XXL Nutrition

Sticky De pauze's tussen creatine gebruik (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Rotzak

Novice
10 jaar lid
Lid geworden
7 mei 2008
Berichten
17
Waardering
0
Goedenavond,

Ik zit met een vraagje, ik weet niet of dit het juiste deel van het forum is maargoed, ik heb nu 5 weken creatine gebruikt met goed resultaat, maar er wordt volgens de handleiding gezegd dat je dan ongeveer moet stoppen met het gebruik van creatine, wat ik nu wil weten wanneer kan ik het beste weer beginnen? Hoeveel weken/maanden moet ik wachten voor ik weer gebruik ga maken van creatine.

Mvg.

Rotzak
 
Je hoeft geen rustpauze in te lassen. Er zijn veel mensen die creatine het hele jaar door gebruiken.
 
creapauze = fabel
 
Oke, want het staat er namelijk duidelijk op, niet langer dan 4 a 6 weken.
 
Mij hebben ze ook aangeraden om een stop in te lassen na 2 maanden(no-xplode) omdat je anders je eigen aanmaak van creatine totaal zou stil leggen.
 
Mij hebben ze ook aangeraden om een stop in te lassen na 2 maanden(no-xplode) omdat je anders je eigen aanmaak van creatine totaal zou stil leggen.

daarom neem je het toch ook...? als je er mee stopt zal het weer herstellen...zo werkt het atlijd hoor :P of je nou 1 week of 20 weken aan de crea zit.
 
daarom neem je het toch ook...? als je er mee stopt zal het weer herstellen...zo werkt het atlijd hoor :P of je nou 1 week of 20 weken aan de crea zit.

Ik neem het niet omdat ik het totaal plat:o wil leggen maar ik vraag me af of dat wel kan met creatine.
 
Ik neem het niet omdat ik het totaal plat:o wil leggen maar ik vraag me af of dat wel kan met creatine.

Ik zeg, je creatine aanmaak gaat ALTIJD omlaag wanneer je begint met crea, het is niet zo dat je na 4 weken opeens niets maar aanmaakt ofzo.
het maakt niet uit hoelaag je eigen crea aanmaak is als je crea bijneemt. (dat verschil neem je door crea te nemen he). Je eigen crea aanmaak hersteld zich altijd weer, maakt niet uit hoelang je crea als supp hebt gebruikt.
 
Ik merk bij mezelf dat als ik een periode stop het naderhand weer beter merkbaar is als ik opnieuw creatine ga gebruiken.

Af en toe stoppen kan dus geen kwaad imo.
 
Mij hebben ze ook aangeraden om een stop in te lassen na 2 maanden(no-xplode) omdat je anders je eigen aanmaak van creatine totaal zou stil leggen.



Onzin. Je lichaam behoud gewoon het vermogen creatine op te nemen en aan te maken.

Wat wel speelt is dat waneer je supplementeert (makkelijk) de noodzaak minder wordt om zelf aan te maken of uit voeding te halen (moeilijk)

Continu gebruik heeft trouwens ook als voordeel dat het de homocystine productie (is een bijproduct van eigen aanmaak) verlaagd.
 
Ik merk bij mezelf dat als ik een periode stop het naderhand weer beter merkbaar is als ik opnieuw creatine ga gebruiken.

Af en toe stoppen kan dus geen kwaad imo.



Logisch dat waneer je het een tijdje niet gebruikt je als je weer begint weer effect bemerkt. Maar voorlopig werkt het in de periode dat je niet gebruikt niet en wordt het dus de afweging of stoppen/starten extra toegevoegde waarde heeft of dat het je alleen om het "gevoel" gaat.
 
Hmmz oke is op zich wel beter want merk toch meestal iets van een dip. Maar ja weer wat geleerd. :)
 
Onzin. Je lichaam behoud gewoon het vermogen creatine op te nemen en aan te maken.

