XXL Nutrition

De grote kwarktest

Bezoekers in dit topic

Almhof Biogarde Plus rond bak 500 gram

Per 100 gram:

Energie: 418 kJ (100 kcal)
Eiwit: 4,6 g
Koolhydraten: 11,3 g
Vet: 5,2 g

Smaak: aardbei (smaakt goed, wel wat aan de waterige kant)
Prijs: vergeten

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
sorry, kwark met een smaakje doe ik niet, alleen naturel mager of vol. Alleen op speciaal verzoek de Optimel gedaan omdat die weinig kcal bevat wegens zoetstof.

De Almhof Frans naturel mager was me te waterig af om als 'goede' keus te beoordelen

Espi, uw consumenten-ombudsvrouw ;)

bewoordingen voor vast-vloeibaar - uitgelekt - % aangepast (gestandaardiseerd)

Bump voor Danone Jockey.. een decadente kwark met veel vet en weinig eiwit. Miss meer eiwit dan je denkt met 70% vaste stof zijn er maar 3 andere kwarkjes die evengoed of beter scoren (de Optimel is een uitbijter en telt niet mee).

Espi

Laatst bewerkt:
bump voor Euroshopper, nieuwe prijzen (59 cent ipv 72cent) en ook een nieuwe meting (2e meting achter de /)

Nu moet ik nog Aldi doen, de Onken opnieuw meten (vergeten kwark waardes te meten) evenals Maîtres Laitiers omdat dat bakje bedorven bleek te zijn.

AH Euroshopper - rechthoekig hoog met alu - 500g [nieuwe meting ivm andere prijs en 2e bepaling vloeistofgehalte]
prijs: 0,59€ - 0,12 € /10 g eiwit - 0,18€/100g uitgelekte kwark
264kJ - 62kcal (berekend: 62kcal)
9,7g eiwit - 48,5
5,4g KH - 27
0,2g vet - 1
van 486/482g kwark bleef 150/137g vloeistof en 325/334g uitgelekt produkt =70%/72,5% vaste stof (tov 500) over
consistentie: vast
oordeel: vond 't nooit lekker en ronduit onhandige bakken voor vervoer wel economisch te plaatsen in koelkast), maar als je prijs belangrijker vindt dan hanteerbaarheid en bovendien de schurft aan Edah of een andere winkel waar je Koning's wilt kopen, dan is dit een serieuze concurrent!

Ach ja, heb het dus toegegeven, vind die goedkopere winkels zoals Aldi en Edah verschrikkelijk wegens de negatieve uitstraling (en de opstelling vind ik niet eens zo belangrijk): zeer beperkte selectie artikelen, de chagrijnige klanten evenals de aanname dat je wel eens een dief zou kunnen zijn (bijv. je mag never-nooit een boodschappenmandje meenemen om je fietstassen te vullen).

Maak een uitzondering voor Hoogvliet hier, waar men je zeer vriendelijk behandelt en toch lage prijzen hanteert. Ook hier geen boodschappenmandje mee nemen, maar de toon is erg vriendelijk en daar gaat het om. Ook niet een kassa dichtgooien als de rijen te kort worden.

Laatst bewerkt:
Dit is de kwark, waar mijn zuinige forumleden met smart op hebben zitten wachten. De Aldi jogging kwark.

Spotgoedkoop en in een makkelijke verpakking en ook nog eens veel eiwit (10,3 gram/100 g produkt). Te mooi om waar te zijn, daar andere kwarkjes met vergelijkbaar watergehaltes slechts 7,5 gram eiwit per 100g produkt opgeven!
Maar geen nood, heb er 5 van gekocht en deze week wordt de meting dus nog eens 4x herhaald!

