XXL Nutrition

Sticky De Fotohoek

Bezoekers in dit topic

Apenheul ben ik vorig jaar ook geweest, je kan je camera gerust meenemen, ik had weinig tot geen last.

Deze foto’s heb ik gemaakt met de Canon ef-s 55-250mm f/4-5.6, om de grote dieren er mooi op te zetten (met een mooie wazige achtergrond) heb je een groter diafragma nodig, zeker im een dierentuin met veel storende elementen.
Ooh toch wel? Das fijn om te horen! Voor grote dieren gebruik ik altijd de 50mm f/1.8. Heb dan ook alleen nog die en de kitlens op dit moment. Ik gebruik eigenlijk alleen nog maar de 50mm, en dan de landschappen met de 18-55mm kitlens. Misschien dat ik dit jaar eerst de tamron 70-300mm haal als die 6d mark ii niet op voorraad komt/als de gegeven aanbieding niet klopt.
 
Koop niet zomaar een Tamron 70-300mm, ik heb ooit de tamron-af-70-300mm-f-40-56-di-ld-macro, wat een pruts ding is dat zeg. De Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM is dan echt een veel betere keuze, hervat enige nadeel is dat het een ef-s lens is.

https://forum.bodybuilding.nl/topic...over-fotografie.213462/page-108#post-10212879
Dat is idd ook een baggere lens. Ik ga dan voor deze, heeft ook een EF mount: https://www.bol.com/nl/p/tamron-sp-...oor-canon/9000000010924529/?s2a=#productTitle

Reviews zijn erg goed. En een mooie prijsrange voor een lens die ik ietswat minder ga gebruiken maar toch wel zeker gebruik van zal maken.
 
IMG_20190625_153257-01.jpeg

Op wandel, dacht deze even te vereeuwigen.
 
Na een tijdje zoeken, vergelijken en denken toch de keuze gemaakt om bij mijn overstap naar FF te gaan voor een mirrorless camera (Thanks Steks :p) . Dinsdag komt mijn sony a7 ii binnen met de tamron 28-75mm f/2.8 zoomlens :D. T/m 30 juni krijg je 150 euro kassakorting en t/m 31 juli 150 euro cashback. Nou wilde ik die kassakorting natuurlijk niet ontlopen. Als ik niet tevreden ben kan die altijd retour.

Ben vooral enorm benieuwd naar de lens. Een setje met de sony zeiss 24-70mm f/4 kostte 1499,-. Maar die lens is enorm slecht op 70mm, met zelfs weinig scherpte in het midden op maar f/4. De tamron is 200 euro extra, maar dan heb je een flinke f/2.8 zoomlens dat zelfs op f/2.8 scherp zou moeten zijn op alle afstanden. Daarmee is het ook erg geschikt voor portretten, wat ik meer waard vind dan de extra 4mm aan de wijde kant.

Mooi dat Christopher Frost nu ook een sony mirrorless FF camera heeft. Vind zijn reviews het meest prettige, die ook goed vergelijkbaar zijn door alles hetzelfde te doen. Als je die naast elkaar houdt met de sony 24-70 f/4 dan is dit toch wel een erg bijzondere lens voor zijn prijs van 'maar' 850,- vergeleken met de concurrerende f/2.8 zoomlenzen.
 
Wat is het voordeel van een mirrorless camera t.o.v. een spiegelreflex eigenlijk?
 
Wat is het voordeel van een mirrorless camera t.o.v. een spiegelreflex eigenlijk?
Lichtgewicht, compacter, elektronische viewfinder (heeft voor- en nadelen). En ik denk misschien ook levensduur, gezien de spiegel vaak als eerst begeeft i.v.m. de stress er op (maar dat weet ik niet zeker). Er is wel een kleinere keuze in lenzen, maar er wordt steeds meer focus op gelegd. Ook canon investeert nu steeds meer in de RF lenzen. De lenzen die er zijn scoren ook een stuk hoger vergeleken met de gelijke canon EF lenzen die ik allemaal vergeleken heb (je betaalt er dan ook iets meer voor). Heb ze vergeleken qua dxomarks en ook reviews van naast elkaar gehouden. Op beide waren de E-mount lenzen significant beter.

Verder heeft sony nog zijn eigen voordelen. Het is goedkoper (ook t.o.v. de canon eos RP), de shutter gaat t/m 1/8000 t.o.v. 1/4000, in-camera panorama mogelijkheid (niet een belangrijk iets, maar vind ik wel leuk), eye autofocus (aardig pluspunt voor portretten), 100% dekking t.o.v. 98% op de viewfinder, de viewfinder laat exact zien wat je ziet, nadeel is dan wel lag en slechter in het donker, in-body IS wat erg goed werkt, de standaard zoomlens die er geschikt voor is is ook uitstekend voor mijn gebruik, weathersealed t.o.v. niet in de canon RP en een betere lenskeuze zonder adapters.

Hij is wel iets slechter qua ISO, meer concurrerend met een APS-C camera dan met FF camera's. Maar met f/2.8 zal ik geen gebruik hoeven te maken van een hoge ISO. Ook is er nog geen goedkope <€500,- telezoomlens tot 200-300mm voor. Verder waren er nog wel een paar voor- en nadelen, maar de voordelen wogen in ieder geval flink de nadelen uit :p. Korte batterijduur was 1 ding (350 t.o.v. 1200 met de 6d mii), maar je laadt ze gewoon op via usb. Een powerbankje mee en je red het de dag wel door.
 
