MuscleMeat

De vergeten Bent Press ?

Bezoekers in dit topic

Shawn90

Dutch Bodybuilder
Lid geworden
22 aug 2016
Berichten
346
Waardering
61
Lengte
1m67
Vetpercentage
10%
Ik ben de laatste tijd wat meer aan het verdiepen in old strongman, hoe ze trainde, wat voor stunts ze uithaalde. bijvoorbeeld de Mighty Atom is echt een inspiratie.

Nou heb ik bij Sandow moeite om te geloven dat hij echt zo sterk is geworden door dumbell oefeningen. Aangezien als je gaat zoeken naar zijn oefeningen de meeste isolatie achtig zijn...

Oefeningen die ik zo gauw tegen ben gekomen die best interessant zijn
- Bent Press
- Lunge Punch
- Butterfly
bron: Eugen Sandow: Part 4 - Sandow's Exercise Routine - Wolf & Iron
Interessant eraan is dat ze full body tension vereisen

de Bent Press lijkt me een heftige compound, maar ik heb nog nooit iemand deze echt zien doen. Wel oefeningen gezien die gedeeltelijk erop lijken. En toen ik de naam in de zoekfunctie invoerde kwam ik op een topic waar alleen iemand om een plaatje ervan vroeg... en veel anus praat. O_o

Waarom is het zo dat deze niet meer gebruikt wordt ?
Of gebeurd dit nog wel in de Strongman wereld ?
Als er iemand is die deze wel uitvoerd, zoals Sandow het deed op de afbeelding, wat zijn dan de voordelen ? Wat is het effect op je lichaam/kracht ?

Ik zeg altijd dat als ik 1 oefening met extern gewicht zou moeten kiezen, dan ging ik voor de Deadlift, maar ik denk dat ik de bent press ga invoeren voor op zondag... met kettlebell, hoog volume, tot 50 herhalingen per zijde, per weerstand, om en om, zoals sandow.

Sandow Bent Press.png
 
Word toch nog gewoon gebruikt bij strongman...
 
Soms "verdwijnen" oefeningen gewoon omdat er andere zijn met het zelfde effect maar makkelijker uitvoerbaar. Soms verdwijnen ze omdat de aandacht in de loop der tijd naar andere spiergroepen verschuift (bankdrukken ipv OH press enz.)
 
Ik heb vanmiddag de oefening geprobeerd met een kettlebell. Ging niet. Was te zwaar.
Met diezelfde bell kan ik wel windmills. En voor Clean & press of one-arm swings is hij eigenlijk al veels te licht.

Clean & press is (vind ik) wel te vergelijken met wat ze op dat filmpje doen. En sws erg indrukwekkend. Ik wil de bent press wel leren/kunnen met mijn kettlebell van 16kg. Dus ga ik Clean & Press + Snatch met mijn 24kg Bell doen, en bij de press geleidelijk aan meer zijwaarts 'benden'

Heel mijn manier van progressie maken is gebaseerd op technisch moeilijkere oefeningen uitvoeren, stap voor stap, dusja dit wordt dus mijn zondagse routine :)

Thx voor jullie input
de bent press wordt dus niet meer gebruikt omdat er makkelijkere varianten zijn...
 
Bent press wordt nog veel gedaan hoor. Populair onder mensen die veel met kettlebells trainen. Technisch nog best lastig om goed te doen, en vraagt aardig wat mobiliteit, vooral thoracaal.

Zie voor een uitstekende instructie het boekje 'taming the bent press' van Dave Whitley, volgens mij heel cheap op Amazon (digitale versie). Is ook een video van beschikbaar die je kunt downloaden voor de bijdrage die jij het waard vindt (dacht ik)
 
Bent press wordt ook voor gebruikt bij strength wars.
 
Jujimufu heeft dit jaar nog een video geupload waar hij deze oefening deed naar mijn weten, alleen dan met een barbell :D.
 
Jujimufu heeft dit jaar nog een video geupload waar hij deze oefening deed naar mijn weten, alleen dan met een barbell :D.
In die facebook groep worden deze lifts bijna op dagelijkse basis geplaatst (met barbell).
 
In die facebook groep worden deze lifts bijna op dagelijkse basis geplaatst (met barbell).

Heb er even een naar gekeken, leuke Facebook groep. Vind het overigens ook best interessante oefeningen ze lijken me erg moeilijk om te doen!
 
Ik ken wel iemand die regelmatig de bent press doet op de oude manier maar je komt het idd nog maar zelden tegen.
 
Denk ook dat dit niet veel gedaan wordt omdat veel gyms maar tot 30-40kg gaan met dumbells.
 
Back
Naar boven