Fitness Seller

De 10 geboden van de sportschool

Bezoekers in dit topic

Niets van dit artikel mag gekopieerd worden zonder uitdrukkelijke toestemming van DutchBodybuilding.com.

Als je als beginnende sporter voor het eerst in de <strong>sportschool</strong> bent, of wanneer je altijd thuis hebt getraind, dan is het altijd even aanpassen wanneer je in een vaak drukbezochte ruimte als een sportschool terecht komt. Je kan niet zomaar doen wat je wilt, vaak heeft de <i>sportschool</i> eigen regels, of zijn er ongeschreven omgangsregels die het voor iedereen prettiger maken. Ik ben van mening dat iedereen zich in de gym begeeft, zich vrij moet voelen, maar het moet natuurlijk ook leuk en aangenaam blijven voor de anderen. Daarom volgen hier enkele richtlijnen.

<h3>1. Houd het netjes en hygiënisch.</h3>

Bijna elke sportschool vraagt om een handdoek mee te brengen en deze tussen je lichaam en het toestel, bankje of mat te plaatsen. Niet alleen is dit nodig om zweet en afvalstoffen op te vangen zodat anderen hier geen last van hebben, het is ook beter voor de toestellen, want zweet tast aan. Zo gaan de spullen ook weer langer mee. Vaak is het ook gebruikelijk dat je bij de cardio apparaten het zweet dat toch op het apparaat is beland, even met papier en schoonmaakproduct wegveegd. Meestal liggen er producten vlakbij, vind je deze niet dan kan je het altijd vragen. Men zal het heel netjes vinden dat je er naar vraagt, en de persoon die na jou het toestel gaat gebruiken kan fris beginnen.

<h3>2. Gebruik van dumbbells, stangen en schijven.</h3>

Een beetje fitnesser of bodybuilder gebruikt voor een groot deel losse gewichten. Het is vaak een heel werk om de schijven aan de stang te hangen, en na een set of 4 kan ik je wel vertellen dat je daarna niet veel zin hebt om alles nog eens terug te hangen. Maar toch is het heel egoïstisch om het niet te doen, want je laat een ander je rommel opruimen, terwijl iedereen graag de volle tijd aan trainen wilt besteden (of zo hoort het toch). Rust desnoods na je set wat langer en begin daarna pas met opruimen.

<h3>3. Gebruik van machines.</h3>

Machines zijn vrij vaak bezet, vooral de populaire met kabels worden regelmatig bezet gehouden. Maar het is je laatste oefening en je wilt snel douchen en je shake klaarmaken, geen kwartier meer wachten tot het toestel vrij is, of een andere oefening doen waar je geen zin in hebt of niet in je schema past. Je kan dan aan de persoon die het toestel bezet houdt vriendelijk vragen hoeveel hij nog moet doen. Deze weet dan meteen dat ook jij zo snel mogelijk aan de beurt wilt komen, en misschien kan je dan zelfs tussen zijn (of haar) sets door. Andersom kan je als je ziet dat iemand wacht op het toestel ook zelf voorstellen om tussen je sets door te gaan, of laten weten hoe lang je nog moet.

<h3>4. Heb respect voor de regels van het huis.</h3>

Regeltjes die vaak in veel scholen terugkomen zijn: geen eigen drank (of voeding) in de fitnesszaal, geen ontbloot bovenlichaam tijdens het trainen, ... Hoewel ik zelf heel graag gewoon mijn fles Spa zou meenemen en lekker drinken tussen sets door, of gewoon zonder tank top zou trainen, heb ik toch respect voor deze regels. Een sportschool moet winstgevend blijven, en als iedereen eigen drankjes gaat meebrengen dan verdient de bar niet veel meer, en dit is voor veel sportscholen een belangrijke bron van inkomsten. Je kan je drank natuurlijk wel in de kleedkamer nuttigen, de meeste scholen zien dat nog wel door de vingers. Zonder t-shirt of tank top rondlopen is fris en je zweet kan gewoon ook beter weg , maar mensen storen zich eraan, en het imago van de sportschool mag natuurlijk niet zijn dat iedereen er halfnaakt kan rondlopen.

