Fitness Seller

De beginnersfrustratie

Bezoekers in dit topic

lucidmind

Novice
Lid geworden
28 dec 2012
Berichten
13
Waardering
1
Lengte
1m99
Massa
110kg
Ik ben er 100% zeker van dat mijn vragen/frustraties hier al ettelijke keren aan bod zijn gekomen .. mijn excuses dat ik dan ook in herhaling van, helaas is het doorzoeken van een forum niet echt een eenvoudige taak ...

Ik ben Jan Modaal, vroeger enorm sportief, getrouwd, kinderen, vaste job ... en een volledige verwaarlozing van het lichaam.
Jaren aan een stuk ... er stond geen grens op.

2013 wordt het jaar van mijn nieuw persoonlijk project, waar ik mijn gezondheid terug in handen neem en mijn levensstijl aanpas.

Ik ben nu al meer dan een maand bezig met info verzamelen, omdat ik dit goed wil doen (en dus ook wil volhouden) en wat blijkt ... er bestaat niet iets zoals een informatiestructuur.

Ik heb raad gevraagd bij 4 lokale sportzalen, ettelijke diëtisten, verschillende sportvoedingszaken .... en bij allen kreeg ik een volledig ander antwoord/programma voorgeschoteld ...
Dan spreek ik nog niet over de vakpers .. ieder magazine dat je koopt bevat wel een of ander trainingsprogramma, en allen liggen ze kilometers ver uit elkaar.

Welkeen is nu de juiste ?

Misschien kunnen ervaringsdeskundigen hier mij helpen ?

Mijn huidige situatie :

je ergste nachtmerrie. Neem eender welk stereotype beeld van overgewicht en ik pas erin. Overgewicht, out-of-shape, groot, ... ik ken mijn vetpercentage niet maar als ik in mijn vingers snij, dan komt er boter uit en geen bloed. (ik werk graag met beeldspraak). Mijn eetpatroon is de menukaart van de lokale frituur.

Mijn doelstellingen :
- Kracht en uithouding ontwikkelen
- Mijn lichaam sculpteren, een vorm geven ... (het heeft nu ook een vorm, maar eerder die van Stonehenge). Ik wil NIET meedoen aan de Mr Olympia verkiezingen maar ik wil gewoonweg een gespierd lichaam ..

Mijn vragen :
- Welk sportprogramma volg ik best ?
- Welk voedingsprogramma volg ik best ?
- Welke supplementen neem ik best ? En neem ik ook best niet ?

Ik waardeer iedere vorm van constructieve feedback die ik hier kan krijgen.
Verontschuldigingen als ik niet altijd dadelijk kan reageren .. ik ben een nogal "bezig" iemand.
 
Wat een heerlijke manier van schrijven!
Grote complimenten =]

Ik raad je aan om alle sticky's kwa voeding te lezen, hieruit haal je grotendeels alle informatie dat nodig is.

Qua sportprogramma kun je veel leren vanuit de "Logs" van andere members, hieruit zul je wss grotere gewichten zien, maar de oefeningen zal je hieruit kunnen halen.

Supplementen raad ik pas aan als je eenmaal een half jaar tot jaar traint. Hieruit zie je vanzelf merken wat jij nodig hebt.

Ik hoop dat dit voldoende informatie is, mocht dit niet kloppen vraag ik andere leden me te corrigeren :)!
 
-sportprogramma
Starting strenght van Rippetoe (google)
aanvullen met 20min cardio na de krachttraining

-voeding:
bereken je behoefte bijv op giantpt.com

maak een schema op basis van je onderhoudsbehoefte,
-500 cal als je wil cutten
+500 cal als je wil bulken

zorg voor
2-2,5 gr eiw/kg lich. gewicht
min 1 gr (goede) vetten/ kg lich.gewicht
de rest van je benodigde cal kan je uit je KH halen

gebruik een [Link niet meer beschikbaar]
om alles wat je eet in te zetten, overzicht te krijgen en eventueel aanpassingen te maken.

-supplementen
multi vitamine pil
als je voeding in orde is heb je geen supplementen nodig!
 
Alle trainingsprogramma's werken. De een is wat intelligenter dan de ander, maar waar het uiteindelijk op neer komt is voldoende volume te doen en voldoende zwaar te tillen. En daar dan weer van te herstellen voor de volgende training. Zelfs op een compleet debiel schema zul je resultaat zien als je er maar hard en lang genoeg mee werkt.

En meer dan genoeg erbij eten. (of minder dan genoeg als je wilt afvallen)

En supplementen kun je best zonder. Zeker als beginner. Wat eiwitpoeder kan handig zijn als je je eiwit-inname wat op wilt krikken zonder je scheel aan mager vlees of vis te eten.
 
Op dit uur van de dag reeds 3 reacties en dan nog reacties met inhoud ...
Ik moet bekennen dat ik onder de indruk ben. (ik kom namelijk ook op fora waar beginnersvragen eerst getrakteerd worden op 3 paginas onzinnige opmerkingen over hoe dom ik wel niet ben)

Dus hierbij reeds mijn respect voor diegenen die hebben gereageerd.

Ik zal idd dan misschien al beginnen met al die voedingstopics te doorbladeren, en kijken wat mag en wat niet mag .. .

Mijn vraag naar supplementen was niet zozeer naar het kweken van massa, maar eerder naar het recupereren.
Ik heb me laten vertellen dat die wel erg nuttig kunnen zijn voor mensen die van 0 beginnen en zichzelf onderwerpen aan een Spartaans schema.

Ik wil me grondig informeren omdat ik ook uit talrijke bronnen heb vernomen dat vele mensen dolenthousiast beginnen maar er na een tijdje de brui aan geven door spierpijnen, dipjes of zelfs heuse depressies ... dat wil ik dan ook niet bereiken.

Ik zal er zelf intensief over (video)bloggen omdat ik denk dat ik niet de enige man ben die in deze situatie verzeild is geraakt ....
Dus hopelijk is er evolutie merkbaar.

Terzijde : ik haalde daarnet de nieuwe Men's Health .. en jawel, opnieuw een compleet ander diëet ...
 
Trouwens ook nog zoiets ..

"Bulken", "Cutten", "Rippen", .....

Ik denk dat iemand best ooit eens werk maakt van het sportwoordenboek .. die man gaat geld met hopen verdienen.

Misschien is dat ook zoiets als vakmisvorming - een dusdanige gewoonte om bepaalde woorden te gebruiken dat men vaak vergeet dat beginners die niet kennen :-)
 
Ik ben erg benieuwd naar je progressie!

Wanneer je je voeding goed op orde hebt i.c.m. je trainingen zal je snel merken dat je energieker bent en uitteraard steeds beter in je vel gaat zitten.
In verschillende sticky's hier staat informatie en zoals al eerder genoemd kan je veel leren door het volgen van een aantal logjes.
Je kan voorkomen dat je in een depressie schiet of na een tijd er de brui aan geeft door je levenstijl rustig aan te passen en niet hals over de kop een of ander vaag dieet in te schieten en fulltime in de sportschool te gaan liggen met de verwachting dat je over een paar weken wel weer 'klaar' bent.
Maar zoals ik het nu lees ben je al aardig bezig de juiste informatie te verzamelen en weet je goed waar je aan begint dus dat zal bij jou wel meevallen.

Veel succes in ieder geval!
 
Weet dat Bodybuilding/fitness geen exacte wetenschap is;). Daarom vind je veel tegenstrijdige dingen op internet die allebei wel juist kunnen zijn, maar in een andere context. Ook is het een continu leerproces waar je best uit je fouten kunt leren.

Zoals ze zeiden lees je best de sticky's eens. Ook de zelf geschreven artikels zijn de moeite waard om te lezen. Maar hoe je het best kunt aanpakken?
Pak eerst je voeding aan, Als dit niet in orde zit, heeft je training weinig nut. Als je vetpercentage echt zo hoog is als je aangeeft kan je in het begin wat cardio erbij voegen om sneller je vetpercentage omlaag te krijgen.

Na je voeding aangepakt te hebben, zoek je een trainingschema. Ja Fullbody schema's zijn ideaal voor beginners. Maar zie vooral dat het schema dat je kiest dat je dat graag doet. Het gaat mischien dan wel trager, maar je moet het vol houden. Dat is het belangerijkste.

Succes:D
 
Er zijn meerdere wegen dieleiden naar Rome. dit kan bijvoorbeeld als trainingsschema een split zijn waar je elke spier 1x per week keihard aanpakt, maar ook een fullbody waar je bijv 3x p week het hele lichaam traint. Qua voeding zoals gezegd: 500kcal boven je onderhoud is aankomen, 500 onder onderhoud is afvallen. in de voedingssectie staan heel veel producten die ofwel veel eiwit ofwel complexe koolhydraten en ooj gezonde vetten

succes
 
Ik zou alleerst die menukaart van je eens onderhanden nemen, 1x per week frituur is meer dan genoeg
 
Vergeet men's health en al die fancy schemaatjes, key is dat je nu dat je de basics leert. Dus een goed beginners schema (bv. starting strength), een goed voedingsschema (gebruik daarvoor dinky's aanwijzingen + daar zou ik alleen nog aan toevoegen dat de KH wel complexe carbs zijn) en genoeg slapen. Voorderest zou je nog zelf ff goed je BW moeten loggen om erachter te komen waar je onderhoud licht (qua kcal), maar als je dat eenmaal weet ben je golden.
 
Trouwens ook nog zoiets ..

"Bulken", "Cutten",.....

Ik denk dat iemand best ooit eens werk maakt van het sportwoordenboek .. die man gaat geld met hopen verdienen.

Misschien is dat ook zoiets als vakmisvorming - een dusdanige gewoonte om bepaalde woorden te gebruiken dat men vaak vergeet dat beginners die niet kennen :-)

cutten is onder je caloriebehoefte zitten om lager in vet te gaan
bulken Het aankomen van spiermassa door een gecontroleerde stijging van voedingsinname, waardoor het aanzetten van vetweefsel wordt geminimaliseerd. Het bulken gaat gepaard met een goed ontworpen fitnessprogramma. De combinatie zorgt voor een optimale spiergroei stimulans.Het doel van ‘bulken’ mag duidelijk zijn. Het aanzetten van spier, tegen zo min mogelijk vet.

Op het formum hier en op fitnessjunk is ook wel veel te vinden :)
 
Beste mensen, nogmaals bedankt voor de vele reacties.
Ik had me voorgenomen om op 1 januari met alles te starten en ik denk dat ik er zal raken met de info die ik tot op heden heb kunnen verzamelen.

1) Target
Cutten en Sculpten (jawel, een nieuw woord, blijkbaar is dat bulken maar niet zo heel erg veel). Mijn BF moet naar omlaag (maar zelfs een blinde kon dit zien, hij kon het ruiken ook want als ik zweet ruikt het naar de frituur) en ik wil graag toch wel een beetje spieren zien.
Het ultieme doel is een sixpack krijgen, die heb ik nu ook wel maar hij staat onderaan in de koelkast ...

2) Voeding
Het was overduidelijk dat mijn voeding een gigantisch probleem was. Ik heb een menu kunnen samenstellen, laag in vetten, rijk aan eiwitten en vitaminen en gevarieerd. (want ik beken : ik had er echt schrik voor dat ik dag in dag uit rauwe wortelen op een blaadje van pillen had moeten eten). Men heeft mij wel aangeraden om toch nog aan te vullen met een lichte dosis proteïnen en iets om het recupereren te bevorderen. Iemand tips ?

3) Training
De training die ik mezelf opleg is spartaans, maar haalbaar. Ik zit op een mentaal punt waar ik probleemloos een Shaolin training in een klooster zou gaan volgen, als ik toch maar van mijn zeppelin-shape kan afraken.
- Intensief cardio (fietsen, lopen, zwemmen - allen met een aangepast programma)
- Full body workout. Na het vele lezen hier leek zo een programma me beter dan iets dat doelgericht, dag per dag, 1 spiergroep gaat aanvallen. Ik zou dit 3 tot 4 keer per week volgen.
- Starten met martial arts. Dit is altijd mijn droom geweest daar ik vroeger erg veel combat sports heb gedaan. Dit zal mijn leningheid en allround conditie mee helpen verbeteren.

Jawel, het is spartaans ... en al zeker voor een bourgondiër als ikzelf ... maar ik bekijk het dan eerder als een straf voor mijn degoutante levensstijl van de afgelopen jaren. Wie zijn gat brandt, moet op de blaren zitten.

4) Supplementen
- Een lichte proteïne (iemand advies)
- Iets om te recupereren (iemand advies)
- Blijkbaar bestaat er ook iets om de vetafbreking te bevorderen bij cardiotraining. Wie weet hier iets meer over ?

Alvast bedankt mensen ..
 
Nieuw jaar = nieuwe gezichten in de fitness zalen.

:haar: Hier gaan we weer,het jojo fitness bij elk nieuwe jaar?

Heb u al een bloedonderzoek gedaan voor je aan je een diëet gaat beginnen?
 