Laatst bewerkt:
Top, thanks voor het uitgebreide antwoord man! Lijkt me weloverwogen ook :) Veel schietplezier gewenst!
 
Top, thanks voor het uitgebreide antwoord man! Lijkt me weloverwogen ook :) Veel schietplezier gewenst!
Geen probleem, thanks! :D. Ik zal uitgebreid beide camera's uittesten en foto's naast elkaar houden en plaatsen. Nou is het niet een hele eerlijke vergelijking gezien het een prima FF tegenover een budget APS-C is met de goedkoopste kitlens en de lens bij de sony net zo duur is als de body zelf :o. Beetje 1+1=4. Ik ga het ook op 75mm f/2.8 en 4 vergelijken met de 50mm f/1.8 prime op 1.8 en 2.8 voor portretten.




Sanca Saxon hoe snel reset dat karma geven steeds@@ Ik zit continu op 179 max :(
 
  • Like
Waarderingen: Vonk
Na een tijdje zoeken, vergelijken en denken toch de keuze gemaakt om bij mijn overstap naar FF te gaan voor een mirrorless camera (Thanks Steks :p) . Dinsdag komt mijn sony a7 ii binnen met de tamron 28-75mm f/2.8 zoomlens :D. T/m 30 juni krijg je 150 euro kassakorting en t/m 31 juli 150 euro cashback. Nou wilde ik die kassakorting natuurlijk niet ontlopen. Als ik niet tevreden ben kan die altijd retour.

Ben vooral enorm benieuwd naar de lens. Een setje met de sony zeiss 24-70mm f/4 kostte 1499,-. Maar die lens is enorm slecht op 70mm, met zelfs weinig scherpte in het midden op maar f/4. De tamron is 200 euro extra, maar dan heb je een flinke f/2.8 zoomlens dat zelfs op f/2.8 scherp zou moeten zijn op alle afstanden. Daarmee is het ook erg geschikt voor portretten, wat ik meer waard vind dan de extra 4mm aan de wijde kant.

Mooi dat Christopher Frost nu ook een sony mirrorless FF camera heeft. Vind zijn reviews het meest prettige, die ook goed vergelijkbaar zijn door alles hetzelfde te doen. Als je die naast elkaar houdt met de sony 24-70 f/4 dan is dit toch wel een erg bijzondere lens voor zijn prijs van 'maar' 850,- vergeleken met de concurrerende f/2.8 zoomlenzen.

Ik heb de review niet bekeken, maar als Chris zegt: “it definitely comes recommended” dan zit het wel snor.
 
Ik heb de review niet bekeken, maar als Chris zegt: “it definitely comes recommended” dan zit het wel snor.
Moet je voor de lol eens naast elkaar doen met de 24-70mm sony zeiss. Op 70mm zei die dat zelfs het midden niet scherp is en 'yes, the lens is correctly focused here', dan is dat wel behoorlijk triest voor zo'n dure lens en dus totaal niet geschikt voor portretten. Het is pas scherp op 5.6.
 
Wat is het voordeel van een mirrorless camera t.o.v. een spiegelreflex eigenlijk?
Er zijn veel verschillen zowel voor- als nadelen, het grootste voordeel is i.m.o. dat de autofocus gebeurt a.d.h.v. de data van de fotosensor en niet middels een aparte AF sensor, nu is dat bij Canon nog niet op het niveau van hun DSLR’s maar dat is slechts een kwestie van tijd, Sony heeft het al wel goed onder de knie.
 
Moet je voor de lol eens naast elkaar doen met de 24-70mm sony zeiss. Op 70mm zei die dat zelfs het midden niet scherp is en 'yes, the lens is correctly focused here', dan is dat wel behoorlijk triest voor zo'n dure lens en dus totaal niet geschikt voor portretten. Het is pas scherp op 5.6.

Ik wacht met smart op zijn review van de Tamron 35-150mm als hij hem goed vind dan koop die.
 
Er zijn veel verschillen zowel voor- als nadelen, het grootste voordeel is i.m.o. dat de autofocus gebeurt a.d.h.v. de data van de fotosensor en niet middels een aparte AF sensor, nu is dat bij Canon nog niet op het niveau van hun DSLR’s maar dat is slechts een kwestie van tijd, Sony heeft het al wel goed onder de knie.

En dat heeft dan als grootste voordeel; het scherp fotograferen van bewegende objecten (op afstand)? Of snap ik het niet goed?
 
Het grote voordeel is dat je duizenden AF punten hebt, vaak met een 100% verticale dekking en meer dan 80% horizontale dekking, verder heb je nu bijna altijd gezichtsherkenning/focus, maar ook steeds meer autofocus op ogen (zelfs van dieren) met een DSLR is het aantal AF punten een stuk minder. Dit is de verdeling van de huidige prof DSLR van Canon, de 5D Mark IV.
EA26CB9B-BB8D-4CB1-A334-A1B09BF23150.png
 
Maar hoe vertaald zich dat dan in de output van de foto's die je schiet. Is dit niet gewoon een extra hulpmiddel voor mensen die niet zo goed kunnen fotograferen? j/k :D
 
Back
Naar boven