Jogging magere kwark Aldi - ronde pot zonder alu en pastic deksel - 500g
prijs: 0,49€- 0,10€/10 g eiwit - 0,16€/100g uitgelekte kwark
250 kJ- 60 kcal (berekend: 58,9 kcal)
10,3g eiwit - 51,5
4g KH - 20
0,2 g vet -0,9
van 490 g kwark bleef 183g vloeistof en 298g uitgelekt produkt =63,5% vaste stof (tov 500) over
consistentie:niet erg vast, middenmoter. goed los van verpakking, weinig verlies
oordeel: de goedkoopste kwark in een fatsoenlijke verpakking! Heb vraagtekens bij opgegeven eiwitgehaltes, daar bijv Edah naturel kwark even vloeibaar is (62%) en maar een eiwitgehalte van 7,5 gram/100 g produkt opgeeft. Denk dat er gejokt is!

Denk je dat die 10,3 gram eiwit niet klopt dus?? Anders kan ik net zo goed die van de AH halen... alleen het is k*t dat daar de prijs bijna 2x zo duur is.

Zoals ik al zei, het kan een uitbijter zijn, er volgen nog 4 bakjes deze (of volgende week). Dan kan ik het met zekerheid zeggen.
Kijk.. er is een trend waarneembaar.Is de kwark erg waterig, dan staat er meestal 7,5 gram eiwit/100g op de verpakking (is zo'n beetje de laagste eiwitwaarde bij naturelkwark).
Is hij zo vast als bijv bij Euroshopper of Koning's dan is de waarde vrij hoog (9-11 g).
Die waarde van AH Biogarde lijkt me ook nogal geflatteerd namelijk.

Weet niet hoe ik grafiekjes kan uploaden, maar ik ga d'r nog een maken met op x -as de opgegeven eiwitwaarde en op de y-as het % vaste stof. Als er een lijn uitkomt zou ik een corrigerende voorspelling moeten kunnen maken over wat er dan aan eiwit in zou zitten op basis van het % vaste stof.

Espi

Gisteren was ik onverwacht toch nog in de C1000 en kon het niet laten nog een Onken en een Boer'n kwark mee te nemen. De boer'n kwark is vanochtend opgegeten (althans, de helft).
Ik heb me denk ik vergist.. dacht dat er een naturel variant van was, maar kon 'm niet vinden en heb die met aardbeienjam gekocht. Deze is apart gehouden onderin de pot en dus kon de hoeveelheid kwark bepaald worden.
ik had de eiwitwaardes etc. al opgeschreven, maar denk nu dat ik de naturelyoghurt te pakken had, de waardes waren nl. extreem laag voor naturelkwark maar erg hoog voor naturelyoghurt! Met 5,4 gram eiwit/100g zou het het de yoghurt zijn met de hoogste eiwitwaarde!
Dus... die komt nog in de yoghurttest terug!

Zuivelhoeve Boer'n Kwark aardbei -C1000 - plastic emmertje met plastic deksel - 800g
toelichting: bevat aardbeienjam onder in de pot, heb de kwark er van afgeschept en kon zo dus de hoeveelheid kwark min of meer bepalen tov jam
prijs: 2,49€ 0,44€/10g eiwit - 0,54€/100g uitgelekte kwark -
455kJ - 108kcal (berekend:107,7kcal)
7 g eiwit - 56
13 g KH - 100
3,3 g vet - 26,4
van 614g kwark bleef 141g vloeistof en 464g uitgelekt produkt (plus apart nog 165 g jam) = 82%/77% vaste stof (tov 800/tov 614g) over
consistentie: heeft wat weg van standyoghurt, maar dan dik, moeilijk om kwark van jam onderin te scheiden er komt beetje aardbeienjam mee, maar er is ook wat kwark onderin achter gebleven.. het is de kwark die de meeste vaste stof oplevert van alle andere kwarkprodukten. De Optimel telt niet mee omdat daar het fruit er doorheen zit en water vasthoudt.. deze is van de jam te scheiden! oordeel: lekker, maar ook vrij vet natuurlijk! en veels te veel jam. Toppertje, als je extra vet niet erg vindt en de prijs is extreem hoog! Ik meende dat hier een naturelvorm van was, maar kon 'm niet vinden.. miss verward met de naturel yoghurt?

Ik heb tot nu toe altijd Maitres Laitiers gekocht maar na dit onderzoek word het toch tijd voor een ander merk. Wat betreft dat waterige kan ik je gelijk geven, na een paar dagen in de koelkast staat er altijd een laagje water op de kwark :( Heb overigens nooit schimmel aangetroffen ;)

@Hee Kay Ik eet het naturel en het smaakt prima, eet yoghurt en havermout ook naturel.

Heb Onken nog een keer gemeten. Helaas een beetje aan de dure kant, maar wel een heel vaste en lekkere kwark in makkelijke brede lage en stevige verpakking (deksel is wel vrij slap). Het is dus heel makkelijk om hier rechtstreeks uit te eten. De vorige keer vergeten het oorspronkelijk gewicht van de kwark te meten. Grappig dat totale hoeveelheid overgebleven kwark exact gelijk was. Ook hoeveelheid water was bijna exact hetzelfde.

Onken crème kwark - C1000 - grote lage ronde pot met alu en plastic deksel - 500g
prijs: 1,04€ - 0,23€/10g eiwit - 0,31€/100g uitgelekte kwark
225 kJ - 53 kcal (berekend: 53kcal)
9,1g eiwit - 45,5
3,6g KH- 18
0,2g vet - 1
van ???/484 g kwark bleef 144/147g vloeistof en 335/335g uitgelekt produkt =73/70,5% vaste stof (tov 500) over
consistentie:goed, mooi egaal en vast, ruikt goed.
oordeel: lekkere kwark

Nog 3x dezelfde soort kwark getest:
Jogging magere kwark Aldi - ronde pot zonder alu en pastic deksel - 500g
prijs: 0,49€- 0,10€/10 g eiwit - 0,16€/100g uitgelekte kwark
250 kJ- 60 kcal (berekend: 58,9 kcal)
10,3g eiwit - 51,5
4g KH - 20
0,2 g vet -0,9
van 490/485/489/491 g kwark bleef 183/170/164/159g vloeistof en 298/310/318/325g uitgelekt produkt =63,5/66/67/68% vaste stof (tov 500) over
consistentie:niet erg vast, middenmoter. goed los van verpakking, weinig verlies
oordeel: de goedkoopste kwark in een fatsoenlijke verpakking! Heb vraagtekens bij opgegeven eiwitgehaltes, daar bijv Edah naturel kwark even vloeibaar is (62%) en maar een eiwitgehalte van 7,5 gram/100 g produkt opgeeft. Denk dat er gejokt is! Opvallend is dat elke volgende bak kwark iets vaster is dan de vorige, terwijl de hoeveelheid begin vloeistof gelijk is.

Na lange tijd heropen ik deze draad weer.. het is weer kwarkmeettijd!
Morgen de eerste uitgelekte kwarkpot weer oppeuzelen. Wel al eens gemeten, maar alla.
Melkan van Hoogvliet: niet erg veel eiwit, maar vast ook niet veel minder dan in de waterige kwarkjes van het ziekenhuis.

Hopelijk vind ik de spreadsheets terug, waarmee ik wilde inschatten hoeveel gram eiwit er in een kwarkbakje zit op basis van de gevonden uitlekwaardes (dwz. of er niet gelogen is over eiwitgehaltes).

Espi

Hoe kunnen ze liegen over de voedingswaarde ?
Dat word streng gecontroleerd in nederland toch ??

in nederland niet hoor.

In amerika wel daar moet precies op staan wat en hoeveel erin zit.

Geloof daar niet zoveel van. Ik geloof niet dat een kwark, die veel wateriger is dan een andere kwark, meer eiwit bevat. Daarom klopt het meestal heel aardig voor de kwarkjes die bijv. opgeven 7,5 gram eiwit/100 g te bevatten. Maar zodra ze 9-11 gram eiwit /100g aangeven begin ik er over te twijfelen! Vandaar dat ik het eens uit wil zetten in een grafiek. Dan zou er een lineair verband zichtbaar moeten zijn tussen gram vaste stof / 100 g produkt en gram eiwit/100g produkt!

Espi

Terug
Naar boven