MuscleMeat

Danny Blind, slachtoffer van jarenlang wanbeleid (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

marsu

Dutch Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
25 aug 2005
Berichten
330
Waardering
0
Danny Blind, slachtoffer van jarenlang wanbeleid

Door Richard T.

Trainer Danny Blind ligt zwaar onder vuur bij AFC Ajax.
Ondanks de smeekbede van Blind om zich uit te spreken, onthoudt het bestuur zich tot dusver van ieder commentaar. De coach bevindt zich in een schimmenspel, waarin de directie de rol van kwade genius vertolkt. Waar is de vertrouwensbreuk ontstaan? Waarom hullen de machthebbers zich in nevelen? En valt Blind wel wat te verwijten?
Ajaxlive.nl zocht het voor u uit.


"We zijn blij dat er iemand uit de eigen school is doorgestroomd. Hij kent de cultuur van Ajax." Deze wijze woorden sprak toenmalig algemeen directeur Arie van Eijden bij de presentatie van Blind. Vervolgens liet hij vol trots weten dat Ajax verschillende clubiconen bij de aanstelling van de nieuwe trainer had betrokken. Het meest in het oog springende zwaargewicht was Johan Cruijff. El Salvador, die de afgelopen jaren veelvuldig in de clinch lag met de Amsterdammers, had de strijdbijl begraven en stond weer open voor interactie met de directie. De eerste kwestie die Cruijff onder de loep moest nemen, was de zoektocht naar een nieuwe oefenmeester. Na het vertrek van Ronald Koeman passeerden al meerdere kanshebbers de revue, maar intimi wisten te vertellen dat Ajax in Danny Blind de uitgelezen kandidaat zag om de vacante trainersstoel in te nemen.
Nadat Cruijff zijn fiat had gegeven, leek niets een succesvolle samenwerking meer in de weg te staan. De benodigde handtekeningen werden al snel gezet en Danny Blind kon zich vanaf 14 januari 2005 hoofdtrainer van Ajax noemen.

De oefenmeester vond zijn vuurdoop in de thuiswedstrijd tegen regerend landskampioen PSV.
Terwijl Koeman vriend en vijand tegen zich in het harnas had gedreven door de geliefde huissT aan de kant te schuiven, werd deze door Blind in ere hersteld.
Hij positioneerde Sneijder en Van der Vaart naast elkaar op het middenveld en zette Babel in de punt van de aanval. Het gewenste schokeffect bleef echter nog uit, want ook thuis tegen PSV kon Ajax geen vuist maken. Na een teleurstellende wedstrijd keerden de manschappen van Hiddink met een 0-4 zege terug naar Eindhoven. Ook de 2e wedstrijd onder Blinds leiding resulteerde in een nederlaag; ditmaal was Sc Heerenveen te sterk voor de Amsterdammers.
Een midweek later kreeg Blind echter wel de handen op elkaar door Willem II in de eigen ArenA met 2-0 aan de kant te schuiven. Deze wedstrijd leek het startschot voor een succesreeks, want ook de volgende 7 tegenstanders werden aan de zegekar gebonden.
Hierdoor sloten de Godenzonen de reguliere competitie met een tevreden gevoel af en werd de uit beeld verdwenen 2e stek alsnog bereikt.
Enkel in de Amstel Cup vond Ajax haar Waterloo door onverdiend uitgeschakeld te worden door cupfighter Willem II.
De cijfers in Blinds eerste halfjaar spreken voor zich. Tegen alle verwachtingen in plaatsten de Amsterdammers zich voor de voorronde van het kampioenenbal. In de eerste 11 wedstrijden onder Blinds leiding werd er 8 keer gewonnen en slechts 3 keer verloren. Ook de doelcijfers waren indrukwekkend: 23-13.

In de zomer van 2005 vond er een wijziging plaats in de directie van AFC Ajax.
Martin van Geel werd aangesteld als opvolger van de vertrokken Louis van Gaal.
De rechtlijnigheid en openheid, die hem bij zijn eerdere werkgevers zoveel succes hadden gebracht, moesten leiden tot een drastische reorganisatie binnen de club.
,,Mijn visie is dat we met elkaar – ik ben een teamworker – een klimaat moeten creëren dat het eerste elftal in staat stelt om in alle rust optimaal te presteren. Ik doe dit werk nu tien jaar en het is belangrijk dat alle geledingen binnen de club in dienst staan van het eerste. Als technisch directeur moet je individuele belangen zien te smeden tot één belang: dat van de club. We moeten het met de hele club doen. Het is een proces dat continu aandacht vraagt en ik moet daar iedereen deelgenoot van maken. Ik zal het op mijn eigen manier doen, ik ga mezelf niet veranderen. Ik ben consequent, open en eerlijk en ik ben geen planner: ik probeer slechts steeds mijn persoonlijke top te halen. Bij Ajax stap ik blanco binnen. Ik verheug me op een fijne samenwerking met de trainers, spelers en medische staf.’’

Ook voor Arie van Eijden werd een vervanger aangetrokken, in de persoon van Maarten Fontein. Zijn voornaamste taak vond haar grondbeginselen in de klantenbinding en de (vergane) warmte die de club behoort uit te ademen.
,,Dit is een geweldige uitdaging voor mij, als professional, als sportman en als Ajax-fan. Het uitgangspunt is dat alles en iedereen gericht moet zijn op maar één doel: Ajax terug aan de Europese top. Ajax heeft met coach Danny Blind en technisch directeur Martin van Geel zijn zaakjes op het technische vlak prima op orde. Ook zij zijn van huis uit teamspelers. Ik verheug me op de samenwerking met hen en met alle andere Ajacieden.’’
Samen met voorzitter John Jaakke en financieel directeur Jeroen Slop vormen de twee versterkingen het (dagelijks) bestuur.

In de voorbereiding op het nieuwe seizoen bevonden zich drie nieuwelingen in de selectie.
Danny Blind was van mening dat de selectie redelijk tot goed was ingevuld, maar haalde in overleg met Martin van Geel enkele multifunctionele spelers naar de hoofdstad.
Olaf Lindenbergh, Markus Macka Rosenberg en Edgar Manucharyan waren de gelukkigen die het rood-wit mochten dragen. Ajax was nu klaar om weer als vanouds over Nederland te heersen en regerend landskampioen PSV van de troon te stoten.

De Ajacieden kenden een moeilijke aanloop richting de seizoensouverture. Hoewel de meeste duels in een overwinning werden omgezet, viel de kwaliteit van het voetbal nogal tegen.
Tegen mindere goden als WHC en Fortuna Sittard kwamen de Godenzonen niet verder dan een nipte overwinning, terwijl enkel tegen amateurclubs de overwinning met grote cijfers werd benadrukt. Toch waren de verwachtingen voor het traditionele Amsterdam Tournament hooggespannen. In het eerste duel was Arsenal de opponent en leek niets een heerlijke voetbalavond in de weg te staan. Opvallend aan de Amsterdamse basiself was het aanvoerderschap van Julien Escudé. De talentvolle Fransman profileerde zich in de voorbereiding echter van dien aard dat een beloning daarvoor niet langer uit kon blijven.
Een andere opmerkelijke wijziging ten opzichte van vorig jaar was de stek van Tomas Galásek. De gelouterde Tsjechisch international stond zijn vaste plek op het middenveld af aan Maduro en stond zelf op 4 geposteerd. Deze wijzigingen passen bij het voetbal dat Blind nastreeft: met aanvallend voetbal en een inschuivende nummer 4 de tegenstander zijn wil opleggen. In de wedstrijd tegen Arsenal kwam hier echter niet veel van terecht. Hoewel de pogingen van Galásek om snel via de flanken te openen hartverwarmend waren, sorteerde het niet het gewenste effect. Ajax had moeite om haar aanvallers snel te bereiken en maakte een onsamenhangende indruk. De uiteindelijke 0-1 uitslag was daarentegen geen onverdienstelijk resultaat. Ook de 2e wedstrijd tegen Boca Juniors eindige in een nipte 0-1 nederlaag.

