Fitness Seller

Cutten 20% vetpercentage

Bezoekers in dit topic

prima

Novice
Lid geworden
12 sep 2017
Berichten
7
Waardering
0
Hoi allen,

Sinds enkele maanden ben ik fanatiek begonnen met krachttraining (laten we zeggen vanaf mei). Daarvoor heb ik al een tijdje af en aan getraind, waardoor ik de oefeningen onder de knie kreeg, maar eigenlijk weinig resultaat boekte qua kracht en massa. De afgelopen maanden is dat enorm veranderd. Ik ben meer gaan eten en meer eiwitten aan m'n voeding gaan toevoegen, inclusief eiwitshakes. Daarnaast ben ik mijn trainingsschema gaan aanpassen en heb ik sinds ik fanatieker ben geworden alles wel op een rijtje om te groeien. Met resultaat: in enkele maanden ben ik behoorlijk aangekomen. Van een mager jochie van 1,82m met maximaal 67kg naar 76kg. Zojuist stond ik op de weegschaal en tikte ik net niet de 78kg aan (77,6). Prima spierprogressie, maar ook een hoop vet. Ik oog voller en ben vrij tevreden met m'n huidige lichaam als ik gewoon aangekleed ben. Via een online testje kwam ik uit op een vetpercentage van zo'n 20%. Aangekleed valt het niet op, maar zonder shirt zie je het natuurlijk wel. Sinds ik eigenlijk pas kort mooie resultaten ben gaan boeken, zie ik het eigenlijk niet zo zitten om ervan af te stappen en te gaan cutten. Ik wil graag door blijven groeien en sterker worden, nu het allemaal zo goed gaat. Het vet blijft zich echter dan natuurlijk ook ophopen met het risico dat ik écht vettig ga worden, waardoor ik mezelf misschien wel in de voet schiet. Als ik nu een cut-fase instap, ben ik echter bang de huidige progressie te verliezen. Weer spiermassa dat ik verlies, kracht dat afneemt etc. De bekende negatieve effecten van cutten dus. Wat zouden jullie doen als jullie in mijn schoenen stonden? Mijn doel is absoluut voorlopig nog niet om een afgetraind lichaam te hebben met heel weinig vet. De cut zou voornamelijk als doel hebben om mijn huidige vetpercentage niet te laten oplopen en ietsje te laten dalen. Misschien een korte cut-variatie (pakweg 6 weken) waarna ik mijn bulkfase hervat? Of andere suggesties?

Dank!
 
Als je daadwerkelijk op 20% zou staan dan zou ik je aanraden om te gaan cutten. Zeker in het begin zal je bij een goed geplande cut niet al teveel verliezen. Ik denk dat het voor je algehele gezondheid goed is om te cutten naar een procent of 12 en dan weer rustig te bouwen.

Tenzij je powerlifter wil worden natuurlijk:trollfacex:
 
Eerste cutweekje zit er bijna op. Zojuist wederom online testje gedaan en kwam uit op 16,4% vet. Aardig verlaagd dus (in een week!). Kan natuurlijk wat vertroebeld zijn door vocht en andere dingetjes, maar buikomtrek is flink verkleind (gewicht 1,5kg lager). Haal gewoon m'n eiwitdoelen van de dag en zit standaard tussen de 2.000 en 2.300 calorieën. Vastgestelde caloriebehoefte is 2.800, dus vrij fors calorietekort wel. Misschien iets te fors, iemand? Doel was om rond de 15% te zitten en vervolgens opnieuw clean te bulken. Of nog verder naar beneden bijschroeven en vervolgens pas weer cleanbulken?
 
Ik zou je niet zo vastklemmen aan je vet% na 1 week, zoals je zelf al aangeeft kan het veel vocht etc zijn. En -1.5 kg gewicht en -3.6% vet klopt qua verhouding ook niet echt. Als je 78 weegt zou 3.4% neerkomen op een geeichtsverlies van 2.65 kilo aan puur vet! Zo zie je maar, hoop vocht etc. Ik zou zelf naar de 10% /12% werken (echte %e) en dan pas lean bulke
 
Online testje vetpercentage? Oh god..
 
Online testje vetpercentage? Oh god..

Dit dus, dan kan je net zo goed een weegschaal met vetmeting gaan halen in de Blokker. De eerste week is voornamelijk vochtverlies, minder darminhoud, etc. De echte resultaten gaan zich pas binnen enkele weken tonen dus nu is het vooral volhouden geblazen en verder doen zoals je bezig bent. En gebruik vooral de spiegel om je resultaat te meten, die is nog het eerlijkst tegen je.
 
Eerste cutweekje zit er bijna op. Zojuist wederom online testje gedaan en kwam uit op 16,4% vet. Aardig verlaagd dus (in een week!). Kan natuurlijk wat vertroebeld zijn door vocht en andere dingetjes, maar buikomtrek is flink verkleind (gewicht 1,5kg lager). Haal gewoon m'n eiwitdoelen van de dag en zit standaard tussen de 2.000 en 2.300 calorieën. Vastgestelde caloriebehoefte is 2.800, dus vrij fors calorietekort wel. Misschien iets te fors, iemand? Doel was om rond de 15% te zitten en vervolgens opnieuw clean te bulken. Of nog verder naar beneden bijschroeven en vervolgens pas weer cleanbulken?

Ik zou die online testjes niet geloven. ga gewoon verder op wat je in de spiegel en op de weegschaal ziet.

op 1 week3,6% vet verliezen is niet mogelijk.
 
Thanks! Ik blijf dit inderdaad de komende weken nog volhouden en zie het resultaat dan wel. Zodra ik het gevoel heb redelijk in de buurt te komen van mijn gewenste vetpercentage zal ik een huidplooimeting doen om mijn daadwerkelijke vetpercentage te meten. Tot die tijd lijkt mij een blik in de spiegel, de weegschaal en buikomtrek een redelijke graadmeter voor progressie.
 
Back
Naar boven