AndroidHealthClinic

De draad oppakken valt niet mee... (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

notenkrakert

Dutch Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
22 nov 2010
Berichten
318
Waardering
11
Lengte
1m93
Massa
96kg
Vetpercentage
12%
Mannen (en vrouwen)!

Na ruim 2,5 jaar niet getraind te hebben (aanloop burn-out en de heftige burn - out zelf) heb ik sinds 2 maanden écht weer de motivatie om hard te trainen in de gym.

Heb voor mijn vakantie al met regelmaat getraind en ben vorige week (na drie weken vakantie) "voor de echtes" begonnen met 3x in de week fullbody (ma - wo - vrij): quads, glutes, chest, back, shoulders en lats...voor elke groep één oefening per training (3 sets van 8 tot 10), 60 seconde rust en twee verschillende workouts (dus ABA - BAB, standaard). Rustig aan dus...

Bij elke oefening ga ik haast tot failure (train niet meer met een spotter, dus 2 herhalingen vóór failure stop ik, just in case)... Heb aan het eind van de training en de rest van de dag wél het gevoel dat ik flink getraind heb (ook al ben ik niet tot failure gegaan), maar die dag erna...

De dag na een training ben ik best sloom in lijf en kop, alsof je de hele dag op de bank hebt gelegen en niets hebt gedaan. Op de trainingsdag daarna kan ik me wel weer goed opladen, dus het is echt de rustdag waarop ik dan zo sloom ben... Maar ik ken dit niet van vroeger (zeg, zo'n 5 jaar geleden).

Ik heb wat mensen gesproken in mijn gym over dit "probleem"... De ene zegt tegen mij dat als gevolg van mijn training op de rustdag mijn testosteron verlaagd is, omdat dat door de spieren wordt opgenomen om te kunnen groeien. Aangezien mijn testosteron al laagnormaal was door die stress (burn-out), kan die verlaging nu nog vermoeidheid veroorzaken. "Ik zou me niet druk moeten maken om dat slome gevoel in hoofd en lijf, trek vanzelf met de maanden weg..." zijn dan de bemoedigende woorden.

De ander zegt juist op de rustdag te stuiteren van de energie als gevolg van die training, zeker toen ze (weer) net begonnen met trainen. Ik zou me, volgens hen, toch wat ongerust moeten maken en eens goed kijken naar mijn trainingsschema en eetschema (ik eet overigens goed, daar ligt het niet aan...).

Ik heb vorig jaar Pfeiffer gehad, en die burn-out dan...maar de Pfeiffer was al snel onder controle en sinds 3 maanden ben ik ook van mijn burn-out af: wat betekent dat ik nu echt aan mijn lichamelijke herstel kan gaan werken (lees spiermassa kweken: 2008 nog 89, 2 kg spiermassa, 2011 slechts 74, 4 kg spiermassa (maar wel 21,7 kg vet), dus er mag wel weer wat kg spier bij).

Wat denken jullie? Is die sloomheid op de rust een teken van lichamelijk herstel en mag ik het scharen onder het kopje "Stel je niet aan, je begint net weer met trainen en dit hoort erbij...". Of is die sloomheid wel een reden voor bezorgdheid en een dokterscheck.

Misschien herkennen jullie die sloomheid wel van toen jullie zelf (weer) begonnen met serieus trainen(?).

Graag jullie reactie!

Bedankt!
 
Dat testosteron verhaal klopt in elk geval niet, zo werkt het niet. Kan natuurlijk wel een hormonaal probleem zijn, daar niet van.

Doe je cardio op de rustdagen? Hoe zit het met je uithoudingsvermogen? Misschien dat het daar ook mee te maken heeft.
 
Vergeet ook niet dat je gewoon 5 jaar ouder bent geworden.
Maar dan nog hoor je je niet echt loom te voelen zoals je omschrijft.
 
hmm ik herken dat ook wel.

bijvoorbeeld gisteren getraint, hele dag actief geweest. in de avond wordt ik dan al een beetje loom. (gewerkt tot 11 uur)

vandaag rustdag, tot 10 uur op bed gelegen.. Genoeg slaap zou je zeggen. Maar zou nu weer wel op bed kunnen gaan liggen en zo in slaap vallen. heb geen zin om iets te doen en loop vaak te geeuwen. erg apart. en ben nog maar 19 jaar.
 
Vitamine/Mineralen inname misschien?

Heb je dit probleem ook bij een splitschema?
 
Nee, ik doe geen cardio op rustdagen. Mijn cardio doe ik direct na mijn krachttraining... 40 min flink trainen en daarna 10 min sprints (30 sec rust - 30 sec sprints - 30 sec rust...).

