MuscleMeat

Cutting and powerlifting

Bezoekers in dit topic

Mudita

Competitive Bodybuilder
Lid geworden
8 okt 2016
Berichten
2.904
Waardering
1.375
Lengte
1m83
Massa
81kg
Ik heb al vele blogs gelezen over gewichtsverlies in de powerlifting wereld.
Maar toch begrijp ik een paar dingen nog niet echt.

Dus hier even een paar vragen:

1. Als ik nou ga cutten, hoeveel krachtverlies kan ik dan verwachten? Of is het ook mogelijk om op je huidige gewichten te blijven zitten?

2. Is er een bepaalde formule/berekening waarmee ik kan berekenen hoelang het voor mij zal duren voordat ik op een bepaald vetpercentage zit?

3. Wat is een beetje het minimum vetpercentage om naartoe te cutten zodat je wat gains ziet maar toch nog goed op kracht kunt zijn?

4. Ik volg momenteel het starting strength programma, wil hierna greyskull en daarna the Texas method gaan volgen. Zijn deze schema's allemaal gewoon geschikt terwijl je aan het cutten bent?

Bij voorbaat dank!
 
1. Ik geloofde nooit dat het mogelijk is om zonder krachtverlies te cutten, maar het is me vorig jaar toch gelukt (-8 kilo). Zie verder 4.

2. Stelregel: een kcal-tekort van 500 kcal/dag resulteert in een gewichtsverlies van ca. 0,5 kilo per week. Met je huidige BF en je doelstelling kun je een beetje grof uitrekenen hoeveel vet je moet verliezen en hoeveel weken dat duurt. Hoe langer de cut, hoe minder nauwkeurig de berekening.

3. Je kunt niet cutten en gainen. Verder hebben BF en kracht niet gek veel met elkaar te maken, tenzij je heel laag gaat (<10%).

4. Tijdens genoemde en meest succesvolle cut deed ik hooguit 1/3 van mijn normale volume, wel redelijk zwaar. Met hard doortrainen had ik veel slechtere resultaten.
 
Volgens de mensen van Kizen training zou het wel moeten kunnen. Ze hebben er een trainingprograma voor geschreven met een beetje begeleiding. Kost wel $47.
Maar als je Silent Mike zijn lifts ziet terwijl hij zelf langzaam aan het vermageren is lijkt het wel te werken.

Voor powerlifting schijnt tussen 15% en 20% redelijk ideaal te zijn. (als je in een gelimiteerde gewichtsklasse zit) Ik denk niet dat daar iets wetenschappelijk over geschreven is. Dat lijkt me een redelijk proefondervindelijk vastgestelde range. Maar zou houdt volgens mij wel steek. Wat reserves over houden zonder dat je aan spiermassa inboet binnen een bepaalde gewichtsklasse. Bij 40% vetmassa verlies je namelijk heel wat potentieel aan massa die je aan spieren zou kunnen bezitten, zonder dat je eigenlijk veel extra wint door gewoon te ver boven je onderhoud te eten.
 
Oké bedankt voor de reacties hier kan ik wat mee!
Maar Crakie wat bedoel je precies met 1/3e van je normale volume? Dat je minder sets en reps doet of per training met andere percentages werkt?
 
Ik denk dat zijn intensiteit omhoog ging maar zijn sets x reps naar beneden gingen.
Ik zou denken dat vooral de reps naar beneden gingen, gezien de intensiteit omhoog ging.
Dus ipv 5*8*65% zou het dan b.v 4*3*80% zijn geweest?
 
Ik denk dat zijn intensiteit omhoog ging maar zijn sets x reps naar beneden gingen.
Ik zou denken dat vooral de reps naar beneden gingen, gezien de intensiteit omhoog ging.
Dus ipv 5*8*65% zou het dan b.v 4*3*80% zijn geweest?


Oké, dan zou ik in mijn geval dus kunnen proberen om 3x3 te doen i.p.v. 3x5 als ik begin met mijn cut.
 
3x5 is al niet zo heel veel volume.
Ik zou voorlopig gewoon je intake op peil houden en het volume te verhogen.
Als je te laag in volume gaat trainen zal je nog weinig trainingsprikkel krijgen. Een redelijk laag volume nog verlagen is dan misschien niet het beste idee.

Als je echt uit een novice fase komt train je eigenlijk constant redelijk tegen of over de 85% 1RM. Echt veel intensiteit verhogen gaat dan niet meer lukken. Dus als je dan de reps x sets nog gaat verlagen kom je in het vaarwater van minimale gains.
 
3x5 is al niet zo heel veel volume.
Ik zou voorlopig gewoon je intake op peil houden en het volume te verhogen.
Als je te laag in volume gaat trainen zal je nog weinig trainingsprikkel krijgen. Een redelijk laag volume nog verlagen is dan misschien niet het beste idee.

Als je echt uit een novice fase komt train je eigenlijk constant redelijk tegen of over de 85% 1RM. Echt veel intensiteit verhogen gaat dan niet meer lukken. Dus als je dan de reps x sets nog gaat verlagen kom je in het vaarwater van minimale gains.

Oké, dus in principe gewoon het volume etc. hetzelfde laten. Maar dan heb ik nog een vraagje over de gewichten, die moet ik dan gewoon elke training hetzelfde laten of nog steeds proberen omhoog te gooien als hoe het in het schema beschreven staat?
 
Maar wil je dan nu al gaan cutten, tijdens je novice gains? Dat lijkt me te vroeg. Ik denk dat het verstandiger is om te gaan cutten nadat je die mega snelle gains hebt gemaakt. Die gains ga je nooit meer halen tijdens je training. Maak er gebruik van.
Na je novice/lineaire gains zou je aan cutten kunnen beginnen.
 
Maar wil je dan nu al gaan cutten, tijdens je novice gains? Dat lijkt me te vroeg. Ik denk dat het verstandiger is om te gaan cutten nadat je die mega snelle gains hebt gemaakt. Die gains ga je nooit meer halen tijdens je training. Maak er gebruik van.
Na je novice/lineaire gains zou je aan cutten kunnen beginnen.

Nog niet echt precies nu, maar leek me wel leuk om deze zomer wat spieren te zien :D. Wanneer zou ik dan kunnen beginnen met cutten? Mijn lifts zijn nu: SQ 125kg, DL 132,5kg en BP 50kg i.v.m. schouder blessure.
 
Je stats op zich zeggen eigenlijk niets over of cutten een goed idee is.
Het is naar mijn idee gewoon geen goed idee om de periode waarin je de meeste/snelste gains kan maken te compromiteren door te gaan cutten.

Ik zou wachten tot je gains wat beginnen te stallen.

Who care about a sixpack?

Als je nu echt ruim over de 25% BF zou zitten dan is het misschien een idee om wat vet te verliezen. Als dat niet zo is: wachten tot na je novice gains.
Als je wat extra spiermassa hebt is het ook wat makkelijker om te cutten. (zeggen ze toch:D)
 
Je stats op zich zeggen eigenlijk niets over of cutten een goed idee is.
Het is naar mijn idee gewoon geen goed idee om de periode waarin je de meeste/snelste gains kan maken te compromiteren door te gaan cutten.

Ik zou wachten tot je gains wat beginnen te stallen.

Who care about a sixpack?

Als je nu echt ruim over de 25% BF zou zitten dan is het misschien een idee om wat vet te verliezen. Als dat niet zo is: wachten tot na je novice gains.
Als je wat extra spiermassa hebt is het ook wat makkelijker om te cutten. (zeggen ze toch:D)

Jammer :O. Bedankt voor je advies.
 
Oké bedankt voor de reacties hier kan ik wat mee!
Maar Crakie wat bedoel je precies met 1/3e van je normale volume? Dat je minder sets en reps doet of per training met andere percentages werkt?

Als ik voor de cut 5x5 deed, zou ik inderdaad iets van 2x5 doen in de cut, maar iets zwaarder. Soms zelf alleen een hele zware 1x5. Werkte goed!

Over of nu je wel of niet moet cutten heb ik geen mening :)
 
Als ik voor de cut 5x5 deed, zou ik inderdaad iets van 2x5 doen in de cut, maar iets zwaarder. Soms zelf alleen een hele zware 1x5. Werkte goed!

Over of nu je wel of niet moet cutten heb ik geen mening :)

Bedankt voor de tip. Zal als ik ga cutten kijken of ik er wat mee kan!
Zal over dat wel of niet cutten nog wel even googlen of er nog andere topics op het internet staat over te vroeg cutten met powerlifting.
 
Nou, misschien toch nog een mening dan: ik vind dat er best wat te zeggen valt om met een laag bodyfat aan je PL-carrière te beginnen. Je hebt dan flink ruimte om aan te komen. Als je dat gedisciplineerd doet, kun je er het beste uit halen.
 
Nou, misschien toch nog een mening dan: ik vind dat er best wat te zeggen valt om met een laag bodyfat aan je PL-carrière te beginnen. Je hebt dan flink ruimte om aan te komen. Als je dat gedisciplineerd doet, kun je er het beste uit halen.

Ja he? Dus misschien kan het ook wel weer goed zijn? Want in principe zal ik toch niet lang meer lineaire gains maken op mijn schema, heb voor starting strength al ice cream fitness gevolgd maar ben nu echt het laatste eruit aan het tanken. Dan nog kijken wat greyskull doet en dan over naar the Texas method.
 
Back
Naar boven