MuscleMeat

Deadlift bij benen- of rugtraining? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

wateengedoe2

Advanced Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
9 okt 2002
Berichten
980
Waardering
1
Ik wil de deadlift integreren in mijn trainingsprogramma, maar weet niet zo goed of die nou het beste bij mijn benentraining past, of bij de rugtraining. Wat vinden jullie? Welke spiergroepen worden het zwaarste belast door de deadlift?
 
Hangt er van af hoe je de deadlift uitvoert.
Stiff leg deadlifts zijn voor je k\hamstrings.
De standaard deadlift waar je voor een deel door de benen gaat als je laag bent en je benen strekt tijdens het omhoog komen is een goede onderrug oefening.
 
als 1 vd eerste oef op rug-dag
 
doe hem ook altijd op rug dag maar de eerste paar keer voelde ik hem de volgende dag ook goed in mijn hamstrings nu wat minder maar ze voelen soms nog wel wat stijfjes de volgende dag.
 
Ik hou van afwisselen, dus ook wat dit betreft. Ik train periodes voor- en achterkant benen appart. Dus bijv. dinsdag quadriceps en evt. kuiten en vrijdag rug en hamstrings, met gewone deadlift. Train ik een periode benen compleet op 1 dag, dan doe ik stiffleg deadlift en leg curls er bij...
 
Ik had het over de gewone (niet stiff-legged) deadlift .. rug dus. Kan ik hem vandaag doen, alhoewel ik spierpijn in mijn benen heb van gisteren? Ik heb m.n. last van mijn quadriceps en gluteus (voorkant bovenbenen, en kont dus :))

En is er nog verschil qua gebruikte spieren tussen gewone en sumodeadlift? deze dame raadt hem aan voor korte vrouwen (that's me :)).
 
Laatst bewerkt:
Sumo is toch met die wijde stand??
Lijkt me dat je iets meer kracht kan zetten. Maar volgens mij belast je wel dezelfde spieren.
Misschien dat je dan ook iets aan de binnenkant van de benen pakt?.
 
Gewone deadlift op rugdag mare..ik zou niet na benen dag eraan beginnen niet echt gezond voor de onderrug en je gluten zullen ook overuren maken.
Sumo belast ongeveer dezelfde groepen maar in verschillende intensiteit, zo zal er minder druk komen op de onderrug (erectors zijn 2 x zo actief bij de conventionele tov de sumo volgens studie van '88.) en is de sumo effectiever op gebied van benen training (grotere ROM aan de knie.)
Al bij al is sumo iets moeilijker om aan te leren maar eens je deze 'onder de knie' hebt een gezondere en in zekere mate een effectievere versie v/d deadlift.
 
Ik heb hem inderdaad gisteren niet meer gedaan, omdat ik zo'n last van mijn kont had :D Normaliter doe ik mijn benentraining op zondag, dan kan het waarschijnljik wel? Anders moet ik mijn rugtraining ruilen met een andere, bijv. borst/triceps (donderdag).

Als je korte armen hebt, schijn je bij de gewone deadlift nogal last te hebben van de stang die tegen je knieën aanknalt enzo, helemaal niet zo goed voor je knieën ;) Dus ik ga volgende week (of de week daarop, want a.s. zondag kan ik weer niet trainen :() met de sumo proberen :) Of, als sumo meer voor je benen en minder voor je rug is, is het misschien iets om wel op de benendag te doen?
 
IK zou zeggen: gewoon proberen!!!! Jou lichaam is ongetwijfeld (hoop ik voor je :) ) anders als de mijne. Wat voor iemand anders of voor mij werkt, hoeft niet voor jou te werken. Expirimenteer met verschillende sTen, afwisselen kan sowiezo geen kwaad. Alleen rug(met deadlift) na benendag is idd. niet zo een super idee. Ik laat er meestal 2 a 3 dagen tussen...
 
deadlift zeker zetten bij benen

ongeveer dezelfde spieren worden gesolliciteerd, uit uitzondering van de armen misschien.
 
Originally posted by Spike
deadlift zeker zetten bij benen

ongeveer dezelfde spieren worden gesolliciteerd, uit uitzondering van de armen misschien.

Niet mee eens, ik voel nooit spierpijn in de benen na een dag deadlift, voel me rug ook veel meer werken tijdens een regular DL. Bij mijn weten werken vooral je traps, erectors, gluten, hams en in mindere mate je quads en lage kuiten.
Bovendien doe je op benen dag squat wat een groot deel van je energie voor die training gebruikt, als je daarbij nog 3-5 sets deadlift moet doen zal je ofwel niet optimaal kunnen trainen ofwel veel te zwaar belasten. Dus is het volgens mij beter van squat als basis oef voor benen dag te zien en regular dead's als basis oef voor rug dag.
Als je zegt sumo of RDL/SLD dan geef ik je gelijk, die horen bij de benentraining.
Verder is het natuurlijk een persoonlijke keuze.
 
"Bij mijn weten werken vooral je traps, erectors, gluten, hams en in mindere mate je quads en lage kuiten"

waarmee squat je denk je :)

squatten is erectors, glutes, hams, en in mindere mate je quads en kuiten :p
 
Kijk naar de beweging van squat tov de beweging bij dead's.
Squat is vooral een knie/heup extensie met een grote ROM aan de knie terwijl dead's een knie/heup extensie is met een kleinere ROM aan de knie.
Bij dead's raap je een gewicht op , bij squat duw je enkel een gewicht af.
Het verschil is dus dat dead's meer gericht zijn op gluten/rug en squat meer op gluten/quads dus niet in mindere mate quads want dat is de belangrijkste spier om een knie extensie mogelijk te kunnen maken.
 
als je de biomechanics van de deadlift van een ander oogpunt bekijkt, kan je ook stellen dat de deadlift een 'duw' oefening is. omdat je met je hielen tegen de grond duwt en daardoor het gewicht omhoog gaat.

