XXL Nutrition

Armeense Genocide (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

boogie

Huge Freak
15 jaar lid
Lid geworden
10 jan 2003
Berichten
7.249
Waardering
6
beste lanterfanters,

ik wil me graag wat verdiepen in de 'genocide' op de Armeniërs begin vorige eeuw. Ik zet 'genocide' tussen aanhalingstekens omdat de Turken nog steeds niet willen erkennen dat hier sprake van was (waaronder dus ook een turks meisje dat ik ken). In ieder geval ben ik dus op zoek naar wat goede evenwichtige boeken/artikels aangaande deze gruwelen. Maybe dat ik er voor mezelf daarna nog een kort en bondig artikel over schrijf.

Anyway; ik weet dat 90% van dbb alleen maar doet en bicepscurls doet maar mss dat die 10% (ericr?) mij een eindje op weg kan helpen?
Ga sowieso morgen eens spitten in de bibliotheek en op het net.

bij voorbaat dank!
 
Wow Boogie, ik ben impressed! Dus tussen al jou droge opmerkingen op DBB, heb jij daadwerkelijk ook nog een leven :D

Twee van mijn beste vrienden zijn Armeens, ik zal hen vragen of ze toevallig wat bronnen voor je hebben die je op weg kunnen helpen.
 
http://www.armenian-genocide.org/

Degenen die de Armeens genocide ontkennen moeten ze net zo hard aanpakken als ontkenners van de holocaust. Het was geen volksverhuizing of wat de Turken er dan ook van willen maken. Het was pure genocide, gericht op het laten verdwijnen van het gehele Armeense volk.

De genocide van Stalin in de Ukraine was overigens nog vele malen erger, die heeft in de jaren 30 gewoon een heel volk laten verhongeren om zijn idiote collectivisatie plannen door te drukken. Tussen de 7-10 miljoen Ukrainers gestorven.
 
We hebben overigens weinig geleerd van die gebeurtenissen.

Cambodja jaren 70, Pol Pot roeit 1/3 van de bevolking uit en de wereld kijkt toe.

Rwanda, 1994. 1 miljoen Tutsi's omgebracht in zeer korte tijd. De wereld kijkt toe.

Langer geleden, de verkrachting van Nanking in 1937. In een half jaar 300.00 Chinezen vermoord en verkracht. De wereld kijkt toe. Dat was dus in een tijd dat er nog geen wereldoorlog aan de gang was.

Schandalige gebeurtenissen, geeft goed aan hoe tandeloos naties zijn als er geen belangen op het spel staan.

Saddam valt Koeweit aan, USA slaat terug. Rusland valt Afghanistan aan, niemand grijpt in. It's a wonderfull world.
 
EricR zei:
Rwanda, 1994. 1 miljoen Tutsi's omgebracht in zeer korte tijd. De wereld kijkt toe.

De genocide van Rwanda is nog niet eens opgehouden...het is slechts verplaatst naar Congo. De Interhamwe leger is weggejaagd naar Congo namelijk en daar zijn ze op dit moment bezig met moorden en verkrachten. Ik lees hier helemaal niks over in het nieuws en dan te bedenken dat er mensen zijn die klagen over het leven in Nederland :rolleyes:
 
dank voor al uw bijdragen!
vooral Eric godfather of statistics!

Weten jullie hoe het trouwens zit met die vermeende archieven van Armenië?
Erdohan wilde die geopend zien, waarop Armenië zei dat dit al het geval was ???
Dit is namelijk een soort van argument van de Turkse lobby om de cijfers in twijfel te trekken, sterker nog; om de genocide te ontkennen.

En hebben jullie mss bronnen van het aantal Armeniërs in het desbetreffende gebied in die tijd?
 
ik ben namelijk half turks afkomst
en ik kan je zeggen
alles is waar het klopt
mijn oom die in het leger heeft gezeten spreekt uit ervaring en dingen die hij heeft gelezen en gezien
 
Je oom is 103 of zo? Armeens genocide is begin vorige eeuw geweest, 1915 tot 1918. Welke ervaringen kan hij hebben opgedaan?
 
zou er trouwens gesjoemeld zijn met de cijfers uit de turkse archieven?
 
EricR zei:
Je oom is 103 of zo? Armeens genocide is begin vorige eeuw geweest, 1915 tot 1918. Welke ervaringen kan hij hebben opgedaan?
haha nee 60
maar hij heeft wel in de bergen gevochten tegen de koerden enzv..
en daarna heeft hij bureawerk gedaan
en toen is hij naar ankara gegaan waar hij bij hoge officieren heeft gewerkt
en dan zie je meestal wel wat belangrijke documenten en tjah al die verhalen komen er dan bij familie aangelgenheden uit
 
Inderdaad, de genocide op de Armenen is verschrikkelijk. Hitler heeft zelfs deze genocide geciteerd in de trend van: kijk, de wereld is dat vergeten, dus wij kunnen ook onze gang gaan.

Zolang Turkije de genocide niet toe geeft, hebben zij niks in de EU te zoeken!
 
EricR zei:
http://www.armenian-genocide.org/

Degenen die de Armeens genocide ontkennen moeten ze net zo hard aanpakken als ontkenners van de holocaust. Het was geen volksverhuizing of wat de Turken er dan ook van willen maken. Het was pure genocide, gericht op het laten verdwijnen van het gehele Armeense volk.

De genocide van Stalin in de Ukraine was overigens nog vele malen erger, die heeft in de jaren 30 gewoon een heel volk laten verhongeren om zijn idiote collectivisatie plannen door te drukken. Tussen de 7-10 miljoen Ukrainers gestorven.

