XXL Nutrition

Peiling De Standing Incline Dumbbell Fly (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Jasper Balster

Cool Novice
Lid geworden
15 jan 2018
Berichten
220
Waardering
129
Lengte
1m75
Massa
92kg
Vetpercentage
14%
Het thuistrainen is helaas weer begonnen. Het word dus weer creatief denken voor oefeningen.

Ik zag laatst een incline standing dumbbell fly voorbij komen en ik vroeg me af of mensen ervaring hiermee hebben en wat jullie mening ervan is?
 
Ik doe iets soortgelijks met bands en dat bevalt goed.
 
Ik zou proberen bands toe te voegen bij de oefening
 
Deze oefening lijkt populariteit aan het winnen te zijn. Ik zie m steeds vaker genoemd worden als goede toevoeging. Vind hem zelf ook prettig, hoorde laatst dat het vooral de bovenkant van je pecs aanspreekt
 
Zou stieken pakken voor constante spanning ipv dumbells.
 
Hoe doe je die dan zonder er front raises van te maken? Achterover gebogen?
 
Het thuistrainen is helaas weer begonnen. Het word dus weer creatief denken voor oefeningen.

Ik zag laatst een incline standing dumbbell fly voorbij komen en ik vroeg me af of mensen ervaring hiermee hebben en wat jullie mening ervan is?

Het hangt er met name vanaf wat het doel is achter het doen van de oefening.
Zoals ik zie dat deze beweging gedaan wordt in verschillende video's, is het met name een schouderoefening.

Ik vermoed echter dat de meesten hem doen voor het trainen van de "upper pecs".
Maar als je hem doet zoals in de meeste videos......Helaas, de pecs zullen wel enigszins meewerken, maar minimaal.
De term incline is hierbij ook misleidend, want er is in deze filmpjes helemaal geen sprake van een schuinstand cq. hellingshoek van de romp.
Bij incline flys op een bank is dit altijd het geval, maar in de video's staan de personen rechtop.

In een rechtopstaande positie gaan de frontale delts primair werken.
Er is een aanzienlijke schuinstand van het bovenlichaam nodig, om de nadruk echt op de borstspieren te leggen.
De effectieve hoek ligt daarbij doorgaans ergens tussen de 25 en 45 graden.

De soortgelijke standing cable fly variant is daarentegen wél effectief voor de pecs, met name het bovenste deel.
Echter, dit komt omdat de hoek van de weerstands-curve bij de kabel heel anders is dan bij dumbells.
De weerstand-beweginsgvector bij een kabelstation komt meer vanachter en opzij, enigszins vergelijk met de liggende incline DB flye.

In posts hierboven wordt ook verwezen naar het gebruik van latex banden, een variant die potentieel ook effectiever is om de pecs te trainen.
Dit om dezelfde redenen als bij de kabel variant. (Mits de banden op de juiste manier zijn bevestigd en het lichaam correct is gepositioneerd)
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven