XXL Nutrition

de trapezius vraag (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

iverson

Cool Novice
10 jaar lid
Lid geworden
29 jan 2007
Berichten
110
Waardering
0
Als je regelmatig literatuur leest kom je toch vaak tegenstrijdige info tegen. Een voorbeeld hiervan gaat over de trapezius.
Als we via erxr volgen (waarnaar op dit forum veel verwezen wordt) dan zegt men dat de bovenste vezels zorgen voor elevatie van het schouderblad en extensie wervelzuil + rotatie hoofd, extensie nek en laterale flexie.
de middenste vezels zorgen voor adductie, elevatie en upward rotation scapula.
de onderste vezels zorgen voor adductie, depressie en upward rotation scapulae.


Nu las ik ergens anders:
bovenste vezels: elevatie en upward rotation
middenste vezels: adductie
onderste deel: downward rotation

zo'n tegenstrijdige info komt regelmatig voor... alhoewel best cruciaal als je juist wilt zijn..

Wat is het nu juist???
 
alhoewel best cruciaal als je juist wilt zijn..

Helemaal niet cruciaal!

Beste oefeningen voor lichaam blijven Deadlift, squat, bench, dips, mp etc.

Of het schouderblad nu wordt geroteerd of niet door de traps, met de basisoef ga je ze wel ontwikkelen.

De mogelijkheden voor traps zijn niet zo moeilijk. Bovenste vezels zijn elevatie dus voornamelijk shrugs, middelste zoiezo adductie dus rows, deads, maar je mag van mij ook best roteren in je shrugs. Onderste zoiezo adductie en depressie dus chins, rows, lat pull down etc.

Of te wel je doet alle oefeningen al voor rug en schouders en dan doe je er shrugs bij en klaar is je wetenschappelijke aanpak van traps, wat nou moeilijk?
 
Helemaal niet cruciaal!

Beste oefeningen voor lichaam blijven Deadlift, squat, bench, dips, mp etc.

Of het schouderblad nu wordt geroteerd of niet door de traps, met de basisoef ga je ze wel ontwikkelen.

De mogelijkheden voor traps zijn niet zo moeilijk. Bovenste vezels zijn elevatie dus voornamelijk shrugs, middelste zoiezo adductie dus rows, deads, maar je mag van mij ook best roteren in je shrugs. Onderste zoiezo adductie en depressie dus chins, rows, lat pull down etc.

Of te wel je doet alle oefeningen al voor rug en schouders en dan doe je er shrugs bij en klaar is je wetenschappelijke aanpak van traps, wat nou moeilijk?

Niet enkel in verband met training zien maar dan wel naar kennis. Ik wil niet enkel zeker zijn dat ik alle delen train want dan doe je inderdaad die 3 vormen en dan heb je ze allemaal gehad maar ik wil perfect weten welke wanneer altijd werken... Niet enkel het resultaat interesseerd me... kennis is power:D
 
De vezels aan de bovenkant van de trapezius lopen richting de nek en zorgen voor het optillen van de schouder (oefening : shrugs). De vezels in het midden van de spier (die horizontaal lopen) zorgen voor het naar elkaar toebrengen van de schouderbladen (oefening : roeien). De onderste vezels lopen naar beneden en zorgen voor de depressie van de schouder (oefening : bijv lat pulldown machine)
trapezius.gif

bron
Trapezius
 
Het is normaal wel iets ingewikkelder dan je laat blijken.
shoulder press bijvoorbeeld komt middenste en onderste in werking en werkt bovenste vezels stabiliserend via erxr...
 
uiteraard maar goed het moet voor de gemiddelde lezer nog wel btje duidelijk blijven ;)
daarom plaatste ik het stukje.
Ik heb zelf niet genoeg kennis over hoe het exact zit.
 
muskelschlingen_001.jpg



- Trapezius (Pars descendens) - Pectoralis minor

- Trapezius (Pars ascendens) - Levator scapulae

- Trapezius (Pars transversa) - Serratus ant. (Pars media)

- Serratus ant. (Pars inf.) - Rhomboidei
 
muskelschlingen_001.jpg



- Trapezius (Pars descendens) - Pectoralis minor

- Trapezius (Pars ascendens) - Levator scapulae

- Trapezius (Pars transversa) - Serratus ant. (Pars media)

- Serratus ant. (Pars inf.) - Rhomboidei

zijn dit de agonisten met de antagonisten?... doen ze tegengestelde beweging van elkaar? en klopt dit volledig? Alvast bedankt voor de moeite!
 
Ah ja dus; Ik kon eerst de tekening niet zien maar nu ben ik wel zeker:D
bedankt hé! Is dit nu het enige juiste en kan ik de rest van het gezever overboord gooien?
 
Back
Naar boven