Wat wel speelt is dat waneer je supplementeert (makkelijk) de noodzaak minder wordt om zelf aan te maken of uit voeding te halen (moeilijk)

Continu gebruik heeft trouwens ook als voordeel dat het de homocystine productie (is een bijproduct van eigen aanmaak) verlaagd.

Ja maar de schadelijkheid van homocystine wordt nu weer in twijfel getrokken :)
 
Zolang het blijft bij "ïn twijfel trekken" ga ik er vanuit dat het nog steeds zo is.
 
Creatine is een stof wat je lichaam (spieren) gebruikt tijdens de training. Het afval product is creatinine en dit wordt door de nieren uit je bloed gehaald. Een tijdelijke hoge dosis is niet erg. Over een langere periode lopen je nieren schade op. Je lichaam bezit deze stoffen overigens van nature.

Ik heb veel gasten op dit forum hoog zitten maar niet luisteren naar opmerkingen dat je gewoon lekker door kunt gaan. Het is jou lichaam dus ben voorzichtig en las pauzes in. Zou de producent van de creatine wat anders vertellen dan lopen ze de kans een enorme schadeclaim aan de broek te krijgen.

Maar om je vraag verder te beantwoorden, minimaal de periode waarin je creatine hebt gebruikt moet je aanhouden om de hoge dosis creatinine af te bouwen en je nieren te laten herstellen. Dus 6 weken gebruik, minimaal 6 weken geen creatine.

wat info over creatinine en de nieren.
http://www.kiesbeter.nl/medischeinformatie/creatinine-of-kreatinine/creatinine-of-kreatinine/nvkc/
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kreatinine
 
Als je genoeg water voorkom je dit dus. Er zijn ook onderzoeken die juist aantonen dat creatine goed is voor je nieren
 
Ik heb veel gasten op dit forum hoog zitten maar niet luisteren naar opmerkingen dat je gewoon lekker door kunt gaan. Het is jou lichaam dus ben voorzichtig en las pauzes in. Zou de producent van de creatine wat anders vertellen dan lopen ze de kans een enorme schadeclaim aan de broek te krijgen.

Toen creatine een jaar of 15 terug op de markt kwam was er weinig of niets bekend over langdurig gebruik. Omdat er supplementen op de markt waren die wel op/af gebruikt moesten worden werd er vanuit de "better safe than sorry" instelling (claims in USA kunnen aardig oplopen) op de verpakking aangeraden te cyclen.

Ondertussen is er wel het nodig onderzoek geweest die aantoont dat langdurig gebruik geen negatieve effecten heeft, maar bestaat deze instelling nog steeds. :(

Waarschuwing te cyclen berust dus meer op een voor het geval dat instelling dan op feiten


Maar om je vraag verder te beantwoorden, minimaal de periode waarin je creatine hebt gebruikt moet je aanhouden om de hoge dosis creatinine af te bouwen en je nieren te laten herstellen. Dus 6 weken gebruik, minimaal 6 weken geen creatine.

Wash-out periode van volle cellen is ca 4weken. Dus of je nu 1week laad of 3maanden matig gebruik, wash-out is 4weken.

Zeggen dat je na ... weken gebruik je eenzelfde aantal weken moet stoppen is dus geheel uit de lucht gegrepen.
 
Creatine is een stof wat je lichaam (spieren) gebruikt tijdens de training. Het afval product is creatinine en dit wordt door de nieren uit je bloed gehaald. Een tijdelijke hoge dosis is niet erg. Over een langere periode lopen je nieren schade op. Je lichaam bezit deze stoffen overigens van nature.

Ik heb veel gasten op dit forum hoog zitten maar niet luisteren naar opmerkingen dat je gewoon lekker door kunt gaan. Het is jou lichaam dus ben voorzichtig en las pauzes in. Zou de producent van de creatine wat anders vertellen dan lopen ze de kans een enorme schadeclaim aan de broek te krijgen.

