XXL Nutrition

de meest gehoorde misverstanden over eieren (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

free

Ripped Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
24 jun 2010
Berichten
3.003
Waardering
167
Lengte
1m85
Massa
74kg
Vetpercentage
12%
Eieren, alleen eiwit of helemaal geen eieren… wat is het gezondst?

Eieren behoren misschien wel tot de minst begrepen voeding van de laatste veertig jaar. Er gaan al decennia lang allerlei verhalen de ronde dat eieren en dan met name eidooiers om verschillende redenen slecht zouden zijn voor je gezondheid. Als gevolg hiervan eten veel mensen geen eieren of alleen het eiwit, en gooien de eidooier weg omdat ze denken dat ze er dik van worden en een te hoog cholesterolgehalte van krijgen. Toch gooien ze daarmee het meest waardevolle deel van het ei weg… De hoogste tijd dus om alle fabels over eieren maar eens op een rij te zetten, want eieren zitten vol met stoffen die erg goed zijn om je lichaam gezond te houden!

De meest gehoorde misverstanden over eieren
1. Eieren zijn slecht voor je cholesterol
De afgelopen 30 jaar hebben eieren een slechte reputatie gekregen omdat ze zouden bijdragen aan een te hoog cholesterolgehalte. Wetenschappers van de Harvard School of Public Health hebben daarom uitgebreid onderzoek gedaan naar de gevaren van eieren. Zij volgden acht tot veertien jaar lang het voedingspatroon van 117.000 verpleegsters, en ontdekten dat mensen die meer dan één ei per week aten helemaal geen verhoogd risico hebben op hart- en vaatziekten. De reden hiervoor is dat als je voeding eet met een hoog cholesterol, zoals eieren, je lichaam de eigen productie van cholesterol verlaagt om zo een nieuwe balans te creëren. Als je daarentegen niet voldoende cholesterol binnen krijgt gaat je lichaam zelf meer cholesterol aanmaken omdat het lichaam dit nodig heeft om een aantal vitale functies van het lichaam goed te laten werken.
eieren-300x235.jpg


2. Van eieren word je dik
Alhoewel eieren, net als elke andere voeding vol goede voedingsstoffen, een bepaalde hoeveelheid calorieën telt, bevatten de calorieën van de dooier van het ei zo’n hoge dichtheid in microvoedingsstoffen dat je daarmee de algehele dichtheid in microvoedingsstoffen per calorie in je voedingspatroon verhoogt. Wat dit betekent is dat het je hongergevoel reguleert voor de rest van de dag, zodat je op die dag in totaal veel minder calorieën eet. Daarnaast zorgen de gezonde vetten in de eidooier ervoor dat je vetverbrandende hormonen op het juiste niveau blijven. Het extra (gezonde) vet en de calorieën die in het ei zitten hebben zelfs zo’n hoge voedingsdichtheid dat ze de vetverbranding in het lichaam stimuleren! In een recent gepubliceerd onderzoek werd een groep mensen die ontbijten met eieren vergeleken met een groep mensen die ontbijten met brood of ontbijtgranen. Uit dit onderzoek kwam naar voren dat de ei-eters gewicht verloren of hun gewicht op een gezond niveau wisten te houden, terwijl de brood/ontbijtgranen-eters aankwamen. Men nam aan dat dit kwam omdat de ei-eters gedurende de dag minder calorieën binnen kregen omdat zij langer een verzadigd gevoel hadden in vergelijking met de andere groep, die meer last had van sterke bloedsuikerschommelingen en een onbedwingbare trek in eten.

3. De eidooier is het meest ongezonde deel van het ei en kun je beter niet eten
Om een of andere reden is ooit de hardnekkige fabel de wereld ingeholpen dat de eidooier het meest ongezonde deel van het ei is. Als gevolg daarvan gooien veel mensen de eidooier weg en eten alleen het eiwit of kopen kant-en-klaar eiwit in de supermarkt. Wat zij niet weten is dat de eidooier juist het gezondste deel van het ei is. De eidooier zit onder andere vol kalk, ijzer, fosfor, zink, thiamine, vitamine B6 en B12, de vetoplosbare vitamines A, E en K, een natuurlijke vorm van vitamine D, alle essentiële vetzuren, foliumzuur, choline en pantotheenzuur. Het eiwit alleen bevat in tegenstelling tot de eidooier maar weinig goede voedingsstoffen, en zelfs het eiwitgehalte is niet zo krachtig zonder de aanwezigheid van de eidooier die het aminozuurgehalte in het ei uitbalanceert en daarmee de biobeschikbaarheid van de eiwitten verhoogt. Bovendien zitten eidooiers vol gezonde omega-3 vetzuren, luteïne en andere antioxidanten die je helpen bij de bescherming tegen ontstekingen in het lichaam. Vaak wordt ook beweerd dat de eidooier een ongezonde hoeveelheid cholesterol bevat. Echter, er zijn recentelijk ook veel onderzoeken uitgevoerd waarin werd aangetoond dat het eten van eidooiers je HDL (goede) cholesterol meer verhoogt dan je LDL (slechte) cholesterol, waardoor je met het eten van eieren inclusief eidooiers je algemene cholesterolverhouding in het lichaam en bloedsamenstelling verbetert en het risico op hart- en vaatziekten verlaagt. Onlangs werd een onderzoek aan de Amerikaanse Universiteit van Connecticut gepubliceerd waarin een groep mannen 12 weken lang 3 hele eieren per dag aten als onderdeel van een voedingspatroon met een laag koolhydraatgehalte en hoger vetgehalte. Hun HDL cholesterolgehalte nam in die periode met 20% toe terwijl hun LDL cholesterolgehalte gelijk bleef. Echter, bij de controlegroep die alleen de eiwitten van de eieren at was geen verandering waarneembaar in beide soorten cholesterolgehalte, en het HDL cholesterolgehalte verbeterde bij hen niet.

4. Eieren bevatten weinig gezonde voedingsstoffen

Eieren behoren tot de gezondste dierlijke producten die je kan eten en kunnen met recht een Superfood worden genoemd:
  • Eieren zijn een perfecte bron van eiwitten
  • In eieren zit choline, een belangrijke voedingsstof die verantwoordelijk is voor een gezonde hersenfunctie en helpt bij de vermindering van ontstekingen en het hart- en bloedvatenstelsel reguleert. Als je twee grote eieren per dag eet krijg je dagelijks gemiddeld 252 mg choline binnen.
  • Onderzoeken hebben laten zien dat het eten van eieren het risico op hartaanvallen en hersenbloedingen vermindert omdat het soort eiwit dat in eieren zit de tijdsduur verlengt waarin fibrinogeen (een eiwit dat in het bloed zit) wordt omgezet in fibrine.
  • In eieren zit meer luteïne dan in de meeste groene groenten. Luteïne is een caroteenachtige stof waarvan men vermoedt dat deze helpt je te beschermen tegen leeftijdsgebonden maculaire degeneratie (een oogaandoening waarbij de gezichtsscherpte afneemt) en staar. Het type luteïne dat in eieren zit wordt makkelijker opgenomen door ons lichaam dan de luteïne in groenten. Daarnaast zit er in eieren zeaxanthine, dat ook beschermt tegen maculaire degeneratie.
  • Eieren zitten vol verschillende soorten vitamine B, ijzer en foliumzuur. Foliumzuur is met name een belangrijke voedingsstof voor zwangere vrouwen, omdat het helpt bij de aanmaak van rode bloedcellen en een rol speelt bij de aanmaak van genetisch materiaal in alle delen van het lichaam.
  • Dankzij het hoge zwavel- en vitamine B12 gehalte zijn eieren ook goed voor haren en nagels.
  • Mogelijk dragen eieren bij aan de bescherming tegen borstkanker. In een onderzoek was aangetoond dat vrouwen die gemiddeld zes eieren per week aten in staat waren hun risico op borstkanker tot wel 44% te verlagen.
Het mag wel duidelijk zijn dat het eten van eieren allesbehalve ongezond is. Dus mocht iemand je in de toekomst willen vertellen dat je beter geen eieren of alleen het eiwit van een ei kan eten dan kun je dat goedbedoelde advies beter negeren. Eieren zijn een gezonde, natuurlijke en goedkope voedingsbron die je lichaam voorziet van veel eiwitten, vitamines en mineralen die je elke dag nodig hebt om gezond te blijven.

Welke eieren je het beste kan kopen
Alle eerdergenoemde gezondheidsvoordelen van eieren gelden alleen voor biologische scharreleieren, want conventionele scharreleieren en eieren uit legbatterijen hebben doorgaans een veel lagere voedingswaarde. Biologische legkippen kunnen royaal rondscharrelen zodat ze een gevarieerd aanbod aan natuurlijke voeding binnen krijgen, waaronder bladgroente, insecten en wormen. Al die goede voedingsstoffen komen uiteindelijk in het ei terecht. Als je biologische scharreleieren vergelijkt met conventionele scharreleieren dan zie je duidelijk een verschil. Niet-biologische legkippen krijgen meestal eenzijdige voeding te eten waarbij maïs de boventoon voert, waardoor de eierschaal dun is en makkelijk breekt en de eidooier bleekgeel is. Biologische scharreleieren hebben een dikkere schaal en de eidooiers hebben een dieporanje kleur, wat allemaal indicatoren zijn dat de voedingswaarde van de voeding die deze kippen krijgen een stuk hoger is: veel meer vitaminen en mineralen, een beter gebalanceerd omega-3/omega-6 gehalte en een grotere hoeveelheid carotenoïden.
Als je biologische scharreleieren koopt, haal ze dan bij voorkeur bij een lokale boer en leg ze na thuiskomst meteen in de koelkast om ervoor te zorgen dat ze vers blijven. Leg ze echter nooit in de deur van de koelkast, omdat de eieren door het steeds open- en dicht gaan van de koelkastdeur niet goed gekoeld kunnen worden. Laat ze gewoon in de doos zitten waarin je ze gekocht hebt, en met de punt van het ei naar beneden, zodat ze in de koelkast goed beschermd worden en minder snel geurtjes of vocht uit de directe omgeving opnemen.

bron: jessy van de velde
 
Laatst bewerkt:
Mooi stuk, ik ga maar is biologische scharreleieren proberen.
 
  • Like
Waarderingen: free
Mooi stuk inderdaad.

Maar jouw bewering over de kleur van de eidooier: volgens mij kunnen ze dat heel makkelijk manipuleren met de voeding zodat ook eieren van een legbatterijkip een oranje dooier krijgen.

Er worden zelfs dat soort eieren verkocht als scharreleieren. Kan me nog herinneren dat ze dat een keer onderzocht hebben, er zaten van die hele kleine krasjes op de eieren, afkomstig van de rollen waar die eieren op komen nadat de legbatterijkip ze gelegd heeft.
 
Mooi stuk inderdaad.

Maar jouw bewering over de kleur van de eidooier: volgens mij kunnen ze dat heel makkelijk manipuleren met de voeding zodat ook eieren van een legbatterijkip een oranje dooier krijgen.

Er worden zelfs dat soort eieren verkocht als scharreleieren. Kan me nog herinneren dat ze dat een keer onderzocht hebben, er zaten van die hele kleine krasjes op de eieren, afkomstig van de rollen waar die eieren op komen nadat de legbatterijkip ze gelegd heeft.

ja dat zou idd kunnen.. als ze veel mais enzo eten veranderd de kleur ook hevig.
 
