Fitness Seller

De 2 grote mythes rondom krachtraining voor jongeren

Bezoekers in dit topic

De 2 grote mythes rondom krachtraining voor jongeren

Ik schijf dit artikel omdat ik regelmatig krijg te horen, ‘ik wil niet zwaarder of meer gaan trainen omdat ik anders stop met groeien’ en ‘gewichten tillen is niet goed voor mijn ontwikkeling van mijn lichaam omdat hij nog in de groei is’. Daarnaast zijn de meeste gediplomeerde sportinstructeurs het helaas ook eens met deze 2 uitspraken.

Ik wil deze 2 mythes uit de wereld helpen, want het is echter ook niks meer een mythe. Krachtraining heeft zelfs positieve gevolgen voor jongeren.

‘ik wil niet zwaarder of meer gaan trainen omdat ik anders stop met groeien’

Er zijn vrijwel geen studies die aantonen dat je langzamer gaat groeien of helemaal stopt met groeien door krachttraining. Wat kan dan wel je groei tegengaan? Slecht trainen, slechte uitvoering, te zwaar trainen, je lichaam geen rust geven. Je moet je lichaam wel de kans laten geven om te groeien. Als je zo zwaar traint dat je lichaam geen kans krijgt om goed in de breedte te groeien, zal je lichaam er natuurlijk niet aan denken of kunnen groeien in de lengte. Wat hierboven staat gaat ook gelijk op met de blessures. Die geven ook geen goede bijdrage aan de groei en herstel van je lichaam. Je lengte is gewoon genetisch vastgelegd en niets dat daar 1.2.3. aan veranderd kan worden zonder ernstige en zware omstandigheden van buitenaf. Pro bodybuilders zijn daar onder andere het levend bewijs van, we nemen voor het gemak Arnold Schwarzenegger met een lengte van 188cm.

‘zware gewichten tillen is niet goed voor de ontwikkeling van mijn lichaam als het in de groei is’

Heb je er ooit is bij stil gestaan hoe zwaar een sprong voor je lichaam is bij de landing. Dat zou jij zonder er bij na te denken tientallen keren per dag kunnen doen. Maar die impact is voor je botten/ lichaam vele malen zwaarder dan de druk bij een zware deadlift met een gewicht dat jij in heel je leven waarschijnlijk niet eens omhoog zou kunnen krijgen. Het is niet voor niks dat voetbal op nummer 1 staat met betrekking tot blessures. Ken jij iemand die sinds zijn jeugd hardloopt en nu volwassen is? Die loopt nu toch ook nog, en zit niet in een rolstoel. Het is belangrijk dat je de verstandig traint en luistert naar je lichaam.

Het eerste wat je moet doen!

De enige oorzaak wat je groei echt kan tegengaan zijn blessures, slechte trainingen, te zware trainen. Dus dingen doen die jou lichaam niet aan kunnen. Het is dus belangrijk dat jij dit voorkomt. Dat doe je door eerst informatie in te winnen. Dat kun je doen op bij de instructeur, fysiotherapeut, huisarts, een ervaren persoon of simpelweg internet. Leer alle oefeningen goed uit te voeren en bouw alles rustig op. Laat een instructeur zijn werk doen en jou begeleiden.

Conclusie

Krachttraining laat jou met sterkere botten, spieren en een gezondere levensT jou opgroeien. Het zal niet je lengte of ontwikkeling beïnvloeden mits je verstandig en goed en verstandig te werk gaat. Ga eerst ergens betrouwbare informatie inwinnen voordat je begint. Krachtraining geeft jongeren meer zelfvertrouwen, is een goede tijdverdrijf en nog veel meer. Dus ik zou geen enkele reden kunnen bedenken om een persoon dat nog in de groei is krachtraining af te raden.



Eerste artikel die ik schrijf. Alles is vrij simpel gebleven en heb geen enkel diepgaant onderzoek/ artikel gebruikt om dit te schijven. Wil beginnende mensen toch duidelijk maken dat deze 2 redenen pure mythes zijn. Ik vindt dit toch een vrij interresante onderwerp waardoor ik in de toekomst wel een uitgebreider artikel zal plaatsen.
 
Laatst bewerkt:
‘ik wil niet zwaarder of meer gaan trainen omdat ik anders stop met groeien’

omg!
Deze mythe is mij compleet nieuw. Nooit geweten dat sommige mensen dit denken:scratch:
 
‘ik wil niet zwaarder of meer gaan trainen omdat ik anders stop met groeien’

omg!
Deze mythe is mij compleet nieuw. Nooit geweten dat sommige mensen dit denken:scratch:

Helaas meer mensen wel dan niet. Ik heb al 2 keer een hele preek gehad in mijn gym dat mijn lichaam stopt met groeien omdat ik zo zwaar train, in eerste instantie dachten ze dat ik 20 jaar was.

Thx LordMike, ik heb ze nog niet bekeken, maar ik ga ze morge of binnekort eens lezen.

Edit: Ik vindt het eerlijk gezegt maar lastig om elke keer een artikel te lezen. Ik heb meer interrese in bijvoorbeeld het door russische wetenschappers geschreven boek, School of heights dacht ik dat hij heette (ik neem aand dat die in het engels is). Die ging ook specific over dit onderwerp. Ik koop liever een goed boek dan dat ik als puzzels allemaal artikels vindt die er voor een gedeelte mee te maken heeft. Weet iemand waar je dit boek kunt halen, of een link met info over dit boek. Ik denk dat ik hier meer info uit zal kunnen halen dan al die artikels. Maar dat artikel ga ik wel morge nog eens af lezen.

