AndroidHealthClinic

Deadlift bij benen- of rugtraining? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

ik zie er met een stuk minder aanleg die het ook aankunnen. kwestie van aanpassen en progressief te werk gaan.
Ik heb een half jaar squat + deadlift gedaan tot ik begon te beseffen dat regular dead's veel beter passen in een rug work out dan in een leg workout.
Ik heb nog nooit merkbare spierpijn gehad in de benen van een deadlift workout, uitgezonderd RDL voor hams, en gluten natuurlijk maar wel al flinke DOMS gehad in de onder -en middenrug,traps,buik en gluten van een deadlift workout.
Je kan, en waarschijnlijk weet je dit, een deadlift zelfs zo uitvoeren dat je bijna geen benen gebruikt, door het gewicht op kniehoogte te brengen (bank of rack) zodat het eerste deel van de lift uitgeschakeld wordt en je een nog kortere Rom hebt aan de knieën.
Als je met aanleg longinhoud, hartslag en conditie bedoeld, dan ja, dat heeft zeker een invloed op de krachttraining.
 
Ik ben het er ook niet mee eens dat gewone DL voor benen zijn bedoeld. Alhoewel je benen het totale gewicht moeten opbeuren, komt dit hele gewicht juist op je onderrug omdat dat het scharnierpunt is (ook schouders, en rug algemeen).

Maar even half off-topic... waarom kan ik bijvoorbeeld wel 2X115Kg deadliften maar niet squaten?
 
Originally posted by AstroNiels


Maar even half off-topic... waarom kan ik bijvoorbeeld wel 2X115Kg deadliften maar niet squaten?

Heel goede opmerking! En de reden daarvoor is dat je bij een deadlift ook het bovenlichaam gebruikt en bij een squat is dit enkel ter ondersteuning.
 
de reden daarom ligt hem niet in het feit dat je ook het bovenlichaam gebruikt!

hoe komt het dan dat evenveel mensen minder deadliften dan dat ze squatten, en zeker als je weet dat grip geen factor is?
leg dat dan eens uit.
 
Originally posted by Spike
hoe komt het dan dat evenveel mensen minder deadliften dan dat ze squatten, en zeker als je weet dat grip geen factor is?
leg dat dan eens uit.
Omdat ze hun benen teveel gebruiken en hun bovenlichaam te weinig.
Als je 50/50 doet zal je meer kracht en meer gewicht verplaatsen, logisch toch?
Ook hebben sommigen mensen beter ontwikkelde quads en anderen dan weer beter ontwikkelde gluten wat maakt dat de ene beter presteerd op deads en de andere beter op squats.
Maar stel je de 2 oefeningen eens voor zondrer bovenlichaam: welke oefening zou dan het beste lukken ? de squat of de deadlift? 'nuff said
 
Originally posted by admin

Omdat ze hun benen teveel gebruiken en hun bovenlichaam te weinig.
Als je 50/50 doet zal je meer kracht en meer gewicht verplaatsen, logisch toch?
Ook hebben sommigen mensen beter ontwikkelde quads en anderen dan weer beter ontwikkelde gluten wat maakt dat de ene beter presteerd op deads en de andere beter op squats.
Maar stel je de 2 oefeningen eens voor zondrer bovenlichaam: welke oefening zou dan het beste lukken ? de squat of de deadlift? 'nuff said

dit is een hele, maar dan ook hele naieve manier van denken.

kijk naar deze persoon die meer deadlift dan dat hij squat

[Abeelding niet meer beschikbaar]


opeens gaat je redenering niet meer op.

het feit of dat je al dan niet meer deadlift dan je squat heeft te maken met verschillende factore, o.a. mechanische voordelen, technieken en training.

mensen met een lange romp en redelijke korte armen zullen waarschijnlijk niet meer deadliften dan ze squatten.

en je bovenlichaam moet je recht houden, maar je schouders en armen ontspan je en laat ja à la limite zelfs hangen als je deadlift.
je erectors voeren een gelijkaardig werk in beide bewegingen (veelal isometrisch, de rug recht houden). dus ik zou zeggen dat je eventueel je onderarmen meer gebruikt.

meeste mensen hebben een beginpositie in de deadlift die minder laag is dan hun diepste positie in de squat. en aangezien de twee zeer gelijkaardige bewegingen zijn, lijkt het dan ook logisch dat je dan eventueel meer kan deadliften, omdat je hoogstwaarschijnlijk een kortere bewegingsuitslag hebt dan je squat.

