AndroidHealthClinic

Cutten of bulken ?

Bezoekers in dit topic

Jonesy

Novice
Lid geworden
26 aug 2020
Berichten
28
Waardering
10
Lengte
1m74
Massa
75kg
Vetpercentage
13%
Gegroet allemaal.

Ik heb even een account aangemaakt maar ik lees hier zo nu en dan al 10+ jaar mee..
Ik heb een beetje een algemene vraag.

Ik heb altijd gevoetbald en wat in de gym rondgehangen. Ik weet nog dat ik begon in de gym, woog toen 54 kg, 174 cm lang. schat rond de 9% BF dus zwaar ecto.
Echter na jaren lang gymen, vaak ook wel op en aan, periodes van dedication tot periodes dat ik maanden niet ging, kwam ik uiteindelijk op 82KG op 11/12% BF. Achteraf gezien was dit denk ik mijn beste fysiek ooit behaald.

Nu ben ik 7 jaar gestopt met voetbal en 2 jaar gestopt met krachttraining, weeg nu 73 KG en ik schat dat ik op 15/16% BF zit. (enkel de bovenste 4 blokken van sixpack zijn zichbaar).

Mijn vraag is nu, moet ik nou cutten of bulken? want 73Kg op 174 is natuurlijk al niet heel veel, echter heb ik ook nog nooit zo hoog in BF gezeten.
Wat is nu de snelste manier naar mijn streef fysiek? namelijk 82kg met +/- 10% BF

Mochten er mensen zijn die hierop reageren, alvast bedankt!
 
schat dat ik op 15/16% BF zit
Ik zou cutten tot 10 a 12% bijvoorbeeld en dan een lean bulk starten. Mooi beginpunt in ieder geval, succes :thumbs:
 
Hier ook nog even een foto van hoe fokt op me lichaam erbij staat. Wellicht dat ik wel hoger in BF sta ook dan dat ik zelf denk.
Ik begin zowel met gymen als dieeten deze week. enkel nog geen keuze gemaakt om nou te bulken of cutten.
 
  • Like
Waarderingen: Apv
Hier ook nog even een foto van hoe fokt op me lichaam erbij staat.
Valt reuze mee toch? Aangezien je 2 jaar niet hebt getraind, zou je ook op onderhoud kunnen starten of recompen?
 
Valt reuze mee toch? Aangezien je 2 jaar niet hebt getraind, zou je ook op onderhoud kunnen starten of recompen?

Hey man bedankt voor je reacties. Ik ga denk ik je eerste voorstel tot me nemen en eerst even cutten tot 10%. Ik ben nu ook bijna 2 maanden gestopt met roken dus ben soieso bang dat ik veel vet ga pakken omdat ik echt veel van die cravings heb man. haha
 
Hey man bedankt voor je reacties. Ik ga denk ik je eerste voorstel tot me nemen en eerst even cutten tot 10%. Ik ben nu ook bijna 2 maanden gestopt met roken dus ben soieso bang dat ik veel vet ga pakken omdat ik echt veel van die cravings heb man. haha
Je kunt ook eventueel in plaats van direct 500 kcal onder je onderhoud starten met 250 kcal onder je onderhoud. Dan kijk je vervolgens over 6 weken waar je staat en bepaal je dan je vervolg.
 
Je kunt ook eventueel in plaats van direct 500 kcal onder je onderhoud starten met 250 kcal onder je onderhoud. Dan kijk je vervolgens over 6 weken waar je staat en bepaal je dan je vervolg.

Mwah ik ga gelijk 500 eronder zitten. Ik kan erg goed tegen kcal te kort. ben zo lui dat ik liever hongerig op de bank zit dan dat ik naar de keuken moet lopen om eten te pakken :P. Het enige wat ik haat is die energie tekort tijdens werken, daarom heb ik wel liever een zo kort mogelijke cut, ben ook wel bereid wat spiermassa in te leveren om de cut wat te verkorten, echter niet TE veel natuurlijk.
 
Na twee jaar 'niks' doen, zou ik eerst weer proberen om consistent een aantal keren per week te gaan trainen. Als je daarnaast ook nog direct wilt gaan cutten, wordt de kans alleen maar groter dat we je na een paar maanden niet meer terugzien, omdat het allemaal te veel werd. Je fysiek en vet% is nog best prima voor iemand die twee jaar niks heeft gedaan. Ik zou eerst gewoon op onderhoud gaan eten. Je doel (82 kg, 10%) is vrij ambitieus en zal sowieso enkele jaren in beslag nemen. Wat je al wel zou kunnen doen is kritisch naar je voeding kijken of je gezondere keuzes kunt maken en of je macro's in orde zijn, m.n. voldoende eiwitten.
 
Laatst bewerkt:
Na twee jaar 'niks' doen, zou ik eerst weer proberen om consistent een aantal keren per week te gaan trainen. Als je daarnaast ook nog direct wilt gaan cutten, wordt de kans alleen maar groter dat we je na een paar maanden niet meer terugzien, omdat het allemaal te veel werd. Je fysiek en vet% is nog best prima voor iemand die twee jaar niks heeft gedaan. Ik zou eerst gewoon op onderhoud gaan eten. Je doel (82 kg, 10%) is vrij ambitieus en zal sowieso enkele jaren in beslag nemen. Wat je al wel zou kunnen doen is kritisch naar je voeding kijken of je gezondere keuzes kunt maken en of je macro's in orde zijn, m.n. voldoende eiwitten.

Bedankt voor je reactie. Ik ga dan inderdaad even op zoek naar mijn onderhoud. Vroeger was dat rond de 3200/3500kcal, echter voetbal ik natuurlijk nu niet meer en doe ik zittend werk ook..

Ik heb zojuist ook myfitnesspal geïnstalleerd en zal alles even goed in kaart brengen. In principe kan ik bijna elke maaltijd hetzelfde eten, enkel het avond eten wil ik wel gewoon eten met mijn gezin, en zal ik gewoon eten wat de pot schaft.

Eiwitten zullen het probleem niet zijn, eerder een te veel aan vetten denk ik maar daar kom ik straks wel achter met die app.

Dat het een jarenlang plan word is oké, ik ben 29 en heb in principe daarvan 22 jaar standaard gesport. Echter door omstandigheden kon ik het de laatste 2 jaar niet opbrengen. Nu ik weer ga beginnen is het plan niet om weer een jaartje of iets te gaan, maar om de trainingsroutine gewoon Weer standaard in m’n leven Te introduceren.
 
In principe kan ik bijna elke maaltijd hetzelfde eten
Nergens voor nodig. Als je volgende richtlijn aanhoudt:

- 2 gram eiwit per kg lichaamsgewicht
- ongeveer 1 gram vet per kg lichaamsgewicht
- rest kcal aanvullen met koolhydraten

Dan kun je binnen je kcal budget eten wat je lekker vindt. Je hoeft echt niet elke dag hetzelfde te eten of die hard droge rijst met kip en groenten. Hanteer als maatstaf 80% 'gezond' en 20% 'ongezond'. Zo houd je het afwisselend en kun je het ook lang volhouden.
 
Nergens voor nodig. Als je volgende richtlijn aanhoudt:

- 2 gram eiwit per kg lichaamsgewicht
- ongeveer 1 gram vet per kg lichaamsgewicht
- rest kcal aanvullen met koolhydraten

Dan kun je binnen je kcal budget eten wat je lekker vindt. Je hoeft echt niet elke dag hetzelfde te eten of die hard droge rijst met kip en groenten. Hanteer als maatstaf 80% 'gezond' en 20% 'ongezond'. Zo houd je het afwisselend en kun je het ook lang volhouden.


Ja precies ik snap wat je bedoeld, echter is het voor mij makkelijker om 5 van de 6 maaltijden hetzelfde te eten denk ik. Al dat gereken elke keer daar word ik niet goed van. Avond eten moet voor mij elke dag wel wat anders zijn, in de overige maaltijden ben ik zelf denk een beetje autistisch :p. Ben ook soieso niet zo van super ongezond eten, hou niet van suikers zoals snoep enzo, ben ook niet zo van de kapsalons, pizzas en mac donalds. Als ik ''ongezond'' eet dan is het gebakken vis of sushi ofzo..
 
Ja precies ik snap wat je bedoeld, echter is het voor mij makkelijker om 5 van de 6 maaltijden hetzelfde te eten denk ik. Al dat gereken elke keer daar word ik niet goed van. Avond eten moet voor mij elke dag wel wat anders zijn, in de overige maaltijden ben ik zelf denk een beetje autistisch :p. Ben ook soieso niet zo van super ongezond eten, hou niet van suikers zoals snoep enzo, ben ook niet zo van de kapsalons, pizzas en mac donalds. Als ik ''ongezond'' eet dan is het gebakken vis of sushi ofzo..
Als die manier bij je past, zeker doen. Dan houd je het ook het meest lang vol uiteindelijk!
 
Niet kijken naar "quick fixes". Lange termijn progressie zal meer opleveren en zal er tevens voor zorgen dat je de nieuwe lifestyle volhoudt, zoals hier ook benoemd is. Neem de stickys van het forum door. Daarin staat veel informatie die handig is. Maak het jezelf vooral niet te lastig en maak geen onderscheid tussen "goed" en "fout" voedsel.

Ik raad je aan om eerst op onderhoud te gaan zitten, zodat je kan kijken welke invloed dit heeft i.c.m. met het oppakken van de trainingen. Met behulp van Myfitnesspal kan je de voeding bijhouden. Als je na enkele weken denkt dat het je bevalt en je de handdoek nog niet in de ring gegooid hebt. Dan zou ik gaan cutten. Met de kennis die je ondertussen hebt opgedaan en of op kan doen hier op het forum, gaat dat helemaal goed komen.

Qua trainen zal ik het rustig opbouwen en kijken hoe jouw lichaam daarop reageert. Pak een leuk schema van het forum en kijk of deze je bevalt. Aan de hand daarvan kan je progressive overload toepassen en progressie boeken.
 
Niet kijken naar "quick fixes". Lange termijn progressie zal meer opleveren en zal er tevens voor zorgen dat je de nieuwe lifestyle volhoudt, zoals hier ook benoemd is. Neem de stickys van het forum door. Daarin staat veel informatie die handig is. Maak het jezelf vooral niet te lastig en maak geen onderscheid tussen "goed" en "fout" voedsel.

Ik raad je aan om eerst op onderhoud te gaan zitten, zodat je kan kijken welke invloed dit heeft i.c.m. met het oppakken van de trainingen. Met behulp van Myfitnesspal kan je de voeding bijhouden. Als je na enkele weken denkt dat het je bevalt en je de handdoek nog niet in de ring gegooid hebt. Dan zou ik gaan cutten. Met de kennis die je ondertussen hebt opgedaan en of op kan doen hier op het forum, gaat dat helemaal goed komen.

Qua trainen zal ik het rustig opbouwen en kijken hoe jouw lichaam daarop reageert. Pak een leuk schema van het forum en kijk of deze je bevalt. Aan de hand daarvan kan je progressive overload toepassen en progressie boeken.

Bedankt voor je bericht. Ben niet op zoek naar een quick fix maar wel op zoek naar de weg om mijn doel het snelst te realiseren.

Ik gooi soieso niet zomaar de handdoek in de ring, de reden dat ik 2 jaar gestopt was met sporten was ook niet omdat ik er geen zin meer in had ofzo. Ik hou van sporten en heb met uitzondering van de laatste 2jaar ook altijd gesport.

qua trainen, vroeger trainde ik 3x voetbal, 1 wedstrijd en 5x krachttraining. Ik trainde toen altijd een bro-split.

Nu kan ik echter maar 3 of 4 x per week trainen dus zal daar een schema op moeten aanpassen. Heb jij iets dat je zou aanraden? Wellicht starten met fullbody zat ik aan te denken..
 
  • Like
Waarderingen: Onit
Nu kan ik echter maar 3 of 4 x per week trainen dus zal daar een schema op moeten aanpassen. Heb jij iets dat je zou aanraden? Wellicht starten met fullbody zat ik aan te denken..
Een beginnersschema met 3x per week full body ligt dan het meest voor de hand om mee te beginnen.
 
Bedankt voor je bericht. Ben niet op zoek naar een quick fix maar wel op zoek naar de weg om mijn doel het snelst te realiseren.

Ik gooi soieso niet zomaar de handdoek in de ring, de reden dat ik 2 jaar gestopt was met sporten was ook niet omdat ik er geen zin meer in had ofzo. Ik hou van sporten en heb met uitzondering van de laatste 2jaar ook altijd gesport.

qua trainen, vroeger trainde ik 3x voetbal, 1 wedstrijd en 5x krachttraining. Ik trainde toen altijd een bro-split.

Nu kan ik echter maar 3 of 4 x per week trainen dus zal daar een schema op moeten aanpassen. Heb jij iets dat je zou aanraden? Wellicht starten met fullbody zat ik aan te denken..

3 á 4 dagen per week is prima. Meer is niet altijd beter!

Zelf train ik 4 dagen per week full body en boek meer progressie dan toen ik 5 dagen trainde.

Er zijn op het forum diverse schema’s welke interessant zijn. Probeer per week minimaal 2 keer een spiergroep aan te spreken. En kijk welk schema bij jouw doelen past.
 
Cutten tot 10% en licht boven onderhoud naar je droomfysiek werken. Extreem cutten en bulken is achterhaald.
 
Back
Naar boven