XXL Nutrition

Stelling De 20/80-regel in bodybuilding: voeding, trainen en rust (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

MetalMan

Advanced Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
5 apr 2006
Berichten
1.387
Waardering
34
De 20/80-regel, officieel genaamd het Pareto-principe, is een principe dat begin vorige eeuw is bedacht en wordt toegepast op veel aspecten. Het komt erop neer dat 20% van de effectoren veroorzaakt 80% van de effecten (bv 20% van de kinderen in een klas veroorzaakt 80% van het lawaai). Zie voor meer info Wikipedia en google.
Dit principe is ook toepasbaar op bodybuilding: 20% van wat we doen is verantwoordelijk voor 80% van het resultaat. Omdat voor amateurs de laatste 20% helemaal niet relevant is, is het goed om te zorgen dat je de basis van je doen en laten goed hebt. In dit topic wil ik dus een overzicht geven van de fundamentele concepten in bodybuilding, waarbij we voor zowel voeding als trainen als rust een lijst opstellen. Mijn bedoeling is jullie posts door te nemen en toe te voegen aan onderstaande lijst, zodat we een lijst krijgen waar veel mensen zich in kunnen vinden. De concepten die ik in de lijst plaats zijn zaken die essentieel zijn voor hypertrofie.
Onderaan deze post heb ik een voorbeeld gegeven van zaken die ik vooralsnog vind horen bij de overige 80% van het doen en laten.

Voeding
- Genoeg energie binnenkrijgen
- De juiste verhouding Eiwit/koolhydraat/vet

Training
- Zwaar trainen (bv 80-95% 1RM, als dat is wat werkt)
- Progressief trainen: elke training iets zwaarder

Rust
-


Zaken die overbodig zijn om continu op te focussen
Voeding
- Bronnen: koolhydraten uit aardappelen, pasta of rijst

Training
- Reprange: het verschil tussen 4 x 8 en 12;10;8;6


---------- Post toegevoegd Tue 8 Jan 2013 om 13:06 ----------

Ik ben benieuwd of dit aanslaat. Ik ben zelf te vaak en te lang bezig met details die waarschijnlijk niet veel opleveren. Volledige focus op de belangrijkste zaken levert waarschijnlijk meer resultaat op en geeft meer mentale rust.
 
indeed. Ik pas dit al jaren toe.
 
it aint no rocket sience !
 
Natuurlijk is het geen rocket science, maar ik heb nog altijd niet de fysiek behaald die ik voor ogen heb. Maar ik vraag me dan bijvoorbeeld af of het belangrijk is om na de training veel te eten (dus hoort dat bij de 20%) of is het voornamelijk belangrijk om op de dag genoeg binnen te krijgen en is het ondergeschikt (bij de 80%) wanneer je dat eet. In je dagelijkse bezigheden schelen dit soort dingen nogal.
 
Ben het zeker eens met je post: mensen zijn vaak teveel bezig met details, en vergeten daardoor het grote plaatje. Voorbeeld: laatst vroeg iemand aan mij wat nu beter was: whey van XXL of die van B&F... de man had natuurlijk geen voedingsschema hehe :D

Naar mijn mening bestaat bodybuilding, wanneer je het doel hebt om je genetische potentieel maximaal te ontwikkelen, uit 3 factoren die dit kunnen realiseren:

33% goede training
33% goede voeding
33% anabolen

Waarom? Als je AAS gebruikt, en je traint en eet niet goed, heb je geen optimaal resultaat. Eet je on-point, en train je voor jezelf op de manier waarop je de meeste progressie boekt, maar gebruik je geen AAS, zul je nooit je maximale genetische potentieel ontwikkelen (afgezien van je natuurlijke max. dan).
 
Voldoende rust mag zeker ook niet ontbreken!
 
Back
Naar boven