AndroidHealthClinic

Deadlift cheats?

Bezoekers in dit topic

bob003

Novice
Lid geworden
18 okt 2022
Berichten
25
Waardering
37
Lengte
1m88
Massa
105kg
Hallo,

ik ben augustus 2021 begonnen met Stronglifts 5x5. Had nog een oude Kettler machine, wat gewichten erbij, daar groeide ik snel uit. Inmiddels sinds Maart dit jaar een ATX rack en mooie set ATX gietijzer, totaal zo'n 200 Kg. Ik heb een maand of 3 verloren met een gescheurde quad (tennis) en nu de boel weer opgepakt, wel alle oefeningen, vooral squat, flink in Kg's verlaagd. Ook wat extra oefeningen toegevoegd.
Huidige stats
Squat 75 Kg (voorlopig met knee wraps, vanwege de quad)
Bench 67,5
Deadlift 130
Barbell row 60
OHP 40
Barbell shrug 70
Skullcrushers 32,5
Hanging Knee raises 3x10 BW
Planks 3 x 50 s

Zit nog niet met alles op mijn eerdere PR's.

Probleem oefeningen;
OHP - hier ben ik al meerdere keren op een plateau gekomen, eerst 47,5 nu 42,5 Kg, als ik daardoor heen breek gaat de oefening erg lelijk, met scheve rug en dan tel ik die als fail.
Deadlift - Dit wordt nu echt zwaar qua grip, ik gebruik nu soms leren straps, maar dat voelt als cheaten. Op de dag van DL doe ik eerst de shrugs en hanging knee raises, dan is mijn gripkracht al redelijk op.

Concrete vraag; Wat is verstandiger, met straps hoger gewicht pakken of eerst de gripkracht op nivo en alles naturel blijven doen?
En eventueel tips voor de OHP
 
1. Je doet geen SLs als je zoveel oefeningen erbij doet en al helemaal niet als je die doet voor je de 3 main hebt gedaan;
2. Afhankelijk van het doel waarmee je traint kan je ervoor kiezen om op je werkset straps te gebruiken, geen idee waar het aanbevolen minimum ligt;
3. Liever doe je shrugs en hangs na je DL;
4. Voor OHP zou ik je oefening 3x5 doen en dan daarna 1 set met een iets lager gewicht met meer reps, voor ideeën, zie: 70s Big LP;
5. Een andere optie voor je OHP is 3x5+, op de manier van GS LP een AMRAP op de laatste werkset.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor je reactie;
Ik doe bij dag A skullcrushers en planks en bij dag B de shrugs en knee raises. Vond dat zelf nog wel meevallen, ik heb de betaalde versie van de app, hier kun je een heleboel oefeningen toevoegen. Ik zal voortaan de main lifts eerst doen, daarna de accessoires.

Doel is sterk worden! En een hoop vet kwijtraken

Ik heb het boek van greyskull al eens gelezen, ik ga dat proberen!
 
Concrete vraag; Wat is verstandiger, met straps hoger gewicht pakken of eerst de gripkracht op nivo
- Doe gewoon met de normale grip tot hoe zwaar je kunt en daarna met straps.
Dat is pas cheaten als het primaire doel van de deadlift het trainen van je grip is, wat hier niet geval is.

en

- Leer de haakgreep aan (hookgrip).
De kans dat je overhandse greep uiteindelijk sterk genoeg wordt voor de zwaarste sets is namelijk zeer klein.
Bovendien kan het zo zijn dat het gebruik van straps je timing bij de setup verstoort.


Waarom geen advies om de gemixte greep te gebruiken?
Vanwege de relatief hoge blessuregevoeligheid en uiteindelijk is de hookgrip net zo sterk of mogelijk sterker en veiliger.

en alles naturel blijven doen?

Hiermee wordt meestal bedoeld dat je geen AAS gebruikt.. :D

En eventueel tips voor de OHP

OHP is de main lifts die normaal gesproken de minste progressie (in concrete toevoeging kilogrammen) laat zien.
Geduld is dus -hoe dan ook- een schone zaak.

Als er zo'n groot verschil is qua technische vorm tussen 42,5 en 47,5kg, dan betekent dit waarschijnlijk dat de verhoging van 5kg gewoon te veel van het goede is. Probeer liever 2,5 te verhogen, of wellicht nog minder.

OHP techniek op zich is ook nogal belangrijk iets.
Er zijn allerlei verschillende manieren om hem te doen, maar er is qua kracht-efficiëntie nogal een verschil mogelijk.
M.a.w. het zou zo kunnen zijn dat een kleine aanpassing in je techniek een wereld van verschil uit maakt.

Lees eventueel de artikelen over de "press" van Mark Rippetoe en Bill Starr.
 
Je geeft aan ook af te willen vallen.
Ben je daar al mee begonnen?
Misschien eet je te weinig of ?
 
Afvallen is niet echt het doel, maar merk dat het vet op mijn leeftijd (en met mijn leefstijl) er lastig af gaat. De bedoeling is om de complete 105 Kg in spieren om te zetten :)

En ik moet zeggen dat ik door de resultaten die echt zichtbaar worden, steeds gemotiveerder word om te trainen.
 
Gaat zeker lukken, ben van nature groot gebouwd. Alleen de verhoudingen zijn mij nog niet naar de zin, heb meer aanleg voor de benen dan het bovenlichaam.
 
- Leer de haakgreep aan (hookgrip).
De kans dat je overhandse greep uiteindelijk sterk genoeg wordt voor de zwaarste sets is namelijk zeer klein.
Bovendien kan het zo zijn dat het gebruik van straps je timing bij de setup verstoort.
Dit is interessant, ga ik deze week eens oefenen. Ik neem aan dat je dit niet alleen bij 'Sumo' stijl kan doen, ik doe nl. de gewone variant
 
Dit is interessant, ga ik deze week eens oefenen. Ik neem aan dat je dit niet alleen bij 'Sumo' stijl kan doen, ik doe nl. de gewone variant

Kan bij alle DL varianten.

Opmerking is wel, dat de hookgrip vooral goed werkt bij sets van maximaal 5 reps.
 
Laatst bewerkt:
Afvallen is niet echt het doel, maar merk dat het vet op mijn leeftijd (en met mijn leefstijl) er lastig af gaat. De bedoeling is om de complete 105 Kg in spieren om te zetten :)

En ik moet zeggen dat ik door de resultaten die echt zichtbaar worden, steeds gemotiveerder word om te trainen.
Leeftijd... maakt niet zo veel uit, tenzij je een excuus zoekt.
Ik denk dat je verwachtingen niet realistisch zijn. De complete 105kg in spieren omzetten, ... tegen die tijd, kun je waarschijnlijk ook wel 105kg bankdrukken.
Misschien een tussen stap inbouwen, en mikken op 95kg.
En dan dus de nadruk op het bovenlichaam, als je benen echt goed zijn, biedt ook de herstel ruimte voor cardio :thumb:
 
Dan kan ik je alvast uit de illusie helpen, dat gaat niet gebeuren
;)
is-hgh-therapy-effective.jpg
 
Haha, is dat een random plaatje of ben jij dat? Maar goed, doelen mogen best een beetje hoog gesteld worden. Eerste tussendoel is eind januari zichtbare abs.
 
L
Haha, is dat een random plaatje of ben jij dat? Maar goed, doelen mogen best een beetje hoog gesteld worden. Eerste tussendoel is eind januari zichtbare abs.
vetmassa en spiermassa zijn verschillend. Je verlies je vet en je bouwt spiermassa op simpel uitgelegd.
 
Haha, is dat een random plaatje of ben jij dat? Maar goed, doelen mogen best een beetje hoog gesteld worden. Eerste tussendoel is eind januari zichtbare abs.
Random, maar vond het wel leuk.

Tuurlijk moet je doelen hoog stellen, en er vol voor gaan.:rocker:
 
Wow de instructievideo's van Rippetoe zijn erg goed.
 
Wow de instructievideo's van Rippetoe zijn erg goed.
In beginsel wel, maar dat hangt wel een beetje van de oefening af en waarom je deze doet.

Als het specifiek om de DL gaat is die van Alan Thrall ook geweldig, en heel erg leuk (kijken vanaf 'Deadlift setup'):
"Do not.... !"
Hij heeft ook een 2022-filmpje, maar dat heb ik niet bekeken.
 
In beginsel wel, maar dat hangt wel een beetje van de oefening af en waarom je deze doet.

Als het specifiek om de DL gaat is die van Alan Thrall ook geweldig, en heel erg leuk (kijken vanaf 'Deadlift setup'):
"Do not.... !"
Hij heeft ook een 2022-filmpje, maar dat heb ik niet bekeken.
Filmpjes van hem zijn idd geweldig :D
 
5 x 130 DL vind ik heel netjes gezien de tijd dat je traint en je andere stats.
Zoals al geadviseerd: geen mixed grip doen. En zo lang mogelijk zonder straps en belt blijven trainen.
 
Back
Naar boven