XXL Nutrition

Breaking News Dagelijks aspirientje halveert kans op kanker

Bezoekers in dit topic

Centaur

Colossal Veteran
Elite Member
15 jaar lid
Waardering
417
Lengte
1m90
Massa
110kg
Een dagelijkse aspirine verkleint de kans om aan kanker te overlijden, blijkt uit een recente studie. Britse wetenschappers zeggen voor het eerste definitief bewezen te hebben dat aspirine de sterfte aan kanker met een derde daalt als je minimaal 5 jaar lang aspirine slikt. Bij sommige soorten van kanker nam de sterfte zelfs met 50% af. Hoe langer patiënten de ontstekingsremmer slikten, des te beter de bescherming.

Aspirine, een van de goedkoopste geneesmiddelen die er zijn, heeft zich al vaker bewezen als ‘wondermiddel’. Volgens deskundigen hebben mensen van rond de 45 of 50 jaar oud het meest baat bij het slikken van een lage dosis aspirine, aangezien de kans op kanker stijgt met de leeftijd.

Een hoeveelheid van 75 mg – een kwart van een standaard tablet van 300 mg – zou ook de de kans op een hartaanval en beroerte verlagen bij mensen die nog nooit hart- en vaatproblemen hebben gehad.

Miljoenen hartpatiënten die al een lage dosis aspirine op doktersadvies slikken om een tweede hartaanval of beroerte te voorkomen, zouden volgens de nieuwe studie tegelijkertijd bescherming tegen kanker opbouwen.

Onderzoeksleider professor Peter Rothwell van de John Radcliffe Hospital in Oxford, wil de kans op bijwerkingen van aspirinegebruik, zoals maagbloedingen en een hersenbloeding, niet bagatelliseren, maar denkt dat de nieuw ontdekte voordelen van aspirine hier ruimschoots tegen op wegen.

De studie, gepubliceerd in het medische vakblad The Lancet, bestudeerde 8 onderzoeken waarin patiënten gedurende 5 jaar dagelijks een aspirientje of een placebo (neppil) kregen. Het effect van aspirine op hart- en vaatziekten was al bekend. Dit keer wilden de onderzoekers weten wat er gebeurde met de sterftecijfers aan kanker. Voor alle soorten kanker daalde het sterftecijfer met 34%, bij maag- en darmkanker zelfs met 54%.

Aan het onderzoek deden vooral mannen mee. Er zijn dan ook te weinig resultaten om een uitspraak te doen over borst- en eierstokkanker, maar de cijfers wijzen volgens de onderzoekers in de goede richting.

http://gezondheid.blog.nl/actualiteiten/2010/12/08/dagelijks-aspirientje-halveert-kans-op-kanker

Hoorde het al op nieuws ja, vooral voor de risicogevallen (met gevallen van darmkanker in de familie) denken ze eraan om het te gaan aanbevelen.

jep kinder aspirine FTW!

Als je nou als chemo gewoon elke dag 5 aspirientjes geeft dan werkt dat toch ook.

Als je nou als chemo gewoon elke dag 5 aspirientjes geeft dan werkt dat toch ook.
Voorkomen he, niet genezen.

Vind dit wel een doorbraak. Meer van zulke ontdekkingen en we kunnen straks met wat toevoegingen aan je dagelijkse multi-vitame het risico op deze ziekte tot bijna niets reduceren. Wel heel raar.

Voorkomen he, niet genezen.

Vind dit wel een doorbraak. Meer van zulke ontdekkingen en we kunnen straks met wat toevoegingen aan je dagelijkse multi-vitame het risico op deze ziekte tot bijna niets reduceren. Wel heel raar.
Dan vind ik dat ze maar snel een aspirientje moeten maken die dat kan genezen.

Heeft dat verder dan geen schadelijke gevolgen?

heeft dat verder dan geen schadelijke gevolgen?

uit het artikel gekopieerd

Onderzoeksleider professor Peter Rothwell van de John Radcliffe Hospital in Oxford, wil de kans op bijwerkingen van aspirinegebruik, zoals maagbloedingen en een hersenbloeding, niet bagatelliseren, maar denkt dat de nieuw ontdekte voordelen van aspirine hier ruimschoots tegen op wegen.

Sinds ik aspirientjes slik maak de ik de gains van m'n leven.

Op een lage dosis valt dat sowieso gigantisch mee.

Flikker toch op, als gezond mens ga je toch niet domweg elke dag aspirines slikken!
Vind het al buitensporig als mensen met hoofdpijn een aspirine slikken laat staan als je niks mankeert.

Hoe oud waren de testpersonen dan?

Dan vind ik dat ze maar snel een aspirientje moeten maken die dat kan genezen.
Beetje vreemde taferelen krijg je dan, 'ik heb hoofdpijn, ik heb net maar even een aspirientje genomen', 'ik heb kanker, ik heb net maar even een aspirientje genomen'.

De natuur heeft ons gemaakt zoals we zijn, aspirines horen daar niet bij.

Ik heb misschien 3 keer in me leven een aspirine genomen en ik heb echt nooit hoofdpijn, maar goed, dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik me leven lang gezond blijf zoals nu

sinds ik dagelijks een aspirientje neem maak ik de gaines van mijn leven.

Ik heb misschien 3 keer in me leven een aspirine genomen en ik heb echt nooit hoofdpijn, maar goed, dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik me leven lang gezond blijf zoals nu

De moderne geneeskunde ook niet.

Geachte meneer,

Dan wil ik u wel eens zien als u een ernstige ziekte heeft of naar het ziekenhuis moet. Ik denk dat u dan niet meer zo zou reageren.

Mvg steven

Tja, dat je maagwand van binnen wordt opgevreten door asperine is maar een kleine bijkomstigheid :rolleyes: .

Tja, dat je maagwand van binnen wordt opgevreten door asperine is maar een kleine bijkomstigheid :rolleyes: .

idd, een NSAID is ****ing slecht voor je, en de minimale kans die het kanker doen zou afnemen weegt niet op tegen de vele en ernstige bijwerkingen.

Als je dan toch bescherming wil tegen kanker dan moet je super gezond gaan eten, regelmatig sporten, niet roken, drinken etc.

Maar om nou een asperientje te nemen ter preventie van een eventuele maagkanker/andere kankers... uhm, neej.

Ik neem weleens een paracetamol tegen hoofdpijn, is veel beter en werkt net zo goed.

Back
Naar boven