MuscleMeat

Nieuws De vrije markt, OV in grote steden moet worden aanbesteed. Mogelijk vermindering aantal lijnen

  • Topic starter EricR
  • Startdatum
  • Reacties 18
  • Weergaven 822
  • Volgers 1

Bezoekers in dit topic

EricR

Superior Athlete
20 jaar lid
Lid geworden
15 nov 2002
Berichten
50.073
Waardering
2.589
Lengte
1m79
Massa
89kg
Vetpercentage
15%
Rotterdam, 6 okt. De drie grote steden, Amsterdam, Rotterdam en Den Haag, moeten bus- en tramlijnen schrappen, frequenties verminderen of tarieven verhogen als gevolg van het nieuwe regeerakkoord. In Amsterdam staat de aanschaf van nieuwe metrovoertuigen op het spel. Dit blijkt uit een rondgang van NRC Handelsblad langs de drie steden.


Het nieuwe kabinet van CDA en VVD, met gedoogsteun van de PVV, wil af van het monopolie van de gemeentelijke vervoersbedrijven GVB (Amsterdam), RET (Rotterdam) en HTM (Den Haag), en wil de vervoersregio’s dwingen het openbaar vervoer openbaar aan te besteden. Dat is een breuk met de lijn van het vorige kabinet dat, gedwongen door een Kamermeerderheid, de drie grote steden een uitzonderingspositie wilde laten behouden. Die wetswijziging moest nog door het kabinet naar de Kamer worden gestuurd. Dat gaat nu niet meer gebeuren. VVD en CDA waren altijd al voor openbaar aanbesteden, de PVV, eerst tegenstander, heeft zich aan de wensen van CDA en VVD geconformeerd.

Bezuiniging
Openbaar aanbesteden levert volgens de partijen in 2015 een bezuiniging op van 120 miljoen euro. „Met alleen het afschaffen van de nachtbussen haal je dat bedrag bij lange na niet. Dat kan alleen door te snijden in lijnen en frequentie”, zegt de Amsterdamse wethouder Gehrels (PvdA). Dat vreest ook de de Rotterdamse wethouder Baljeu (VVD): „De afgelopen tijd hebben we veel geïnvesteerd in het openbaar vervoer, zoals in Randstadrail dat veel meer passagiers trekt dan verwacht. Dat soort projecten kun je met deze plannen niet meer volhouden.” Het wordt „hakken en kappen in de lijnen, en bezuinigen op personeel en materieel”, zegt een woordvoerder van de HTM.

In Amsterdam dreigt een in augustus verleende concessie aan het GVB alsnog te stranden als het nieuwe kabinet vasthoudt aan het regeerakkoord. Het GVB kreeg die concessie in de verwachting dat een aangekondigde wetswijziging door de Kamer zou komen. Vier concurrerende vervoersbedrijven hebben intussen een rechtszaak tegen de stadsregio aangespannen om aanbesteding af te dwingen.

Openbare aanbesteding
Haaglanden besloot gisteren tot openbare aanbesteding over te gaan. „Je kan het leuk vinden of niet, maar we kunnen niet anders”, zegt wethouder Smit (VVD). De Haagse PVV-fractie is vooralsnog tegen openbare aanbesteding.

http://www.nrc.nl/binnenland/article2628358.ece/Steden_minder_ov_door_kabinet

Wordt natuurlijk net zo'n succes als andere markten die zijn opengebroken. De zorg is ook al zo lekker betaalbaar geworden. Er is een goede reden waarom je OV in grote steden niet openbaar moet aanbesteden, in steden is gewoon een OV-systeem meer gebaat bij 1 partij die langdurig de diensten uitvoert dan wisselende partijen die op basis van financiele belangen hun diensten mogen leveren.

In grote steden is verder het centrum vaak verkeersluw gemaakt en is terugvallen op de auto zo goed als onmogelijk.
 
Doorgaan op dezelfde voet is ook geen optie. Je kan niet blijven investeren in zaken die meer kosten dan dat ze opleveren.
 
Doorgaan op dezelfde voet is ook geen optie. Je kan niet blijven investeren in zaken die meer kosten dan dat ze opleveren.

OV kost altijd geld of je moet er gewoon voor kiezen dat je burgers gaan lopen of de auto pakken. Zijn maar weinig steden ter wereld die een winstgevend OV-systeem kennen.

Maar goed laten vooral de autobezitters weer teruggaan naar hun voertuigen, kan leuk worden iedere ochtend richting het centrum of bij de randwegen. Filerecords gaan er aan. Maar ach er komt wat geld vrij voor wegenverbreding, misschien 9 baanswegen in het centrum er bij knallen.

OV kost de overheid iets meer dan een miljard per jaar, erg pauperig als een land dat niet meer kan opbrengen maar er voor kiest om zoveel mogelijk de dienstverlening in gebieden met een hoge OV-vraag te verminderen.
 
Laatst bewerkt:
wordt in nederland openbaar vervoer niet mee een stuk vergoed door de werkgever bijvoorbeeld?
 
wordt in nederland openbaar vervoer niet mee een stuk vergoed door de werkgever bijvoorbeeld?

In principe niet als je binnen een straal van 10 km woont en OV wordt natuurlijk ook nog wel voor andere doeleinden gebruikt dan woon-werkverkeer.

Nederlands beleid begint op kortzichtigheid te lijken, alles moet afgewogen worden op basis van winstgevend of in ieder geval een zo hoog mogelijk rendement. Dat betekent dus niet 1 maar meerdere stappen terug qua dienstregeling als bedrijven worden aangenomen die alleen kijken naar wat er onder de streep overblijft. Handhaven van onrendabele lijnen heeft dan geen nut meer, mensen lopen maar naar hun bestemming.
 