Zeer goed opgemerkt. Men ziet alleen rechts-extremisme wordt als misdaad gezien, overige zaken hoor je niemand over.

Ik vind inderdaad dat turken die de genocide ontkennen net zo hard moeten worden aangepakt als ontkenners van de holocaust.
 
Je laat me af en toe echt verbazen boogie ?? :eek:
ik hoor alleen bij die 90%, weet hier niets van af, maar nu met al die info weet ik het zo :rolleyes:
 
EricR zei:
We hebben overigens weinig geleerd van die gebeurtenissen.

Cambodja jaren 70, Pol Pot roeit 1/3 van de bevolking uit en de wereld kijkt toe.

Rwanda, 1994. 1 miljoen Tutsi's omgebracht in zeer korte tijd. De wereld kijkt toe.

Langer geleden, de verkrachting van Nanking in 1937. In een half jaar 300.00 Chinezen vermoord en verkracht. De wereld kijkt toe. Dat was dus in een tijd dat er nog geen wereldoorlog aan de gang was.

Schandalige gebeurtenissen, geeft goed aan hoe tandeloos naties zijn als er geen belangen op het spel staan.

Saddam valt Koeweit aan, USA slaat terug. Rusland valt Afghanistan aan, niemand grijpt in. It's a wonderfull world.

Die is mij totaal onbekend.

Triest. :(
 
EricR: waar baseer jij je eigenlijk op als je dit een genocide noemt, want er zijn ook westerse en zelfs armeense historici die zeggen dat er geen genocide plaats vond.
 
Turkije erkent de genocide op de Armeniers niet. Terwijl er tal van ooggetuigen zijn van die akties. Natuurlijk blijft het 'hearsay', maar er zijn genoeg rapporten te vinden waarin duidelijk wordt dat er miljoenen Armeniers zijn gedeporteerd en daarna verdwenen. Mensen laten verdwijnen is mogelijk, maar op die schaal valt vanzelf op.

Erkennen van je fouten als land bestaat niet alleen uit een excuus naar de slachtoffers, dat bestaat er ook uit dat je erkent dat je die daden uberhaupt hebt uitgevoerd. Turkije doet dat overduidelijk niet en valt daarin totaal niet te vergelijken met een Nederland (Indonesie) of een Belgie dat heeft huisgehouden in de Congo.
 
Het ontkennen van een genocide is in de meeste Europese landen strafbaar. Dus Turkije, als ze die genocide niet erkennen dan hebben ze helemaal geen recht om bij de EU te komen.

Er is binnen de EU geen land dat in de laatste 100 jaar een volk heeft afgeslacht en dat nu gaat verzwijgen. Gruweldaden uit het verre verleden zijn lastiger te te bewijzen, maar zelfs dat is in de meeste Westerse landen gewoon vastgelegd in de geschiedenisboeken. Hoe belasten voor een land dat ook is, je kunt het niet meer terugdraaien. De Duitsers hebben ook leren leven met hun verleden, waarom kunnen de Turken dat niet?
 
Ik weet niet waarom de Turken dat niet kunnen, ze hebben er vast een reden voor. Ik weet niet, ik vind het onzin om daar zo'n probleem van te maken. Daarnaast gebeurde de genocide door de "jonge turken" die een staatsgreep hadden gepleegd. Armenie maakte toch ook deel uit van het ottomaanse rijk? Dit is puur een geval van hebben/niet hebben. Een deel wil op zich zelf, Armenië dus. Die wilde zich afscheiden, zette een verzet op. En deze mensen werden vermoord. Kijk Servië en Kosovo, kijk Rusland en Tsjetsjenië. Ik doel niet alleen op Nederland, EricR

Ik doel er alleen op dat het CRAP is, om hier moeilijk over te gaan doen. Ik vind dan dat als Turkije moet erkennen dat het heeft plaatsgevonden dat dan elk land wat gekoloniseerd heeft en slaven heeft gedeporteerd in welke shit omstandigheden dan ook, zijn excuses moet aanbieden. Simple as that, wil je van een vent een man maken, dan moet je eerst zelf een man zijn.
 
Hallo, ze ontkennen een genocide! Wij als Westerlingen ontkennen niks, het staat zelfs in de boeken. Het gaat niet om excuses aanbieden, het gaat om het erkennen van een gebeurtenis die gewoon schandalig is. Of die Armeniers nou onafhankelijk wilden worden of niet, dan roei je nog geen bevolking uit.

Jij gaat nog veel verder terug, maar dan kan je ieder volk op de wereld bijna beschuldigen van genocide en eisen dat ze excuses aanbieden. Laten we beginnen bij de Babyloniers of zo, ik begin alvast met graven. Dit is moderne geschiedenis, er zijn zelfs nog overlevenden ook al wordt die groep natuurlijk met de dag kleiner.

Ik gaf al aan eerder aan dat de Westerse wereld meestal ook boter op zijn hoofd als er genocides gebeuren. Maar dat laat niet onverlet dat Turkije gewoon glashard een gebeurtenis ontkent waarvan verder alle historici het er over eens zijn dat de genocide op de Armeniers werkelijk is gebeurd.

Genocide ontkennen = fout.
 
... onder het mom van: als ze al liegen over iets wat 100 jaar geleden gebeurt is, hoe kan je er dan op vertrouwen dat ze over het heden de waarheid spreken?
 
Back
Naar boven