MuscleMeat

De service van Dymatize....

Bezoekers in dit topic

Robjee

Dutch Bodybuilder
15 jaar lid
Waardering
54
Hallo allemaal,

Enige tijd geleden heb ik aan het merk Dymatize gevraagd naar een onderzoek betreffende CLA-suppletie. Hiermee promoten ze het product CLA (de desbetreffende informatie op hun site is inmiddels aangepast.....)
De reactie en behandeling vond ik dermate slecht en onvriendelijk dat ik het betreffende e-mailverkeer wil plaatsen. (dus van onder naar boven lezen anders snap je er niks van ;))
Namen en e-mailadressen heb ik weggelaten.
Het is een lange post, maar daardoor niet minder interessant!

Zijn er meer mensen die iets dergelijks ondervonden hebben?

Vriendelijke groeten Robjee.

jammer

-----------------------------------------------------------------------
From: Rob

Sent: Monday, September 26, 2005 8:10 PM

Dag ...

Om nog even terug te komen op je mail van donderdag j.l..

Sorry meneer maar we verkopen voedingssupplementen.
Behoort advisering, informering en verantwoording afleggen niet tot de taken van een goed supplementenmerk?

U kunt in alle sport en vakbladen lezen wat voedingssupplementen doen.
Inderdaad, en vandaar mijn aanvraag voor dat desbetreffende onderzoek.
Betrouwbare bronnen zijn namelijk niet overtuigd van de door Dymatize genoemde effecten van CLA-suppletie.

Als we iedereen op deze manier van dienst moeten gaan zijn dan kunnen we beter een adviesbureau gaan
beginnen.

In mijn ogen behoort advisering ook deel uit te maken van een goed supplementenmerk.
Naar ik aanneem zal ook niet iedereen dergelijke specifieke vragen stellen.
Bovendien vroeg ik niet om advies, enkel en alleen om een onderzoek te kunnen ontvangen.

Als u zo bij alles wat er te koop wordt aangeboden te werk gaat heeft u vast geen tijd meer voor een baan.
De reden van mijn vraag om dat onderzoek te ontvangen is dat ik beroepsmatig met voeding, sport en supplementen bezig ben.
Een diepere achtergrondinformatie en productkennis wordt dan wenselijk geacht.

Tot slot heb ik op PubMed een tweetal humane-studies gevonden betreffende CLA-suppletie:

[Can linoleic acids in conjugated CLA products reduce overweight problems?]

[Article in Norwegian]

Haugen M, Alexander J.

Avdeling for naeringsmiddeltoksikologi, Divisjon for miljomedisin, Nasjonalt folkehelseinstitutt, Postboks 4404 Nydalen, 0403 Oslo. margaretha.haugen@fhi.no

BACKGROUND: CLA (conjugated linoleic acid) supplements are advertised as a way to reduce weight and to obtain a "better balance between fat and muscle". What evidence is there for these health claims, and is CLA supplementation safe and without adverse effects? MATERIAL AND METHODS: This review is based on peer-reviewed scientific publications. RESULTS: Large doses of CLA supplements in rodents reduce fat mass and increases muscle mass, but the results from 13 randomised, placebo-controlled clinical studies do not support these findings with regard to humans. However, results from both animal and human studies indicate that the CLA isomer 10-trans,12-cis may have a negative impact on carbohydrate and lipid metabolism by inducing insulin resistance and hyperlipidaemia. Studies of CLA supplementation to lactating women have revealed lower fat content in their milk. Furthermore, the cordial blood concentration of CLA in women has been shown to correlate negatively with both gestational length and birth weight. CONCLUSION: Even if reduced weight and fat mass has been observed in animal models following CLA supplementation, the basis is, at best, weak for such claims in humans. Provided that the fat mass reducing effect of CLA is mediated through PPARgamma, this may result in adverse metabolic effects.

Publication Types:

· Review

· Review, Tutorial

PMID: 15586185 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Effects of conjugated linoleic acid supplementation during resistance training on body composition, bone density, strength, and selected hematological markers.

Kreider RB, Ferreira MP, Greenwood M, Wilson M, Almada AL.

Exercise and Sport Nutrition Laboratory, Department of Human Movement Sciences and Education, University of Memphis, Tennessee 38152, USA. richard_kreider@baylor.edu

Conjugated linoleic acids (CLA) are essential fatty acids that have been reported in animal studies to decrease catabolism, promote fat loss, increase bone density, enhance immunity, and serve as an antiatherogenic and anticarcinogenic agent. For this reason, CLA has been marketed as a supplement to promote weight loss and general health. CLA has also been heavily marketed to resistance-trained athletes as a supplement that may help lessen catabolism, decrease body fat, and promote greater gains in strength and muscle mass during training. Although basic research is promising, few studies have examined whether CLA supplementation during training enhances training adaptations and/or affects markers of health. This study evaluated whether CLA supplementation during resistance training affects body composition, strength, and/or general markers of catabolism and immunity. In a double-blind and randomized manner, 23 experienced, resistance-trained subjects were matched according to body mass and training volume and randomly assigned to supplement their diet with 9 g;pdd(-1) of an olive oil placebo or 6 g;pdd(-1) of CLA with 3 g;pdd(-1) of fatty acids for 28 days. Prior to and following supplementation, fasting blood samples, total body mass, and dual-energy X-ray absorptiometry (DEXA) determined body composition, and isotonic bench press and leg press 1 repetition maximums (1RMs) were determined. Results revealed that although some statistical trends were observed with moderate to large effect sizes, CLA supplementation did not significantly affect (p > 0.05) changes in total body mass, fat-free mass, fat mass, percent body fat, bone mass, strength, serum substrates, or general markers of catabolism and immunity during training. These findings indicate that CLA does not appear to possess significant ergogenic value for experienced resistance-trained athletes.

Publication Types:

· Clinical Trial

· Randomized Controlled Trial

PMID: 12173945 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Naar mijn idee heb ik nu voldoende onderbouwingen aangedragen die mijn vraag rechtvaardigen.
Het antwoord daarop en de service van Dymatize vind ik echter erg teleurstellend. Het merk zal dan ook niet meer mijn voorkeur genieten.

Een reactie zou ik op prijs stellen.

Vriendelijke groeten,

Rob

-------------------------------------------------------------------------
Dag ...

Jammer dat je geen medewerking wilt verlenen.

Feit is dat vele supplementenmerken hun producten aanprijzen met prachtige marketingclaims.
Moet een ieder deze claims zonder meer als waarheid aannemen?
Mag men van bedrijven geen goede onderbouwing/verantwoording van haar producten verwachten?
Met name CLA staat de laatste tijd in de belangstelling en dat heeft mijn interesse.

Zeker na wat onafhankelijke bronnen daarover schrijven:

Het onafhankelijk en wetenschappelijk betrouwbare Voedingscentrum schrijft:
Uit onderzoek bij proefdieren en laboratoriumonderzoek komen aanwijzingen naar voren voor mogelijke positieve effecten van geconjugeerd linolzuur (CLA), zoals een lager risico op kanker, een betere weerstand, een betere lichaamssamenstelling en gewichtsverlies. Proefdieren sloegen minder vet op en verbrandden meer vet. De resultaten van onderzoek bij de mens zijn minder overtuigend en de gevonden effecten relatief gering. Er is geen effect gevonden op het lichaamsgewicht.
De studies die tot nu toe zijn uitgevoerd, gebruikten hoge doseringen CLA uit supplementen. Het is niet duidelijk in hoeverre het CLA in supplementen dezelfde werking heeft als CLA in melk en vlees omdat de samenstelling kan verschillen.