<h3>5. Niet onnodig bruut met materiaal.</h3>

Dit hangt af van de sportschool, het materiaal dat ze gebruiken en hun eigen houding ertegenover. Rubberen dumbbells en schijven op een rubberen vloer daar doe je weinig kwaad mee als je die elke set op de grond dondert. Dat moet je niet proberen met stalen dumbbells op de parket ;) Machines werken meestal met ijzeren platen die door middel van een kabel voor weerstand zorgen. Bij de tricep push down zijn er weleens types die het cool vinden om na de laatste reps met 12 platen eraan heel het zaakje te laten vallen met een flinke klap als gevolg. Ik moet je niet vertellen dat dit nergens voor nodig is en het toestel onnodig verslijt en beschadigd. Bovendien maak je het jezelf zo alleen makkelijker, en dat helpt je niet om sterker en groter te worden!

<h3>6. Trainers en instructeurs.</h3>

Niet elke sportschool heeft goede (om het maar even netjes te zeggen) instructeurs. Over het algemeen is er vrij zwakke begeleiding en zal je als beginner vaak om hulp moeten vragen. Grote en bekende sportscholen hebben speciale begeleiding die je in je abonnement kan opnemen. Ben je beginner, laat je dan helpen, maar wees kritisch in wat je te horen krijgt! Stel dezelfde vragen ook eens op discussieforums en je zal soms staan kijken hoe de meningen verschillen. Maar wat je ook doet: ga niet onbeleefd reageren of schelden als een instructeur je aanwijzingen geeft over de uitvoering van een oefening. Zelfs al zitten ze er helemaal naast (en dat gebeurd weleens :)) , dan nog kan je beter op een beleefde manier reageren, en later elders nagaan of wat er gezegd werd ook klopt.

<h3>7. Overdreven luidruchtig zijn.</h3>

Je wilt niet weten hoe lomp het voor anderen overkomt om door heel de sportschool heen te roepen naar iemand die aan de andere kant staat. Het zijn vaak dezelfde types waarover ik het eerder had bij de tricep push down, of die bij elke rep gaan brullen als een gorilla om toch in de aandacht te blijven. Ik zeg zeker niet dat je niet af en toe wat geluid mag maken tijdens herhalingen (het helpt soms zelfs) maar mensen die hierin overdrijven zijn zeer irritant voor de rest.

<h3>8. Val nooit iemand lastig tijdens een set (reeks van herhalingen).</h3>

Tijdens een set is een goed getrainde atleet bijna in een soort trance en heeft 100% concentratie om de set tot een succes te maken. Als je op dat moment met je vraag komt om even tussendoor ook je sets te mogen doen, dan kan ik je zeggen dat je 1. heel waarschijnlijk geen antwoord krijgt tot na de set en 2. je bij die persoon niet echt meer hoog aangeschreven staat (om het maar even licht uit te drukken). Wacht dus even tot de set voorbij is (duurt toch nooit veel langer dan 10 seconden) en stel dan je vraag.

<h3>9. Als iemand even wegloopt naar de kleedkamers, maar er ligt nog materiaal bij het toestel.</h3>

Ik hoor je al denken: weggegaan, plaats vergaan. Maar vaak kan dit tot grote ergernisssen leiden van de persoon die even weg was. Als je iemand ziet vertrekken terwijl de handdoek op het toestel of bankje hangt, vraag dan als er geen alternatief is of je er even gebruik van kan maken terwijl hij of zij afwezig is. 9/10 zal die persoon dat toelaten, en zo weet die persoon ook dat ie je bij terugkomst kan aantreffen en weer aan de beurt is. Als je een toestel of bankje aantreft met handdoek erop en er is niemand aanwezig, en alle andere toestellen die als alternatief kunnen dienen zijn bezet, kijk dan even rond en vraag desnoods aan iemand die er ook bezig is of hij / zij lang wegblijft. Als niemand iets weet en er komt niemand opdagen voor een halve tot hele minuut, dan kan je de spullen/handdoek netjes verplaatsen naar een ander plaastje vlak in de buurt. Komt de persoon terug, excuseer je dan, toon dan waar de spullen liggen en leg uit dat er niets vrij was en je eventueel het toestel wel wilt delen.

<h3>10. Breng niemand in gevaar, schiet onmiddelijk in actie als iemand in problemen zit.</h3>

Wanneer je iemand aan het "spotten" bent, dan ben je verantwoordelijk voor diens veiligheid. Loop dan niet weg, ga niet met een vriend of vriendin staan praten en blijf aandachtig toekijken (bij sommige oefeningen beweeg je de handen mee om indien nodig onmiddelijk het gewicht op te vangen). Als je ziet dat iemand bij het bankdrukken moeite heeft om de stang weer in de houders te hangen, twijfel dan niet en ga er direct naartoe om te helpen, maar vraag eerst of het lukt. Als je ziet dat het helemaal niet lukt moet je dit natuurlijk niet vragen en kan je beter onmiddelijk de stang in de houders helpen plaatsen.

Dit waren mijn 10 geboden van de sportschool, houd je hieraan en het wordt er voor iedereen aangenamer op :thumbup:
Big_T
Sleutelwoorden: sportschool fitnesscentrum gym regels ettiquette
De 10 geboden van de sportschool (be)
De 10 geboden van de sportschool (nl)
 
Vooral dat laatste punt vind ik een goed punt.
 
Heb je toevallig een eigen sportschool T?
 
en "Leave your ego at the door" is eigenlijk nog gebod #1
 
Gebod 11: Leg dumbbells terug in het rek en wel op volgorde van grootte..?
Dus niet de twaalfjes ergens tussen de 34 en de 36 in. Of ben ik de enige die zich hieraan irriteert...???? :p
 
Gebod 11: Leg dumbbells terug in het rek en wel op volgorde van grootte..?
Dus niet de twaalfjes ergens tussen de 34 en de 36 in. Of ben ik de enige die zich hieraan irriteert...???? :p

Maak ik me zonder uitzondering altijd schuldig aan. Ik leg ze in het rek terug, punt.

Enige waar ik me aan irriteer (binnen en buiten de sportschool) zijn mensen die zich meer met een ander bezig houden dan met zichzelf.

Verder goeie post T :)
 
Gebod 11:

Als je het nodig vindt om tijdens het trainen te bellen of gebeld te worden, blijf dan lekker thuis. Daar kun je veel rustiger een gesprek voeren.
 
De prijzen van de gyms worden steeds duurder en dan komt met ook nog met de in mijn ogen belachelijke regels dat men geen eigen drinken mee naar binnen mag nemen

ik ben er toch niet om aan de bar te hangen of DUUR drinken te gaan halen in de gym

ik ben er om te trainen en dan moet ik ook water drinken ondertussen

dit is mijn mening. ik ga ook niet naar een cafe/bar om daar te drinken en dan zou ik verplicht zijn als nog duur drinken te betalen,.. komop zeg

verder vind ik dat de rest van de regels niet meer dan normaal zijn
 
Tjah, tot je zelf een gym ownt Marky, die abonnementen zijn lang niet voldoende voor veel sportscholen. Ik zou zelf ook veel liever mijn fles water meenemen dan telkens heen en weer te lopen naar de kleedkamers om te drinken, en betalen voor drank die ik zelf goedkoper kan meebrengen zal ik zelden doen. Maar heb wel begrip voor het feit dat sportscholen hiervan moeten leven, ook de hardcore scholen.
 
opkuisen met een bepaald product, dat heb ik in mn gym nog nooit iemand zien doen :D . En als een instructeur je wat vertelt en je weet dat ie mis is, zou ik het hem wel vertellen, misschien weet die arme man niet dat het fout is en leert ie op die manier iets bij.
 
