Fitness Seller

De functie van een sportschool (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Aangezien er nogal wat verschillende reacties te lezen zijn omtrent de gedachten van wat een sportschool nu precies inhoudt, wil ik hier graag even wat op toelichten en eventuele reacties tegemoet zien.

Er zijn mensen die vinden dat een sportschool 'hardcore' moet zijn en anderen vinden dat geheel overbodig. Maar staan we nu eigenlijk wel stil bij de functie van een sportschool?

Naast het opbouwen van conditie, spiermassa en het aftrainen van vet/spiermassa (jaja) heeft het duidelijk een sociale functie. Mensen komen samen om er hun favoriete bezigheid te beoefenen. Dit kan natuurlijk resulteren in gezellige praat en wat geouwehoer, maar over het algemeen zal er toch flink getrained worden en behalen velen hun beoogde doel. Ze komen in spiermassa aan en/of ze verbranden vet.

Natuurlijk zijn er mensen die het sportieve gedeelte van de sportschool niet tot hun primaire behoefte rekenen, maar gewoon de gezelligheid. De vrienden/vriendinnen die er ook trainen, voor de vrouwen de leuke mannen die daadwerkelijk 'hardcore' zijn en voor de mannen die de strakke broekjes van het vrouwelijk schoon graag mogen aanschouwen. Het sigaretje en kopje koffie voor en na de training en de goede sfeer die vaak hangt rondom de bar.

Zo vervult de sportschool dus meerdere functies en deze functies zullen voor de één nadelig gevonden worden en door de ander juist plezierig. Een 'hardcore bodybuilder' wil met rust gelaten worden en zich compleet in het zweet trainen en een gezelligheidstrainer wil zo af en toe kletsen en daarnaast wat oefeningen doen.

Beide storen zich aan elkaar, want de 'hardcore' is in de ogen van de sociale sporter een uitslover en de sociale is een fitnessnicht (zoals ik gelezen heb).

Maar vergeet 1 ding niet: Een sportschool is er om in de behoefte van beide sporters te voorzien. Ik vind daarom ook dat er met beide rekening gehouden dient te worden. Laat iedereen in zijn/haar waarde en heb respect voor de medemens.
Als je je gaat ergeren en laat leiden door je irritatiegevoelens zal je met steeds minder plezier gaan sporten en uiteindelijk geen resultaten behalen die iedereen toch graag wil.

Mocht je je toch groen en geel ergeren aan iemand die dus daadwerkelijk apparaten bezet houdt, probeer dit dan duidelijk te maken (op een nette manier) of stap naar de eigenaar(esse) en overleg dit. Communicatie zorgt voor een goede verstandhouding tussen ons mensen. Probeer dit dan ook zo te houden. Ergeren en kwade blikken naar elkaar maakt het voor eenieder onmogelijk nog plezierig te trainen en dat schaadt de sportschool.


- Sport is niet alleen inspanning, maar ook ontspanning (voor velen onder ons)
- Sport is gezond en zeker niet onbelangrijk in het leven, maar buiten dat alles dient iedereen plezier te hebben/houden in de sport die men beoefent voor de resultaten die men wil behalen.

Groet, Jeordy.
 
Logisch verhaal, weinig op aan te merken, in de praktijk houd je die ergenissen over en weer toch, en dat is niet alleen in een sportschool, maar bv ook in een bioscoop etc etc. De 1 komt voor ontspanning, de ander met een meer serieuze inslag, wat ergenissen opwekt.
 
Daarom moet je ook eerst een beetje rond gaan kijken voordat je ergens gaat trainen. Of het wel een sportschool is die jouw bevalt.

Ik persoonlijk houd van een rustige sportschool, zodat ik niet overal hoef te wachten, met normale gasten, niet die lui in die fancy felgekleurde pakjes, en op zijn tijd een lolletje. Maar vooral lekker kan trainen.
 
Klinkt leuk, en eerlijk gezegd verdienen sportscholen het meeste geld aan 'fitnessnichten' dus zonder hen ook voor ons gn training. Maar toch ff een opmerking, als ze willen lullen kunnen ze toch gezellig in de cafetaria gaan zitten ipv iedereen af te leiden met hun gezever? Bodybuilders zijn vaak ook heel sociaal na de training, alleen niet tijdens...
Ow ja, en laat die sigaretjes maar weg - die horen niet echt bij een sportschool.
 