Om ook een vakblad erbij te halen, Voeding Nu , jaargang 6, september 2004, nr. 9Artikel door: Ton TerpstraTot nu toe zijn er elf studies verschenen die het effect van CLA op lichaamsgewicht en –samenstelling hebben onderzocht. Slechts één studie liet een significante daling zien van het lichaamsgewicht en slechts drie studies vonden een significante daling van het lichaamsvet.. bovendien zijn deze effecten relatief gering en konden ze slechts door één enkele onderzoeksgroep uit Noorwegen worden aangetoond. Gezien het geringe effect op lichaamsgewicht en de mogelijk ongunstige bijeffecten, lijkt het gebruik van commerciële CLA-producten die tot de t10, c12-isomeer bevatten tot nu toe weinig zin en zelfs af te raden. De c9, t11 CLA-isomeer, vooral afkomstig uit vlees en zuivelproducten, blijkt gewicht of lichaamssamenstelling niet te beïnvloeden.

Ook het boek, Op Eigen Kracht, van Hans Wassink e.a. op initiatief van het NeCeDo schrijft dat de meeste positieve resultaten behaald zijn bij dierexperimenteel onderzoek. De resultaten bij de mens zijn daarbij wisselend en bescheiden. Er zijn zelfs studies waaruit blijkt dat CLA-suppletie niet zo gezond zou zijn.

Deze bronnen spreken jullie claim betreffende de mogelijk positieve resultaten van CLA tegen.
Vandaar dat ik het onderzoek graag wilde opvragen om, zo mogelijk zelf, een conclusie te kunnen trekken.
Helaas is deze verantwoording over jullie producten en uitspraken niet mogelijk.

Mochten er nog gegevens uit Amerika binnenkomen dan hoor ik dat graag!

Vriendelijke groeten,
Rob
Verzonden: donderdag 22 september 2005 13:43
Aan: Rob
Onderwerp: Re: Onderzoeksgegevens CLA

Sorry meneer maar we verkopen voedingssupplementen.
U kunt in alle sport en vakbladen lezen wat voedingssupplementen doen. Als we iedereen op deze manier van dienst moeten gaan zijn dan kunnen we beter een adviesbureau gaan beginnen.
Misschien kunt u beter bij andere collegabedrijven deze vragen voorleggen. Misschien dat hun hier wel meer tijd voor hebben.
Als u zo bij alles wat er te koop wordt aangeboden te werk gaat heeft u vast geen tijd meer voor een baan.

Met vriendelijke groet.

------------------------------------------------------------------------

Sent: Thursday, September 22, 2005 1:01 PM

Subject: RE: Onderzoeksgegevens CLA

Dag ...

Er is volgens mij een misverstand over de interpretatie van het woord claim.

Graag zou ik het onderzoek (of andere onderzoeken) willen zien omdat jullie het volgende claimen/beweren betreffende suppletie met CLA:

- behoud spiermassa
- verlaagt vetpercentage
- minder vet, meer spieren
- veilig, zonder bijwerkingen
- meer spierdefenitie

CLA is een voedingssupplement met essentieel, meervoudig onverzadigd vetzuur dat vet omzet in spieren.(biochemisch onmogelijk maar goed...)
CLA staat voor conjugated linoleic acid en is geconjugeerd linolzuur. Onderzoek heeft uitgewezen dat bij inname van 3,4 gram per dag het vetpercentage vermindert. (hoeveel vermindering en in wat voor tijdsbestek??) Dit komt doordat vetcellen worden gebruikt om spierweefsel te vormen......

Rob

Verzonden: donderdag 22 september 2005 10:57
Onderwerp: Re: Onderzoeksgegevens CLA

Nee daar hebben we nog niks van gehoord.

Maar waar gaat deze hele zaak eigenlijk over want je hebt het nu over een claim maar dat zegt ons niets

--------------------------------------------------------------------------

Sent: Wednesday, September 21, 2005 4:31 PM

Subject: RE: Onderzoeksgegevens CLA

Dag ...

Enige tijd geleden heb ik om onderzoeksgegevens gevraagd omtrent een claim over het supplement CLA.
Deze zouden in Amerika opgevraagd worden.

Mijn vraag is of hier al wat meer over bekend is.

Alvast bedankt.

Vriendelijke groeten,

Rob

Van:
Verzonden: woensdag 31 augustus 2005 17:46

We zullen het opvragen in America.

To: info@dymatize.nl
Sent: Wednesday, August 31, 2005 12:09 PM

Geachte heer/mevrouw,

Over het supplement CLA wordt veel gezegd en geschreven.
Ook jullie doen uitspraken dat het het vetpercentage doet verminderen:

Citaat www.dymatize.nl
CLA is een voedingssupplement met essentieel, meervoudig onverzadigd vetzuur dat vet omzet in spieren.
CLA staat voor conjugated linoleic acid en is geconjugeerd linolzuur. Onderzoek heeft uitgewezen dat bij inname van 3,4 gram per dag het vetpercentage vermindert. Dit komt doordat vetcellen worden gebruikt om spierweefsel te vormen......

Mijn vraag is of u mij dat onderzoek, of andere betrouwbare onderzoeken kunt leveren waaruit dit blijkt.

Alvast bedankt!

Vriendelijke groeten,

Rob

Je lijkt mij nogal een doordrammer als ik dat zo allemaal lees. Op het web is er genoeg info te vinden over CLA, een supp waarvan ik geloof dat het werkt en ik dacht dat de werking ondersteund werd door degelijk wetenschappelijk onderzoek.

beetje jammer dat ze eerst toezeggen " het op te vragen in amerika " en vervolgens er niks meer mee doen.

ok het is misschien " maar " 1 klant minder, maar zeg dan niet we zullen het opvragen in amerika, zeg dan gelijk dat je er geen tijd voor hebt of het gewoon niet doet.

The rebel zei:
Je lijkt mij nogal een doordrammer als ik dat zo allemaal lees. Op het web is er genoeg info te vinden over CLA, een supp waarvan ik geloof dat het werkt en ik dacht dat de werking ondersteund werd door degelijk wetenschappelijk onderzoek.
Precies. En buiten dat, een beetje naïef om het aan een producent te vragen, die komen sowieso alleen met onderzoeken die positief over CLA zijn natuurlijk.

Dat supplementenfirmas alleen maar op je geld uit zijn is geen verassing. Maar als ze hun claims willen staven met 'wetenschappelijk bewezen' dan kunnen ze toch op zijn minst een verwijzing naar dit onderzoek geven. Mooi gedaan!!

• Topic Starter Topic Starter
Precies. En buiten dat, een beetje naïef om het aan een producent te vragen, die komen sowieso alleen met onderzoeken die positief over CLA zijn natuurlijk.

Na wat gelezen te hebben over CLA ben ik tot de conclusie gekomen dat het zeker niet wetenschappelijk bewezen is dat het werkt..
En mijn bedoeling was ook om een positief onderzoek te zien!

Je bedoelingen zijn inderdaad goed!

Waarschijnlijk hebben ze niet al teveel personeel ingehuurd om de mails te beantwoorden, en deze kerel heeft gewoon geen zin om hier veel tijd aan te besteden. Je bent waarschijnlijk wel erg naief als je had verwacht dat je het artikel over de werking ervan zou hebben gekregen.

achjee ze zijn inderdaad niet zo goed bezig daar, je mag op zn minst een vriendelijk en in goed nederlands geschreven antwoord terugverwachten van zo'n bedrijf

tis maar goed dat er mensen zoals jij zijn die de tijd en zin hebben om dat soort mails te typen

Ik vind de manier waarop ze je antwoorden onbeschoft, onvriendelijk, en erg arrogant kortgezegd ongepast voor een bedrijf die een naam hoog te houden heeft. Dit bedrijf is er duidelijk enkel op uit om zoveel mogelijk geld te verdienen aan de hand van leugens en misplaatste uitspraken.