In de maand augustus stonden de eerste twee competitierondes op het programma.
Uit tegen RBC Roosendaal boekte Ajax een regelmatige 0-2 overwinning, waarna het thuis tegen aartsrivaal Feyenoord de bietenbrug op ging. Wel sleepten de Ajacieden de prestigieuze Johan Cruijff Schaal in de wacht door landskampioen PSV verdiend met 2-1 te verslaan.
Ook plaatsten de mannen van Blind zich voor het hoofdtoernooi van de Champions League door als winnaar uit het tweeluik met Brøndby IF te komen.

Tijdens de maand september lieten de Amsterdammers opnieuw kostbare punten liggen. Hoewel een nederlaag uit tegen AZ niet tot de wanprestaties gerekend kan worden, behoorde het 2-2 gelijkspel tegen ADO Den Haag daar zeker wel toe. In de 91e minuut leidde Ajax nog riant met 2-0, waarna de Hagenezen op onverklaarbare wijze nog een punt uit de ArenA mee konden nemen. In de Champions League hield Ajax een punt over aan het uitduel tegen Sparta Praag.

Ook de rest van het jaar bleef Ajax in de competitie echter punten morsen. De Amsterdammers kwamen zelfs meer dan vier wedstrijden achtereen niet meer tot scoren. Ook Blind kon het niet meer aanzien en stapte af van zijn 4-3-3 systeem. Met een 4-4-2 systeem boekte Ajax tijdelijk betere resultaten. Ook in de lastige uitwedstrijden tegen Vitesse en NAC werd het volle pond binnengehaald. Het kalenderjaar eindige echter in mineur door in de laatste wedstrijd voor de winterstop in én tegen Heerenveen met 4-2 te verliezen.
Hierdoor kon de Nederlandse recordkampioen voordat de winterse tussenpauze was begonnen haar titelaspiraties al in de ijskast zetten.
In Europa ging het de Godenzonen echter wél voor de wind. Ajax overwinterde in de Champions League door 2e te eindigen in een poule met Arsenal, Sparta Praag en FC Thun.

Ondanks de slechte resultaten zat Blind stevig in zijn zadel. Hoewel de media onrust probeerde te creëren bleven de fans en de directie voor honderd procent achter hun trainer staan. ,,Blind hoeft zich geen zorgen te maken om zijn positie,’’ aldus Van Geel. ,,De resultaten zijn teleurstellend, maar Blind is een uitstekende trainer-coach voor Ajax. We weten welke kant we op willen en daar nemen we de tijd voor. Tot aan de winterstop kunnen we geen aankopen doen, maar het komt allemaal goed met Ajax.’’
Ook de Amsterdamse fanschare scandeerde in tegenstelling tot voorgaande jaren de naam van de geplaagde trainer en eiste slechts het vertrek van voorzitter John Jaakke. Deze bleef echter, verslaafd als hij is aan zijn rode pluche, zitten waar hij zit.

In de winterstop vindt er een heuglijk feit plaats. Klaas-Jan Huntelaar, topscorer van Sc Heerenveen en tevens van de Eredivisie, verkast voor het bedrag van negen miljoen euro naar AFC Ajax. Trainer Danny Blind liet weten content te zijn met de nieuwe aankoop. “Huntelaar is een echte diepe spits die bij Ajax goed uit de voeten kan. Hij is topscorer van Nederland en tevens nog jong. Ik heb veel vertrouwen in Klaas Jan en zijn toekomst bij Ajax.” Huntelaar beschaamt het vertrouwen van zijn nieuwe superieur niet. Ondanks een stroef begin in de Amsterdamse equipe, ontpopt hij zich naarmate het seizoen vordert tot held van Ajax. Waar zijn ploeggenoten het nalaten te scoren, rijgt de Hummelose goalgetter de doelpunten aaneen.
Toch leidt Ajax nog veel puntverlies en moet de club zelfs vrezen voor deelname aan de Champions League. De maand februari betekent voor Ajax echter de wederopstanding. Vijf competitiewedstrijden achtereen worden de drie punten binnengehaald en ook bekeren de Godenzonen knap verder door Sc Heerenveen in eigen huis in de luren te leggen. Ook in de Champions League boekt Ajax een opvallend resultaat door Internazionale in een fantastische wedstrijd thuis op 2-2 te houden. Het voetbal dat de Amsterdammers in deze wedstrijd op de mat leggen is jaren niet meer vertoond in de hoofdstad en biedt hoop op betere tijden.
Deze tijden laten echter nog op zich wachten en raken in de vergetelheid door wederom enkele verliespartijen in de competitie. Met het 2-1 verlies uit tegen Roda JC is het 10e seizoensverlies een feit en worden met de 42 verliespunten het rampseizoen 1964/1965 benaderd. In de beker weet Ajax zich op een miraculeuze wijze voor de eindstrijd te plaatsen door zich uit een schier geslagen positie terug te vechten naar een 4-1 zege.

Langzaamaan beginnen de eerste scheurtjes zich in het Amsterdamse voetbalbolwerk af te tekenen. Waar Martin van Geel eerder geen kans onbenut liet om zijn vertrouwen in Blind uit te spreken, reageert hij nu slechts met de geheimzinnige woorden “geen commentaar”. Volgens Van Geel zou de onrust alleen maar toenemen door openlijk het vertrouwen in de trainer uit te spreken. Hoewel dit een aannemelijk standpunt is, lijken er meer dingen op de achtergrond te spelen. Zo sijpelen in de media de eerste berichten door dat Ajax zich op een andere trainer oriënteert. Henk ten Cate en Frank Rijkaard zouden de voornaamste gegadigden zijn, zo meldt onder meer “de krant van wakker Nederland.” Ook op deze geruchten wil het gehele bestuur niet reageren en houdt zijn lippen stijf op elkaar.
Op 16 april stond de voor Ajax belangrijke uitwedstrijd tegen RKC Waalwijk op het programma. Bij winst zou Ajax zich verzekeren van de 4e plaats en daarmee ook van de play-offs. Het doel wordt bereikt door met 2-4 te winnen en de rust keer voor even weder in de Amsterdamse gelederen.

In de 1e ronde van de play-offs moest Ajax het opnemen tegen aartsrivaal Feyenoord. De Rotterdammers, die in de competitie op 11 punten voorsprong van Ajax waren geëindigd, hadden goede hoop op een positief resultaat. Deze hoop bleek echter ongegrond, gezien de twee vernederingen die de Rotterdammers zowel thuis als uit opliepen. In Amsterdam werd Feyenoord met 3-0 naar huis gestuurd, terwijl de ploeg van Dirk Kuyt thuis tegen een keiharde 2-4 nederlaag opliep. Na afloop van de wedstrijd in de Kuip liep Blind naar het uitvak om de supporters te bedanken die hem al maandenlang hun steun betuigden.

Ook na de gewonnen play-off ronde tegen Feyenoord neemt de onrust binnen Ajax toe. Blind gaf aan een gesprek met Van Geel te hebben gehad over zijn positie, maar kwam niet erg vrolijk uit de bestuurskamer gewandeld. De letterlijke inhoud van het gesprek wou de geplaagde coach niet prijsgeven, maar wel wilde hij vertellen dat hij er weinig vertrouwen in had dat hij nog lang als trainer van Ajax aan het werk zal zijn. ,,Ik wil niet zo heel veel over deze kwestie kwijt’’, aldus Blind, “maar het bestuur had allang veel onrust kunnen wegnemen. Ik vind het jammer dat dit niet is gebeurd. Of ik zelf weet of ik volgend seizoen nog hoofdtrainer van Ajax ben? Ik wil verder niets meer over deze kwestie kwijt.’’
Ook de reactie van technisch directeur Van Geel lijkt veelzeggend. Zo wou hij niet bevestigen dat Blind ook het volgende seizoen nog trainer van Ajax is. "Dat doen we namelijk nooit", zo sprak hij tegenover het journaille. "Nee, ook niet als de trainer daar behoefte aan heeft." Vervolgens wilde Van Geel niet op de kritiek van Blind reageren. "Ik weet dat dit erg leeft bij Blind. Hij heeft dat mij inderdaad tijdens een gesprek laten weten. Maar dat wil niet zeggen dat de situatie nu is veranderd. Ik ga dus ook nu niet zeggen dat Blind volgend seizoen onze trainer is.’’

Ondanks de enorme onrust rond de positie van Blind gaat de Zeeuw onverstoord verder met zijn werk. De Ajacied in hart en nieren prevaleert het clubbelang boven zijn eigen, in tegenstelling tot enkele andere werknemers binnen de club. In de finale van de play-offs treft Ajax FC Groningen als opponent. De Groningers beleven een fantastisch seizoen door op de 5e plaats te zijn geëindigd en in de play-offs ook nog eens AZ uitgeschakeld te hebben.
In de uitwedstrijd tegen Ajax komen de Noorderlingen er echter niet aan te pas. Met een 2-0 nederlaag komen ze er nog genadig van af. Tijdens het gehele duel scanderen de fans pro-Blind liederen en laten ze weten dat de Zeeuw voor hen absoluut niet ter discussie staat. Ook de spelersgroep heeft alle vertrouwen in hun trainer en stormt na afloop van beide goals richting de oefenmeester om zo openlijk hun steun te betuigen.

Na afloop van de gewonnen wedstrijd tegen Groningen wil de directie ook ditmaal geen vragen beantwoorden over de positie van Blind. De Telegraaf kopt op dezelfde dag dat het ontslag van Blind al een feit is, maar dat het pas na afloop van het lopende seizoen naar buiten wordt gebracht. Dit ontkent het bestuur echter wel en geeft aan “de speculaties omtrent de trainer te betreuren” en “de trainersstaf pas na afloop van het seizoen te evalueren”.

Tijdens het jarenlange wanbeleid in Amsterdam zijn verscheidene trainers geslachtofferd. Na Morten Olsen, Jan Wouters, Co Adriaanse en Ronald Koeman lijkt Blind het 5e slachtoffer te worden van het gebrek aan clubliefde en know-how bij het bestuur. Hoewel Van Geel en Fontein slechts een krap jaar in dienst zijn, kunnen er vraagtekens gezet worden bij het huidige beleid. Zo repten ze kortgeleden nog dat de warmte binnen de club verbeterd moest worden en dat de continuïteit gewaarborgd moest worden. Van dit alles lijkt echter niets terecht te komen. Zeker niet wanneer een ras-ajacied als Danny Blind, die al 20 jaar in dienst bij de club is (ter vergelijking: Van Geel, Fontein, Jaakke en Slop komen samen maar aan 12 jaar), zo wordt behandeld. Natuurlijk zal menigeen zijn wenkbrauwen fronsen wanneer het vertrek van het bestuur binnen zo’n korte tijd wordt geëist. Maar is deze zelfde frons niet van toepassing op de behandeling van Blind?

[Afbeelding niet meer beschikbaar]
 
hey ik dacht dat jij die colums zelf schreef.... maar ik vind al je columns: zoals: "jaap stam kale rots uit kampen" en "landzaat ontbrekend puzzelstuk van succes" gewoon letterlijk terug op ajaxlive.nl.....??? ??? ??? ???
 
Dat is ook Marsu, Fryslan..
 
ooo op die manier, dan heb ik niks gezegd ;)
 
Mooi geschreven weer. Waneer komen jou stukken in de krant :D
 
Daar gaat je wereldcup :D
 
Yzord zei:
Daar gaat je wereldcup :D

Ik heb er nog steeds alle vertrouwen in dat Danny Ajax naar de Wereldbeker leidt. Wanneer de Godenzonen zich voor de CL plaatsen en de beker ook nog eens winnen, zal een ontslag een ware volksopstand teweeg brengen!
Bovendien staat het buiten kijf dat Blind een uitstekende trainer/coach voor Ajax. Ook Van Geel heeft dit al meerdere malen aangegeven.
 
Marsu is zo ziek van ajax dat ie echt nog denkt dat Blind blijft, terwijl de goede man zelf alle hoop al heeft opgegeven, haha.
 
Ajax is verwend in de Van Gaal tijd, sindsdien is elke trainer met mot vertrokken of de laan uitgestuurd.

Hoewel ik naast Amsterdam woon, moeten ajaxcieden eens accepteren dat het geen vetpot meer voor ze is, en ook nooit meer zal worden.

Sinds het bosman arrest, transver vrij na afloop contract, is Ajax' ondergrond voor success, de jeudgopleiding ze afgenomen. Voordat ze echt in de bloei staan zijn ze voor de bijl gegaan voor het grote geld.