"dus niet in mindere mate quads want dat is de belangrijkste spier om een knie extensie mogelijk te kunnen maken."

squatten is in Véél mindere mate een kwestie van knie extensie.
squatten is voor een groot deel hip flexie/extensie.

quads spelen een rol, maar een kleinere rol dan de posterior chain.
 
Laatst bewerkt:
Als je het in % zou uitdrukken dan denk ik dat het zoiets zou zijn:
Squat = 80% onderlichaam (incl. gluten) 20% bovenlichaam
Dead = 50% onderlichaam (") 50% bovenlichaam

Waarom zouden quads een kleine rol spelen?
Bij een deep squat zie je heel duidelijk de complete ROM aan de knie en de extentie van de knie gebeurd dmv de quads niet de heup.
De heup zorgt enkel voor de extentie van de middensectie welke hier een kleinere ROM heeft.

Ik haal bij een gewone dead die echt wel juist uitgevoerd is belange niet zoveel kracht uit de benen dan uit de rug/gluten.
Ik denk dat de uitvoering wel een rol speelt, je kan meer geneigd zijn om je benen te gebruiken dan je rug of meer geneigd zijn je rug te gebruiken dan je benen maar de waarheid is dat het 50/50 moet zijn.
Deads zijn super-compound oefeningen, hoe meer spieren je kan recruteren hoe beter.
Ik zeg dus niet dat DL een been oef of een rug oef is (iig meer rug dan squat) maar dat ze moeten gedaan worden los v/d squat omdat het beiden zware compounds zijn.
Het verschil is ook dat bij powerlifting dit eventueel wel mogelijk zou zijn op 1 training omdat zij minder op spiergroepen indelen en meer kijken naar oefeningen per dag.
 
"Het verschil is ook dat bij powerlifting dit eventueel wel mogelijk zou zijn op 1 training omdat zij minder op spiergroepen indelen en meer kijken naar oefeningen per dag"

waarom wordt er altijd ingespeeld op het feit dat ik powerlifter ben? lijkt alsof alles wat ik zeg gewoon niet opgaat voor bbers.

deadlift, als je het ziet zonder de stang, lijkt erg veel op een squat met verminderde ROM. nu ja daar ga ik verder niet op ingaan.

ik vind verder dat deadlift niet noodzakelijk losgemaakt moet worden. dat het zware compounds zijn is waar. en? dit veranderd niks aan het feit dat het tesamen met de benen kan gedaan worden. wat goed zou zijn om het regelmatig te wisselen en dan deadlift op een aparte dag te doen. dat lijkt me een gezonder en beter antwoord.

squats en deads tesamen doen zijn zeker niet slecht, maar je moet ze inpassen, ze niet erbij plakken met de rest.

whow whow.... wacht...

nee just, effe dl veranderen is ok ja... maar ik zou het toch iets vaker bij benen zetten. gewoon omdat het een heel gelijkaardige beweging is met bijna dezelfde spieren die gesolliciteerd worden.

nou ja, ze doen maar :p
 
Dat geldt niet voor iedereen, als ik 4 sets squat gedaan heb moet ik daarna niet meer proberen om nog 4 sets dead's te doen.
Zeker niet als daarbij nog extensions, leg curls en kuit oefeningen bij komen, het is gewoon te veel.
Ik denk dat weinigen dat aankunnen.
tenzij je training bestaat uit enkel dead's en squat, daarom haalde ik dat ook aan van powerlifting.

Nu als je deads op rug training zet, heb je een geweldige oefening voor de onderrug/traps/gluten en een lager volume per training zodat je concentratie en intensiteit per oef verbeterd.

Als je dead's bij benen zet, dan zou ik voor de sumo en RDL versie gaan.
Zoals ik zei, het is een persoonlijke keuze, ik heb het altijd beter ervaren op deze manier, maar dat neemt niet weg dat anderen beter gaan op hun manier.
 
zelfs toen ik nog bb deed deed ik heel regelmatig squats en deads tesamen. trouwens, beiden hoeven niet met dezelfde intensiteit gewerkt te worden hé? je kan de eerste week wat minder zwaar squatten, en wat zwaarder deadliften, en de andere week omgekeerd.

trouwens, als ik 150 kg gesquat heb, dan moet ik toch nog altijd deadliften, en soms is dat ook niet altijd even prettig. en na mijn training heb ik ook nog mijn assistance oefeningen hoor. powerlifters doen niet enkel de bewegingen. we doen ook oefeningen erbij. mijn zie je niet overtrainen, en doe het 3x per week. nu niet afkomen dat het mijn aanleg is. ik zie er met een stuk minder aanleg die het ook aankunnen. kwestie van aanpassen en progressief te werk gaan.

"Nu als je deads op rug training zet, heb je een geweldige oefening voor de onderrug/traps/gluten en een lager volume per training zodat je concentratie en intensiteit per oef verbeterd. "

ja, maar je onderrug en gluten krijgen ook een geweldige beurt met squatten (ik toch althans)?

en ik zei ook nog, het beste is het in te passen in je training, niet als extra volume erbij optellen! ook raad ik aan om het regelmatig voor een tijdje op een andere dag te doen. kwestie van af te wisselen.
 
Back
Naar boven