Fitness Seller

cutten of bulken? hulp gevraagd.

Bezoekers in dit topic

beginnertjee

Novice
Lid geworden
6 jul 2013
Berichten
11
Waardering
0
Lengte
1m80
Massa
65kg
Vetpercentage
12%
Hoi,

Ik ben nieuw hier op het forum.
Ik ben een meisje van 16 jaar. Ik ben 1.80 en ik weeg 64kg.
Mijn doel is om mijn buikspieren zichtbaar te maken (dat je de lijn naar je navel ziet) en strakkere, vollere benen/kont te krijgen. Hier was ik vorige zomer mee begonnen maar dat heb ik toen verkeerd aangepakt. Ik at een periode veel te weining. Uiteindelijk ben ik meer gaan eten (was alsnog niet genoeg) omdat ik merkte dat het niet gezond was hoe weinig ik at. Ik deed daarbij 6x per week eerst een workout (zonder gewichtjes) en daarna minimaal een halfuur cardio. Uiteindelijk was ik nog maar 56kg. Ik ben naar de diëtiste gegaan en van haar moest ik 3000 kcal eten (eerst was het 2500 maar toen viel ik alsnog af). Ik heb nu bijna mijn doelgewicht bereikt maar ik wil alsnog mijn doel om een strakkere buik/benen/kont te krijgen bereiken.

Ik doe 3x per week krachttraining en 2x per week hardlopen.
Ik train nu thuis met dumbell en halterschijven (bij elkaar 18kg) ik merk dat dit niet genoeg is dus ik ga me volgende week bij de sportschool inschrijven zodat ik met meer gewicht kan trainen. Ik trainde altijd thuis omdat de sportschool 6km bij mij vandaan is.

In de bijlage staat mijn voedingsschema. Het is nog lang niet alles wat ik eet maar ong. het basis wat ik op een dag eet. Ik vul het altijd nog aan met extra eiwitrijke dingen maar dat is altijd verschillend. Ook staat mijn trainingsschema erbij en er staan een paar foto's die ik vanmorgen gemaakt heb. Ik weet niet wat mijn vetpercentage is, dus misschien kunnen jullie aan de hand van de foto's schatten wat mijn vetpercentage is.

Mijn vraag aan jullie is nu of ik beter kan gaan cutten of toch nog doorgaan met aankomen (soort van bulken, denk ik).
En moet hoeveel gewicht moet ik beginnen in de sportschool en wanneer moet je je gewicht ophogen?

20130706_095702.jpg


20130706_095449.jpg
 
Ik kreeg mijn document met de voedings/sport schema er niet meer bij.
Voedingsschema:

Ontbijt:
-250ml halfvolle melk + 60g havermout + 1 kiwi + 1 mandarijn
-1 vb met appelstroop
-2 volkoren rogge crackers met appelstroop en pindakaas

Tussendoortje:
-1 appel
-1 vb met appelstroop of pindakaas

Lunch:
-2vb met 4 plakjes kipfilet
-1vb met tonijn of ei

Tussendoortje:
-1 banaan
-1 vb met pindakaas
-300ml halfvolle melk + 5g cacaopoeder + 1 theelepel stevia = chocolademelk

Avondeten:
-100g zoete aardappel (ong 2 a 3 aardappelen)/zilvervliesrijst/volkoren macaroni of spaghetti
-250g groente (dit is verschillend)
-100g kipfilet/vis

Tussendoortje:
-250g magere franse kwark + 25g zelfgemaakte suikervrije chocolade

Uiteindelijk is E/K/V: 155/380/88 kcal: 3000

Trainingsschema:
Maandag:
Borst 4x10:
-Dumbell Bench Press 2x 6,5kg
-Dumbell Pullover 13kg
-Dumbell Window 2x 6,5kg
(te vergelijken met peck deck fly)
-Dumbell Flyes 2x 6,5kg

Triceps 4x10:
-Dumbell kickback 6,5kg
-Dumbell lying tricep extension 2x 6,5 kg
-Dippen

Woensdag:
Rug 4x10:
-Dumbell Deadlift 18kg
-Dumbell bent over row 9kg
-Cobra
-Naamloze: op de grond liggen, met je hoofd omhoog komen en je handen tegen de muur aan tikken

Buik 3x20:
-Crunch
-Lying leg raises
-Dumbell side bend 6,5kg
3x 1 minuut
-Plank/Side plank

Biceps 4x10:
-Dumbell hammer curls 2x 4kg
-Dumbell curls 2x 4kg
-Dumbell preacher curls 2x 4kg

Vrijdag:
Benen 4x10:
-Dumbell squat 18kg
-Dumbell lunge 18kg
-Dumbell leg curl 9kg
-Dumbell bridge 9kg

Schouders 4x10:
-Dumbell front raise 2x 6,5kg
-Dumbell upright row 2x 6,5kg
-Dumbell lateral raise 2x 6,5kg

Dinsdag & donderdag: 30 min hardlopen
 
Ik zou doen wat je zelf het liefste wilt, bulken of cutten.

Gewichten in sportschool kan ik je zo niet vertellen. Dit zul je zelf moeten uit gaan testen in de sportschool. Ophogen doe je als je meer herhalingen met het gewicht kunt als dat je plan was. dus als je 10 herhalingen wou doen en er 12 kon kun je het gewicht verhogen.

Het aantal kcal wat je eet vind ik wel wat erg hoog voor je gewicht en als vrouw zijnde. Maar als dit werkt dan moet je dit zo houden.


Ziet er goed uit trouwens je foto's! En goed dat je op 16 jaar al zo gemotiveerd bezig bent!
 
Dacht bijna dat het m'n ex was toen ik die foto's zag haha

Maar goed, ik zou lekker rond onderhoud gaan eten en even kijken hoe je lichaam erop reageert, ik denk dat je zo wel spiermassa kunt aanzetten zonder teveel in vet te stijgen;)
Het is ook wat je zelf wil natuurlijk, maar ik neem aan dat je jezelf niet te dik vind?
Voor je kont en benen veel squatten, zeggen ze altijd, ook al zijn er ook speciale oefeningen voor alleen je kont.
Buik weet ik niet, heb ik zelf ook moeite mee, daarvoor moet je vet gewoon laag zijn. Als je besluit om te cutten, doe dit dan wel verantwoord, want in je verhaal zei je dat je net zoveel moeite hebt gedaan om in gewicht aan te komen?
Misschien is dit een poging waard:

Trainingsdagen: 10% boven onderhoud
Rustdagen: 25%-30% onder onderhoud

Dit is overigens een persoonlijke mening. Je kunt de percentages altijd aanpassen als je merkt dat je teveel afvalt of juist aankomt.
Succes!

Edit: Hoe lang train je al? Een 3 daagse split schema is meestal niet ideaal voor een beginner.
 
Laatst bewerkt:
@crimekillah: ik weet zelf niet zo goed wat ik het beste kan doen. Ik wil graag mijn buikspieren kunnen zien maar ik weet eigenlijk niet of er nog teveel vet op mijn buik zit, daarom had ik foto's geplaatst zodat jullie daar een beeld van hebben en mij misschien advies kunnen geven wat ik het beste kan doen om goede resultaat te boeken. Als je denkt dat ik nog teveel vet heb op mijn buik dan ga ik weer cutten (nu wel op de goede manier natuurlijk). Dankjewel!
@ShadyNG: haha moet ik dat als compliment zien? :p
Ik vind mezelf niet te dik maar ik merk wel dat ik weer wat meer vet heb sinds ik ben aangekomen. Mijn doel is nog steeds om mijn buikspieren te kunnen zien maar dat kan niet met een vetlaagje. Daarom weet ik niet of ik moet gaan cutten of dat ik op mijn onderhoud moet gaan eten om het zelfde resultaat te halen. Maar ik denk dat ik je advies om alleen met trainingsdagen meer te eten ga uit proberen. Dankjewel!
 
Genoeg eten, zeker op je 16e en als je net begint. Maar op onderhoud dus. Ik zou niet bulken, dat vet raak je op latere leeftijd lastiger weer kwijt en je wilt juist wat kwijt. Je zou inderdaad op trainingsdagen wat meer kunnen eten, en op rustdagen wat minder. Gewoon eens uitproberen of dat lekkerder traint en herstelt.

Succes!
 
Zo mag je het best zien als je dat fijn vind :p
Je hebt een goede bouw om mee te beginnen, dat is een voordeel.
Voor die buikspieren zichtbaar te maken moet je wel wat geduld hebben als je tegelijkertijd spiermassa wil kweken, maar Rome is ook niet in één dag gebouwd :o
Lijkt me een goed idee, en precies wat AbFab zegt hierboven, je bent jong dus verzorg je lichaam goed!
Succes ;)
 
Bulken is overrated;)

Op onderhoud en keihard trainen
 
Bedankt voor jullie tips!
Ik ga nu op mijn onderhoud eten en op trainingsdagen er iets boven.
Ik denk dat cutten ook niet zo'n goed idee is omdat ik dit gewicht moet houden voor een bmi van 20.
Ik hoop dat ik hiermee goede resultaten kan behalen!
 
Bedankt voor jullie tips!
Ik ga nu op mijn onderhoud eten en op trainingsdagen er iets boven.
Ik denk dat cutten ook niet zo'n goed idee is omdat ik dit gewicht moet houden voor een bmi van 20.
Ik hoop dat ik hiermee goede resultaten kan behalen!

Cutten lijkt me idd niet de slimste optie, en die resultaten komen wel!
Je kunt altijd over een paar maanden nog cutten als je wat spiermassa hebt aangezet :)
 
Hoi,

Ik ben uiteindelijk toch begonnen met een leanbulk omdat ik heel graag wat gespierder wil worden (en zwaarder) maar niet teveel in vet. Als ik dan wat zwaarder ben (nu weeg ik 69) kan ik beginnen met cutten tot de 65kg (lager dan dat mag ik echt niet komen).

Ik train nu 10 weken serieus zwaar en in de sportschool, ik heb alleen niet echt het gevoel dat ik veel vooruitgang boek. Ik blijf bij veel oefeningen hangen op hetzelfde gewicht. Ik weet dat 10 weken niet zo lang is maar ik wil toch om advies vragen want misschien doe ik wel iets fout en dan kan ik meer vooruitgang boeken de komende maanden.

Ik weet dat het meestal aan je voeding ligt. Maar om van mijn eetstoornis af te komen moest ik stoppen met tellen. Ik eet nog steeds heel veel maar ik merk dat ik de ene week weer aankom en de andere week weer afval (heeft wss ook met vocht te maken, denk ik). Ik ben uiteindelijk van 64,5 naar 69 gegaan in 3 maanden. Ook moet ik 1-2x per weekeen cheat eten (om van mijn angst af te komen). En ik heb problemen met mijn maag waardoor ik niet meer zoveel eiwitten mag eten. Ik ben dus al gestopt met eiwitpoeder, melk en een bakje yoghurt als 'dessert'. Ik denk dat ik nu zo'n 1,5g eiwit per lichaamsgewicht eet. Zou dat er soms mee te maken kunnen hebben waarom ik niet zoveel vooruitgang boek?

Ik hoop dat jullie mij wat advies kunnen geven, alvast bedankt!
 
Wat heb je voor eetstoornis gehad? Waarschijnlijk heeft je lichaam gewoon een flinke tik gekregen. Zeker bij anorexia treedt spierafbraak op. Dat haal je niet in 10 weken weer in en kan de reden zijn waarom je zo snel al tegen je grenzen aan loopt.
Maar die zijn goed te rekken hoor, duurt alleen langer, heb je mooi de tijd om weer goed te leren eten. Zet m op!
 
@abfab ik had ednos (eetstoornis zonder naam) maar ik eet al sinds april weer goed en meer dan genoeg (3000kcal). Ik heb noijt maaltijden geskipt tijdens mijn eetstoornis ik at alleen gewoon te weinig kcal (1200) maar dat is inmiddels alweer een jaar geleden dat ik zo weinig at. Daarna ben ik steeds elke maand iets meer gaan eten (nog steeds te weinig voor mijn lichaam) en toen ging ik in maart naar de dietiste en moest ik 3000kcal eten en in juli had ik mijn doel gewicht bereikt (65kg en dan heb ik een bmi van 20). Ik eet dus een halfjaar alweer heel goed, dus ik vraag me af of het daar aan kan liggen.
 
Back
Naar boven