AndroidHealthClinic

Sticky De laatst genomen foto topic (5 bezoekers)

Bezoekers in dit topic

  • Om te beginnen wil ik niet beweren alle kennis in pacht te hebben en er zijn meerdere wegen die naar rome leiden, maar mijn visie wil ik best delen.

    Ten eerste vind ik squats overrated. Verhoudingen verschillen per persoon en sommige mensen zijn nou eenmaal slechter gebouwd voor squats. Als powerlifter moet je hier maar mee leren leven en er wat van maken, maar als bodybuilder zie ik niet in waarom je met alle geweld zou willen squatten terwijl je veel meer haalt uit bijvoorbeeld een leg press waar je dan daadwerkelijk kunt focussen op je benen terwijl je bij een squat bijvoorbeeld voorover dondert door slechte verhoudingen of andere beperkende factor terwijl je benen nog wel 5 reps hadden gekund.

    Maar goed, dat over de squat. Een goed schema traint in mijn ogen alle bewegingsfuncties van het lichaam. Voor je anterior chain kan dit dus bijvoorbeeld een squat, lunge en leg extension zijn, maar de eerste twee zou je evengoed kunnen vervangen door een leg press en bulgarian split squat. Het gaat hier om de beweging (squatbeweging, stapbeweging, extensie), niet de oefening. Oefeningselectie zou ik laten afhangen van persoonlijke voorkeur en doelen. Persoonlijk wil ik graag een sterke deadlift dus deadlift ik. Zou ik puur voor hypertrofie trainen zou ik geen conventionele deadlift doen maar als hip hinge bijvoorbeeld een romanian deadlift doen.

    Qua frequentie zou ik minimaal twee keer per week aanhouden. Hoe gevorderder je bent hoe vaker je spiergroepen zou moeten trainen per week. als gevorderde (natuurlijke) sporter piekt je eiwitsynthese uit mijn hoofd al na 6 uur en duurt het hooguit één dag. Voor gebruikers is dit langer, maar zet persoonlijk sterk mijn vraagtekens bij de effectiviteit van elke spiergroep maar één keer per week. Vind het altijd ook vrij bijzonder als mensen één keer per week een spiergroep trainen, maar achterliggende spiergroepen twee keer, want dan boeken ze meer progressie. waarom train je dan niet alles twee keer per week als dat meer progressie oplevert? Zelf train ik vier keer per week fullbody in de gym + een fullbody strongmantraining, maar ik zou beginnen bij twee keer als je momenteel één keer doet en het eventueel opbouwen. Voordeel van een hogere frequentie vind ik onder andere dat de kwaliteit van je sets er enorm op vooruit gaat. Stel je hebt een chest day en eindigt na 3 oefeningen en 15 sets met db presses, dan ben je aardig vermoeid en zul je niet hetzelfde presteren tov wanneer je ze aan het begin zou doen. Ik doe ze op dag 4 als eerste borstoefening en presteer er dus aanzienlijk beter op.

    Qua uitvoering.. ik heb een beetje een aversie tegen het woord mmc, maar ben zeker een voorstander van je reps steeds op dezelfde manier gecontroleerd uitvoeren zonder momentum en dus geen lomp gooi en smijtwerk. wel is er een verschil tussen een deadlift en een bicep curl waar je bij de laatste prima op je contractie etc kunt focussen en bij een deadlift voor mij meer de focus ligt op een explosieve, technisch correcte lift. Ik ga dan niet bovenin mijn glutes aanspannen oid.

    Hoeveel volume een persoon aankan / nodig heeft verschilt ook gewoon erg per persoon en hangt van veel factoren af (natty/niet natty, niveau, herstelfactoren zoals slaap, voeding etc). Dit kun je dan ook niet echt vergelijken.

    Ten slotte train ik zelf nooit tot falen, hooguit tot ik het gevoel heb dat ik de volgende rep zou falen, dus rpe 9,5/10. Bepaalde oefeningen lenen zich er wel beter voor dan anderen om richting falen te trainen natuurlijk (deadlift tegenover side raise bv). Hierbij dien je rekening te houden met de belasting die zo'n oefening oplevert, ook op je centrale zenuwstelsel bijvoorbeeld.
    Bedankt voor je uitgebreide uiteenzetting en adviezen. :thumbs: Allereerst ben ik positief verrast te lezen dat je squats overrated en niet-essentieel vindt. Ikzelf heb altijd gesquat, ook al ging en gaat het nog steeds moeizaam. Ik heb derhalve een techniekles genomen een tijdje terug, waarbij betreffende coach ook aangaf dat squats niet voor iedereen zijn weggelegd, maar hij had niet het gevoel dat dit bij mij zo was. Ik weet dat ik motorisch niet zo sterk ben in bepaalde opzichten (dat is niet iets wat ik mijzelf heb aangepraat, maar had ik als klein kind al last van), maar heb altijd stug volgehouden te squatten met het idee 'als je erin gelooft, lukt het' en 'de aanhouder wint'. Ik heb (echt toevallig deze week pas) besloten voorlopen even niet meer te squatten en mij meer te focussen op andere oefeningen.