Moet toch maar eens een paar kippen aanschaffen :D
 
Welke eieren je het beste kan kopen
Alle eerdergenoemde gezondheidsvoordelen van eieren gelden alleen voor biologische scharreleieren, want conventionele scharreleieren en eieren uit legbatterijen hebben doorgaans een veel lagere voedingswaarde. Biologische legkippen kunnen royaal rondscharrelen zodat ze een gevarieerd aanbod aan natuurlijke voeding binnen krijgen, waaronder bladgroente, insecten en wormen. Al die goede voedingsstoffen komen uiteindelijk in het ei terecht. Als je biologische scharreleieren vergelijkt met conventionele scharreleieren dan zie je duidelijk een verschil. Niet-biologische legkippen krijgen meestal eenzijdige voeding te eten waarbij maïs de boventoon voert, waardoor de eierschaal dun is en makkelijk breekt en de eidooier bleekgeel is. Biologische scharreleieren hebben een dikkere schaal en de eidooiers hebben een dieporanje kleur, wat allemaal indicatoren zijn dat de voedingswaarde van de voeding die deze kippen krijgen een stuk hoger is: veel meer vitaminen en mineralen, een beter gebalanceerd omega-3/omega-6 gehalte en een grotere hoeveelheid carotenoïden.
Als je biologische scharreleieren koopt, haal ze dan bij voorkeur bij een lokale boer en leg ze na thuiskomst meteen in de koelkast om ervoor te zorgen dat ze vers blijven. Leg ze echter nooit in de deur van de koelkast, omdat de eieren door het steeds open- en dicht gaan van de koelkastdeur niet goed gekoeld kunnen worden. Laat ze gewoon in de doos zitten waarin je ze gekocht hebt, en met de punt van het ei naar beneden, zodat ze in de koelkast goed beschermd worden en minder snel geurtjes of vocht uit de directe omgeving opnemen.

Klopt dit?
Ik krijg namelijk vaak eieren van mensen met 'free range' kippen, die zijn meestal vrij klein en hebben een geelachtige dooier.
De eitjes die ik zelf koop (meestal van de melkboer, soms uit de winkel) zijn echter groot en hebben altijd een zeer oranje kleur.

---------- Post toegevoegd Mon 30 Jan 2012 om 12:08 ----------

Mooi stuk inderdaad.

Maar jouw bewering over de kleur van de eidooier: volgens mij kunnen ze dat heel makkelijk manipuleren met de voeding zodat ook eieren van een legbatterijkip een oranje dooier krijgen.

Er worden zelfs dat soort eieren verkocht als scharreleieren. Kan me nog herinneren dat ze dat een keer onderzocht hebben, er zaten van die hele kleine krasjes op de eieren, afkomstig van de rollen waar die eieren op komen nadat de legbatterijkip ze gelegd heeft.

Ik zie net dat iemand die opmerking 10 minuten geleden al gemaakt heeft...
 
Nette post (Y)

eieren zijn baas (oa :P )..eet er zo'n 3 a 4 per dag,en het verveelt nooit :D
 
super artikel dit!!
ik eet al sinds een jaar 10 eieren per dag waarvan 5/6 dooiers per dag!
heb nog geen 1 x en nadelig gevolg er van gehad! en nu blijf ik het ok eten met een goed gevoel!
Ik krijg per week 70 eieren aan me deur bezorgd door een kippenboer, vrije loop kippen zijn dat!
 
Ook een veel gehoorde is dat het slecht zou zijn voor de lever...
Vraag me af waar dat vandaan komt...
 
super artikel dit!!
ik eet al sinds een jaar 10 eieren per dag waarvan 5/6 dooiers per dag!
heb nog geen 1 x en nadelig gevolg er van gehad! en nu blijf ik het ok eten met een goed gevoel!
Ik krijg per week 70 eieren aan me deur bezorgd door een kippenboer, vrije loop kippen zijn dat!

70 eieren per week, das er wel over ze da. :D
 
kleur van eierdooier verhschilt door de voeding..
kijk maar eens naar eieren uit de AH en de aldi/liddl..
die van de AH zijn altijd oranje en van de aldi altijd geel..

Bij voorkeur koop ik mijn eieren bij de turkse toko, goedkoop en goed formaat!
 
kleur van eierdooier verhschilt door de voeding..
kijk maar eens naar eieren uit de AH en de aldi/liddl..
die van de AH zijn altijd oranje en van de aldi altijd geel..

Bij voorkeur koop ik mijn eieren bij de turkse toko, goedkoop en goed formaat!


ja ik weet het, als ze mais eten dan verschild het ook wel veel.
de mijn zijn altijd oranje dus ik mag niet klagen.;)
 
Goed artikel! Als je meer voedings artikelen hebt do share;)
 
Goed artikel! Als je meer voedings artikelen hebt do share;)

als ik nog iets tegen kom zal ik het met jullie delen en het hier wel ergens plaatsen.:)
 
Back
Naar boven