Fitness Seller

Cutten: 2 maanden verder

Bezoekers in dit topic

ImZlatan

Cool Novice
Lid geworden
1 aug 2016
Berichten
202
Waardering
10
Lengte
1m80
Massa
83kg
Hallo allemaal,

Ik heb hier wel eens eerder een topic over geopend. Ik zal even kort de situatie schetsen.
Ik ben een beginner en heb voor 1 januari 2017 ongeveer een half jaar zitten bulken. Dit was nodig, ik was skinny dus ik moest aankomen. Dat is gelukt, ik werd sterker in compounds maar kwam natuurlijk ook wat vet bij, logisch. Toen besloot ik 1 januari tot ongeveer deze periode te gaan cutten.
Dit is mijn log van mijn lichaamsgewicht:
1/1: 84.4 kg
5/1: 83.3 kg
6/1: 83.2
9/1: 83.1 kg
11/1: 83 kg
13/1: 82.7 kg
15/1: 82.2 kg
18/1: 82.8 kg
19/1: 82.5 kg
20/1: 82.7 kg
21/1: 82.0 kg
25/1: 81.2 kg
31/1: 81.8 kg
1/2: 82.4 kg
2/2: 80.6 kg
6/2: 81.0
9/2: 80
12/2: 80.3
16/2: 79.5
18/2: 80.1
22/2: 79.6
23/2: 79.4
27/2: 79.3
2/3: 78.4
9/3: 79.6
11/3: 78.4
Opmerking: ik heb altijd gewogen onder dezelfde omstandigheden, maar dat is natuurlijk niet altijd nauwkeurig. Altijd in onderbroek, altijd na het opstaan en de eerste plasbeurt erna. Soms schommelt het zoals je ziet, bijv door ontlasting enz maar dat maakt even niet uit.

Zoals je ziet ben ik dus sinds 1 januari een paar KG lichaamsgewicht verloren. Dit zal waarschijnlijk bestaan uit vet en vocht. Ik moet zeggen dat ik sinds 1 januari NIKS verloren ben op de compounds. Op de grote compounds deed ik zelfs soms +2.5kg extra. Eigenlijk ben ik dus op 78kg lichaamsgewicht even sterk als 83kg lichaamsgewicht een paar maanden terug. Dit zijn mijn stats nu op 78kg:

OHP: 40
BP: 55
SQ: 75
DL: 110
(beginnersstats, weet ik).

Nu vraag ik me af wat ik moet doen. Ik ben blij met het (grotendeels) verloren vet, maar ik merk toch dat mijn buikje nog steeds wat vet heeft. Ik wil geen sixpack, maar minder zou wel fijn zijn, zeker aangezien vet op mijn buik echt erg lang nodig heeft om te verliezen. Daarnaast wil ik eigenlijk ook weer nog sterker worden, progressie overload in combinatie met een lean bulk (langzaam groeien+sterker worden).

Wat zouden jullie doen?
 
Gewoon nog even cutten tot je tevreden bent en dan beginnen met een (lean)bulk. Volg je een 5x5 schema?
 
Gewoon nog even cutten tot je tevreden bent en dan beginnen met een (lean)bulk. Volg je een 5x5 schema?
Ik doe p/p/l met de grote compounds op 5x5 (kracht).

Ik wil wel door cutten in de hoop zo wat meer vet te verliezen rond mijn buik, maar aan de andere kant wil ik ook weer sterker worden en dus leanbulken, maar dan zal waarschijnlijk weer mijn buikvet toenemen. Beetje dilemma
 
Wat is je onderhoud en hoeveel kcal krijg je dagelijks binnen?
 
Ik doe p/p/l met de grote compounds op 5x5 (kracht).

Ik wil wel door cutten in de hoop zo wat meer vet te verliezen rond mijn buik, maar aan de andere kant wil ik ook weer sterker worden en dus leanbulken, maar dan zal waarschijnlijk weer mijn buikvet toenemen. Beetje dilemma

Je kan ook even geduld hebben met dat sterker worden :). Het is maar net wat jou prioriteit op het moment is. Persoonlijk doe ik aan powerlifting maar ik hou mijn lichaam wel graag op een manier waarop ik me er goed bij voel.
 
Wat is je onderhoud en hoeveel kcal krijg je dagelijks binnen?
Onderhoud zit op ongeveer 3000 gezien mijn wekelijkse activiteiten, ik eet nu 2500 en val af en tijdens de bulk at ik 3500 en kwam aan.
 
Je kan ook even geduld hebben met dat sterker worden :). Het is maar net wat jou prioriteit op het moment is. Persoonlijk doe ik aan powerlifting maar ik hou mijn lichaam wel graag op een manier waarop ik me er goed bij voel.
Ja daarom, ik wil wel sterker worden, maar buikvet is wel vervelend. Toen ik 84kg woog zag je echt duidelijk een soort bierbuik onder mijn shirt. Dat is nu minder, maar nog niet tevreden.
Ik heb eigenlijk een beetje bodybuilding doelen (maar ook weer geen sixpack) en powerlifting (zo veel mogelijk tillen). Beetje mixed, tussen in.
 
Ja daarom, ik wil wel sterker worden, maar buikvet is wel vervelend. Toen ik 84kg woog zag je echt duidelijk een soort bierbuik onder mijn shirt. Dat is nu minder, maar nog niet tevreden.
Ik heb eigenlijk een beetje bodybuilding doelen (maar ook weer geen sixpack) en powerlifting (zo veel mogelijk tillen). Beetje mixed, tussen in.

Same here. Gewoon lekker cutten tot jij je goed voelt en dan kun je daarna weer gaan bulken :).
 
Same here. Gewoon lekker cutten tot jij je goed voelt en dan kun je daarna weer gaan bulken :).
Hoe snel verlies jij buikvet tijdens een cut?
 
Hoe snel verlies jij buikvet tijdens een cut?

Geen idee, zou voor 0,3 tot 0,5 KG per week gaan ;). En dan op 1 á 2 trainingsdagen misschien een refeed/cheat toevoegen (wat meer carbs).
 
Ik ga denk ik nog even door, misschien nog een kilo af in 2 a 3 weken. Hopelijk minder buikvet dan.
 
Geen idee, zou voor 0,3 tot 0,5 KG per week gaan ;). En dan op 1 á 2 trainingsdagen misschien een refeed/cheat toevoegen (wat meer carbs).
Refeeds of cheats zijn helemaal niet nodig zo verpest je gewoon je progressie.als je iets anders wil dan droge rijst moet je gewoon zorgen dat het in je macros past.
 
Refeeds of cheats zijn helemaal niet nodig zo verpest je gewoon je progressie.als je iets anders wil dan droge rijst moet je gewoon zorgen dat het in je macros past.

Ik dacht dat het voor een powerlifter toch wel iets van waarde had. Het hele doel voor een powerlifter is om zoveel mogelijk kracht te behouden, dus extra sloom cutten gaat dit vaak doen. Zou een refeed niks doen voor krachtbehoud dan?
 
Ik dacht dat het voor een powerlifter toch wel iets van waarde had. Het hele doel voor een powerlifter is om zoveel mogelijk kracht te behouden, dus extra sloom cutten gaat dit vaak doen. Zou een refeed niks doen voor krachtbehoud dan?
Gaat enkel je cut in de weg staan 1 cheat of refeed kan weken cutten verpesten dan cut je gewoon op een kleiner tekort kracht verlies is zo goed als onmogelijk te voorkomen tijdens een cut.
 
Gaat enkel je cut in de weg staan 1 cheat of refeed kan weken cutten verpesten dan cut je gewoon op een kleiner tekort kracht verlies is zo goed als onmogelijk te voorkomen tijdens een cut.
Ik weet niet wat voor cheatmeals of refeeds jij doet maar 'weken cutten verpesten' is nogal overdreven. Je loopt hooguit een paar dagen vertraging op.
Hij zegt dat hij 2500 kcal eet. Ik neem aan dat je bij je cheat/refeed niet meer dan 5000 kcal gaat eten (en dan eet je al vrij veel lijkt me). Dan heb je dus 5000-2500=2500 kcal teveel op. Hij zegt dat zijn onderhoud 3000 is, dus hij heeft een deficiet van 3000-2500=500 kcal. Die 2500 kcal die hij teveel zou hebben, zou hij theoretisch dus in 5 dagen (2500/500=5) teniet kunnen doen.

Ik ben het met je eens dat refeeds en cheatmeals niet nodig zijn, en je inderdaad zullen vertragen, maar 'weken cutten verpesten' is veel te overdreven.
 
Ik weet niet wat voor cheatmeals of refeeds jij doet maar 'weken cutten verpesten' is nogal overdreven. Je loopt hooguit een paar dagen vertraging op.
Hij zegt dat hij 2500 kcal eet. Ik neem aan dat je bij je cheat/refeed niet meer dan 5000 kcal gaat eten (en dan eet je al vrij veel lijkt me). Dan heb je dus 5000-2500=2500 kcal teveel op. Hij zegt dat zijn onderhoud 3000 is, dus hij heeft een deficiet van 3000-2500=500 kcal. Die 2500 kcal die hij teveel zou hebben, zou hij theoretisch dus in 5 dagen (2500/500=5) teniet kunnen doen.

Ik ben het met je eens dat refeeds en cheatmeals niet nodig zijn, en je inderdaad zullen vertragen, maar 'weken cutten verpesten' is veel te overdreven.
Cheats en refeeds zijn gewoon niet nodig en daarmee uit kon je evengoed 5 dagen op onderhoud eten dus bijna een week verpesten voor niks? Heel logisch
 
Gaat enkel je cut in de weg staan 1 cheat of refeed kan weken cutten verpesten dan cut je gewoon op een kleiner tekort kracht verlies is zo goed als onmogelijk te voorkomen tijdens een cut.

Dan zou een powerlifter dus i.p.v. een refeed zijn calorie tekort nog wat kleiner moeten maken. Maar snap wel wat je bedoeld.
 
Ik had trouwens nog een ander vraagje over dit: stel ik ga nu NOG lager dan onderhoud zitten, bijv 2000 kcal, en dus een week bijv. streng cutten, zou ik dan sneller buikvet verliezen dan dat ik nu doe?
 
Laatst bewerkt:
Ik had trouwens nog een ander vraagje over dit: stel ik ga nu NOG lager dan onderhoud zitten, bijv 2000 kcal, en dus een week bijv. streng cutten, zou ik dan sneller buikvet verliezen dan dat ik nu doe?

je gaat sneller gewicht verliezen dat is zeker. Maar je zal al de spiermassa waar je zo lang al voor gewerkt hebt hiermee ook zeer snel verliezen. Dus zeker geen aanrader.
 
je gaat sneller gewicht verliezen dat is zeker. Maar je zal al de spiermassa waar je zo lang al voor gewerkt hebt hiermee ook zeer snel verliezen. Dus zeker geen aanrader.
Dus gewoon 2500 blijven?
 
Back
Naar boven