Maar om je vraag verder te beantwoorden, minimaal de periode waarin je creatine hebt gebruikt moet je aanhouden om de hoge dosis creatinine af te bouwen en je nieren te laten herstellen. Dus 6 weken gebruik, minimaal 6 weken geen creatine.

wat info over creatinine en de nieren.
http://www.kiesbeter.nl/medischeinformatie/creatinine-of-kreatinine/creatinine-of-kreatinine/nvkc/
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kreatinine

Wat je hier zegt ben ik het volkomen mee oneens, ik vraag me trouwens af hoe je aan 6 weken komt? Van een potje gelezen of zelf verzonnen.

Hier een onderzoek van dit jaar (dubbelblind, placebo gecontroleerd) waaruit blijkt dat 3 maanden non-stop creatine supplementatie niks negatiefs doet met je nieren en hun functioneren. Een stap verder nog, de onderzoekers gebruiken hoge doseringen (10gr/dag).

Effects of creatine supplementation on renal function: a randomized, double-blind, placebo-controlled clinical trial.

Gualano B, Ugrinowitsch C, Novaes RB, Artioli GG, Shimizu MH, Seguro AC, Harris RC, Lancha AH Jr.
Laboratory of Applied Nutrition and Metabolism, School of Physical Education and Sport, University of Sao Paulo, Sao Paulo, Brazil. gualano@usp.br
Creatine (CR) supplementation is commonly used by athletes. However, its effects on renal function remain controversial. The aim of this study was to evaluate the effects of creatine supplementation on renal function in healthy sedentary males (18-35 years old) submitted to exercise training. A randomized, double-blind, placebo-controlled trial was performed. Subjects (n = 18) were randomly allocated to receive treatment with either creatine (CR) ( approximately 10 g day(-1) over 3 months) or placebo (PL) (dextrose). All subjects undertook moderate intensity aerobic training, in three 40-min sessions per week, during 3 months. Serum creatinine, serum and urinary sodium and potassium were determined at baseline and at the end of the study. Cystatin C was assessed prior to training (PRE), after 4 (POST 4) and 12 weeks (POST 12). Cystatin C levels (mg L(-1)) (PRE CR: 0.82 +/- 0.09; PL: 0.88 +/- 0.07 vs. POST 12 CR: 0.71 +/- 0.06; PL: 0.75 +/- 0.09, P = 0.0001) were decreased over time, suggesting an increase in glomerular filtration rate. Serum creatinine decreased with training in PL but was unchanged with training in CR. No significant differences were observed within or between groups in other parameters investigated. The decrease in cystatin C indicates that high-dose creatine supplementation over 3 months does not provoke any renal dysfunction in healthy males undergoing aerobic training. In addition, the results suggest that moderate aerobic training per se may improve renal function.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/...nel.Pubmed_DefaultReportPanel.Pubmed_RVDocSum
 
Hee maar kan jullie instelling ook goed begrijpen. Velen op dit forum gebruiken steroïden die nog vele malen slechter zijn voor je lichaam en organen... dus wat maakt dat beetje creatinine nou uit. Dan is dat idd het minst slechte voor je lichaam.

Maar besef een ding goed. Je lichaam is een perfect systeem die van nature in balans is. Verstoren wij dit balans door bijvoorbeeld chemische toevoegingen dan reageert je lichaam daarop. Maar ook het lichaam heeft grenzen en het is de kunst binnen deze grenzen te blijven.

Creatine is het meest schadelijke middel dat ik tot mij neem. Steroïden moet ik helemaal niet hebben... dit verstoord helemaal de chemische huishouding van je lichaam.
Dit is het laatste wat ik hierover te zeggen heb, ongelofelijk welke onzin hier soms wordt verteld om zelf de realiteit niet te hoeven zien. Bepaal uiteindelijk zelf wat je neemt maar ga het niet goed liggen praten en anderen hierin meenemen.
Wie de schoen past trekt hem aan.

Ik kom aan 6 weken omdat Rotzak het over die periode heeft. Persoonlijk hanteer ik een maximum periode van 8 weken. Waarom? Waarom niet zeg ik dan.

Las een pauze in na een periode van gebruik.
 
Back
Naar boven