Weer privatiseren? Klinkt aardig 1994-2002, ik dacht dat we de Paarse koers juist niet meer wilden? ???
 
marktwerking in het OV is sowieso al een faal.
 
Eric ben je het met me eens dat de huidige vorm van OV niet aan de wensen voldoet van de bevolking?
Je moet gaan kijken naar herstructurering van de huidige organisaties.
Ik ben het met je eens dat het opengooien van de markt niet per definitie inhoudt dat de kwaliteit significant zal verbeteren.
 
marktwerking in het OV is sowieso al een faal.

Daar ben ik het niet mee eens. Vind het wel goed. Maar wel vaag dat juist dit kabinet als eerste zet meteen voor een oer paarse maatregel kiest daar waar ze nog geen twee maanden geleden blij waren dat dat Nederland bespaard zou blijven.
 
Ik zie eerlijk gezegd niet in hoe marktwerking zou kunnen werken. Zoals Eric al aangeeft heeft het ov veel meer te baten bij een vaste dienstregling van 1 partij, dan verschillende partijen die met elkaar moeten gaan concureren. Hoe zie je dit dan voor je? Je kan kiezen op welke bus je stapt bij een bushokje? Je moet allemaal verschillende buskaartjes en treinkaartjes kopen voor de verschillende ov-maatschappijen?
Nee, laat het wat mij betreft maar geregeld worden door de overheid, het mag natuurlijk wel een stuk goedkopen, maar lijkt me niet dat de vrijemarkt hier de oplossing voor is.
 
Ik zie eerlijk gezegd niet in hoe marktwerking zou kunnen werken. Zoals Eric al aangeeft heeft het ov veel meer te baten bij een vaste dienstregling van 1 partij, dan verschillende partijen die met elkaar moeten gaan concureren. Hoe zie je dit dan voor je? Je kan kiezen op welke bus je stapt bij een bushokje? Je moet allemaal verschillende buskaartjes en treinkaartjes kopen voor de verschillende ov-maatschappijen?
Nee, laat het wat mij betreft maar geregeld worden door de overheid, het mag natuurlijk wel een stuk goedkopen, maar lijkt me niet dat de vrijemarkt hier de oplossing voor is.

Maar dan moet het wel goed zijn! Als de organisaties verzuimen om een goede dienstverlening te bieden dan moet je de markt opengooien.
 
Niet mee eens. De dienstregeling zou door de overheid geregeld kunnen worden. Ik zie niet in hoe een open markt zorgt voor een betere dienstregeling, eerder andersom lijkt me.
Voor zover ik zie zorgt een open markt enkel voor winsmaximalisatie, wat niet altijd ten goede komt aan de kwaliteit.
 
Niet mee eens. De dienstregeling zou door de overheid geregeld kunnen worden. Ik zie niet in hoe een open markt zorgt voor een betere dienstregeling, eerder andersom lijkt me.
Voor zover ik zie zorgt een open markt enkel voor winsmaximalisatie, wat niet altijd ten goede komt aan de kwaliteit.

Wat zou een goed tegenvoorstel zijn in deze?
Doorgaan op dezelfde voet is uitgesloten.

Kwaliteit zal altijd prioriteit nummer 1 moeten zijn maar de kwaliteit is nu ook ver te zoeken.
 
Ik heb eerlijk gezegd, buiten de prijs, weinig problemen met het ov in Utrecht en Amsterdam, de steden waar ik het meeste kom. Misschien ben ik niet kritisch genoeg?
 
Ik heb eerlijk gezegd, buiten de prijs, weinig problemen met het ov in Utrecht en Amsterdam, de steden waar ik het meeste kom. Misschien ben ik niet kritisch genoeg?

Ligt er geheel aan wat jouw verwachtingen bij het OV zijn.
De prijs drukt natuurlijk wel heel erg op het cijfer wat het OV krijgt.
 
Ik vraag me ook af of het wel zo'n slecht plan is. Om nu te stellen dat alles wat geprivatiseerd is meer geld kost is onzin. Als ik in een grote stad ben en ik pak de tram dan is deze meestal nog niet eens halfvol, wat pure verspilling is. Het aan de markt overlaten zorgt waarschijnlijk voor een betere vraag-aanbod verhouding.
 
Eric ben je het met me eens dat de huidige vorm van OV niet aan de wensen voldoet van de bevolking?
Je moet gaan kijken naar herstructurering van de huidige organisaties.
Ik ben het met je eens dat het opengooien van de markt niet per definitie inhoudt dat de kwaliteit significant zal verbeteren.


Ik ga er vanuit dat de bevolking een OV wil dat ten eerste hoog frequent is en ten tweede een hoog serviceniveau biedt. Dat kan je in ieder geval vergeten als een stel centennkende OV-bedrijven de boel mogen gaan runnen. OV is al vrij sober en dat wordt er zeker niet beter op als de markt wordt opengegooid.

De HTM scoort in Den Haag overigens vrij goed, wat me op zich wel verbaasde omdat ik zelf toch wel het nodige aan te merken heb op de dienstverlening van de HTM. Maar hun scores bij het publiek zijn gewoon goed te noemen. Dus in die zin voldoet het nu wel.
 
Zelf heb ik nooit echt last van het OV, en aangezien ik in Rotterdam woon en mijn school tegenover een metrostation staat kan ik wel zeggen dat ik vaak met het OV reis. Vindt dat ze het gewoon zo moeten laten.
 
Back
Naar boven