Hoewel ze niet verplicht zijn om uitleg te geven, en de meeste van die verkopers nog nooit een dumbbell in de hand hebben gehad, laat staan dat ze uberhaupt iets weten van bodybuilding of de werking van het lichaam, is dit nog geen reden om klanten op die manier te behandelen.

Wat CLA aangaat: ik ben al jaren van mening dat het een onzin supplement is. Er is onderzoek dat het bij heel dikke mensen wat doet. Er is echter héél veel onderzoek dat zegt dat het helemaal niets doet. Hoe de zaken er nu voor staan: het geld niet waard. Het zit op het randje van onzin-supplement en supplement "dat misschien wel eens iets kan doen"

Hopelijk heb je hier wat aan. Goed dat je op zoek bent naar de waarheid, maar die ga je niet vinden bij dit soort verkopers.

Big_T zei:
... de meeste van die verkopers nog nooit een dumbbell in de hand hebben gehad, laat staan dat ze uberhaupt iets weten van bodybuilding of de werking van het lichaam...

Dit is altijd mijn grootste ergenis geweest.

Strakke actie, maakt duidelijk wat Big_T al zegt. Het zijn gewoon schuivers van supplementen meer niet. Ook al denk ik dat je meer resultaat kan verwachten bij Dymatize USA dan bij een importeur die de naam Dymatize mag dragen in Nederland.

EricR zei:
Ook al denk ik dat je meer resultaat kan verwachten bij Dymatize USA dan bij een importeur die de naam Dymatize mag dragen in Nederland.

Stuur maar eens een mailtje naar Dymatize USA, veel kans dat er geen of een ultrakort antwoord terugkomt.

Afgelopen vrijdag gedaan....nog geen reactie....

misschien een leuk idee om die lui met heel DBB members te gaan spammen

als nou iedereen even een gelijksoortig mailtje stuurt? :cool:

belikewater zei:
misschien een leuk idee om die lui met heel DBB members te gaan spammen

als nou iedereen even een gelijksoortig mailtje stuurt? :cool:

Lijkt mij persoonlijk niet zo'n goed idee, laten we de eer aan ons zelf houden... Schieten daar toch niets mee op, krijg je alleen maar gezeik van.

Dat je persoonlijk nog eens een mailtje wil sturen naar die gasten, ok, kan je best doen, maar doe het dan niet namens het dbb forum...
Straks krijgt dit forum een slechte naam. 8)

Je bent wel een drammer, maar hun reactie is ten eerste in verschrikkelijk nederlands, behoorlijk bot en zwaar ongeinteresseerd.

Dat ze niet tot op de bodem hoeven uit te leggen waar ze hun info vandaan halen is natuurlijk logisch, het moet VERKOCHT worden en wat positief taalgebruik is dan toch wel een vereiste.

tjemig hey. 'heb je wel genoeg tijd voor een baan?'

Haha, ff deze thread vol laten lopen met reacties en em dan doorsturen naar die gasten.

Dik onbeschoft. Heb me al eens afgevraagd wat het vragen naar het 'wetenschappelijk onderzoek dat bewezen heeft...' zou opleveren...
duidelijk dus :D

n00b zei:
Lijkt mij persoonlijk niet zo'n goed idee, laten we de eer aan ons zelf houden... Schieten daar toch niets mee op, krijg je alleen maar gezeik van.

Dat je persoonlijk nog eens een mailtje wil sturen naar die gasten, ok, kan je best doen, maar doe het dan niet namens het dbb forum...
Straks krijgt dit forum een slechte naam. 8)

:mier: doe ff niet zo serieus man, en dat ik het in naam van dbb forum wil doen heb ik niet gezegd

heb je al een reactie gehad??

Terug
Naar boven