:haar: Hier gaan we weer,het jojo fitness bij elk nieuwe jaar?

Heb u al een bloedonderzoek gedaan voor je aan je een diëet gaat beginnen?

n/o maar dit is een antwoord dat ik eigenlijk al veel eerder had verwacht .. vandaar dat ik ronduit positief onder de indruk was van de feedback tot nu toe.

Laat me toe even te counteren met wat kantbemerkingen

1) Als 5/10 Belgen na nieuwjaar beginnen met sporten, als vorm van goede voornemens en het na een maand stil leggen ... dan hebben 5/10 mensen - die eigenlijk nooit aan sport doen - uiteindelijk toch een maand aan het bewegen geweest. Hoewel het spijtig is dat ze dan stoppen, mogen we tevreden zijn dat ze uberhaupt eens aan sport hebben gedaan.

2) Waarschijnlijk was het volledig goed bedoeld, maar de opmerking "hier gaan we weer" kan ook op een volledig andere manier worden geïnterpreteerd ... zijnde "man, zou je niet beter wat gaan breien in plaats van de pro's hier lastig te vallen". Dit is iets wat me is opgevallen in 1 van de sportscholen die ik heb bezocht. Je ziet er die gigantisch gebouwde mensen die aan het trainen zijn en naast hen een absolute beginneling die het mikpunt van spot is. Hulp krijgt hij niet, belachelijke opmerkingen des te meer. Dan hoeft het uiteindelijk niet te verbazen dat mensen na een eindje gewoon stoppen met sporten om te gaan kaarten, want daar is het leuker.

3) Zoals ik voorheen al heb aangehaald, heb ik me aan een volledig medisch onderzoek laten onderwerpen. De bedoeling is dat ik dit kan volhouden zodat ik mijn lichaam niet sloop en na 6 maanden een burnout heb. Ik kan dus positief antwoorden op je vraag van het bloedonderzoek.
 
Ik stel mij altijd de vraag.Waarom altijd iets aan je lichaam willen veranderen bij elk nieuwe jaar als het vandaag even goed kan/gaat of morgen enz? ;)
 
Ik stel mij altijd de vraag.Waarom altijd iets aan je lichaam willen veranderen bij elk nieuwe jaar als het vandaag even goed kan/gaat of morgen enz? ;)

:D terechte vraag trouwens.

Voor mij is het meer van een praktische aard .. mijn verlof (gekoppeld aan de jaarlijke familiale vreetdiners) loopt dan af EN dan start ook mijn blogverhaal over mijn strijd tegen de kilo's.

Maar ik denk dat 1 januari voor mensen een meer symbolische waarde heeft.
Starten op 1 januari staat gelijk aan een meetpunt .. je staat bij de volgende nieuwjaarsviering precies 1 jaar verder in je leven en dan kun je gaan terugkijken op je prestaties ...

Symboliek is belangrijk in een leven ... men mag dat nooit onderschatten.
 
Trouwens ook nog zoiets ..

"Bulken", "Cutten", "Rippen", .....

Ik denk dat iemand best ooit eens werk maakt van het sportwoordenboek .. die man gaat geld met hopen verdienen.

Misschien is dat ook zoiets als vakmisvorming - een dusdanige gewoonte om bepaalde woorden te gebruiken dat men vaak vergeet dat beginners die niet kennen :-)

Knock yourself out....

http://wiki.dutchbodybuilding.com/Hoofdpagina
http://forum.dutchbodybuilding.com/f15/bb-woordenboek-nl-205709/
http://forum.dutchbodybuilding.com/f53/dbb-woordenboek-196386/
http://forum.dutchbodybuilding.com/f53/woordenboek-voor-beginners-149176/
 
Laatst bewerkt:
- Blijkbaar bestaat er ook iets om de vetafbreking te bevorderen bij cardiotraining. Wie weet hier iets meer over ?

Alvast bedankt mensen ..

L-carnitine.
Pittige doelstellingen heb je inderdaad! Zolang je mindset goed is kan je ver komen. Hou in gedachten dat je straks (na een paar maanden) wel even op een zwaar punt gaat komen waarin je waarschijnlijk echt even je motivatie terug moet gaan vinden. Ga je een log bij houden hier? Moet eerlijk zeggen dat dat erg motiverend werkt en daarnaast nog eens leerzaam is ook:)
Veel succes iig!
 
Back
Naar boven