MuscleMeat

Sticky De Fotohoek

Bezoekers in dit topic

.

20190503_152038.jpg
 
Ik ben vandaag bij iemand geweest die meer van fototoestellen kent dan ik.

Waar ben ik aan begonnen :D

Weet iemand of je met een canon eos d1000 het beeld dat je wil schieten ook op de schermpje kan te zien krijgen ipv door dat kijkgat. Of hoe dat ook heet.
Of staat die functie er niet op omdat dit te veel van de batterij vraagt.

We vonden het niet. Ook niet direct gevonden in de handleiding.

Zou voor mij handiger zijn. :D

Kan je ook via een kabel rechtreeks het beeld op een tv of laptop te zien krijgen alvorens de foto te schieten. Heb hier een video out uitgang op mn toestel.


Waar ik geweest ben zeiden ze me dat wat goedkope ringen mss ook goed waren op mn minis te schieten. Afstand tss lens en spiegel vergroten?
Dan gaat automatisch scherpstellen wel niet meer blijkbaar.

Als ik mn mini nu schiet zijn ze nogal klein. Van dichterbij krijg ik ze groter maar niet scherp.

Of is het de bedoeling dat ik ze achteraf op de laptop vergroot?

Ja ik zit met meer vragen na deze korte initiatie dan ervoor :D
 
Jouw camera heeft een live view modus om via het scherm foto’s te maken. Via een extern scherm kan bij jou denk ik niet (op een goedkope manier).

Maak eerst wat foto’s en plaats ze desnoods hier. Koop nog even geen ringen of andere lenzen oid.
 
Jouw camera heeft een live view modus om via het scherm foto’s te maken. Via een extern scherm kan bij jou denk ik niet (op een goedkope manier).

Maak eerst wat foto’s en plaats ze desnoods hier. Koop nog even geen ringen of andere lenzen oid.
Het live view heb ik ondertussen via you tube gevonden.

Maakt mn leven iets makkelijker dan door dat gaatje piepen en op goed geluk wat schieten.

Inzoomen en scherpstellen gaat ook veel beter via die live view.

En ik was al 5 maal aan het doen wat ze deden op het filmpje. Geen live view!!!!
Dekseltje van de lens afhalen deed wonderen :rolleyes::D

Ow boy.....i felt stupid :D

Ben een complete noob.

Zal binnekort eens wat fotos schieten en ze hier plaatsen
 
Laatst bewerkt:
Gaat hij via live view ook automatisch de flits laten afgaan?
Doet hij dit enkel op autofocus of ook bij handmatig focussen mocht het te donker zijn?
 
Dat kan allemaal afhankelijk van de instellingen.

Hoe groot zijn de poppetjes en moeten ze beeldvullend op de foto, of met redelijk wat ruimte er omheen, of ook zo nu en dan alleen een deel van het poppetje?

Dan kan ik morgen even kijken of het goed te doen is met je kitlens en zo niet wat een alternatief zou kunnen zij.
 
Dat kan allemaal afhankelijk van de instellingen.

Hoe groot zijn de poppetjes en moeten ze beeldvullend op de foto, of met redelijk wat ruimte er omheen, of ook zo nu en dan alleen een deel van het poppetje?

Dan kan ik morgen even kijken of het goed te doen is met je kitlens en zo niet wat een alternatief zou kunnen zij.

Poppetjes zijn 28 mm ter grootte van mn duim.miniatuurtjes van trollen en giants zijn iets groter. Zou vooral close ups van gans poppetje willen.
Maar ook van wat verder zodat de details iets minder zijn.maar het poppetje nog steeds scherp is.
En zo ook wat meer ruimte eromheen te hebben.

Is ook de bedoeling van 1 of meerdere poppetjes met achtergrondelementen te schieten. Bedoel geen green screen maar echte voorwerpen op de achtergrond.
(Romeinse,griekse zuilen,stukken muur,ruines,muur van het colloseum met op de voorgrond gladiator miniatuurtjes)
Zulke dingen.

Maar ik ga zien van nu zondag wat meer tijd te nemen en eens wat fotos te maken.
Van dichtbij en van verder.