En waarom wilt iedereen opeens artikelen schrijven?

Ik had dezelfde dag een preek gehad, het wat 11 uur avonds ofzo, ik verveelde me en ik zag het 2000 karma reward. Wat ga jij dan doen, heb nuiteindelijk 1000 punten gekregen omdat het niet zo uitgebreid, ingewikkeld en onderbouwd is.
 
Laatst bewerkt:
mijn vraag kijk ik trainde me biceps triceps om de dag met 6 kg en ze zeggen (ben 14)
dat bij biceps de druk heel anders op de groeischrijven is is dat waar kan het zoveel kwaad dan daar..... btw ik heb het nodig voor boksen heb me 1e wedstrijd gewonnen 2e ronde nockout!!!!!!!!!! wil egt prof bokser worden dus kan kracht egt gebruiken:P:P:P
 
ik zou ze sowieso niet elke dag trainen
en een goeie stoot komt niet enkel uit biceps en triceps dat je met 6kg elke dag traint.
Komt evengoed uit rug, buik, borst, en zelfs benen.

trouwens, zooveel profboksers zijn er niet, vooral enkel elite boksers
prof = je brood ermee kunnen verdienen, zonder iets anders te hoeven doen, en zo zijn er maar enkelen, maar er zijn wel duizenden die er van dromen.
(sorry voor ontmoediging, maar toch ff voetjes op de grond zetten:) )
 
Laat die jongen lekker een jongensdroom hebben... niet geschoten is altijd mis.
 
Laat die jongen lekker een jongensdroom hebben... niet geschoten is altijd mis.
ja dat is waar dus probeer eerste 10 wedstrijden ongeslagen teblijven en een beetje te showen enzo om optevallen en meer ko maken heh wil het egt super graag jog maandag dinsdag donderdag en zo alleen me biceps trainen geefd me wel een ebetje meer kracht en dat voel ik egt
 
wtf...

biceps geven imo 0,0 stootkracht...
triceps, schouders, borst, rug en benen

daar komt het uit
 
wtf...

biceps geven imo 0,0 stootkracht...
triceps, schouders, borst, rug en benen

daar komt het uit
ook biceps ...... allus bijelkaar in combinatie train ook mijn triceps doe vaak bankdrukken enzo maar het help egt
 
uppercut misschien 10-15% van de totale stootkracht
maar zoveel doe je er waarschijnlijk nog niet

al de rest vooral uit de rug(latissimus dorsi) en schouders(anterior), en benen(explosiviteit ofz), borst (pecs), en triceps
 
uppercut misschien 10-15% van de totale stootkracht
maar zoveel doe je er waarschijnlijk nog niet

al de rest vooral uit de rug(latissimus dorsi) en schouders(anterior), en benen(explosiviteit ofz), borst (pecs), en triceps

uppercut idd
maar hoe vaak gebruik je die..?
+ komt ook groot deel uit rug en benen

alles begint vanuit je benen
 
uppercut idd
maar hoe vaak gebruik je die..?
+ komt ook groot deel uit rug en benen

alles begint vanuit je benen
ik doe een uppercut als ik aan het inside fighting ben dan doe ik links rechts uppercut en een linkerhoek...... egt een ko combination
 
uppercut misschien 10-15% van de totale stootkracht
maar zoveel doe je er waarschijnlijk nog niet

al de rest vooral uit de rug(latissimus dorsi) en schouders(anterior), en benen(explosiviteit ofz), borst (pecs), en triceps
uppercuts komt het meest uit de heupen enzo indraaien en schouders wat je zei dat is heel belangrijk en tricebs maar kracht is ook wel een hoofdzaak maar speed is wel heel belangrijk
 
ja maar ik heb het over de boven been ik heb niet over gewoon een been dat van alles kan zijn je kuiten je ofzo maar egt precies overje heupen

schuine buikspieren ook bij het indraaien
 
ik doe een uppercut als ik aan het inside fighting ben dan doe ik links rechts uppercut en een linkerhoek...... egt een ko combination

Elke spier gebruik je, de een minder dan de ander, biceps gebruik je in verhouding tot andere spiergroepen vele malen minder, dus ik raad gewoon aan om alles te trainen.

Ik denk als jij toch echt serieus bezig wilt gaan zijn, vraag bij de trainen om een mooi schema, hij zou je er dan vast wel bij willen helpen.

Rustig met gewichten beginnen kan geen kwaad, alleen zoals gezegt ga niet elke dag met 6 kg gewichten aan de slag. Op een gegeven moment zal het ook niet meer zoveel zin hebben.
 
Elke spier gebruik je, de een minder dan de ander, biceps gebruik je in verhouding tot andere spiergroepen vele malen minder, dus ik raad gewoon aan om alles te trainen.

Ik denk als jij toch echt serieus bezig wilt gaan zijn, vraag bij de trainen om een mooi schema, hij zou je er dan vast wel bij willen helpen.

Rustig met gewichten beginnen kan geen kwaad, alleen zoals gezegt ga niet elke dag met 6 kg gewichten aan de slag. Op een gegeven moment zal het ook niet meer zoveel zin hebben.
\
ja weet ik volgend jaar mag ik naar het ek
 
Begin dan maar alvast veel te lezen, want das nog nodig zo te zien;)
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven