- Waardering
- 3.977
Heb het alleen over het verhaal, meeste gaan dat niet lezen en mogelijk toch antwoorden erop.
Chatgpt korter laten maken
Ik kocht een tweedehands Samyang AF 85mm F/1.4 EF en verwachtte dat deze probleemloos zou werken met een EF-RF adapter, zoals mijn andere EF-lenzen op mijn systeemcamera. De lens vertoonde echter back focus, wat me verbaasde omdat fasedetectie-AF op een systeemcamera dit niet zou moeten veroorzaken.
Na onderzoek vond ik tegenstrijdige meningen online: sommigen zeggen dat back focus bij systeemcamera’s mogelijk is, maar zonder duidelijke uitleg. Een zeldzame oorzaak kan focus shift door diafragmawijziging zijn, maar dat was hier onwaarschijnlijk. Een firmware-update zou een oplossing kunnen zijn, maar dat is bij een 3rd-party lens onwaarschijnlijk. Andere mogelijke oorzaken zoals misalignment van lenselementen of bedieningsfouten sloot ik uit omdat dit probleem zich alleen voordeed bij deze lens en niet bij mijn andere lenzen.
Ik retourneerde de eerste lens en kocht een andere tweedehands Samyang 85mm, maar die had exact hetzelfde probleem. Kalibreren bleek geen optie, en zowel TechRepair, Chipclean als Cameraservice.nl gaven aan dat het niet oplosbaar was. CameraNu bood een retouroptie, die ik accepteerde.
Het lijkt erop dat deze lens vaker dit probleem heeft, gezien de meldingen online en het snelle terugplaatsen van geretourneerde exemplaren door winkels. Ik twijfel nu over een alternatief: de RF85mm f/2, een Sigma 85mm, of misschien toch een nieuwe Samyang.
Voor mij draait fotografie niet alleen om het maken van foto’s, maar ook om het begrijpen van de techniek. Dit probleem intrigeerde me, al was het een frustrerende ervaring.
En samenvatting
Ik kocht twee verschillende tweedehands Samyang AF 85mm F/1.4 EF lenzen, maar beide vertoonden back focus op mijn systeemcamera, wat me verbaasde omdat fasedetectie-AF dit normaal gesproken voorkomt. Online vond ik tegenstrijdige informatie en mogelijke oorzaken zoals focus shift, firmwareproblemen of lensmisalignment, maar geen duidelijke oplossing.
Kalibratie bleek niet mogelijk en zowel TechRepair, Chipclean als Cameraservice.nl bevestigden dat het probleem niet op te lossen was. Na twee mislukte pogingen retourneerde ik beide lenzen en overweeg ik nu alternatieven zoals de RF85mm f/2 of een andere 85mm-lens. Voor mij is het doorgronden van de techniek net zo belangrijk als de fotografie zelf.
Ik ben trouwens geen voorstander om dit door chatgpt te laten doen, persoonlijke touch ontbreekt dan. Maar omdat verhaal van een ander is en als voorbeeld prima.