Mijn mening, aan Blind ligt het niet, hij draagt enkel de verantwoordelijkheid, daar wordt hij nu de dupe van.
 
marsu zei:
Ik heb er nog steeds alle vertrouwen in dat Danny Ajax naar de Wereldbeker leidt. Wanneer de Godenzonen zich voor de CL plaatsen en de beker ook nog eens winnen, zal een ontslag een ware volksopstand teweeg brengen!
Bovendien staat het buiten kijf dat Blind een uitstekende trainer/coach voor Ajax. Ook Van Geel heeft dit al meerdere malen aangegeven.
Uitstekende trainer? Wat heeft hij dit seisoen dan gepresteerd? Hij staat 24 punten achter op PSV. PSV gaat er waarschijnlijk ook met de beker van door. Hij heeft veel geluk gehad dat de playoffs in het leven zijn geroepen anders kon hij allang z'n spullen pakken.
 
Brutez zei:
Uitstekende trainer? Wat heeft hij dit seisoen dan gepresteerd? Hij staat 24 punten achter op PSV. PSV gaat er waarschijnlijk ook met de beker van door. Hij heeft veel geluk gehad dat de playoffs in het leven zijn geroepen anders kon hij allang z'n spullen pakken.

De beste man heeft de prestigieuze Johan Cruijff schaal in de wacht gesleept.
Vervolgens heeft hij overwinterd in de CL en staat hij in de bekerfinale. Ook kan hij zich nog plaatsen voor de CL door vanavond Groningen uit te schakelen. Natuurlijk waren de resultaten in de reguliere competitie teleurstellend, maar laten we de blessures en aflopende contracten niet vergeten. En al deze factoren maken het alleen maar nog knapper wat Blind nu presteert. Het is een toptrainer!
 
marsu zei:
De beste man heeft de prestigieuze Johan Cruijff schaal in de wacht gesleept.
Vervolgens heeft hij overwinterd in de CL en staat hij in de bekerfinale. Ook kan hij zich nog plaatsen voor de CL door vanavond Groningen uit te schakelen. Natuurlijk waren de resultaten in de reguliere competitie teleurstellend, maar laten we de blessures en aflopende contracten niet vergeten. En al deze factoren maken het alleen maar nog knapper wat Blind nu presteert. Het is een toptrainer!
Wat moet je dan wel niet van Hiddink vinden.. :D
 
Hiddink is de trainer der alle trainers....kan Blind nog een puntje aan zuigen.
 
Yzord zei:
Hiddink is de trainer der alle trainers....kan Blind nog een puntje aan zuigen.

Ben ik niet met je eens. Natuurlijk heeft Hiddink fantastische prestaties geleverd bij de clubs/ landen waar hij werkzaam is, maar hij heeft ook verscheidene keren gefaald (Fenerbahce, Real Madrid, Valencia etc.).
Trainers als Louis van Gaal en Johan Cruijff hebben Europacups, wereldbekers gewonnen, Guus Hiddink slechts 1 Europa Cup. Guus is zeker een uitstekende trainer, maar wordt wel overschat, vind ik. Om een absolute toptrainer te kunnen zijn, heeft hij te veel halve finales verloren!
 
Je antwoorden worden beetje cliche
 
Yzord zei:
Je antwoorden worden beetje cliche

Maar je vindt dat Guus Hiddink meer heeft gepresteerd dan pak m beet Louis van Gaal en Johan Cruijff? ???
 
Jazeker :) van Gaal is een betweter en Cruijf, tja...is verleden tijd.
 
Yzord zei:
Jazeker :) van Gaal is een betweter en Cruijf, tja...is verleden tijd.

Maar volgens mij komt dat echt door de media dat iedereen Guus Hiddink zo fantastisch vindt. Ik ga echt niet beweren dat Guus een slechte trainer of iets dergelijks is, maar hij past niet in het rijtje toptrainers van Nederland. Wanneer hij de komende jaren nog een echte grote prijs pakt (zoals zijn Europa Cup I in 1988), dan geef ik hem ook alle credits. (dat zeg ik als neutrale toeschouwer!)
 
Marsu ik geloof direct dat je je best doet, maar volgens mij is het onmogelijk voor je om een objectief voetbalbeeld te vormen.
 
Vanavond was het weer Blind, een oog en een naald.
 
Back
Naar boven