    V.w.b trainen tot falen: het is zeker niet beter, maar het zit puur tussen m'n oren dat ik met veel meer voldoening uit de gym stap wanneer ik tot failure train. Als ik progressieve overload wil toepassen, loop ik sowieso tegen het punt aan dat ik failure bereik. Ik zou wellicht vaker kunnen deloaden. Het ligt inderdaad ook aan de oefening (squats bijvoorbeeld train ik niet meer tot falen; dat zou betekenen dat ik per definitie beneden op de safety's eindig, anders had ik immers nog een rep kunnen proberen). Ik weet dat ik vaak te weinig rekening houd met de belasting op m'n centrale zenuwstelsel, maar door compoundoefening als deadlifts bijvoorbeeld niet te vaak te doen en hierop niet tot failure te trainen, doe ik dit wellicht onbedoeld/onbewust wel.

    Tot slot over trainingsfrequentie: ik hanteer momenteel:
    - Benen: 2x
    - Rug: 2x
    - Borst/schouders: 1x
    - Armen: 1x
    Dit omdat benen mijn zwakste spiergroep is, rug daarna. Ik heb heeeel lang 2x p/w PPL getraind, maar merk dat ik dan toch niet alles uit sommige spiergroepen meer haal. Armen train ik pas sinds een paar weken op een aparte dag, aangezien ik merk dat ik te vermoeid ben als ik deze ergens anders bij plan. Daarnaast is armen een relatief lichte dag en dat vind ik 1x p/w wel fijn (ik ga hier wel echt stuk op, maar op een andere manier dan op de grote spiergroepen en aangezien ik puur armen isoleer zal de belasting op CNS ook lager zijn).
     
    Ik lees heel tegenstrijdige dingen over cns. Met name ook wel dat cns meestal niet de bottleneck is, maar ‘ gewone ‘ vermoeidheid.

     
    Hallo hier een foto van bert om het on topic te houden

    BERT.jpeg
     
    Bedankt voor je uitgebreide uiteenzetting en adviezen. :thumbs: Allereerst ben ik positief verrast te lezen dat je squats overrated en niet-essentieel vindt. Ikzelf heb altijd gesquat, ook al ging en gaat het nog steeds moeizaam. Ik heb derhalve een techniekles genomen een tijdje terug, waarbij betreffende coach ook aangaf dat squats niet voor iedereen zijn weggelegd, maar hij had niet het gevoel dat dit bij mij zo was. Ik weet dat ik motorisch niet zo sterk ben in bepaalde opzichten (dat is niet iets wat ik mijzelf heb aangepraat, maar had ik als klein kind al last van), maar heb altijd stug volgehouden te squatten met het idee 'als je erin gelooft, lukt het' en 'de aanhouder wint'. Ik heb (echt toevallig deze week pas) besloten voorlopen even niet meer te squatten en mij meer te focussen op andere oefeningen.

    Heb je iets geleerd van die techniekles dat jou geholpen heeft?
    If yes: waar zit je vast ergens?
    If no: jammur, ik ga er vanuit dat je alle varianten van squat al geprobeerd hebt (bv safety bar, hieltje evt via schijfje of blokje of schoenen met harde hiel) :( en waar zit je nu vast?
     
    • Like
    Waarderingen: BB_
    Heb je iets geleerd van die techniekles dat jou geholpen heeft?
    If yes: waar zit je vast ergens?
    If no: jammur, ik ga er vanuit dat je alle varianten van squat al geprobeerd hebt (bv safety bar, hieltje evt via schijfje of blokje of schoenen met harde hiel) :( en waar zit je nu vast?
    De les was zeker goed. Aangezien ik vrij ver met m'n bovenlichaam naar voren ga/buig, werd mij geadviseerd low bar te squatten (voor m'n polsen vind ik het wel een beetje kut, maar daar helpen wrist wraps wel bij). Front Squat gaat mij iets beter af. Ik squat altijd met powerliftschoenen, zodat ik niet meer loop te kutten met blokjes e.d. Dat is ook niet zo het issue. Eén van de dingetjes is knikkende knieën, maar ook dit kan ik goed verhelpen door extra abductor te trainen, goeie positie te hanteren, niet meer maximaal te gaan en diverse assistance-oefeningen te doen en een elastiek te gebruiken.
    Voornaamste issue is dat ik gewoon de motoriek van een koe heb en dat mij in het algeheel beperkt. Daarnaast is m'n kracht ook niet geweldig, maar alle andere beenoefeningen kan ik gewoon vol doe waarbij ik fail op kracht en niet op techniek en motoriek.
    Ik vind het ook niet zo'n issue, want squatten is geen must. Ik ga daarom nu een tijdje niet of minder squatten om te kijken wat het mij oplevert, genoeg alternatieven.
     
    Back
    Naar boven