XXL Nutrition

De huidplooimeter, een onmisbaar stukje gereedschap voor de serieuze bodybuilder! (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

De weegschaal is een handig instrument waarover bijna elke bodybuilder beschikt, maar wat zegt een weegschaal eigenlijk? Een weegschaal geeft aan hoeveel gewicht je weegt op een bepaald tijdstip en hieruit kun je dus afleiden of je gewicht bijkomt of gewicht verliest, de vraag is echter, wat zegt dat “gewicht” eigenlijk? Dit gewicht kan vetmassa zijn, maar ook spiermassa, een goed instrument om erachter te komen hoe dit gewicht is samengesteld is een huidplooimeter

Ikzelf ben van mening dat de huidplooimeter (in combinatie met een goede weegschaal) een onmisbaar instrument is om je vooruitgang bij te houden, zoals ik al eerder zei, als je 500gram in een week bent bijgekomen, dan zegt dit eigenlijk nog vrij weinig, het kan 500gram vetmassa zijn, maar het kan net zo goed 500 gram spiermassa zijn, om wat meer inzicht te krijgen in hoe je gewonnen kilo’s nu precies samengesteld zijn is de huidplooimeter een superhandig instrument, de huidplooimeter meet de dikte van je huid op verschillende plaatsen (welke plaatsen je meet is afhankelijk van de methode die je gebruikt) en schat (schat, want 100% accuraat is het niet, maar het geeft wel een redelijk betrouwbare benadering ervan) aan de hand hiervan met een formule wat je vetpercentage is.

Waarom is het belangrijk om te weten hoe mijn lichaam/gewonnen massa is samengesteld?
Het is erg belangrijk om te weten hoe je gewonnen massa is samengesteld omdat je zo je aanpak beter kunt aanpassen aan de resultaten en je ook beter zicht krijgt op je vooruitgang.
Wat ik aanraad is om wekelijks te kijken wat je eet, hoe je traint, jezelf te meten en je vetpercentage op te nemen (doe dit elke week op hetzelfde tijdstip, het liefst ’s morgens op een nuchtere maag) zo krijg je een goed beeld van watvoor uitwerking bepaalde zaken op je lichaam hebben en kun je je aanpak hierop aanpassen.
Kom je in een week bijvoorbeeld 1 kilo aan, waarvan 750 gram vet en 250 gram spier, dan weet je dus dat je niet goed bezig bent.
Door vervolgens kritisch te kijken en wat veranderingen aan te brengen in je voedingsschema en (eventueel) trainingsschema en de week daarna te kijken watvoor uitwerking die veranderingen hebben gehad op je lichaam, leer je je lichaam kennen.
Kom je de week hierna 500 gram aan waarvan 400 gram spiermassa en 100 gram vetmassa, dan weet je dus dat je aanpassingen gewerkt hebben en kun je dit onthouden voor de volgende keer, zo kun je constant dingen aanpassen en zo zoveel mogelijk spiermassa gainen met zo min mogelijk vetwinst (en voor de cut natuurlijk omgekeerd)
Maar als je slechts op de weegschaal afging dan zag je alleen dat je gewicht aankwam en kon je wel je voeding veranderen, maar had je verder geen inzicht in watvoor effect dit had op de hoeveelheid spier-/vetmassa die je aankwam.

Andere manieren van vetmeting
Natuurlijk is de huidplooimeter niet de enige manier om je vetpercentage te meten, maar naar mijn mening is het wel de meest effectieve manier om dit te doen. Er zijn andere methoden zoals; weegschalen met een ingebouwde vetmeter of apparaten die je vasthoud en vervolgens je vet meten, maar persoonlijk ben ik niet zo’n fan van dit soort apparatuur, er zijn teveel factoren die de nauwkeurigheid van het apparaat kunnen beïnvloeden en dit zorgt ervoor dat je onbetrouwbare resultaten krijgt, waardoor je dus je (goede) aanpak misschien wel onnodig overhoop gaat gooien. Ook bestaat er een methode genaamd onderwaterwegen, maar deze methode is erg kostbaar, waardoor dit eigenlijk veel te duur is als methode om wekelijks je vetpercentage te meten en je kunt natuurlijk ook nog je spiegel gebruiken.
Verder zijn er nog enkele methoden die ik niet allemaal ga opnoemen, maar er zijn geen methoden zo goedkoop en betrouwbaar als de huidplooimeter.

Verschillende meet-methodes
Er bestaan verschillende methoden om met de huidplooimeter je vetpercentage te berekenen, elk met zijn eigen specifieke meetplaatsen en berekeningen. Vaak verschillen de resultaten per methode onderling ook ietwat, maar dat is mijnsinsziens niet zo belangrijk, wat vooral belangrijk is, is dat je constant dezelfde methode gebruikt, want zo zijn de resultaten die steeds je produceert betrouwbaar.
De meeste methodes kun alleen met de hulp van iemand anders uitvoeren omdat bepaalde plaatsen voor jezelf moeilijk/niet te meten zijn, voor zover ik weet is de 3punts Jackson & Pollock methode de enige waarmee je alleen je vetpercentage kunt meten en deze werkt prima voor eigen gebruik. Ik zal verder niet te diep op alle methoden ingaan, omdat ik van mening ben dat dit toch vooral een kwestie is van persoonlijke voorkeur.
Een site waarop de verschillende methodes staan en waarmee je makkelijk je vetpercentage kunt berekenen is:
Body Fat Calculator

Ervaring met het meten

Het klinkt allemaal zo mooi, maar het is wel zo dat het wel ietwat oefening vereist om goed en nauwkeurig met de huidplooimeter te kunnen werken.
Je moet redelijk veel oefenen wil je de kunst van het meten een beetje onder de knie krijgen, gelukkig is bij de meeste huidplooimeters wel een gebruiksaanwijzing bijgeleverd en kun je met google ook een hoop handige tips vinden om nauwkeurig te meten en als je het eenmaal onder de knie hebt dan haal je er natuurlijk een hoop voordeel uit, wat ik je aanraad is gewoon af en toe even de huidplooimeter te pakken en jezelf op te meten, totdat je resultaten produceert die niet te ver uit elkaar liggen.
Wat ik persoonlijk een erg handige site vond om het meten te leren was huidplooimeter.nl

Welke huidplooimeter moet ik nu kopen?
Huidplooimeters vind je in allerlei soorten en maten en in allerlei prijscategorieën, volgens mij zijn er niet veel dingen waar je op moet letten bij de aanschaf van een huidplooimeter, behalve dat hij natuurlijk goed af te lezen moet zijn en nauwkeurig moet kunnen meten, welke huidplooimeter je kiest is denk ik weer vooral een kwestie van eigen voorkeur, ikzelf gebruik de fattrack II huidplooimeter die ik ooit eens bij bodyenfitshop.nl besteld heb en ben hier erg tevreden over, dit is een digitale huidplooimeter die met behulp van de 3puntsmethode automatisch je vetpercentage berekent en je meetresultaten opslaat in je profiel.
Het probleem in Nederland is alleen dat er heel weinig winkels huidplooimeters verkopen tegen een redelijke prijs, maar als je vanuit Amerika/ebay bestelt dan kun je er vrij goedkoop aan geraken (misschien een tip voor een van de sponsors van dit board om eens een lading te importeren voor de verkoop?)
Ik heb even het web afgestruind en de enige site die ik tegenkwam die er 1 voor een knappe prijs verkocht was deze; (als jullie andere links hebben, post ze, dan werk ik m’n post ff bij)
FatTrack II Digital Body Fat Caliper (AccuFitness) || Body en Fit Shop (niet meer leverbaar, maar wie weet komt ie binnenkort weer, ikzelf heb deze ook)

Ik raad dus iedereen zeker aan om een huidplooimeter te kopen als je die nog niet hebt, want ik vind het een onmisbaar instrument voor mensen die serieus bezig zijn met het veranderen van hun lichaam en je kunt met behulp van een huidplooimeter zoveel meer leren over je lichaam en zodoende veel effectiever naar je doelen toe werken, daarnaast is een huidplooimeter vergeleken met de grote hoeveelheden supplementen die sommigen hier kopen natuurlijk ook spotgoedkoop voor zo’n handig apparaat.

Voor verdere vragen/suggesties/reacties mag je me altijd pb’en of hier even posten of karma geven ;)

Groeten Richard

skinfold_caliper.gif
 
Laatst bewerkt:
Ik lees je artikel nu pas eigenlijk. goed stukje.

Hier heb ik nog een link die handig is bij het nauwkeurig meten van je vetpercentage mbv huidplooimeter :

Body Fat Calculator

Er staan plaatjes bij voor vrouwen en mannen met de plaatsen waar je moet meten + tabellen :thumbup:
 
Ik lees je artikel nu pas eigenlijk. goed stukje.