Ik doe dus niet heel veel cardio:
a) omdat ik mijn anabole hormonen op moet jagen en niet mijn catabole hormonen (die laatste zijn namelijk al twee jaar flink verhoogd geweest door stress).
b) mijn instructeur heeft mijn uithoudingvermogen getest met de Astran (?) test. Volgens die test is er mt mijn uithoudingsvermogen nog niets mis (heb zelfs nog het niveau van een atleet???).
c) ik wil mijn rustdagen ook echt gebruiken als rustdag, dus niet teveel inspannende dingen als hardlopen, voetballen of iets dergelijks (wandelen kan natuurlijk wel).

Wel heb ik de tip gegeven door Rippetoe opgevolgd om veel melk te drinken. Ik merk sindsdien dat ik wel wat vermoeider word... Misschien dat het daar aan ligt.

Heb dat testosteronverhaal nog eens bekeken en wat opgezocht op internet (pubmed en ergogenics). Volgens die bronnen is het inderdaad zo dat testosteron na een training zo'n 48 uur verlaagd (zelfs lager dan je T in rust) kan zijn. Wat klopt er dan niet volgens jou, Krisk? Misschien zie ik dingen over het hoofd...

Dat testosteron verhaal klopt in elk geval niet, zo werkt het niet. Kan natuurlijk wel een hormonaal probleem zijn, daar niet van.

Doe je cardio op de rustdagen? Hoe zit het met je uithoudingsvermogen? Misschien dat het daar ook mee te maken heeft.


---------- Post toegevoegd Tue 23 Aug 2011 om 12:30 ----------

Vitamine/Mineralen inname misschien?

Heb je dit probleem ook bij een splitschema?

Vitamine en mineralen inname heb ik nog niet zo naar gekeken, eerlijk gezegd.

Wel is het zo dat ik in de aanloop van en tijdens mijn burn-out heel weinig tot niets heb gegeten (als het zo'n 1000 cal per dag was, was het veel)... Nu eet ik weer zo'n 2600 tot 3000 cal per dag... Misschien dat die sprong van zo'n 1000 naar 3000 te snel is gegaan? En wat ik al eerder schreef, drink nu veel meer melk...misschien dat dit ook een rol speelt.

Ik heb een tijdje met split getraind (lower / upper)... Dan heb ik wel wat meer spierpijn (logisch, je pakt de spieren ook meer aan)...maar niet heel veel last van vermoeidheid. Nadeel is wel dat ik (effe spiritueel gezegd) mijn lijf nog niet zo ken na mijn burn-out en dat ik bang ben voor overtraining als ik 4x in de week flink ga liften. Durf een split nog niet zo goed aan dus, vandaar fullbody.
 
Wel heb ik de tip gegeven door Rippetoe opgevolgd om veel melk te drinken. Ik merk sindsdien dat ik wel wat vermoeider word... Misschien dat het daar aan ligt.
Zou goed kunnen, er zitten stoffen in melk die op je slaapregulatie inwerken.

De ene zegt tegen mij dat als gevolg van mijn training op de rustdag mijn testosteron verlaagd is, omdat dat door de spieren wordt opgenomen om te kunnen groeien.
Dat is niet zo natuurlijk. :)
 
De vermoeidheid van Pfeiffer kan periodiek terugkomen, ook al zijn je leverwaarden weer goed. Ik ben zelf ook na 2 jaar plat te hebben gelegen door acute allergische reacties en Pfeiffer een paar maanden geleden weer begonnen. De eerste maand ging zoals jij al aangaf, vrij futloos na de training en ook tijdens de training niet meer het gevoel van power dat ik voorheen had. Na 1 maand was dit gevoel helemaal weg en voelt het weer net als vroeger. Kan dus best gewoon even doorbijten zijn. But as mentioned, het is bekend dat de vermoeidheid van Pfeiffer zeker de eerste 2 jaar nog periodiek kan terugkeren. Ik heb daar zelf ook last van gehad, maar het Eppstein-Bar virus had me dan ook goed te pakken, 6 maanden lang 20 van de 24 uur per dag alleen maar knock out in bed gelegen. Alvleesklier geinfecteerd en 25 kilo aangekomen en nauwelijks eten. Ik denk zelf dat je even door de zure appel heen moet bijten, maar blijf bovenal goed naar je lichaam luisteren. ( enige voordeel dat ik dat ik tot nog toe heb kunnen ontdekken aan Pfeiffer is dat ik nu een afkeer van vet eten heb gekregen, ga al bijna over mijn nek als ik het ruik haha :P )
 
Thnx Papanilala... Dan bijt ik maar effe door de zure appel heen!

@ Krisk: oké, nu snap ik wat je bedoelt. Thnx voor de reactie!
 
Back
Naar boven