Tjah, tot je zelf een gym ownt Marky, die abonnementen zijn lang niet voldoende voor veel sportscholen. Ik zou zelf ook veel liever mijn fles water meenemen dan telkens heen en weer te lopen naar de kleedkamers om te drinken, en betalen voor drank die ik zelf goedkoper kan meebrengen zal ik zelden doen. Maar heb wel begrip voor het feit dat sportscholen hiervan moeten leven, ook de hardcore scholen.
laatst kreeg ik te horen van gym's welke maar 15 euro per maand aan abb geld vragen

hoe kunnen die dan overleven.

ik betaal zelf rond de 30 euro en er zijn van die gyms waar ze meer als 60 euro vragen

gelukkig ben ik gezegend met een gym ( waar ik binnenkort weer ga trainen ) waar je gewoon zoals het hoort:D je eigen drank mee naar binnen mag nemen
 
:thumb: Weer een goede Sticky
 
Ja alleen punt 2 vind ik soms lastig vooral als je deadlifts doet want is moeilijk om die plakken er af te halen.
 
Gebod 11:

Als je het nodig vindt om tijdens het trainen te bellen of gebeld te worden, blijf dan lekker thuis. Daar kun je veel rustiger een gesprek voeren.

Dat vind ik zo irritant. Ik heb zelfs iemand gezien met zo'n bluetoothset op zijn oor. Dat kan echt niet.
 
Ja alleen punt 2 vind ik soms lastig vooral als je deadlifts doet want is moeilijk om die plakken er af te halen.
als je ze erop kunt zetten, kun je ze eraf halen ook, en train je je rug ook nog ;)
 
laatst kreeg ik te horen van gym's welke maar 15 euro per maand aan abb geld vragen

hoe kunnen die dan overleven.

ik betaal zelf rond de 30 euro en er zijn van die gyms waar ze meer als 60 euro vragen

gelukkig ben ik gezegend met een gym ( waar ik binnenkort weer ga trainen ) waar je gewoon zoals het hoort:D je eigen drank mee naar binnen mag nemen

Gym's die € 15 per maand vragen werken via het McDonalds concept.
Geen begeleiding, geen groepslessen, betalen voor douches, betalen als je een schema wilt enz. Trainen en wegwezen.
Dit soort gym's zijn prima voor mensen die al weten hoe ze moeten trainen maar zijn vaak erg zielloos omdat er niks aan klantenbinding of klanttevredenheid wordt gedaan.
Ook meestal niet geschikt voor bodybuilders omdat dit soort gym's, vanwege het gebrek aan toezicht, geen kliekvorming willen door bepaalde groepen. Dumbbells meestal tot 20kg.
Zoals met alles in het leven; je krijgt waar je voor betaalt.
 
Ik heb een coooooooole gym, kmoet nooit mijn lidkaart meenemen, ze laten me altijd gewoon binnen:p...
Je mag je eigen drinken meebrengen, en als er bijna geen volk is dat aan het trainen is, kan je lekker lawaai maken:p (niet dat ik het per se doe, maar het KAN wel)...
Begeleiding is niet permanent bij je (gratis), maar ze helpen je altijd...
Gratis fruit en water (v/d kraan;))...
Dumbbells tot 40kg, zo'n rubber vloertje (waar je met gewichten kan smijten:D)...
Enz. enz. enz., beste gym ooit
en dat voor 30euro in de maand (student, +zonnebank en groepslessen van vanalles en nog wat:p)

Oh ja, meisje aan de balie is heeeeeet, lekker strak kickboxer-figuurtje:p

Trouwens. de meeste van deze "10 geboden" zijn vindik heel normaal, als je eens nadenkt en niet egoistisch denkt, kom je wel vanzelf aan deze 10 punten;)
 
Laatst bewerkt:
eigelijks zou er ook een soort muziek verbod moeten komen
 
in onze gym in het krachthok kun je kiezen tussen 3 muziekstreams (zit zon knop aan de wand)
en gek gnoeg is daar nog nooit ruzie over geweest haha :P
 
Back
Naar boven