Hier heb ik nog een link die handig is bij het nauwkeurig meten van je vetpercentage mbv huidplooimeter :

Body Fat Calculator

Er staan plaatjes bij voor vrouwen en mannen met de plaatsen waar je moet meten + tabellen :thumbup:
kon de site al maar was em er vergeten bij te zetten :(

bedankt voor je post, zet em er meteen ff tussen!
 
Zie dit topic nu pas. Interessant!

Ik weet alleen niet of dit de juiste plaats is maar ik wou dus ook de Fasttrack 2 kopen bij de bodyenfitshop maar deze was idd uitverkocht. Ik heb gemaild wanneer deze weer beschikbaar was maar heb niks meer gehoord.
Weet iemand waar ik een goede/dezelfde huidplooimeter kan kopen? Die ook nog eens betaalbaar is (lees:niet duurder is dan 100 euro)?
 
Ik vind het niet zo belangrijk. Als je buikomtrek hetzelfde blijft en de weegschaal geeft steeds meer aan ben je goed bezig....
 
Weet niemand een goede en ook nog eens een betaalbare huidplooimeter?
 
Ik haat dat ding want hijh heeft me laatst met mijn neus in de feiten gedrukt.... 18,8% !!!!!! haha thnx a lot!

Ma goed stuk hoor, en zeker onmisbaar!
 
Ik haat dat ding want hijh heeft me laatst met mijn neus in de feiten gedrukt.... 18,8% !!!!!! haha thnx a lot!

Ma goed stuk hoor, en zeker onmisbaar!

Ik gebruik het nooit en toch gaat het prima!
 
Voor newbies wel nuttig, maar ik zou hen dan eerder aanraden dit door een kenner te laten doen (elke 2 weken tijdens dieet bijv.). Als je wat ervaring hebt, kan je na verloop van tijd zelf redelijk schatten wat het % is. Vooral onder de 10% is dat voor mij vrij goed te schatten. Je ziet het aan allerlei kenmerken als je in de spiegel kijkt en de huiddikte tussen de vingers bekijkt.
 
Voor newbies wel nuttig, maar ik zou hen dan eerder aanraden dit door een kenner te laten doen (elke 2 weken tijdens dieet bijv.). Als je wat ervaring hebt, kan je na verloop van tijd zelf redelijk schatten wat het % is. Vooral onder de 10% is dat voor mij vrij goed te schatten. Je ziet het aan allerlei kenmerken als je in de spiegel kijkt en de huiddikte tussen de vingers bekijkt.
door veel te meten kun je zelf ook aardig accurate resultaten produceren, gewoon dagelijks even 5 a 10 minuten eraan wijden en zorgen dat de metingen niet tever uiteenlopen, zo heb ik het gedaan en zo is het voor mij een erg handige toevoeging geworden voor mijn training.

Dank voor jullie bruikbare adviezen:thumbup:

Ik heb op bodybow-holland de Huidplooimeter Slimguide gekocht met de adviesprijs 45 euro.That will do the job.

Webwinkel voor fysiotherapie, fitness en sport
vind het wel vrij duur, kun je er beter 1 uit america laten komen.
 
vind het wel vrij duur, kun je er beter 1 uit america laten komen.

Heb zelf 37,50 euro betaald (excl. verzendkosten (3,50 E). VOnd het nog wel meevallen. V.S zat ik zelf ook naar te kijken maar heb geen creditkaart en kan er ook geen 1 lenen. Heb de meter op korte termijn nodig en zit ook niet op een leveringstermijn te wachten.

Thanks though
 
Body-for-LIFE Nederland - Webshop - Vetmeter


hier ook nog een link naar een goedkope en simpele huidplooimeter.

Deze heb ik net binnengekregen, enkel is de gebruiksaanwijzing nogal simpel. Er staat dat je maar op 1 plek hoeft te meten. (abdomen),
Nu wil ik graag een 3 punts meting doen aan gezien dit toch een stuk nauwkeuriger is. Heeft er ook iemand een filmpje waarop ze laten zien hoe je moet meten, tot nu toe is het mij namelijk nog niet gelukt om betrouwbare resultaten te krijgen.

btw erg handig en informatief artikel
 
Laatst bewerkt:
Werkt een huidplooimeter als je overtollig huid hebt?
 
ik heb een vraag hierover: Ik heb dus ook die fattrack gekocht maar nu staat er in het boekje dat je over een gebied van 3 inch = 7cm (dus 7cm met je vingers uitelkaar) moet proberen vet te pakken en dit op te meten... maar op het forum hier hebben ze het over zoveel vet pakken als dat je kan???WAt is het beste?? alvast bedankt:D
 
Back
Naar boven