ik kan verdergaan maar ik denk dat ik nu ook kan zeggen 'nuff said :D
 
Even mijn zegje doen. tot nog toe deed ik maar 2 soorten oefeningen en dat was bovenlichaam op dag 1, 5 en 10 en benen en buik om dag 3, 8 en 12.
De deadlift doe ik voor mijn gluteus en hamstrings, dus daarmee horen ze voor mij bij de benendag.
Als ik Spike's verhaal goed gevolgd heb, zou ik goed moeten kunnen DLen omdat ik lange armen en een korte romp heb.
Overigens zag ik ook met belangstelling dat artikel over de front squat omdat ik me met de korte achillespezen geen normale squat zie doen.. ik heb er alleen niet zo super veel van begrepen..
:shrug:

Esperantistino in verregend Leiria

PS sorry ja, even vergeten te zeggen dat ik de Roemeense deadlift doe en de stang dus niet weer op de grond leg .. hierbij ga ik maar een klein beetje door de knieën.. is dus zowat stifflegged.. wellicht is de gewone DL meer voor de rug?
 
Het wordt interessanter... zelf denk ik gewoon als volgt (lekker nuchter overigens)... het zou mij logischer lijken dat je meer kunt squaten dan deadliften, want bij deadliften moet je je hele lichaam inspannen (wat meer inspanning kost) dan bij squats, maar zelf ben ik het levende bewijs dat dat niet zo hoeft te zijn.

ik ben trouwens 1.94 en rug is nou eenmaal een sterke kant van mij.
 
"Als ik Spike's verhaal goed gevolgd heb, zou ik goed moeten kunnen DLen omdat ik lange armen en een korte romp heb. "

dit is één van de factoren die ertoe zouden kunnen lijden. maar andere factoren (o.a. training, eventuele blessures etc) kunnen ervoor zorgen dat dit niet het geval is.
 
Originally posted by Spike


dit is een hele, maar dan ook hele naieve manier van denken.

kijk naar deze persoon die meer deadlift dan dat hij squat

opeens gaat je redenering niet meer op.

het feit of dat je al dan niet meer deadlift dan je squat heeft te maken met verschillende factore, o.a. mechanische voordelen, technieken en training.

mensen met een lange romp en redelijke korte armen zullen waarschijnlijk niet meer deadliften dan ze squatten.

en je bovenlichaam moet je recht houden, maar je schouders en armen ontspan je en laat ja à la limite zelfs hangen als je deadlift.
je erectors voeren een gelijkaardig werk in beide bewegingen (veelal isometrisch, de rug recht houden). dus ik zou zeggen dat je eventueel je onderarmen meer gebruikt.

meeste mensen hebben een beginpositie in de deadlift die minder laag is dan hun diepste positie in de squat. en aangezien de twee zeer gelijkaardige bewegingen zijn, lijkt het dan ook logisch dat je dan eventueel meer kan deadliften, omdat je hoogstwaarschijnlijk een kortere bewegingsuitslag hebt dan je squat.
Nee, naïef is: zeggen dat je bij een deadlift de rug niet méér taxeert dan bij de squat.

Waarom kunnen de meeste atleten meer gewicht deadliften? Omdat ze meer grote spieren maar ook kleine spieren recruteren bij hun deads zowel van boven als van onderlichaam maw. meer spieren in werking betekend meer kracht. Ik snap niet wat daar zo moeilijk aan is.
Bij een squat is je bovenlichaam eerder statisch en enkel ter
stabilisatie actief.
Ik heb vrij korte armen en een niet zo korte romp en mijn dead is toch niet zo slecht dacht ik..squat darentegen...

Ik weet niet hoe jij deadlift, maar dat laten hangen is natuurlijk niet ontspannen, je traps gaan juist wel contraheren, er is een statische contractie en naar einde van de beweging nog een stukje dynamische contractie. Als jij zegt dat traps of zelfs rug niet actief maar passief zijn tijdens een DL dan ben je dus pas naïef.

Deadlift kortere bewegingsuitslag: enkel aan de knieën!! en al helemaal niet als je het over sumo hebt. Niet aan de hams en zeker niet aan de rug of gluteus. Die laatste is een van de sterkste spieren van je lichaam samen met de lats.
Bij een deadlift begin ik net zo laag als bij een squat maar door meer romp, rug, buik maw meer spieren te betrekken kan ik meer gewicht verplaatsen.
Als je minder gewicht deadlift dan dat je squat dan ben je gewoon niet goed bezig IMO.
Onlangs heb ik iets van Mike Francois gelezen hij ervaart de TDL (top deadlift) als de beste massa bouwer voor de hele rug!
Hoezo rug geen actieve rol spelen? Ik heb nog nooit iemand horen zeggen van een squat dat je er een dikke of sterke rug van krijgt maar kan niet op 2 handen tellen hoeveel keer men dat zegt over een DL.

"Mike had one of the best backs, especially his lower back development. He built steel cable erector muscles with 800 pound deadlifts! Very few that I know of could deadlift like Francois."

" The erector spinae (iliocostalis thoracis, iliocostalis lumborum, longissimus dorsai, and spinalis dorsai) will contract during the lift, along with the intertransversarii, interspinalis, rotores, and multifidus muscles to bring the spine into an erect position. These muscles become more active once the back is extended past a point that would be 60 degrees away from vertical. The inter-transversarii, interspinalis, rotors, and multifidus will also serve to stabilize the vertebrae and discs.1,2,3"

1.Cholewicki, J., McGill, S.M., and R.W. Norman. Lumbar spine loads during the lifting of extremely heavy weights. Med. Sci. Sports Exerc. 23:1179-1186. 1986.
2.Farley, K. Analysis of the conventional deadlift. Strength Cond. J. 17:55-57. 1995.
3.Grabiner, M.D. and Garhammer, J. Analysis and assessment of human movement performance. In: Kinesiology and Applied Anatomy. P.J. Rasch, ed. Philadelphia: Lea & Febiger, 1989. pp 247-258.
 
Ik ben gestopt met zwaar deathliften omdat ik er rugpijn van
krijg en meestal luister naar de signalen van mijn lichaam.
Hebben hier eigenlijk meer mensen last van of is dat on-
gewoon. Het is zeker niet de gewone pijn die je in je spieren
voelt nadat je ze hard en goed getraind hebt...
 
Ik heb nog nooit rug klachten gehad van een deadlift, dus zeggen dat de oef slecht is voor je rug acht ik niet als correct.
Probeer misschien wat minder gewicht, betere houding, veranderen van stijl bijv. sumo welke 10% minder de lage rug taxeert enz.
Maar stoppen met deadlift is echt zonde.
 
het kan ook aan mijn rug liggen...
 
Met minder gewicht heb ik geen last (55kg), maar twijfel of het dan nog
effectief is. Die pijn lijkt dan ook te zitten in mijn ruggegraat
ipv mijn spieren (kan ook maar het idee zijn). Ik heb een beetje schrik mijn ruggegraat erdoor te beschadigen omdat dat toch een belangrijk onderdeel van je lichaam is.
Die sumo squat ga ik in mijn volgende rugroutine wel eens proberen.
 
Idd dat soort pijn is meestal het gevolg van een niet optimale tot slechte houding, nu zeg ik niet dat jou houding niet goed is maar ik heb zo een vermoeden dat dit een rol speelt.

Paar basis puntjes:

Altijd recht naar voren kijken gedurende de hele lift.
Altijd de rug in rechte positie houden, nooit met een gebogen rug heffen.
Altijd te starten met tenminste een lichte buiging in de knieën, zeer belangrijk!
Probeer de lift voor te stellen als een duw beweging ipv een trek beweging door je in te beelden dat je de grond van je afduwd.
Laat de grootste kracht vanuit je gluten komen want deze zijn het sterkst en hierdoor bescherm je de onderrug.
Gebruik al je spieren tijdens de lift, dus niet enkel de benen en onderrug maar ook de middenrug, armen, buik, kuiten, gluten.
Hierdoor sta je sterker en gaat het gewicht verdeeld worden over meerdere spieren ipv enkele spieren.

btw: sumo deadlift
 
Originally posted by Spike
why do i even bother...
Tja...weet ik niet maar ik geef enkel een mening, meer niet.
 
Als het echte rugpijn is, moet je idd oppassen. Maar als je met 55 kg kunt, dan kun je ook met 57,5 - 60- 62,5 - 65....
Als je nou eens heel rustig gaat opbouwen! Moet te doen zijn.

@ admin... bij gewone deads toch gewoon helemaal door de knieen (anders kan je rug niet recht / hol zijn)?
 
Yep daarom stond er tenminste licht gebogen m.b.t. SLD/RDL
 
Back
Naar boven