Dat zegt mss meer. En kan je er wat meer over zeggen.

Hoe zet jij je fotos van je toestel op je laptop?rechtstreeks van je toestel via kabel of haal je de mem card er uit en via een sd card reader?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb even snel een poppetje geezocht wat ongeveer even groot is en ik heb mijn oude body gepakt, een eos 400D, net iets ouder dan jouw 1000D. Ik had de poppetjes van jouw groter verwacht, dit is zo's beetje het maximale wat je kunt verwachten. Let niet op de onscherpe foto's meer licht had ik niet voor handen zonder flitser en ik heb uit de hand geschoten.

IMG_7100.JPG
IMG_7104.JPG

Deze twee foto's heb ik met een zelfde lens als jij hebt gemaakt, maximaal ingezoomd en zo dichtbij mogelijk als de lens toelaat.

IMG_7111.JPG
IMG_7123.JPG


Deze twee foto's heb ik gemaakt, met een lens waar een (vrij slechte) macro functie opzit:
https://tweakers.net/pricewatch/117818/tamron-af-70-300mm-f-40-56-di-ld-macro-(canon).html
Wil je nog verder kunnen inzoomen zou je dat digitaal op je computer kunnen doen, of een echte macro lens aanschaffen. Of misschien met macro extension rings, maar ik weet niet in hoeverre dat een gewenst effect oplevert. Dat je daarna allleen handmatig kunt scherpstellen moet geen probleem zijn als je gebruik maakt van een statief, aangezien je onderwerp niet beweegt. Je zou ook opzoek kunnen gaan naar een tweede hands echte macro lens, met autofocus zijn ze nog best prijzig, want dan kom je uit op zoiets:
https://www.ebay.nl/itm/Tamron-G005...709787?hash=item5d8add2edb:g:swcAAOSwFalczs-x
Zonder autofocus moet het wel een stuk goedkoper kunnen denk ik maar dan moet je eerst weten naar welke lenzen je zou moeten zoeken, even snel googlen levert dit als resultaat op voor een betaalbare lens met een macro functie, dus geen dedicated macro lens:
https://www.ebay.nl/itm/Canon-EF-10...947975?hash=item443a10aec7:g:YoUAAOSwTm9aMZ5~
Of misschien dat zoiets goed werkt:
https://www.2dehands.be/foto-camera/lenzen/groothoek/58mm-x-45-super-wide-290996690.html
 
Hier trouwens met flits op 55mm
IMG_7130.JPG


En hier met flits op 300mm
IMG_7125.JPG
 
Hier trouwens met flits op 55mm
Bekijk bijlage 454414

En hier met flits op 300mm
Bekijk bijlage 454415

Ik denk niet dat dichterbij moet. Ik zal eens wat fotos proberen schieten en zien hoever ik kom met wat ik nu heb.

Lijkt me wat ik gedachten heb als ik je fotos zo zie. Bedankt voor de moeite hiervoor te doen.
Maar kan nadien nog eens zien.maar niet te duur dus zal zonder autofocus worden dan

Handmatig inzoomen en scherpstellen lukt wel.

Nu nog eens zien hoe ik de flits kan gebruiken via de live view.

Op een andere stand met de autofocus ging de flits automatisch op de AV stand moet ik het nog uitzoeken.

Eerst nog een sd kaartje kopen had er eentje liggen van 128 mb. Maar ga me er eentje van 64 gb halen.

Zet jij je fotos via aan kabel van je fototoestel op je laptop of haal je je kaartje er steeds uit en via een cardreader.

Cardreader is handiger voor als ik met de laptop in de zetel zit.

Ik zal zondag wat fotos schieten van een paar verschillende poppetjes. En er een beetje tijd voor nemen. Mss met statief.
Zien dat ik tegen dan vind hoe ik de flitsfunctie kan inschakelen.
Ik ga nog geen gebruik maken van mn light box. Dan kan jij eens zien wat je er van denkt en wat ik nog eventueel zou kunnen bijkopen.

Het is ook wel de bedoeling om achteraf de poppetjes te schieten mat achtergrond elementen.
Muur,pilaar,bomen. Dat je een soort van kleine diorama kan schieten.
Hier is mss ook een andere lens voor nodig. Maar die dioramas zijn nog niet voor direct.
 
Laatst bewerkt:
De bovenste foto, dat gaat jouw lukken met je lens, de onderste foto iets verder ingezoomd niet.

De flits vis live view, bij mij komt die gewoon omhoog als het donker genoeg is en ik een foto maak, misschien dat hij bij jou uit staat, je live view menu is anders dan het gewone menu en ik werk daar niet mee dus ik het zo snel niet weten. Kan je een bliksemschicht vinden op het scherm en staat daar een streep door, of een A bij?
Verder denk ik dat jij een mooier resultaat krijgt door het gewoon goed te belichten, veel globaal licht in de ruimte en een spotje of bureaulamp er bij om wat bij te lichten.

Ik haal bijna altijd mijn sd kaart uit de camera, maar doe wat jij het prettigst vind.
 
De bovenste foto, dat gaat jouw lukken met je lens, de onderste foto iets verder ingezoomd niet.

De flits vis live view, bij mij komt die gewoon omhoog als het donker genoeg is en ik een foto maak, misschien dat hij bij jou uit staat, je live view menu is anders dan het gewone menu en ik werk daar niet mee dus ik het zo snel niet weten. Kan je een bliksemschicht vinden op het scherm en staat daar een streep door, of een A bij?
Verder denk ik dat jij een mooier resultaat krijgt door het gewoon goed te belichten, veel globaal licht in de ruimte en een spotje of bureaulamp er bij om wat bij te lichten.

Ik haal bijna altijd mijn sd kaart uit de camera, maar doe wat jij het prettigst vind.

De bovenste foto is dichtbij genoeg.

Ik heb wel een knopje met een bliksemflits op het fototoestel zelf. Onder de flits. In het menu nog niet teruggevonden. Nu ja als ik dit niet echt nodig heb dan zal ik het wel doen met belichting.
Heb ook die lightbox nog en desnoods een spotje ofzo.

Zou ik voor dioramas aan andere lens moeten hebben?
awesome_diorama_construction.jpg
WeathertopDio%20copy.jpg
 
Zulke diorama’s gaan denk ik een stuk eenvoudiger dan een close-up.
 
Nog even wat tips voor het instellen van je camera. Ik zou sowieso een statief gebruikend voor de foto’s van de poppetjes, dan zet je de camera op Av, stel het diafragma in op F8.0, zet de ISO vast op 100 en maak een foto met een delay van 2 seconden (dus dat de foto pas 2 seconden later wordt gemaakt dan dat je de sluiter in drukt). Ik denk dat je versteld zult staan van de kwaliteit van de foto’s die je daar mee kunt maken.
 
Nog even wat tips voor het instellen van je camera. Ik zou sowieso een statief gebruikend voor de foto’s van de poppetjes, dan zet je de camera op Av, stel het diafragma in op F8.0, zet de ISO vast op 100 en maak een foto met een delay van 2 seconden (dus dat de foto pas 2 seconden later wordt gemaakt dan dat je de sluiter in drukt). Ik denk dat je versteld zult staan van de kwaliteit van de foto’s die je daar mee kunt maken.
Av lukt al. 2 sec timer kan ik ook al instellen.

Diafragma op f8 en die iso 100 moet ik nog eens zoeken dan.
Deze zijn in te stellen in het menu?

Bedankt voor de tip.
 
Als je hem in Av hebt staan dan kan je denk ik het diafragma aanpassen met het wieltje waar je aan kunt draaien bij de sluiterknop. En voor iso heb je misschien een toegewezen knopje ergens, anders gewoon via het menu.
 
ISO knopje

20190507_115421.jpg


Gewoon M mode gaan schieten.
Dan op live mode overgaan.
Scherpstellen.
Flitskopje indrukken en klaar.


Maar ik zou gewoon zorgen dat er voldoende licht is en zonder flits schieten.

20190507_120220.jpg
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven