Fitness Seller

Sticky De Fotohoek

Bezoekers in dit topic

Ik weet niet of ik ooit op FF zal overstappen, daar is het me allemaal net te duur voor denk ik. Ik heb de sigma nu ook tweedehands (bij een winkel met 6 maanden garantie gevonden) voor €279. Ik slaap er nog even een nachtje over, maar die lens is nu denk ik de beste keuze.
Ik ben sigma fanboy dus ik kan alleen maar 'gogogogo' zeggen :p
 
Sigma 17/50 heb ik er ook bij gekocht. Zeer tevreden over. Maar ik heb ook geen vergelijking materiaal kwa lens. Voor die lens gekozen omdat mijn 1300D geen full-frame is. En de prijs was nog wel schappelijk:).
 
Een uiteindelijke beslissing maken over een lens is echt gigantisch lastig. Vooral omdat er zóveel opties zijn en het héél persoonlijk is.
Prime lenzen zijn trouwens vaak goedkoper dan een (vergelijkbaar) objectief met zoom, dus daar zou ik niet mee vergelijken.

Wat je voor jezelf op een rij moet hebben;
-Goed glas is duur. Je hebt er baat bij om nét wat meer uit te geven voor een lens die veel beter is. Het verschil is niet alleen in beeldkwaliteit maar ook in de focus en andere dingen.
-Lenzen zijn énorm waardevast. Sterker nog, als je lenzen 5 jaar geleden had gekocht had je ze nu waarschijnlijk met winst kunnen verkopen. Als je een 2e hands lens koopt kan je er van uit gaan dat je hem na gebruik met geen of minimaal verlies kunt doorverkopen. Het slijt niet zoals je body dat doet. Het is een investering en vaak is het dat éne stuk geld extra wel waard.
-Je hebt meestal niet voldoende aan één lens. Zoek een lens die je huidige assortiment lenzen goed aanvult. Zo heb ik zelf maar twee lenzen in gebruik (op full frame). Een 24-70 en een 70-200. Daarmee heb ik het gehele 24-200 bereik gedekt op F/2.8.
-Je wilt dus voor jezelf beslissen; ga ik ooit overstapen op full frame. Indien zo; 24-70 is the way to go. Zo niet, 18-35 F/18 of 17-50(55) F/2.8. De crop factor is echt iets om rekening mee te houden.

Je kan natuurlijk ook gewoon kijken of je een paar lenzen tegelijk kan lenen, dan kan je een middagje stoeien om te kijken wat het best bij je past.

Ik heb nu wat meer tijd om te reageren.

Uiteindelijk zag ik (gewoon bij tweakers pricewatch) dat de Sigma 17-50mm f/2.8 nieuw te koop is voor €339 incl verzenden, de Tamron 24-70mm f/2.8 kost ca. €500 tweedehands in Duitsland zonder verzenden, dus zo'n €180 meer. Ik bedoelde te zeggen, dat ik dat geld in mijn zak kan houden, of als ik de range van de Sigma tegen vind vallen ik voor dat geld nog een redelijke prime lens van 85 of 100mm er bij kan kopen. Is de 24mm van de Tamron niet wijd genoeg, dan is een prime lens <20mm volgens mij duurder.

Ik heb nog twee reviews van een zelfde persoon op YT van die twee lezen naast elkaar bekeken, op zijn crop body (Canon 60D) zijn ze imo vergelijkbaar wat kwaliteit betreft.

Daarnaast denk ik niet dat de volgende body FF zal worden, maar eerder een 800D of 77D dus alles bij elkaar doet mij dat besluiten de Sigma 17-50 te kopen en dan maar gewoon nieuw voor €339, het huren dan de Tamron voor een weekend vind ik nu zelfs zonde van de tijd en moeite

De oude body houden we sowieso als we een nieuwe kopen zodat mijn vrouw en ik beiden een DSLR mee kunnen nemen (ipv een extra compact camera) en dan zien we over een tijd wel, misschien dat ik dan toch een tweedehands Canon 5D er bij wil hebben of kies voor een handzame systeemcamera als een M50 of gewoon een tweede DSLR APS-C.
 
Wat maak ik het mezelf toch weer moeilijk Canon heeft kennelijk een ”in camera lens correction” die alleen met Canon werkt.
https://cpn.canon-europe.com/conten..._camera_features/in_camera_lens_correction.do

Toch maar een tweedehands Canon 17-55mm kopen? :D

Lol. Werkt dat bij Canon alleen bij Canon lenzen? Wat een bullshit.
Bij Nikon is het gewoon een algemene feature. Is inderdaad wel handig als je .jpg schiet.
Bij raw bestanden wordt CA bij het importeren in lightroom verholpen.
 
Ik kan natuurlijk ook gewoon alles in JPG en RAW schieten, mijn huidige body heeft die correctie feature trouwens niet eens, maar het is meer een idee voor de toekomst. Dus ik kan ook denken, dat zie ik dan wel en daarnaast is het ook maar de vraag of ik het verschil wel ga zien. Maar dat is een autistische stoornis van mij, het maakt me in de basis niet echt iets uit, maar als ik dan ga upgraden dan moet het wel gelijk goed en toekomstbestendig zijn.

Hmmm, toch maar overstappen op Nikon? :p
 
Ik werd zo moe van mezelf, dus deze week neem ik van een particulier een Sigma 17-50mm f/2.8 over, met zonnekap en 3 filters voor €200. Ik ga hem zelf ophalen dus ik probeer hem ff uit of alles werkt en dan eerst gewoon lekker foto’s schieten.
 
Ik werd zo moe van mezelf, dus deze week neem ik van een particulier een Sigma 17-50mm f/2.8 over, met zonnekap en 3 filters voor €200. Ik ga hem zelf ophalen dus ik probeer hem ff uit of alles werkt en dan eerst gewoon lekker foto’s schieten.

De lens werkt prima, is amper gebruikt en ziet er uit als nieuw.
Ik baal er wel een beetje van dat ik zijn 70D ook niet heb gekocht, die was ook amper gebruikt, maar morgen kwam iemand anders hem al halen.
 
De lens werkt prima, is amper gebruikt en ziet er uit als nieuw.
Ik baal er wel een beetje van dat ik zijn 70D ook niet heb gekocht, die was ook amper gebruikt, maar morgen kwam iemand anders hem al halen.
Zie de foto's graag tegemoet ;d
 
Het zullen voornamelijk foto’s zijn waar mijn kids op staan en die plaats ik niet online, maar als ik eens iets anders leuks schiets dan plaats ik het wel.
 
Vandaag vrienden en hun kinderen op bezoek gehad, dus een mooi moment om de nieuwe lens te proberen. Buiten in de tuin in het zonnetje is ie echt zo veel beter dan wat ik had. In huis is f/2.8 net niet lichtsterk genoeg om echt heel goed te werken, mij oude body laat al redelijke wat ruis zien bij iso 800, dus daar is ook nog winst te boeken, maar binnen is de 50mm f/1.8 echt superieur.

De komende tijd maar eens verdiepen in body’s ik twijfel nu tussen een 70D en een 77D, een 80S vind ik nieuw te duur en tweedehands gaat er maar heel weinig van de prijs af.
 
maar binnen is de 50mm f/1.8 echt superieur.

Staar je niet volledig blind op de lichtsterkte van een lens t.b.v. het gebruik bij weinig licht. Lichtsterkte is natuurlijk hartstikke mooi maar heeft ook veel invloed op je scherptediepte. Het is mooi om op F1.8 te kunnen werken maar de scherptediepte is is dan erg klein en soms zelfs té klein zeker als je binnenshuis op redelijk korte afstanden werkt.

Zelf heb ik een 50mm F1.4 maar heb me daar best wel eens in vergist en zit ook met die lens toch vaak rond de F2.8 of F4 te werken om voldoende scherptediepte te hebben. Gelukkig is met een moderne camera makkelijk op ISO3200 of hoger te werken dus erg bang voor ruis ben ik niet maar die scherptediepte is wel iets om rekening mee te houden vind ik.
 
Daar heb je waarschijnlijk helemaal gelijk in, maar binnenshuis een foto van de kleine man op schoot bij het bezoek gaat prima met f/1.8, iets kleiner gaat ook nog wel, maar voorheen moest er altijd een flitser aan te pas komen en ook met een kleine softbox er op was het resultaat vaal niet zoals ik zou willen.
 
Flitsen is een kunst opzich. Ik heb inmiddels 2 workshops flitstechnieken gevolgd maar het vergt veel oefening om dat goed onder de knie te krijgen. Zeker met de flitser op de camera zelf is het vaak geen succes, gelukkig heb ik er een losse reportage flitser bij voor deze situaties.

Ik weet niet of je je foto's ook bewerkt maar doorgaans is er dan veel ruis weg te halen hoor, en met de juiste techniek, belichting en manier van ruisreductie toepassen kan je dan best ver gaan met de ISO, zelfs met een crop camera.

Met grote diafragma's werken hoeft natuurlijk ook absoluut geen probleem te zijn als je dan maar wel de juiste scherpstel technieken gebruikt. Binnenshuis zal met 50mm en F1.8 de scherptediepte niet heel veel groter zijn dan het puntje van de neus tot ergens net achter de oren (afhankelijk van je afstand tot de kleine man, maar juist die afstand zal in huis niet zo heel groot zijn) Dit kan natuurlijk een heel mooi effect geven maar dan is het wel zaak dat je goed op het dichtstbijzijnde oogje scherpstelt en niet op bijvoorbeeld zijn neusje of zijn oor ofsow.
 
Flitsen is een kunst opzich. Ik heb inmiddels 2 workshops flitstechnieken gevolgd maar het vergt veel oefening om dat goed onder de knie te krijgen. Zeker met de flitser op de camera zelf is het vaak geen succes, gelukkig heb ik er een losse reportage flitser bij voor deze situaties.

Ik weet niet of je je foto's ook bewerkt maar doorgaans is er dan veel ruis weg te halen hoor, en met de juiste techniek, belichting en manier van ruisreductie toepassen kan je dan best ver gaan met de ISO, zelfs met een crop camera.

Met grote diafragma's werken hoeft natuurlijk ook absoluut geen probleem te zijn als je dan maar wel de juiste scherpstel technieken gebruikt. Binnenshuis zal met 50mm en F1.8 de scherptediepte niet heel veel groter zijn dan het puntje van de neus tot ergens net achter de oren (afhankelijk van je afstand tot de kleine man, maar juist die afstand zal in huis niet zo heel groot zijn) Dit kan natuurlijk een heel mooi effect geven maar dan is het wel zaak dat je goed op het dichtstbijzijnde oogje scherpstelt en niet op bijvoorbeeld zijn neusje of zijn oor ofsow.

Laat staan op full frame, als je daar op f/1.4 mee schiet heb je letterlijk alleen de neus scherp :')
Daarbijkomend zijn veel lenzen ook wijd open niet op hun scherpst, afstoppen is vaak wel een goed idee.
Ik schiet portretten meestal op F/2.8~F/4.5 afhankelijk van de setting.

Ruisreductie geeft meestal wel een vorm van smoothing. Als je je foto's gewoon op instagram enzo post is dat natuurlijk geen enkel probleem.

Wijd open hoeft ook niet altijd slecht te zijn, dit is bvb 50mm f/1.8
50241529_10161442461270473_6253927606559703040_o.jpg?_nc_cat=102&_nc_ht=scontent-amt2-1.jpg
 
Ruisreductie geeft meestal wel een vorm van smoothing. Als je je foto's gewoon op instagram enzo post is dat natuurlijk geen enkel probleem.

Wijd open hoeft ook niet altijd slecht te zijn, dit is bvb 50mm f/1.8

Weid open kan ook idd prima hoor, ik bedoelde ook niet te zeggen dat het niet kan maar wilde slechts zeggen dat het niet onder alle omstandigheden zaligmakend is.

En over ruisreductie, je levert inderdaad altijd iets in qua scherpte als je ruis gaat reduceren. Ik werk zelf in lightroom en heb wel gemerkt dat wanneer je de juiste balans weet te vinden tussen ruisreductie en verscherping je echt wel hele goede resultaten kan bereik op hogere iso's. (tot iso 3200 maak ik me echt nergens zorgen om en als ik tzt van de D7200 naar de D750 ga lach ik zelfs tot iso6400)

Deze is heb ik bijvoorbeeld met een crop camera genomen op 50mm F2.8 en iso2000. Hier zie je trouwens ook goed het verschil wat de scherpstel afstand doet met de scherptediepte. Bij jouw foto was die afstand een stuk groter dan bij dit portret. Ze stond redelijk dicht tegen de achtergrond en zelfs op F2.8 is die al behoorlijk onscherp.

46968864661_b3f3d5ca24_o.jpg
 
Ik snap wat jullie bedoelen, het is nu in huis nog wringen tussen de verschillende instellingen met f/2.2 is er al zichtbaar minder vignetting en is de kans dat een deel van die kleine onscherp is een stukje kleiner. Wel moest ik dan al met ISO 400/800 schieten voor een acceptabele sluitertijd, en dan begin je op mij oude body al echt wel wat ruis te zien, dus tijd voor een nieuw body.

Ik denk trouwens niet dat de familie komende Sinterklaas zit te wachten op een huis vol reportage flitsers, maar het is een idee. :D
 
Tips om fotos van miniatuurtjes te maken. Hoeft niet professioneel te zijn maar wel wat beter dan met de gsm.
 
Back
Naar boven