XXL Nutrition

Cutten met snelle stofwisseling (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Carola123

Novice
Lid geworden
29 apr 2015
Berichten
3
Waardering
0
Lengte
1m76
Massa
68kg
Lieve mensen,

Wie kan mij helpen, ik wil graag gaan cutten maar het probleem bij mij is dat ik een super snelle stofwisseling heb. Ik moet heel erg opletten dat ik genoeg callorien binnen krijg en vooral ook koolhydraten. Natuurlijk wil ik niet teveel massa gaan verliezen dat zou zonde zijn. Met bulken heb ik al keihard moeten werken om die extra kilo's erbij te krijgen..

Kan iemand mij vertellen waar ik op moet gaan letten en wat ik met mijn eetschema moet doen? Ik eet nu 2500 calorien op een dag wat me Soms ook al moeite kost. Welke verhouding moet ik qua koolhydraten, eiwitten en vetten?

Wie o wie helpt mij met Droog trainen? Ben je eeuwig dankbaar :)
 
Als je van jezelf weet wat je onderhoud is (of je weet in ieder geval je voedingsschema waarmee je effectief bulkt(e)) dan raad ik je aan niet een van de standaard formules te gebruiken om je onderhoud te berekenen. Die formules zijn richtlijnen/gemiddelden die niet voor elk individu aansluiten, zoals mensen met bijvoorbeeld een snelle stofwisseling.

Wat je wel kunt doen is kijken naar wat je nu eet. Ben je nu effectiefaan het bulken en eet je (bijvoorbeeld) 2500 kcal, dan kun je er vanuit gaan dat je echte onderhoud ongeveer 300-500 onder je voedingsschema ligt. Als je dus effectief wilt cutten zul je ongeveer 300 onder je onderhoud moeten eten, dus rond de 1900. Waar je wel op moet letten is dat je hier geleidelijk naar toe werkt (niet van de een op de andere dag van 2500 naar 1900 schakelen, je lichaam moet ook even wennen aan het binnenkrijgen van minder voedingsstoffen).

In welke verhoudingen je dat het beste kunt eten moet je zelf bepalen, maar een goede richtlijn is:

2 gram eiwitten per kg lichaamsgewicht (68 x 2 = 136). 136 gram eiwit = 544 kcal.
1 gram vetten per kg lichaamsgewicht (68 x 1 = 68). 68 gram vet = 612 kcal.
De rest (1900 - 612 - 544 = 744 kcal) kun je opvullen met wat je wilt, de meeste mensen vinden het fijn om deze opvulling zo veel mogelijk aan koolhydraten te besteden, maar je kunt bijvoorbeeld ook van deze 744 kcal 60% koolhydraten nemen en nog 30% eiwitten en 10% vetten o.i.d., net wat je zelf wilt.

Ik heb nu voor het gemak een getallenvoorbeeld genomen waarvan ik uit ben gegaan dat je nu effectief bulkt op 2500 kcal. Dus niet klakkeloos mijn getallen overnemen maar vertalen naar je eigen situatie. Je pakt je eigen onderhoud (hetgeen je kunt achterhalen via of formules of gewoon te kijken wat je de afgelopen perioden hebt gegeten en of je toen aankwam of afviel of gelijk bleef) en gaat daar 20% (300~) onderzitten in de verhoudingen die ik voorstelde. Dan zul je effectief afvallen.
 
Ik begrijp niet wat het probleem is. Als je een super snelle stofwisseling hebt is dat toch ideaal in een cut?

Zorg dat je veel eiwit binnen krijgt (3.0-3.3 gr/kg) en KT blijft doen op hoge intensiteit. Dan zou het eraf moeten vliegen.
 

Wat Mushral zegt. Niets aan toe te voegen.

---------- Toegevoegd om 17:09 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 17:08 ----------

Ik begrijp niet wat het probleem is. Als je een super snelle stofwisseling hebt is dat toch ideaal in een cut?

Zorg dat je veel eiwit binnen krijgt (3.0-3.3 gr/kg) en KT blijft doen op hoge intensiteit. Dan zou het eraf moeten vliegen.

Nee, 3 tot 3.3 gram eiwitten per kilogram lichaamsgewicht gaat je geen voordelen leveren.
Zelfs bij wedstrijdvoorbereidingen zal het hoogstwaarschijnlijk geen voordeel opleveren qua spiermassabehoud.
Hoog in eiwitten zitten is niets mis mee, maar overdrijven is ook een kunst.

Intensieve krachttraining is inderdaad wel vereist. 'If you don't use it, you'll lose it.'

Lees ook (Evidence-based recommendations for natural bodybuilding contest preparation: nutrition and supplementation):
http://www.jissn.com/content/11/1/20
 
Bedankt voor jullie reacties, ik zat niet meer in me bulk periode maar was idd bezig met de overgang naar lagere calorien, maar omdat ik merkte dat ik al snel begon af te vallen vroeg ik om hulp, je moet het bij mij zo zien: let ik 3
Dagen niet op me eten dan is er bij mij vrolijk 2 kilo of meer af die er amper bij komen dus een snelle stofwisseling is verre van ideaal op die manier verlies ik al me spiermassa! Thx voor de tips
 
Wat je de eerste dagen afvalt als je minder gaat eten is voornamelijk vocht en glycogeen (hetgeen je spieren 'volume' geeft en ze er vol uit laat zien, zodra je stopt met cutten en weer op onderhoud (of bulk) gaat eten herstelt je glycogeen voorraad zich vanzelf weer). Dit kan gemakkelijk 2-3 kilo schelen op de weegschaal, maar je hoeft je geen zorgen te maken dat dit meteen 2-3 kilo verloren spiermassa is. Zolang je je voedingsschema maar gewoon rustig omlaag schroeft en de verhoudingen aanhoudt in de post die ik hierboven geplaatst hebt gaat 't zeker goed komen.

Laatste tip is om ook niet elke dag op de weegschaal te gaan staan en daar je conclusies uit te trekken en aan de hand van die conclusies je eetschema ineens om te gooien omdat je denkt dat het niet werkt (of te snel afvalt). Je gewicht kan heel erg fluctueren zonder dat dit daadwerkelijk iets zegt over vetverlies. Denk aan dingen zoals (tijdelijk) vocht vasthouden (of kwijt zijn), niet (of juist wel) naar de wc geweest, veel gedronken, en zo zijn er nog wel wat redenen. Wat je beter kunt doen is eens in de week of 2 weken op de weegschaal staan, maar persoonlijk gebruik ik zowel in de cut als in de bulk geen weegschaal. Ik oordeel liever zelf in de spiegel en/of resultaten in de sportschool (of je in kracht vooruit/achteruit gaat), naar mijn mening is dat een betere meetschaal dan een weegschaal die heel erg kan fluctueren om andere redenen dan vetverlies of extra spiermassa.
 
Wat je de eerste dagen afvalt als je minder gaat eten is voornamelijk vocht en glycogeen (hetgeen je spieren 'volume' geeft en ze er vol uit laat zien, zodra je stopt met cutten en weer op onderhoud (of bulk) gaat eten herstelt je glycogeen voorraad zich vanzelf weer). Dit kan gemakkelijk 2-3 kilo schelen op de weegschaal, maar je hoeft je geen zorgen te maken dat dit meteen 2-3 kilo verloren spiermassa is. Zolang je je voedingsschema maar gewoon rustig omlaag schroeft en de verhoudingen aanhoudt in de post die ik hierboven geplaatst hebt gaat 't zeker goed komen.

Laatste tip is om ook niet elke dag op de weegschaal te gaan staan en daar je conclusies uit te trekken en aan de hand van die conclusies je eetschema ineens om te gooien omdat je denkt dat het niet werkt (of te snel afvalt). Je gewicht kan heel erg fluctueren zonder dat dit daadwerkelijk iets zegt over vetverlies. Denk aan dingen zoals (tijdelijk) vocht vasthouden (of kwijt zijn), niet (of juist wel) naar de wc geweest, veel gedronken, en zo zijn er nog wel wat redenen. Wat je beter kunt doen is eens in de week of 2 weken op de weegschaal staan, maar persoonlijk gebruik ik zowel in de cut als in de bulk geen weegschaal. Ik oordeel liever zelf in de spiegel en/of resultaten in de sportschool (of je in kracht vooruit/achteruit gaat), naar mijn mening is dat een betere meetschaal dan een weegschaal die heel erg kan fluctueren om andere redenen dan vetverlies of extra spiermassa.

Super bedankt voor de moeite en de goede uitleg ik ga me best doen!
 
Wat Mushral zegt. Niets aan toe te voegen.

---------- Toegevoegd om 17:09 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 17:08 ----------



Nee, 3 tot 3.3 gram eiwitten per kilogram lichaamsgewicht gaat je geen voordelen leveren.
Zelfs bij wedstrijdvoorbereidingen zal het hoogstwaarschijnlijk geen voordeel opleveren qua spiermassabehoud.
Hoog in eiwitten zitten is niets mis mee, maar overdrijven is ook een kunst.

Intensieve krachttraining is inderdaad wel vereist. 'If you don't use it, you'll lose it.'

Lees ook (Evidence-based recommendations for natural bodybuilding contest preparation: nutrition and supplementation):
http://www.jissn.com/content/11/1/20


Tja ik vind het ook al veel maar dat had Lyle McDonald het over in een van zijn boeken. Ik hou mezelf meer aan 2.2 wat ik al lastig genoeg vind.
 
Back
Naar boven