- Lid geworden
- 15 nov 2002
- Berichten
- 50.073
- Waardering
- 2.589
- Lengte
- 1m79
- Massa
- 89kg
- Vetpercentage
- 15%
Rotterdam, 6 okt. De drie grote steden, Amsterdam, Rotterdam en Den Haag, moeten bus- en tramlijnen schrappen, frequenties verminderen of tarieven verhogen als gevolg van het nieuwe regeerakkoord. In Amsterdam staat de aanschaf van nieuwe metrovoertuigen op het spel. Dit blijkt uit een rondgang van NRC Handelsblad langs de drie steden.
Het nieuwe kabinet van CDA en VVD, met gedoogsteun van de PVV, wil af van het monopolie van de gemeentelijke vervoersbedrijven GVB (Amsterdam), RET (Rotterdam) en HTM (Den Haag), en wil de vervoersregio’s dwingen het openbaar vervoer openbaar aan te besteden. Dat is een breuk met de lijn van het vorige kabinet dat, gedwongen door een Kamermeerderheid, de drie grote steden een uitzonderingspositie wilde laten behouden. Die wetswijziging moest nog door het kabinet naar de Kamer worden gestuurd. Dat gaat nu niet meer gebeuren. VVD en CDA waren altijd al voor openbaar aanbesteden, de PVV, eerst tegenstander, heeft zich aan de wensen van CDA en VVD geconformeerd.
Bezuiniging
Openbaar aanbesteden levert volgens de partijen in 2015 een bezuiniging op van 120 miljoen euro. „Met alleen het afschaffen van de nachtbussen haal je dat bedrag bij lange na niet. Dat kan alleen door te snijden in lijnen en frequentie”, zegt de Amsterdamse wethouder Gehrels (PvdA). Dat vreest ook de de Rotterdamse wethouder Baljeu (VVD): „De afgelopen tijd hebben we veel geïnvesteerd in het openbaar vervoer, zoals in Randstadrail dat veel meer passagiers trekt dan verwacht. Dat soort projecten kun je met deze plannen niet meer volhouden.” Het wordt „hakken en kappen in de lijnen, en bezuinigen op personeel en materieel”, zegt een woordvoerder van de HTM.
In Amsterdam dreigt een in augustus verleende concessie aan het GVB alsnog te stranden als het nieuwe kabinet vasthoudt aan het regeerakkoord. Het GVB kreeg die concessie in de verwachting dat een aangekondigde wetswijziging door de Kamer zou komen. Vier concurrerende vervoersbedrijven hebben intussen een rechtszaak tegen de stadsregio aangespannen om aanbesteding af te dwingen.
Openbare aanbesteding
Haaglanden besloot gisteren tot openbare aanbesteding over te gaan. „Je kan het leuk vinden of niet, maar we kunnen niet anders”, zegt wethouder Smit (VVD). De Haagse PVV-fractie is vooralsnog tegen openbare aanbesteding.
http://www.nrc.nl/binnenland/article2628358.ece/Steden_minder_ov_door_kabinet
Wordt natuurlijk net zo'n succes als andere markten die zijn opengebroken. De zorg is ook al zo lekker betaalbaar geworden. Er is een goede reden waarom je OV in grote steden niet openbaar moet aanbesteden, in steden is gewoon een OV-systeem meer gebaat bij 1 partij die langdurig de diensten uitvoert dan wisselende partijen die op basis van financiele belangen hun diensten mogen leveren.
In grote steden is verder het centrum vaak verkeersluw gemaakt en is terugvallen op de auto zo goed als onmogelijk.