogelijk spiermassa moet verliezen door eiwitten te eten en door te zorgen dat je tot het uiterste krachttaining doet. Ik wil ook niet extreem veel spiermassa verliezen door de cut
 
"Probleem!!!! Ik ben 16 jaar 80 kilo en ben 1.85m. Ik train 1.5 jaar prima in het begin was het rond de 2-3x per week en de laatste weken steeds intensiever richting de 5-6x per week. Mijn vet percentage is volgens internet (heup meten en nek meten) met lengte gewicht leeftijd 10,5% vet. Het verbaast me hoe laag dat is want vind dat ik nog niet bepaald droog ben ofzo. Ik zit dus te twijfelen on door te zetten met de cut ben 2 dagen aan het cutten nu. Maar is dat wel handig na 1.5 trainen? Of is het verstandiger om lekker spiermassa te winnen op deze leeftijd? Ik weet het niet. Cutten vind ik we lastig i.v.m met af en toe wat feestjes. Op dit moment sport ik niet veel na wat opdruk oefeningen etc thuis. I.v.m sportscholen gesloten. Dus mijn vraag is hierbij lekker gaan cutten of toch maar lekker spiermassa winnen. Bij cutten ben ik btw ook bang dat ik te mager eruit ga zien en dat het er weer uitziet als een botje maar dat weer ik niet. Als ik ga cutten wil ik in iedergeval in mei droog zijn! Dus wat zeggen jullie wat is het handigst!"
(marina1975 als je hem op slot gooit kun je dan dat bericht niet verplaatsen?)


- Onzekerheid is normaal op die leeftijd, maar vaak onnodig.
- Als je anderhalf jaar traint en 'wat' spier opgebouwd hebt, kun je er dan nog uit zien als een 'botje'?
- Welke weg bewandel je het liefst? Eerst vet wegwerken dat je blokjes gaat zien en dan spieren bouwen of met wat vet over je spieren gaan werken aan spieren en misschien nog wat vetter worden?
- Als je niet goed kunt trainen, kun je dan goed bulken?

Je kunt je mei target ongeveer berekenen he. Stel je denkt 6 kilo eraf te moeten krijgen voordat je die blokjes ziet en gaat dat doen zoals ik hierboven schreef met die 3 kilo per cut.
Dan ben je 6 weken cut + 5-6 weken onderhoud + 6 weken cut kwijt = 18weken == 4,5 maanden == Mei/juni

Waarom niet in 1x 6 kilo voor 12 weken of een kilo per week? Kan wel, maar dan moet je al best goed zijn in cutten, met af en toe feestjes red je dat sowieso niet en misschien is zelfs bovenstaande al best lastig dan. Vandaar dat ik zei - haalbare doelen - vooral omdat wanneer iets WEL lukt je zelfvertrouwen krijgt en wanneer iets niet lukt je best stevig in je schoenen moet staan om niet nog onzekerder te worden over je lichaam ("afvallen lukt mij gewoon niet" excuses krijg je dan).

My two cents: ik denk dat je in mei enorm blij en een stuk zelfverzekerder kunt zijn als je 1 succesvolle cut hebt gedaan waarin je 3 kilo afvalt en 1,5 maanden daarna dat gewicht weet vast te houden met een marge van 1 kilo (na een cut kom je 9/10x ietwat aan). Als je het eenmaal 1x succesvol hebt gedaan, weet je HOE en kun je beter worden in de toekomst. Onder het mom van dat je eerst maar eens 10 min moet hardlopen voordat je 60min gaat hardlopen. Ja je kunt 60min hardlopen, maar daar ga je zo kapot aan dat je een maand moet bijkomen en niks hebt opgebouwd. Zelf vind ik de periode na de cut nog het moeilijkst. Ook zou ik vooral letten op dat je het trainen leuk houdt, je kunt beter een jaar 4x in de week sporten dan een gemotiveerde periode 6x en dan hierdoor een periode daarna 2x of geen gaan. 6x is niet mis mee als het allemaal van een leien dakje gaat, maar die motivatie heb je nodig voor de periodes dat het minder makkelijk gaat.
Dat is misschien wel beter ja, ik eet wel met mijn ouders en dat is wel gezond! Maar niet perse cut voeding om het zo maar te noemen! Maar hoe zit dat dan als je van een langere weg komt? Ik kan wel langer gaan cutten en dus maar een klein beetje onder calorien en de laatste week 2 weken goed erop letten. Maar zorgt dit niet voor een flinke spiermassa daling? Je bent wel langer aan het cutten op een ietsjes onder je behoefte.
 
En jongens hoe kun je heel precies je spiermassa meten? Ik heb gemeten met een meetlint om je nek en om de taille. Dit samen gedaan met lengte gewicht. Zo ben ik uitgekomen rond de 10,7 ik vond dit best wel laag ik. Raag me af of het wel klopt. Ook heb ik het gedaan op een speciale weegschaal. Dit wad 19, nog wat ik heb geen idee wat klopt. Ik denk dat de weegschaal wel onbetrouwbaar is maar met een meetlint geen idee
 
En jongens hoe kun je heel precies je spiermassa meten? Ik heb gemeten met een meetlint om je nek en om de taille. Dit samen gedaan met lengte gewicht. Zo ben ik uitgekomen rond de 10,7 ik vond dit best wel laag ik. Raag me af of het wel klopt. Ook heb ik het gedaan op een speciale weegschaal. Dit wad 19, nog wat ik heb geen idee wat klopt. Ik denk dat de weegschaal wel onbetrouwbaar is maar met een meetlint geen idee
10,7 is erg weinig, dan zou je waarschijnlijk niet willen cutten. Die weegschalen kun je niks mee behalve gewicht aflezen, rest is onbetrouwbaar. Kijk gewoon in de spiegel en beslis of je vet kwijt wil, of massa opbouwen.
Daarbij, je moet natuurlijk wel eerst massa hebben, wat blijft er anders over als je gaat cutten?
 
10,7 is erg weinig, dan zou je waarschijnlijk niet willen cutten. Die weegschalen kun je niks mee behalve gewicht aflezen, rest is onbetrouwbaar. Kijk gewoon in de spiegel en beslis of je vet kwijt wil, of massa opbouwen.
Daarbij, je moet natuurlijk wel eerst massa hebben, wat blijft er anders over als je gaat cutten?
Ik vind mezelf niet echt droog of dat komt omdat ik geen buikspieren heb, als ik in de spiegel sta zie ik ook niet bepaald botten. Dus die vetpercentage is vreemd. Laat ik het erop houden dat ik niet echt mager ben je ziet alleen de blokjes als ik aanspan maar dat is niet wat je wilt!
 
Ik vind mezelf niet echt droog of dat komt omdat ik geen buikspieren heb, als ik in de spiegel sta zie ik ook niet bepaald botten. Dus die vetpercentage is vreemd. Laat ik het erop houden dat ik niet echt mager ben je ziet alleen de blokjes als ik aanspan maar dat is niet wat je wilt!
Als je je vetpercentage graag wilt weten. Maak wat foto's, plak een smiley over je hoofd en upload ze hier eens. Er zijn best een aantal mensen hier die verdacht goed zijn in vetpercentage inschatten.

Dat zou mijn manier zijn om mijn vetpercentage te achterhalen in ieder geval.
 
ik eet wel met mijn ouders en dat is wel gezond! Maar niet perse cut voeding om het zo maar te noemen!
Als je ouders gewoon aardappels/pasta/rijst + groente + vlees eten dan is dan een goede maaltijd. Als jonge gast moet je hier gewoon van genieten, over een paar jaar moet je het zelf doen. Als je pasta eet kun je bijv. een boterham minder pakken of even iets anders puzzelen in je voedingsschema.

Ik eet bijv. altijd hetzelfde ontbijt en lunch, diner is maar net waar we zin in hebben maar altijd gezond en dan speel ik s' avonds met wat ik dan nog pak op basis van wat er in het diner zat. Boontjes/kip/aardappel is bijv. gezond met weinig kcal, stamppot met spekjes is ook gezond maar vaak wat meer kcal.

Maar hoe zit dat dan als je van een langere weg komt? Ik kan wel langer gaan cutten en dus maar een klein beetje onder calorien en de laatste week 2 weken goed erop letten. Maar zorgt dit niet voor een flinke spiermassa daling? Je bent wel langer aan het cutten op een ietsjes onder je behoefte.
Dit begrijp ik niet precies? Welke langere weg? Ga wel iets proberen te antwoorden.

Vuistregels (mogelijk te kort door de bocht)
- 4-12 weken cutten (te kort en je merkt geen verschil - te lang en je hebt grotere kans op terugval)
- 500-1000kcal per dag onder onderhoud eten (een beetje en je progressie is niet te meten, te veel en je brengt je gehele lichaam overhoop)
- consistent zijn (voor elk doel in het leven moet je constante inzet tonen om het goed te bereiken, voor een toets hoef je ook bijna niet te leren als je netjes mee doet in de les)

Als dit de succesformule is waar iedereen het meestal over eens is, waarom zou je dan toch (eigenwijs) iets anders gaan doen? ("'wel langer gaan cutten en dus maar een klein beetje onder calorien en de laatste week 2 weken goed erop letten'"). Om weer terug te vallen op het leren voor de toets, dan ga je een shortcut nemen en de laatste dag heel hard leren, met als gevolg dat je met de hakken over de sloot de toets haalt maar het binnen no-time vergeet en het met de eindtoets gewoon nog eens moet gaan zitten leren. Alles kan dus anders, gekker, sneller, maar we weten ondertussen ook wat het beste is voor de meeste mensen. Ik heb het ook gedaan hoor en zei toen ook 'zie je nou wel!', maar uiteindelijk moeten we allemaal concluderen dat we ongelijk hadden.

Qua spieren hoef je niet erg bang te zijn door genoeg eiwitten te eten tijdens je cut en te blijven trainen behoud je genoeg om er bijna niks van te merken, helemaal niet als beginner. Spieren worden constant afgebroken maar ook weer aangemaakt door je voeding/training.

En jongens hoe kun je heel precies je spiermassa meten? I
Spiegel is het meest precies wat je normaliter gaat, beter kun je je focussen op vooruitgang in gewicht/herhalingen/intensiteit in je oefeningen. Dit staat gelijk vooruitgang in spiermassa (over het algemeen) en is veel beter te meten.

Ik blijf het zeggen:
Maak een doel dat haalbaar is, schrijf op hoe je dat gaat doen en prop het in een schema. Hou je aan het schema en meet doormiddel van de spiegel/weegschaal of je op schema zit van je doel. Aan het einde bepaal je of je doel gehaald is of niet (leer daarvan) en begin je gelijk aan je volgende doel. Niet gehaald, dan is je doel te moeilijk geweest en moet je een kleiner doel hebben, totdat het lukt en dan kun je weer een iets ambitieuzer doel neerzetten.
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven