XXL Nutrition

cutten hoe zit dat precies? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Raymen

Cool Novice
15 jaar lid
Lid geworden
14 mei 2008
Berichten
181
Waardering
10
Lengte
2m
Massa
100kg
Ik ben van plan om voor het eerst in 2 jaar rond April te gaan cutten, heb dus nog 5 maanden om door te bulken.
Ik hoop nog zo'n 4 á 5 kilo te winnen (wil iets boven de 80kg uitkomen) voor dat ik ga beginnen met cutten.

Maar mijn vraag is nu, moet je bij cutten echt precies weten hoeveel voedingswaardes je naar binnen krijgt? Ik zit zoals hierboven staat nog in de bulk maar ik weet niet precies hoeveel ik binnen krijg. Zit tussen de 3500 en de 4000kcal en ik groei prima. Ik kan het helaas ook niet precies uitrekenen, er zit redelijk wat variatie in mijn voeding per dag.

Dus mocht ik gaan cutten is het dan een ramp dat je bijvoorbeeld rond de 2500 en de 3000kcal zit in plaats van dat je exact weet hoeveel je eet?
Mijn doel is dan rond de 10% te gaan tijdens de cut.

Ik hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is :P
 
Weet niet of je met "apps" werkt, maar je hebt een app "Calorieteller" daar zit ook een voedinglog op. Kan handig zijn om die variatie in beeld te krijgen. En hij is nog gratis ook.
 
ik, coach zijnde, weet dat je met je eigen gevoel ver komt:exactly:
 
Bedankt voor jullie reacties! Ik heb idd dat stuk gelezen over ''Cutten: hoe begin ik?''. Ik snap ook wel wat ze allemaal bedoelen, alleen ik vroeg me af of het nou echt allemaal zo precies moet. In de bulk zoals nu doe ik dat niet. Er kan per dag een paar 100kcal verschil inzitten met andere dagen.

Is dit tijdens de cut funest of kan je zo ook ver komen (op 10% of zo)?
 
100-200kcal zullen echt niet HET verschil gaan maken.

structureel meerdere honderden kcal ernaast zitten wel op lange termijn.
 
Schat gewoon wat je nodig hebt, schat dan hoeveel je moet eten met ongeveer 500 kcal daaronder en kijk het eens twee of drie weken aan. Bijstellen als je te veel van ongeveer 0,5 kg gewichtsverlies per week af zit.

Wat wel belangrijk is, is dat je voldoende eiwit binnen krijgt (>2g / kg lichaamsgewicht). Dat zul je toch een keer (in ieder geval bij benadering) moeten berekenen.
 
Bedankt voor jullie hulp, hier kan ik wat mee.
 
Ik ga iets minder eten (op gevoel), en elke dag 30 min cardio.
 
Bedankt voor jullie reacties! Ik heb idd dat stuk gelezen over ''Cutten: hoe begin ik?''. Ik snap ook wel wat ze allemaal bedoelen, alleen ik vroeg me af of het nou echt allemaal zo precies moet. In de bulk zoals nu doe ik dat niet. Er kan per dag een paar 100kcal verschil inzitten met andere dagen.

Is dit tijdens de cut funest of kan je zo ook ver komen (op 10% of zo)?

Als je niet met een schema werkt dan zou je voor een week toch even moeten opschrijven wat je allemaal eet, echt alles.

Dan kan je een beetje gaan uitrekenen hoeveel je binnen krijgt. En is het makkelijk om een schema te maken.

Als je geen schema gaat maken, dan je voeding een beetje aanpassen, met kleine beetjes steeds minder gaan eten tot je op een punt komt waar je ziet dat je vet begint kwijt te raken.
Let wel een heel klein beetje op de weegschaal, het mag niet te hard gaan.
Je voornaamste meetpunt is de spiegel, je kijkt naar hoe hard het gaat.
Je ziet wat je lichaam doet en je ziet wat de weegschaal zegt.

Eet dus gewoon een beetje minder en houd dat een paar weken vol en bekijk je resultaat, is er te weinig vet af dan ga je nog een klein beetje minder eten.
Is er in een paar weken heel erg veel af dan mag je weer een heel klein beetje meer gaan eten.
Dit klinkt even lastig, maar is het niet. Je gaat op die manier namelijk zoeken naar wat je nodig hebt en leert te zien en voelen hoeveel je nodig hebt om te groeien en droger te worden.

hoop dat je er wat aan hebt,
succes.
 
Als je niet met een schema werkt dan zou je voor een week toch even moeten opschrijven wat je allemaal eet, echt alles.

Dan kan je een beetje gaan uitrekenen hoeveel je binnen krijgt. En is het makkelijk om een schema te maken.

Als je geen schema gaat maken, dan je voeding een beetje aanpassen, met kleine beetjes steeds minder gaan eten tot je op een punt komt waar je ziet dat je vet begint kwijt te raken.
Let wel een heel klein beetje op de weegschaal, het mag niet te hard gaan.
Je voornaamste meetpunt is de spiegel, je kijkt naar hoe hard het gaat.
Je ziet wat je lichaam doet en je ziet wat de weegschaal zegt.

Eet dus gewoon een beetje minder en houd dat een paar weken vol en bekijk je resultaat, is er te weinig vet af dan ga je nog een klein beetje minder eten.
Is er in een paar weken heel erg veel af dan mag je weer een heel klein beetje meer gaan eten.
Dit klinkt even lastig, maar is het niet. Je gaat op die manier namelijk zoeken naar wat je nodig hebt en leert te zien en voelen hoeveel je nodig hebt om te groeien en droger te worden.

hoop dat je er wat aan hebt,
succes.

Bedankt Martin, ik denk ook dat ik het zo ga aanpakken. Mijn voeding steeds beetje bij beetje verlagen.

Ik ga nu nog 5 maanden bulken zodat ik hopelijk iets boven de 80kg uit ga komen en dan gaat het cutten beginnen. Ik moet zeggen dat ik het wel spannen vind, ben bang dat er veel spieren verloren gaan :p haha maar daar zal ik allemaal wel achter gaan komen!
 
Op hoeveel % sta je nu?
Als je +15 staat zou ik nu alvast wat cutten naar 12 a 13% en daarna doorbulken tot 15% en weer cutten. Zorg dat je cut niet te lang gaat worden.

Zelf tel ik wel globaal kcal en grammen eiwit en zo op op het gevoel gaat me dat goed af.
 
Op hoeveel % sta je nu?
Als je +15 staat zou ik nu alvast wat cutten naar 12 a 13% en daarna doorbulken tot 15% en weer cutten. Zorg dat je cut niet te lang gaat worden.

Zelf tel ik wel globaal kcal en grammen eiwit en zo op op het gevoel gaat me dat goed af.

Ik heb geen idee op hoeveel % ik sta, ik denk dat ik binnenkort maar even wat foto's ga uploaden zodat jullie dat kunnen beoordelen. Heb geen idee hoe ik er anders zelf achter moet komen.

Van 15% naar 12%, hoelang duurt zoiets ongeveer of is dat heel erg verschillend van persoon tot persoon?
 
Back
Naar boven