Volledig mee eens... zit nu ook in een nieuwe sportschool maar ik heb eerst een 10 beurten kaart gekocht om te zien of het mij bevalt.
Tot nu toe 4 dagen gaan trainen en al vrienden gemaakt. Iedereen heeft er respect voor elkaar en zo hoort het ook.
Zoals Jordees al zei, problemen moeten uitgepraat worden, jezelf constant ergeren schept alleen een nagatieve sfeer voor iedereen.

Wat mij wel stoort , maar ik laat er niets van merken is dat sommigen overal hun trendy allernieuwste GSM meesleuren, gewoon om deze af te showen en die gaat dan leuk af tijdens jou set... Zouden ze moeten verbieden.
Roken hoort idd ook niet thuis in de sportschool.
 
Bij ons in de sportschool zijn GSM gelukkig verboden, en die gene die in de zaal wel z'n GSM af laat gaan krijgt behoorlijk op z'n lazer. Niet alleen van de begeleiding trouwens.
 
Als iedereen zijn ding doet in de gym dan vind ik het best. Over het algemeen heb ik geen last van anderen. Behalve van die mensen die je heeeeeel de tijd aankijken. Soms zitten ze dan recht tegenover je en is het onvermijdelijk om die blikken te ontwijken. Daar erger ik me echt kapot aan. (M'n maatje ook > liet ondankt om die reden 100kg naar beneden vallen bij cable rows :D )
Als alles verder aanwezig is om een goede training te kunnen maken vind ik het prima (maar liefst geen huile muziek op de achtergrond :( ) ...
 
Ach af en toe een praatje moet kunnen als het maar geen ellenlange verhalen worden want daarvoor ga je naar de kroeg ofzo. Zo zie ik het. Verder respect voor elkaar en roken in een fitnessruimte??? Wat zijn dat voor mensen dan joh? Verbieden die handel
 
Gelukkig meer mensen die negatief over roken denken.. 'k heb het al eerder aangegeven dat ik in totaal ongeveer 30 km afleg voor een sportschool waar spinningles wordt gegeven en die rookvrij is. Die combinatie bleek bijkans onmogelijk te vinden, voor ik het in de Betuwe ging zoeken.
Dat roken is toegestaan, ligt meestal aan de vergrote baromzet.. veel sportschooleigenaren zien hun sportschool als een veredeld café.. en halen daardoor dus meer omzet ...
Hier kun je dus al gelijk de goede school onderscheiden. Als men jouw gezondheid ernstig neemt en niet een grote baromzet, dan is het roken verboden...

Jammer genoeg vond mijn eigen fietsclub de baromzet belangrijker dan mijn gezondheid.. ik heb dus na 2 jaar het lidmaatschap opgezegd.. gezellig nakletsen is er immers niet bij..

Qua type val ik tussen de 2 categorieën in.. ik wil wel hard trainen, maar ben een echte kletsmajoor. (hadden jullie nog niet gemerkt hè!)
Het is vaak praktisch onmogelijk om mijn oefeningen binnen het uur af te werken.
Ook omdat ik vaak wel wat te vragen heb....
 
Ow ja, en voor ik het vergeet - DEFTIGE MUZIEK!!!
Ik erger me wel kapot aan het softe gedoe (Donna, Celine Dion & & shit) dat ze bij ons spelen, gelukkig staat er soms ook gewoon een cdtje trance op anders was ik al lang gek geworden... :yell:
 
Originally posted by Robin
(M'n maatje ook > liet ondankt om die reden 100kg naar beneden vallen bij cable rows :D )

Houden jullie het ff heel!? haha
 
Inderdaad house muziek moet er wel gedraait worden, en geen sky-radio, want dan zie ik het zo gebeuren dat ik lekker in slaap val.

Vedder, over dat respecteren, zo zou het wel moeten zijn. Maar een bodybuilder irriteert zich aan de lachwekkende, niet doelgerichte trainingswijze van een 'fitnessnicht', en vind het storend dat die gasten hem de hele tijd aankijken (moet je natuurlijk ook niet gaan showen voor de spiegel). Een fitnessnicht irriteert zich weer mateloos aan het oermens achtige gedrag van een bodybuilder, die geen vorm van fatsoen kan laten zien.

Tjah, wat doe je eraan. En toch train ik het liefst met beide soorten, een hardcore gym lijkt me niets, het (onterechte) hoge-ego gehalte ligt te hoog, en in een fitnessnichten gym, ligt het 'kijk mij met me roze ballenknijper en nieuwe telefoon' gehalte te hoog.
 
Back
Naar boven